de waterstofauto … het einde of de toekomst??

Home Forum Zeverhoekje de waterstofauto … het einde of de toekomst??

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      Volgens Mercedes wordt het nooit wat met de waterstofauto. De Duitse fabrikant stopt na meer dan veertig jaar met de ontwikkeling ervan. Hoewel hij een gebruiksgemak zou kunnen bieden dat vergelijkbaar is met dat van een brandstofauto, wordt hij te duur. Een waterstofauto zou nog eens twee keer meer moeten kosten dan een elektrische auto met een batterij.
      Net als bijvoorbeeld BMW en Toyota, bouwde Mercedes ook al brandstofcelwagens in beperkte oplages. In 2018 introduceerde het de GLC F-Cell en eerder was dat ook al zo met een waterstofvoertuig op basis van de A-Klasse en B-Klasse. Die werden echter nooit aan klanten verkocht. Alleen een select aantal bedrijven in Europa, Japan, Singapore en de VS kon er gebruik van maken.

      Lees meer …

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • Misschien de titel veranderen?
        🙂
         

              Dieselmotor gaat de wereld redden
              Knappe koppen van de New South Wales University in Sydney, Australië hebben het namelijk voor elkaar gekregen om een dieselmotor op gas te laten draaien.
              Voor een benzinemotor is dat niet zo moeilijk, maar voor een diesel is dat het wel.
              Maar dit is nog niet alles. De dieselmotor van de Australische onderzoekers loopt ook nog eens niet op aardgas of ander vloeibaar gas dat een bijproduct is van de raffinage van olie, maar op …. vuile waterstof. Wat vind je me daarvan?

              lees meer: https://www.autoblog.nl/nieuws/de-dieselmotor-gaat-de-wereld-redden-3403287?fbclid=IwAR1HPvou8qdy-U8XmsrlgfAoVuD2hBGb76Ob0eJICAGp3Vr-hYXzPqyOFEY

                 

                https://www.autogids.be/autonieuws/scoops/ford-waterstof.html

                de Japanners (Toyota, Subaru, Yamaha, Kawasaki en Mazda[color=#525252]) aan de kar: verbrandingsmotoren die op waterstof draaien, worden weer op de ontwikkelingsagenda geplaatst. Opgepast: we hebben het niet over waterstofwagens met brandstofcel, zoals bijvoorbeeld de [/color]Hyundai Nexo[color=#525252] of de [/color]Toyota Mirai[color=#525252″>. Maar over “klassieke” verbrandingsmotoren die draaien op waterstof in de plaats van benzine. Nu lijkt ook Ford interesse te tonen in deze technologie, want gelekte patenttekeningen tonen een turbomotoren op waterstof.

                  Yamaha ontwikkelt V8 op waterstof voor ToyotaOp vraag van Toyota is Yamaha aan de slag gegaan met de atmosferische 5 liter-V8 van Lexus, zodat die op waterstof loopt. Of hoe de Japanners er alles aan doen om de verbrandingsmotor in leven te houden.
                  .

                   

                    Ontwikkeling van een verbrandingsmotor op basis van waterstof heeft (momenteel, en tot het tegendeel bewezen wordt) nog steeds een hoop nadelen t.o.v. het gebruik van waterstof via fuel-cell technologie (cfr. Toyota Mirai). 
                    Uitleg via deze link: https://youtu.be/3IPR50-soNA

                    Persoonlijk denk ik niet dat de waterstof-brandstofmotor een duurzame en lange-termijn oplossing is.

                     

                       

                      Kawasaki, Yamaha en een aantal autofabrikanten bundelen hun krachten om het gebruik van waterstof in interne verbrandingsmotoren te onderzoeken. Het doel is een schone, koolstofneutrale brandstof te ontwikkelen die kan worden gebruikt in conventionele vier- en tweewielige toepassingen.Tot de groep behoren Mazda, Subaru en Toyota, waarbij Toyota samenwerkt met Yamaha en het Japanse ontstekingsbedrijf Denso. Yamaha richt zich op interne componenten en onderdelen, naast motorprototypes, verbrandingsstudies, vermogensprestaties en verbeteringsstudies. Denso is belast met de ontwikkeling van injectoren en bougies voor directe injectie.

                      lees meer: https://www.motor.nl/nieuws/kawasaki-en-yamaha-starten-onderzoek-waterstofmotor/?fbclid=IwAR0nYL3dyUXNK5SlWCyHQF9G7IOB24wQiwdC6qMghNTyYNjfEQ5vGW0xBa0

