Home › Forum › Porsche Marktplaats › Porsche Gezocht › diagnose apparaat
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 8 maanden geleden door Plumber.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
[quote=”vandamme” post=281619][quote=”frankM” post=281616]
Ik ben IT’er.. Mijn overgebuur 2 komt plots vragen of ik hare pc eens wil bekijken.
[/quote]Ken dat gevoel Stijn. Ben ook ITer en indertijd reed ik met een firma wagen waar ik koeien van letters “Nixdorf Computer” op stond….
Veel geburen die kwamen aanbellen met IT problemen….
Ik zei altijd dat ik op mainframe computers werkte en geen kaas had gegeten van PCs… 🙄 :happy: :engeltje:[quote=”gdpsuz1982″ post=281608]Hey frankM,
…en nu je weet hoe je dit moet maken ga je dit commercialiseren en aanbieden aan de forumleden voor een degelijke prijs ? (eentje waar jij je broek niet aan scheurt, en waar wij met onze 3.2 toch nog geïnteresseerd gaan zijn om dat aan te schaffen) ?
indien waterkansje, laat je me dan iets weten ?[/quote]
Als je echt eens iets wil bekijken of onderzoeken mag je wel eens langskomen natuurlijk – de ECU losmaken en de breakout cable ertussen kan in <10 minuten gedaan worden.
[quote=”frankM” post=281616]
Wat denk je dat een ‘betaalbare’ prijs zou zijn ? Ik vrees dat velen hier aan 50 Eur denken maar dat is alleen al qua kabels/connectors niet haalbaar.
[/quote]Je tijd moet je ook meerekenen.. en wat marge voor support en garantie.. Want hoedanook moet krijg je er vragen over.
Dingen voor niets worden zelden naar waarde geschat door wie ze krijgt. Das een universele waarheid.
Voorbeeld .. Sales yup komt af met “Kun je eens inbellen bij die klant en zijn systeem nazien, hij heeft iets van problemen die niemand opgelost krijgt, en we gaan daar een support contract kunnen verkopen”
Optie 1 : Ik doe het gewoon.
Optie 2 : ik maak van mijn voeten en zeg em dat hij niks voor niks mag verkopen
eerst een trial incident moet verkopen, en dan die trial als korting kan geven op nieuw support contract.In ‘t begin deed ik het gewoon.. En wat denk je.. klant komt dan bij het support contract verhaal.. ziet de prijs/jaar
Valt stijl achterover.. En hij heeft geen support nodig WANT ALLES WERKT SINDS MIJN INTERVENTIEOptie 2 werdt snel de standaard.. Sales yup had plots het licht gezien.
Ergste geval, en hij niks kan verkopen na het trial incident.. had hij toch minstens een comissie op die trial van 2000 euro.
Maar in de meeste gevallen, kreeg hij na trial incident een support contract. Want voor de klant was het interessanter
DE prijs van de trial werd afgeschreven over langere periode care free support. (kleine klantjes was support contract nie overdreven veel meer dan de trial)Ik ben IT’er.. Mijn overgebuur 2 komt plots vragen of ik hare pc eens wil bekijken.
ken haar van haar nog pluim, behalve dat ik weet dat het aloliekers zijn in de 60 die na trombose nog voor paft en zuipt als een stoomboot.
Dus 9/10 een virus infested kloon pc waar je al rap en uur ter plekke komt, dan conclusie dat het ding beter gescratched wordt.. neen ze heeft geen cd meer.. ding mee naar huis.. 4 uur aan en af bezig met dat ding.. hopen dat alle hw werkt en drivers goed zijn.. en dan nog uur terugbrengen en uitleggen waar alles nu zit… en prullen na installeren die ze nie meer vindt na reinstall.Optie 1 , ik doe het gewoon
Ik ga er geen kerst kaartje voor terug krijgen hoor. (ik stuur al 10 jaar eentje voor de nabije buren.. dus ik weet wel wie he snapt)Optie 2 , Eerste keer zeg ik, das nie mijn specialiteit, ben geen zoeen computer man.
ze blijft door vragen.. dus 2e keer vraag ik haar of het op factuur moet of in ‘t zwart.Einde discussie… De Tegelboer 2 huizen verder is hier ook niet voor niks komen betegelen hoor.
Doe niks voor niks.. nie voor klanten, niet voor gebuurs, nie voor verre maten zelfs niet voor ruimere famillie.
Je beste maat of je eigen ouders of kinders uiteraard kies je daarvoor, en dat valt daar nie onder. Maar dan kies JIJ daarvoor omdat je ze geern ziet. En omdat je weet dat die je wel apprecieren.
Tja,
moeilijk is het niet maar niet verschieten hoeveel tijd erin kruipt. Zelf moeilijkheden gehad om de Bosch plug te verkrijgen. Ik heb net een 2e gevonden op ebay en direct gekocht, maar anders zijn ze enkel in grote hoeveelheden te vinden.
Tweede item : er gaat best wel wat koper kabel in (duur)!Intern heb ik nog een printje zitten met opamps als buffer zodat ik de signalen die ik nodig heb voor de leds kan gebruiken zonder invloed op de bron. In de ‘next generation’ denk ik dat te vervangen door een Arduino die ik nu aan het testen ben en die ook de frequenties van de speed/ref sensor kan uitlezen en de O2 probe kan uitlezen en visualiseren. Alles werkt al maar zit nog niet op een print gesoldeerd. Dan wordt het geen breakout box meer maar een echte ‘diagnosebox’.
