Er zijn een aantal documenten gelekt waarin de eerste officiële details van de nieuwe 911 staan, althans zo lijkt het. De docs tonen oa vermogen, productiedata, releasedata en optionele features. Het grote nieuws is een introductie van een zeventraps DSG, waar we al eerder over schreven. Dit systeem krijgt de naam Porsche Doppelkupplung (PDK).
De introductie van nieuwe directe-injectie motoren voor de Carrera en Carrera S zijn natuurlijk ook noemenswaardig. Het gaat hier om 345 pk (20 extra) en 390 Nm (20 extra) vor de 3,6-liter motor, de 3,8-liter krijgt 385 pk (30 extra) en 420 Nm (20 extra). Meer info in onderstaande scans…
De gefacelifte Porsche’s zullen hun debuut maken op de Paris Motor Show in oktober
Sportwagenfans komen momenteel volop aan hun trekken. Het is nog maar kort geleden dat Ferrari de California GT presenteerde en vandaag is er belangrijk nieuws van ‘dat andere’ Europese sportwagenmerk: Porsche. De vernieuwde 911 wordt namelijk officieel voorgesteld. Dankzij continue verbeteringen is de 45 jaar oude sportwagen nog steeds helemaal bij de tijd en is van verkooptechnische vermoeidheidverschijnselen geen sprake.
De facelift van de 911 is subtiel, zoals dat hoort bij een premiumlabel. De nieuwe editie is het best te herkennen aan de hertekende lichtunits. Porsche doet zowel voor als achter mee aan de LED mode en dag rijverlichting is nu standaard, evenals bi-xenon met bochten meedraaiende koplampen.
Nieuw zijn ook de bumpers met vóór andere richtingaanwijzers en grote koellucht openingen. Achter worden de bumpers gecombineerd met gewijzigde uitlaatpijpen. In lijn met de huidige trend zijn de spiegels groter geworden. Porsche zorgt ook voor een verse set lichtmetalen velgen (18- of 19-inch groot) en de luchtweerstand werd gereduceerd tot een Cw-waarde van 0,29. Al met aan detailaanpassingen, maar dat is logisch: why change a winning team?
Onderhuids pakte Porsche de zaken rigoureuzer aan. Zowel het 3,6 liter 6 cilinder boxerblok van de Carrera als de 3,8 liter unit van de Carrera S worden namelijk voorzien van directe inspuiting. Voor het basismodel levert dit een vermogenswinst van 20 pk op. Voor de ‘S’ is er zelfs 30 pk extra, waardoor het totaal uitkomt op 345 resp. 385 pk. De toename is extra indrukwekkend omdat tegelijkertijd het verbruik gereduceerd werd. De Carrera consumeert elke 100 kilometer nu nog maar 10,3 liter versus 11,0 liter voorheen.
De uitstoot van CO2 daalde navenant, van 266 gram naar 242 gram. Deze waarden gelden voor de handgeschakelde versie (6 versnellingen); indien gekozen wordt voor de optionele 7-traps automaat (‘PDK’ genaamd, wat staat voor Porsche Doppelkopplung), dan daalt het gemiddelde verbruik zelfs naar 9,8 liter per 100 kilometer en blijft de uitstoot van CO2 beperkt tot 233 gram. Voor de volledigheid dient opgemerkt te worden dat de verbruiksreductie niet alleen te danken is aan de directe inspuiting (en aan de nieuwe transmissie), maar ook aan het feit dat Porsche het gewicht van de 911 heeft weten te reduceren van 1.450 tot 1.415 kilo. De PDK komt in de plaats van de Tiptronic-transmissie en kent, zoals de naam al doet vermoeden, 7 verzetten en 2 koppelingen (net zoals de DSG van Volkswagen en de DCT van BMW). De bestuurder kan er volautomatisch mee rijden of middels schakelflippers het verzet wisselen.
Het is in dit licht weinig verrassend dat de prestaties van de 911 zijn toegenomen. Voor de sprint naar 100 km/u heeft de 345 pk sterke Carrera nog maar 4,7 seconden nodig en de ‘S’ zit op 4,5 tellen. Voorheen diende er 5,0 resp. 4,8 seconden uitgetrokken te worden voor de acceleratie naar 100 km/u. De topsnelheid stijgt tot 302 km/u voor de Carrera S (was 293 km/u) en het basismodel kan nu de 289 km/u aantikken (voorheen 285 km/u). De PDK-transmissie met zeven verzetten bespaart niet alleen brandstof, maar schakelt ook sneller, waardoor de Carrera S met deze optie nog maar 4,3 seconden nodig heeft voor de sprint naar 100 km/u (een winst van 0,2 seconde).
Porsche combineert het gestegen prestatieniveau met de montage van grotere remmen (rondom 33 centimeter grote schijven), wat een verschil is van 12 mm (voor) en 31 mm (achter) met de ‘oude’ 911. Achter zijn de schijven ook 4 mm dikker. Het kleurenpallet werd uitgebreid met de tinten Porsche Racing Green Metallic en Aqua Blue Metallic, alsmede de speciale lakken Nordic Gold Metallic en Cream White.
Andere aanpassingen aan de 911 zijn de bestelmogelijkheid van geventileerde zetels en de montage van een nieuwe middenconsole met minder knoppen, maar wel voorzien van een hoogwaardiger c.q. moderner multimedia systeem. Het navigatiesysteem maakt nu gebruik van een touchscreen en werkt met een harde schijf. Verder wordt de handgeschakelde 911 voorzien van een ‘upshift-indicator’ en kreeg de genoemde middenconsole een zwarte lak-afwerking.
De keerzijde van de medaille is een hogere prijsstelling. De prijzen voor de nieuwe 911 beginnen bij 116.000 euro voor de Carrera; de Carrera S kost 131.500 euro. Open rijden kan met de Carrera Cabriolet en Carrera S Cabriolet voor respectievelijk 131.000 en 147.000 euro. Hiermee is de vernieuwde 911, geheel tegen de trend in, goedkoper dan de vorige editie. Het gaat bij het basismodel weliswaar om een verschil van een paar tientjes (op de andere modellen is er sprake van een daling van een paar honderd euro), maar instappen in de gefacelifte Porsche 911 is wel voordeliger geworden. Een en ander heeft te maken met de lagere CO2-uitstoot, waardoor minder slurptaks hoeft te worden afgerekend.
De vernieuwde 997 staat vanaf 5 juli in de showroom en kan per direct worden besteld. De facelift geldt voor alle ongeblazen 911-types, al beperkt de fabrikant zich nu tot de achterwielaangedreven Carrera en Carrera S. De Targa en vierwielaandrijvers volgen pas in oktober, maar Porsche kondigt die versies volgende maand aan.