De drang

  • Maker
    Discussie
  • Wel,
    ‘t Is zo ver. De drang steekt de kop op.
    Ik heb zin in iets op 4 wielen. Please bear with me want intussen zijn de jaren van wijsheid toch wel al een beetje aangebroken en misschien komt er wel helemaal niks en is heel deze thread uiteindelijk een maat voor niks. Met de jaren van wijsheid bedoel ik dat er al eens rekening gehouden wordt met eventuele wegenbelastingen, BIV, mogelijkse kosten en “of het dat eigenlijk allemaal nog wel waard is”.

    Momenteel eigenaar van een mooie T5 Transporter en een 996 4S. Ook al kunnen ze niet verder uit elkaar liggen qua beleving, dat zijn 2 modellen die “het” hebben voor mij (die “het” gaat nog dikwijls terugkomen). In mijn wereld *moet* je haast 2 Porsches hebben. Om één of andere reden vind ik dat niet van Transporters, alhoewel een T2 af en toe ook in mijn been bijt. Ik zou dus graag nog een Porsche kopen.
    De jaren van verstand hebben me een budget gegeven dat niet heel hoog ligt, ‘t zal dus vissen worden aan de onderkant van de markt (zoals ik al heel mijn leven doe).
    Ik heb in het verleden een aantal leasebakken gehad en -eens ik ze zelf moest betalen- een 3-tal T5’s, Porschegewijs heb ik reeds gehad: 911SC Targa, 986 Boxster, 996 4S, 912 pré-impact, 964, 991, 987 Boxster en dus nu weer de oude grote liefde de 996 4S.

    Wat zou ik nu graag hebben?
    ‘t Korte verhaal: een 911 coupé, luchtgekoeld en HANDGESCHAKELD. Als ‘t effe kan ook liever geen rooie. Die “luchtgekoeld” vooral om ze als old timer te kunnen inschrijven, ik betaal al een hoop tax voor de 996 4S, en 2 van die beestjes in de garage laat het gezond verstand niet meer toe.
    Alleen heb ik me een budget van max 50k (en liever 40k) vooropgesteld en die vind je quasi niet. Ik heb er geen fluit verstand van dus ik zoek iets dat gewoon deftig rijdt en in orde staat. Geen Johnny toestanden, maar een mooie backdate apprecieer ik wel. Ik zie de laatste tijd ook graag chroom rond de ruiten. Als ‘t een chroom uitvoering is kan een Targa ook nog net. Exterieur mag dus wel mee geknoeid worden (backdate) maar interieur heb ik liever redelijk origineel. Als ‘t effe kan ook geen opzichtige spoilers, een ducktail otoh kan weer wel (het luistert nauw and it’s a thin line van wat kan en wat niet kan).

    ‘t Lange verhaal: de zoektocht, of “de drang” is eigenlijk begonnen met naar Boxsters te kijken. Een 986 graag, want een 987 vind ik niet zo mooi (de hierboven vernoemde 987 was eigenlijk van TOTMBO). Bij een Boxster geef ik mezelf maar een budget van max 20k, dat *kan* eventueel een 987 zijn als hij “het” heeft. Het hart ligt echter bij de 911, als er een Boxster komt zou dat vooral zijn om TOTMBO te plezieren.

    Ik zoek dus ofwel een 911, een 912, of een Boxster. De rest is uitgesloten. Het kan me niet schelen hoe goed zo’n 968, of 944, of 928, of … niet rijdt, ze hebben “het” niet. Een Cayman kan misschien beter rijden dan een 911 maar ik moet ze niet. Alles met meer dan 2 deuren interesseert me ook niet en… IK_WIL_GEEN_AUTOMAAT. De versnellingsbak is de ziel van de auto.