Dus niet verschieten maar ik denk dat ik aan stukken wel dicht tegen 100 Eur heb uitgegeven met de kabel (35×75 cm passthrough naar Motronic + 35×50 cm naar breakout box – misschien kan dit compacter), Bosch connectoren (oude Volvo unit), het extra breakout doosje en de connectoren die daarop zitten. Dit is zonder de werkuren en zonder de 35 Eur portable scope die ik erbij gebruik van Amazon om coil- en injectorsignalen te testen/visualiseren.
Ik zou eens op AliExpress moeten kijken of ik die Bosch connector niet goedkoper kan sourcen (male+female nodig om te meten ‘while operating the engine’) of eens met Kroon contact openemen.
Wat denk je dat een ‘betaalbare’ prijs zou zijn ? Ik vrees dat velen hier aan 50 Eur denken maar dat is alleen al qua kabels/connectors niet haalbaar.
Ik moet wel zeggen, nu ik hem heb gebruik ik hem vaak omdat het heel veel tijd spaart in debuggen en uitmeten (had problemen met mijn AFR @idle bv, was snel zichtbaar zonder demontage).
Dus je spaart veel uren gepruts en dat is misschien ook wat waard. Misschien als mijn ‘next gen ‘ af is komt de eerste ‘op de markt’ – ik ben nog aan het twijfelen om deze gewoon om te bouwen met Arduino erin te duwen (maar heb niet veel plaats) of een hele nieuwe te bouwen?‘t is een hobby voor mij om de electronica van de 3.2 volledig in kaart te krijgen en ook volledig te kunnen ondersteunen zodat ik er nog eens 35 jaar mee kan rijden.
Next project : ombouw van een 930 rpm meter naar een rpm voor mijn non-turbo maar de boost gauge gebruiken als AFR meter en de narrowband O2 sensor vervangen door een wideband.
Other project : Porsche electronic speedo corrector (getriggerd door een andere post op dit forum). Die is dit weekend af.UPDATE: was nog een projectje vergeten : Injector driver (peak&hold) voor de low impedance injectors bouwen om ze te kunnen testen/cleanen.
Hey frankM,
…en nu je weet hoe je dit moet maken ga je dit commercialiseren en aanbieden aan de forumleden voor een degelijke prijs ? (eentje waar jij je broek niet aan scheurt, en waar wij met onze 3.2 toch nog geïnteresseerd gaan zijn om dat aan te schaffen) ?
indien waterkansje, laat je me dan iets weten ?
een maat heeft een stekker gemaakt van OBD1 Porsche naar OBD2 universeel/usb
dan OBD reader programmaBij de 964 en 993 zijn ECU van motor, airco, Abs en airbag uitleesbaar en foutcode’s wissen…
[quote=”gdpsuz1982″ post=281579]bestaat ook zo een ‘flash’ pauze ‘flash’ voor de 1988 3.2 ?[/quote]
Neen, die bestaat niet want die Motronic 1 ECU slaat geen foutcodes op. Is dus eigenlijk nog makkelijk te debuggen 😉
Ik heb uit een oude Volvo 940 ABS doos (ebay) een ‘breakout-cable’ gemaakt (zelfde connector dan de 3.2 ECU en zo naar een apart doosje waar ik parallel alle signalen kan uitlezen die in/uit de ECU gaan.
Ik kan dus eerst de sensoren uitmeten zonder ECU aangesloten en dan de ECU aansluiten en parallel alles meten.En om te meten heb ik me een super-cheap digitaal handheld oscilloscoopje aangeschaft voor 32 EUR op Amazon (DSO shell). Is niet perfect maar voor de lage-frequentiesignalen van deze wagen meer dan voldoende om te ‘zien’ wat er gebeurd en veel handiger dan mijn oude analoge scope met beeldbuis.
Easy, simpel, geen CAN-bus gedoe, gewoon wat analoge signalen in de 3.2.
denk niet dat je daar ook maar iets aan die hammer hebt voor zoeen probleem.
Er zijn geen fout codes voor radio of Airbag.. die zitten niet in de DME sturing.het is niet zoals ODBII of Canbus op die auto auto’s waar alles tot en met een kapotte pinker op de bus zitten.
Kan beter een draad diagram zoeken voor je auto, en de draadboom en vermoedelijke grond connectie of onderbroken draad uitpluizen.
mijn radio staat op ” OFF ” en het lichtje van mijn airbag brandt
[quote=”gdpsuz1982″ post=281579]bestaat ook zo een ‘flash’ pauze ‘flash’ voor de 1988 3.2 ?[/quote]
denk het niet. maar daar kun je normaal gezien gewoon sensors doormeten en stap voor stap trbouelshooten..
enige dat daar lastig is, is als het de DME of luchtweger is die kapot gaat.
dan moet je bijna eens kunnen een andere ophangen en zo testen[quote=”tenne” post=281578]Heb ik juist geprobeerd , maar dat werkt niet ,geen ” chech engine ” light
Waarschijnlijk enkel voor de Amerikaanse markt[/quote]welk probleem is er dan dat je wil oplossen?
Heb ik juist geprobeerd , maar dat werkt niet ,geen ” chech engine ” light
Waarschijnlijk enkel voor de Amerikaanse marktWow Van damme, das compleet nieuw voor me, very interesting!!
De laatste keer ben ik voor het nalopen van foutmeldingen (na accu plat en vervangen), het oplossen en resetten bij een bevriend Porchist geweest die de Elf aan zijn laptop hing en overal bij kon. Daar moet je dan bepaalde software voor aanschaffen dacht ik. Ik weet er het fijne weer niet van natuurlijk, maar het hoeft dus niet perse met de klassieke hamer!!!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.