De drang

  • Maker
    Discussie

  • Mushroom
    Deelnemer

      Wel,
      ‘t Is zo ver. De drang steekt de kop op.
      Ik heb zin in iets op 4 wielen. Please bear with me want intussen zijn de jaren van wijsheid toch wel al een beetje aangebroken en misschien komt er wel helemaal niks en is heel deze thread uiteindelijk een maat voor niks. Met de jaren van wijsheid bedoel ik dat er al eens rekening gehouden wordt met eventuele wegenbelastingen, BIV, mogelijkse kosten en “of het dat eigenlijk allemaal nog wel waard is”.

      Momenteel eigenaar van een mooie T5 Transporter en een 996 4S. Ook al kunnen ze niet verder uit elkaar liggen qua beleving, dat zijn 2 modellen die “het” hebben voor mij (die “het” gaat nog dikwijls terugkomen). In mijn wereld *moet* je haast 2 Porsches hebben. Om één of andere reden vind ik dat niet van Transporters, alhoewel een T2 af en toe ook in mijn been bijt. Ik zou dus graag nog een Porsche kopen.
      De jaren van verstand hebben me een budget gegeven dat niet heel hoog ligt, ‘t zal dus vissen worden aan de onderkant van de markt (zoals ik al heel mijn leven doe).
      Ik heb in het verleden een aantal leasebakken gehad en -eens ik ze zelf moest betalen- een 3-tal T5’s, Porschegewijs heb ik reeds gehad: 911SC Targa, 986 Boxster, 996 4S, 912 pré-impact, 964, 991, 987 Boxster en dus nu weer de oude grote liefde de 996 4S.

      Wat zou ik nu graag hebben?
      ‘t Korte verhaal: een 911 coupé, luchtgekoeld en HANDGESCHAKELD. Als ‘t effe kan ook liever geen rooie. Die “luchtgekoeld” vooral om ze als old timer te kunnen inschrijven, ik betaal al een hoop tax voor de 996 4S, en 2 van die beestjes in de garage laat het gezond verstand niet meer toe.
      Alleen heb ik me een budget van max 50k (en liever 40k) vooropgesteld en die vind je quasi niet. Ik heb er geen fluit verstand van dus ik zoek iets dat gewoon deftig rijdt en in orde staat. Geen Johnny toestanden, maar een mooie backdate apprecieer ik wel. Ik zie de laatste tijd ook graag chroom rond de ruiten. Als ‘t een chroom uitvoering is kan een Targa ook nog net. Exterieur mag dus wel mee geknoeid worden (backdate) maar interieur heb ik liever redelijk origineel. Als ‘t effe kan ook geen opzichtige spoilers, een ducktail otoh kan weer wel (het luistert nauw and it’s a thin line van wat kan en wat niet kan).

      ‘t Lange verhaal: de zoektocht, of “de drang” is eigenlijk begonnen met naar Boxsters te kijken. Een 986 graag, want een 987 vind ik niet zo mooi (de hierboven vernoemde 987 was eigenlijk van TOTMBO). Bij een Boxster geef ik mezelf maar een budget van max 20k, dat *kan* eventueel een 987 zijn als hij “het” heeft. Het hart ligt echter bij de 911, als er een Boxster komt zou dat vooral zijn om TOTMBO te plezieren.

      Ik zoek dus ofwel een 911, een 912, of een Boxster. De rest is uitgesloten. Het kan me niet schelen hoe goed zo’n 968, of 944, of 928, of … niet rijdt, ze hebben “het” niet. Een Cayman kan misschien beter rijden dan een 911 maar ik moet ze niet. Alles met meer dan 2 deuren interesseert me ook niet en… IK_WIL_GEEN_AUTOMAAT. De versnellingsbak is de ziel van de auto.

