- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 4 maanden geleden door .
-
Discussie
-
9 juni 2008 om 17:44
De Porsche 997 krijgt een facelift.
Hij wordt de eerste 911 met directe benzine-injectie en een versnellingsbak met dubbele koppeling.Omdat ook Porsche zijn CO2-uitstoot moet reduceren, stapt de 997 in de tweede helft van zijn leven over op directe injectie. Die technologie past het merk al toe in de V8 van de Cayenne en zal binnenkort ook zijn weg vinden naar de zescilinders van de Boxster en de Cayman. In afwachting daarvan krijgen echter eerst de Carrera en Carrera S er de beschikking over. De automatische versnellingsbak Tiptronic S wordt (eindelijk) op pensioen gestuurd en vervangen door een gerobotiseerde bak met twee koppelingen, die een acceleratie zonder koppelonderbreking mogelijk maakt. Bovendien zijn de prestaties van een 911 met deze PDK-bak beter dan die van een manuele versie.
Dankzij de directe injectie is het normverbruik van de Carrera gedaald tot 9,8 l/100 km en verbruikt geen enkel van de gefacelifte 911’s meer dan 11 l/100 km op de normverbruikscyclus. Dat betekent een reductie van de CO2-uitstoot van 15 procent. Als aangename bijwerking krijgen de motoren er ook een paar pk’s bij. Zo stijgt het vermogen van de 3.6 van 325 naar 345 pk en dat van de 3.8 van 355 naar 385 pk. Daardoor tipt de Carrera S Coupé de magische 300 km/h net aan.
Maar de grootste nieuwigheid is natuurlijk dat de verouderende vijftrapsautomaat is afgevoerd. Die wordt vervangen door een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Met die versnellingsbak spurt de Carrera Coupé naar 100 km/h in 4,5 seconden of 0,2 seconden sneller dan met een manuele bak. Met optionele Sport Chrono Pack, waar een Launch Control bij hoort, kan hij die oefening zelfs in 4,3 seconden klaren.
Andere technische nieuwigheden zijn de grotere remschijven (330 millimeter rondom) voor de modellen met de 3,6-literboxer. Het Porsche Stability Management (PSM) integreert voortaan een noodremhulp, iets wat tot op heden voorbehouden was aan de vierwielaangedreven modellen (Carrera 4 en Turbo). Een wegrijhulp voor op hellingen is standaard.
Als optie kan de Porsche-liefhebber zich laten verleiden door het sperdifferentieel met een sperwerking van 22 procent onder belasting en 27 procent bij het vertragen. Het actieve onderstel PASM werd verbeterd. Het is een optie op de 3.6 en standaard op de Carrera S. Het nieuwe sportonderstel van de 911 ten slotte legt de auto 20 millimeter dichter bij het asfalt.
Uiterlijk is de vernieuwde 911 te herkennen aan zijn led-dagrijlichten en richtingaanwijzers. De koplampen zijn nu standaard xenonexemplaren en kunnen als optie met bochtverlichting worden uitgerust. De achterlichten bestaan voortaan volledig uit leds. In het interieur is het PCM (Porsche Communication Management) uitgerust met een aanraakscherm, Bluetooth, een harde schijf voor het navigatiesysteem en een aansluiting voor mp3-spelers. Een nieuwe comfortoptie zijn de geventileerde stoelen, die het leer bij warm weer kunnen afkoelen.
Deze facelift komt tegelijk met de zestigste verjaardag van het merk. Vanaf 5 juli staat hij in de showrooms.
bron: Autogids
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.