                        Ik blijf alvast in waterstof geloven. Méér nog dan in elektriciteit!
                        Het is het één van de weinige koolstofarme producten die op een zuivere en hernieuwbare manier, zonder nadelige gevolgen, als energiedrager kan dienen. (Biomethaan zit daarnaast ook in een favorieten rol)
                        Maar dat waterstof nu nog niet in grote mate toegepast wordt, is in grote mate het gevolg van onze verslaving aan het opbranden van koolstof-producten tegen een “relatief” gunstige prijs. En de prijs wordt enkel maar gestuwd en aangevuld door alle overheden die er gemakkelijke belastingsinkomsten in zien. Op termijn zal dit ook gaan gebeuren met elektriciteit, wind, zon, waterstof en andere vormen om energie op te wekken. Let maar op…  
                        Kortom! Waterstof boven! 

                          Groene waterstof wordt goedkoper dan benzine en aardgas

                          Groene waterstof is waterstof die dankzij elektrolyse van water met behulp van hernieuwbare energie wordt ontgonnen. Momenteel is de productie daarvan duur, maar daar komt volgens een studie van BloombergNEF verandering in. Men gaat er namelijk van uit dat die kostprijs met maar liefst 85% lager zal liggen tegen 2050 in vergelijking met vandaag, wat zou betekenen dat benzine en zelfs aardgas dan duurder zullen uitvallen. Concreet moet 1 kg waterstof binnen een kleine 30 jaar minder dan 1 dollar kosten.“Minstens een derde van de wereldeconomie zal groene energie kunnen gebruiken zonder meer te moeten betalen dan voor fossiele brandstoffen. Steun van de overheden zal dan wel broodnodig zijn”, aldus Martin Tengler van BloombergNEF. Is waterstof dan toch de toekomst?
                          We zullen zien…

                          bron: HLN

                            Waterstof is nog niet afgevoerd he. Mercedes stopt er momenteel mee voor auto’s, maar voor vrachtwagens gaat de ontwikkeling gewoon voort, in samenwerking met Volvo.

                              Ik ben natuurlijk maar een salon-Porschist en dus per definitie een nitwit, maar wat volgens mij waterstof uniek maakt ten opzichte van de elektrische wagens is dat je dan tenminste die ellendig zware batterijen niet meer nodig hebt.

                              Een elektrische auto is prima om er elke dag mee naar je werk heen en weer te rijden en voor boodschappen en aanverwant gebruik in eigen streek. Maar voor een handelsvertegenwoordiger of een zakenman die meer afstand moet overbruggen ben je al gekloot. Bij ons ligt alles dan nog dichtbij, maar probeer maar eens van Manchester op één dag heen en weer naar Londen te geraken met je Taycan. Een Golf diesel is sneller als je de laadtijd meerekent.

                              Voor lange afstand zijn batterij-elektrische camions al helemaal lachwekkend. De batterijen zouden evenveel of meer dan de vracht zelf wegen, en dan nog veel minder afstand kunnen afleggen.

                              Waterstof kan je in principe heel milieuvriendelijk produceren: Auto’s op waterstof: hoe werkt het, en hoe rooskleurig is de toekomst ervan? . Simpel zal het wel niet zijn, dat neem ik aan. En nu de regeringen de keuze voor elektrische wagens hebben uitgestippeld, lijkt investeren in waterstof wel vechten tegen de bierkaai.

                              Maar waterstof biedt ook een uitweg tegen de slaafse afhankelijkheid ten opzichte van kwalijke regimes zoals de oliestaten (Midden-oosten en Rusland) en de batterijen van China. Dat mag best wat kosten vind ik. Ik hoop dat Europa samen met de Japanners er blijven voor gaan.

                              Bij Mercedes zijn de centen op en dus moet er gesnoeid worden, dat is de reden waarom ze stoppen met de investeringen in waterstof. VW en BMW staan er vandaag beter voor.

                                De allerhande zeer strenge veiligheidsnormen ivm opslag kosten onnoemelijk veel ; waterstofgas is zowel geurloos als kleurloos

                                123

                                  Dat wist ik al lang hoor.
                                  Waterstof is gewoon verschrikkelijk lastig/duur op vlak van nodige infrastructuur.

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.