      “Simpel toch?”, hoor ik jullie al denken! Alleen komen op dit punt mijn demonen uit het verleden boven.
      Laat me dit even uitleggen: de zoektocht (min of meer) stopt nooit, dat zal wel herkenbaar zijn voor velen. Paar maand geleden zat ik al eens te snollen op mobile en ontdekte toen al dat een 912 al snel rond de 40 à 45k kostte. Smalend mobile toegeklikt en gedacht ” ‘t zijn zotten”. Verleden week toch nog maar eens gaan kijken en ja, op één of andere manier leken die prijzen me ineens “normaal”. ‘t Begon op 39k voor eentje die wel te doen was, en rond 45k a 50 zat je al op hele mooie (op foto). Ik was dus al volop aan ‘t kiezen tot ineens een oude bekende passeerde: de Smurf! 49.5k aub. Met dat beestje wordt dus ook nog altijd geleurd, en ik moest voor mezelf toegeven dat het één van de mooiste 912’s was die online stonden.
      En dat wringt.
      Ik heb ‘m verkocht voor 22k met slippende koppeling en dan nu meer dan het dubbele gaan betalen? 3 a 4 jaar later? En ja, ik weet het: marktwerking en “ze worden niet meer gemaakt” etc… maar toch blijft het zuur. In mezelf gedacht “Fuck it, daar doe ik niet aan mee, waarom ga ik eens niet tussen de 911’s snollen?”. Zoektocht aangepast en de grootste krellen voor veel geld zien passeren. Pré-impacts vind je niet in die prijsklasse (en dat is momenteel het favoriet model), de impactbumper is meestal mijn minst favoriet model (tenzij de stance en kleur “af” is zoals die van The Bridge), en de 964 begint pas vanaf 45k.
      964-gewijs heb ik dan krak hetzelfde probleem als met de 912, nl. de Murano. Verkocht voor 42k en ja, ok, die had werk nodig. Hij reed als een dolle en was technisch 100% maar 330k kms lieten zich zien in de carrosserie en eerder vroeg dan laat gingen er toch ook aan de technische kant eens kosten komen. Toch blijft het ook hier zuur om nu meer te betalen voor een simpele zwarte of grijze terwijl de Murano speciaal was. Die had “het”.

      Zo, dat was het een beetje.
      Wat zoek ik dan eigenlijk? Iets speciaal (imo) voor niet te zot veel geld. Zoals ik hierboven al zei: zo’n impactbumper zoals in The Bridge, de 912E die ik enkele maanden geleden te koop zag staan op pf.nl en getransformeerd werd naar een impactbumper, een nette Boxster in een speciale kleur, maar liefst iets dat door iemand hier (of via via) bekend is. Vandaar mijn vraag hier.

      Ik weet dat ik misschien veel vraag, ik weet ook dat mijn budget eerder beperkt is (alhoewel 50k wel een shitload of money is), maar het gezond verstand laat me niet toe om +50k uit te geven aan een oud hok terwijl je voor dat geld in quasi elke nieuwe auto kan rondrijden met meer pk’s en veel meer comfort. Ik zoek ook helemaal geen pk’s of comfort, maar trop is teveel. Ik heb me er ook bij neergelegd dat de tijden van 20k voor zoiets voorbij zijn, ik weet dat ik de Murano en de Smurf niet had moeten verkopen maar soms moet een man doen wat een man moet doen.
      Als jullie dus iets cools weten staan, iets dat “het” heeft (en wat “het” is dat weet ik maar als ik foto’s zie), dan laten jullie het hier maar weten. Wees niet boos als er uiteindelijk toch niets uit de bus komt en ik gewoon verder doe met de huidige of ineens besluit een T2 te kopen. Wees ook niet boos als ik een getoonde auto affakkel tot op de grond. Niets is te gek om te posten want wat jullie fout vinden vind ik misschien net mooi of omgekeerd.

      Ik geef mezelf véééél tijd, maar hoop stiekem dat ik asap iets heb :thumleft:

      O ja, weet niet of ik het reeds vernoemd had, maar GEEN AUTOMATEN!!

    15 reacties aan het bekijken - 436 tot 450 (van in totaal 475)
      • Die olieleidingen van en naar de koeler achter de R koplamp liggen daar altijd. Als je de dorpelbekleding weglaat liggen ze naakt 😥

        A72707B2-932B-437C-B770-69CF1D1970E5.jpeg

          Ja, nogmaals, ‘t is niet de bedoeling iemands auto af te breken, ik geef maar mee hoe het gevoelsmatig is voor mij. Ik wacht dan liever op een F’je dan nu snel snel een G te kopen (alhoewel de G de betere auto is).