    “Simpel toch?”, hoor ik jullie al denken! Alleen komen op dit punt mijn demonen uit het verleden boven.
    Laat me dit even uitleggen: de zoektocht (min of meer) stopt nooit, dat zal wel herkenbaar zijn voor velen. Paar maand geleden zat ik al eens te snollen op mobile en ontdekte toen al dat een 912 al snel rond de 40 à 45k kostte. Smalend mobile toegeklikt en gedacht ” ‘t zijn zotten”. Verleden week toch nog maar eens gaan kijken en ja, op één of andere manier leken die prijzen me ineens “normaal”. ‘t Begon op 39k voor eentje die wel te doen was, en rond 45k a 50 zat je al op hele mooie (op foto). Ik was dus al volop aan ‘t kiezen tot ineens een oude bekende passeerde: de Smurf! 49.5k aub. Met dat beestje wordt dus ook nog altijd geleurd, en ik moest voor mezelf toegeven dat het één van de mooiste 912’s was die online stonden.
    En dat wringt.
    Ik heb ‘m verkocht voor 22k met slippende koppeling en dan nu meer dan het dubbele gaan betalen? 3 a 4 jaar later? En ja, ik weet het: marktwerking en “ze worden niet meer gemaakt” etc… maar toch blijft het zuur. In mezelf gedacht “Fuck it, daar doe ik niet aan mee, waarom ga ik eens niet tussen de 911’s snollen?”. Zoektocht aangepast en de grootste krellen voor veel geld zien passeren. Pré-impacts vind je niet in die prijsklasse (en dat is momenteel het favoriet model), de impactbumper is meestal mijn minst favoriet model (tenzij de stance en kleur “af” is zoals die van The Bridge), en de 964 begint pas vanaf 45k.
    964-gewijs heb ik dan krak hetzelfde probleem als met de 912, nl. de Murano. Verkocht voor 42k en ja, ok, die had werk nodig. Hij reed als een dolle en was technisch 100% maar 330k kms lieten zich zien in de carrosserie en eerder vroeg dan laat gingen er toch ook aan de technische kant eens kosten komen. Toch blijft het ook hier zuur om nu meer te betalen voor een simpele zwarte of grijze terwijl de Murano speciaal was. Die had “het”.

    Zo, dat was het een beetje.
    Wat zoek ik dan eigenlijk? Iets speciaal (imo) voor niet te zot veel geld. Zoals ik hierboven al zei: zo’n impactbumper zoals in The Bridge, de 912E die ik enkele maanden geleden te koop zag staan op pf.nl en getransformeerd werd naar een impactbumper, een nette Boxster in een speciale kleur, maar liefst iets dat door iemand hier (of via via) bekend is. Vandaar mijn vraag hier.

    Ik weet dat ik misschien veel vraag, ik weet ook dat mijn budget eerder beperkt is (alhoewel 50k wel een shitload of money is), maar het gezond verstand laat me niet toe om +50k uit te geven aan een oud hok terwijl je voor dat geld in quasi elke nieuwe auto kan rondrijden met meer pk’s en veel meer comfort. Ik zoek ook helemaal geen pk’s of comfort, maar trop is teveel. Ik heb me er ook bij neergelegd dat de tijden van 20k voor zoiets voorbij zijn, ik weet dat ik de Murano en de Smurf niet had moeten verkopen maar soms moet een man doen wat een man moet doen.
    Als jullie dus iets cools weten staan, iets dat “het” heeft (en wat “het” is dat weet ik maar als ik foto’s zie), dan laten jullie het hier maar weten. Wees niet boos als er uiteindelijk toch niets uit de bus komt en ik gewoon verder doe met de huidige of ineens besluit een T2 te kopen. Wees ook niet boos als ik een getoonde auto affakkel tot op de grond. Niets is te gek om te posten want wat jullie fout vinden vind ik misschien net mooi of omgekeerd.

    Ik geef mezelf véééél tijd, maar hoop stiekem dat ik asap iets heb :thumleft:

    O ja, weet niet of ik het reeds vernoemd had, maar GEEN AUTOMATEN!!

15 reacties aan het bekijken - 421 tot 435 (van in totaal 475)
  • Wim

      Hey, bedankt voor de info…

      Ik heb er zelf eentje, maar mijn Lotus Elise die ik twee jaar geleden verkocht heb, komt terug te koop…
      Mijn boxster is een 2.7 van 2003-145000 km, zwart, andere bumper, zetelverwarming en 18″ velgen met nieuwe banden, staat volledig in orde.
      Ik vroeg me af wat die nog waard is met de lente in aantocht…
      Woensdag eens wat fotootjes trekken en online zwieren. You never know dat er iemand op valt!

        Ben je op zoek of verkoop je er eentje?
        Prijs hou ik nog even voor mezelf, ‘t is de combo die ik zocht: niet TE oud en niet TE veel pk’s om de tax en BIV draaglijk te houden.
        Een 2.7, 2003 (facelift dus), 165k kms. AOS is preventief vervangen alsook de IMS mod is reeds gedaan/vervangen, 19″ velgen erop met nieuwe Pirelli’s, nieuwe recente dubbeldin erin én de optie aller opties in een cabrio: zetelverwarming.
        Hij is aantrekkelijk vanwege de algemene staat van onderhoud en de werken die reeds preventief gebeurd zijn, ‘t zou wel een compromis worden vanwege de kleur: een saai blauw. Misschien deze alvast scheef slaan en dan met iets minder budget verder kijken voor een oudje. Desnoods kan deze weer de markt opgezwierd worden moest er zich een opportuniteit voordoen om een specialleke te kopen.