          Heeft er iemand een idee waarom je op sommige 911’s die buizerij langs de onderkant ziet lopen?

          buizerij.jpg

          In bovenstaand geval is het een backdate, maar ik meen dit ook al gezien te hebben op een wagen van een forumlid (zo’n aubergine-paars) en voor zover ik weet is dat geen backdate.

            Tja, een F-model of pre-impactbumper zoals jij ze benoemd, voor het voorziene budget gaat moeilijk worden hoor :think:

            En ja, de prijzen zijn wellicht niet meer wat ze geweest zijn, maar op Antwerp Classic vroegen ze toch nog +/- 70 K voor een ordentelijk exemplaar (2x) :popcorn:

              Ja, idd, foto’s zeggen niet alles maar het kleur op zich op deze config spreekt me niet aan 😳
              Mooie selectie van Dirk, maar ofwel ook weer te duur, of niet cool (speciaal) genoeg. Voor een impactbumper zou’k rond de 40k willen gediend zijn, tenzij ‘t echt een specialleken is. Voorkeur gaat trouwens nog steeds uit naar pré-impacts :engeltje:

                Ik denk dat je toch moet opletten met de kleur direct op foto te beoordelen, veel hangt af van lichtinval en foto toestel.
                IRL kan dat er heel anders uitzien.

                    [quote=”Yellow Submarine” post=264113]

                    Ik heb ooit een SC van 1982 gehad en die had 204 pk, terwijl deze van 1983 er nog 179 heeft… Amerikaan?[/quote]

                    Daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
                    Dat zijn dingen die ik nog niet gecontroleerd heb. Eerst aftasten met de ogen, daarna de kleine lettertjes.
                    And then again, als de prijs goed zit en hij heeft het voor mij, weet ik niet of ‘t me nog veel zou kunnen schelen of ‘t een Amerikaan is of niet. Ik ben zo ver heen dat ik geld dat in auto’s steekt als verloren geld wil beschouwen. Rij ik ‘m plat, so be it. The less you care, the happier you’ll be. Dus liever een Amerikaan van 30k, die goed rijdt, dan een Europeaan van 50k die ook goed rijdt. Mijn eerste Porsche ooit (een SC) was waarschijnlijk ook een Amerikaan, had ook “maar” 179pk, maar wisten we toen veel. ‘t Scheelde maar een haartje in de sprintjes tegen mijn makker die een Carrera 3.0 had van ’76 en die had in principe 203pk of zoiets. Zoals ik al zei: PK’s interesseren me maar matig.
                    Anyhow.
                    Moest er een impactbumper komen, dan is de kans groot dat die Amerikaanse “extra” knipperlichten in de bumper ingebouwd worden. Ik vind dat vetjes. Voorbeeld zie je hierboven bij de Mosterdgroene.

                      [quote=”Yellow Submarine” post=264097]ik heb even met die grijze van DST gereden en nu weet ik dus hoe een 964 moet rijden. :respect2:[/quote]

                      Dus die Cayman en die 968 staan nu te koop? :sarcastisch :mrgreen:

                      Ik zei het reeds: mooie auto, waarschijnlijk in topstaat, maar kleur net niet speciaal genoeg. Krak dezelfde auto in Maritiem gaat indertijd net even veel gekost hebben, misschien zelf iets minder wegens geen metallic maar die kleur maakt nu (voor mij) het verschil. Moest ik bvb ooit een 997 kopen dan toch maar geen zilvergrijze om er een Sport Classic kloon van te maken, maar eentje in het zalige Macadamia. Toen ik een jaar of 5 geleden ook op zoek was moesten de toenmalige Macadamia’s pakweg 5 à 10k meer kosten dan gelijkaardige zwarte, grijze, blauwe. Ik ben dus niet de enige die best iets wil betalen voor een “onveilige” kleur.

                      Die zwarte die ik hierboven toon… 35k is niet teveel geld, ziet er op ‘t eerste zicht vrij netjes uit, niet zot veel kms… Ik zou er als een razende moeten opspringen. Had die in ‘t Mosterdgroen geweest, ik was ‘m nu al gaan halen. Dan was ik ‘m zelfs nog gaan halen als hij 40k moest kosten.
                      ‘t Steekt nauw. Kwetet 😳

                      Voor zij die niet weten wat ik altijd zit te lullen over mosterdgroen en The Bridge, dit is ‘m:

                      In mijn wereld is dat “Waauuuw”, minus die achterruitwisser vanzelfsprekend 😉

                        [quote=”Mushroom” post=264080]
                        Wat denken jullie hier van: Blackie
                        Dit is dus een schoolvoorbeeld van “niet persé speciaal maar wel heel mooi en aardig geprijsd”.
                        Interieurs zeggen me bitter weinig maar hier is de combo zwart/oker wel héél mooi, nog nooit gezien dat dat zo verdeeld was over de deurpanelen.[/quote]

                        Ik heb ooit een SC van 1982 gehad en die had 204 pk, terwijl deze van 1983 er nog 179 heeft… Amerikaan?

                          Een perfecte 964 ga je niet vinden voor je budget. Maar ik heb even met die grijze van DST gereden en nu weet ik dus hoe een 964 moet rijden. :respect2:

                            Die was ik ook al tegengekomen en ook hier weer commentaar :engeltje:
                            ‘t Is een kleur die ‘t goed zou moeten doen bij mij, en toch spreekt hij mij niet aan. Die Fuchs’ (althans het model Fuchs) zijn fout, die spoiler zie ik liever niet en die striping ben ik ook geen fan van. Ik zit dan ook weer met het “hoe ouder, hoe duurder, hoe…” in mijn hoofd en voor mij is dat een auto van 30 à 35k, zoals die zwarte die ik net boven jouw reply postte, die is zoveel goedkoper, jonger en op papier dus ook beter. Om één of andere reden spreekt hier, in dit geval, de zwarte me veel meer aan en hij is dan ook nog eens “een Boxster” goedkoper 😉 (nvdr: 15k)

                                Awel, die is dat zeker waard (afhankelijk van staat, kms en onderhoud, maar komende van jou zal dat geen probleem zijn veronderstel ik), alleen is hij voor mij dan net niet speciaal genoeg.
                                Krak dezelfde auto, in krak dezelfde staat in ‘t Maritiem blauw en de zoektocht was voorbij.

                                Ik moet mezelf kunnen wijsmaken dat ik ofwel een zaakje doe, ofwel dat ik me verbeter qua looks. De jouwe zal waarschijnlijk een veel betere carrosserie hebben dan de Murano en een pak minder kms maar heeft net niet dat “je ne sais quoi” waar ik naar op zoek ben, terwijl de meeste mensen hun ogen pijn doen van Maritiem.

                                Wat denken jullie hier van: Blackie
                                Dit is dus een schoolvoorbeeld van “niet persé speciaal maar wel heel mooi en aardig geprijsd”.
                                Interieurs zeggen me bitter weinig maar hier is de combo zwart/oker wel héél mooi, nog nooit gezien dat dat zo verdeeld was over de deurpanelen.

                                  Heeft wel wat upgrades:
                                  Strakker onderstel; rijdt bekan zo goe als ne 968 CS :happydance:
                                  Motor is ook wat gekitteld, doch met kennis van zaken want ook aangenaam bij lage toeren :driver:
                                  Aan de klank hebben ze ook wat geprutst, met succes trouwens :respect2:
                                  92 blok trouwens – geen druiper dus :sarcastisch
                                  Zwart lederen turbo zetels 💡 💡 en schuifdakje

                                    [quote=”Mushroom” post=264065] liever een pré-impact.
                                    .[/quote]

                                    Ah zo, een pré-impact dus, mooie keuze. :mrgreen:

                                    _home_porsche5_public_html_media_kunena_attachments_5437_z27barefoot.jpg

                                  15 reacties aan het bekijken - 436 tot 450 (van in totaal 475)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.