        Wim

          Hey, mag ik wat meer weten over de specs van de boxster? bouwjaar, kms, vraagprijs aub?

            Duidelijke uitleg waarvoor dank :respect2:
            Momenteel een Boxster (986) en een 912E in de running. To be continued…

              olieleidingen…. en de wagen opkrikken ‘onder’ die buizen is echt geen aanrader! Don’t ask…..
              Gebruik het krikpunt of de hoeksteunen als er zijn

              Fotoke’s van mijn restauratie….

              IMG_20170401_163659-2.jpg
              in rechter voorvleugel naar oliekoeler

              IMG_20170401_163714-2.jpg
              rechter voorvleugel kant deur

              IMG_20170401_163728-2.jpg
              achtervleugel rechts, alé en retourleiding komen samen in thermostaat

              IMG_20170415_192043-2.jpg
              leidingen van thermostaat naar oliereservoir, rechts boven de liftarm kan je de leidingen onder de wagen zien (al zijn die zwarte buizen moeilijk zichtbaar) en de U-bocht rond het krikpunt…. beter van dit niet ‘plat’ te drukken door je garagekrik er onder te zetten…..

              Jammer genoeg geen duidelijke foto van leidingen tussen voorvleugel en achtervleugel….
              Door de zijschort worden deze aan het oog onttrokken. Je kan deze er af laten indien je dat wenst, maar ben hier ook geen liefhebber van, mooi weggestoken is veel properder….

              Btw, in onderstaand filmpje meer uitleg en tips waar je moet op letten, mooi te zien hoe zijschort leidingen weg steekt en ook het ‘krikconflict’ even toont….

                voila, tot zover mijnen technische kennis van wagens 😉

                Shoooooot bitchesssssss!!!!!

                :happydance:

                XXX

                  Schieten op de Stijn – nieuwe hobby op’t forum 😀
                  Olieleidingen dus :salut:

                    Da’s niet dezelfde buizerij hoor, maar bij de jouwe hing er waarschijnlijk één en ander los :mrgreen: :happy:

                      mijn 912E had die buizen ook zichtbaar, en die liepen naar de aircocompressor….
                      Oliekoeling is het dus niet volgens mij, maar wel airco gerelateerd dus…

                      Shoot me if I’m wrong

                      DSC_2383.jpg

                      fuck maat wa nen coolen otto was mich da :applaus:

                        Ah… ik kom net van Erpe-Mere en kwam inderdaad allerlei VW-busjes tegen op de baan. Meestal “rat-look”, vermoedde al dat er ergens iets te doen was in de buurt van Aalst 😉

                          Thx all!
                          Weer iets om in ‘t oog te houden dan want ik vind dat maar niks 😳

                          Net terug van Freddy Files in Ninove trouwens. Is meer voor de VW buskes en Kevers, etc… maar vroeger stonden er daar ook verschillende Porsches tussen, al dan niet te koop. Nu dus niks. Vroeger was pakweg de helft in showroom staat, nu misschien nog 10%. Er stond daar een hoop ouwe rommel bij elkaar dat de moed me effe in de schoenen gezonken is.
                          Maar soit, mezelf kennende is dat tijdelijk 😉

                            Een voorste oliekoeler zit enkel op de S modellen van het F model
                            De normale versies hebben dus geen olieleidingen naar voor. tenzij achteraf bijgeplaatst
                            Normaal zit er nog een overzet stuk/side skirt onder de dorpel zodat de leidingen verstopt zitten (zowel bij F en G model)
                            Ook de eerste G modellen hadden nog niet de leidingen naar voor…

                            De overzetstukken weglaten is persoonlijke goesting, meestal passen ze ook niet meer door de vorm van bredere wielkassen…

                              Betere koeling ? Nee, dat geloofd geen kat .
                              Cool dan maar :think:
                              Ik wil dus eigenlijk zeggen; Kweetet ook ni :popcorn:

                                Dat weet ik dat dat olieleidingen zijn, alleen vraag ik me af waarom iemand dat bloot laat?

                                  Idd leiding olieloeling
                                  1057.jpg

                                15 reacties aan het bekijken - 421 tot 435 (van in totaal 475)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.