Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › Diagnose via eigen laptop
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 5 maanden geleden door Alex Merlin.
-
MakerDiscussie
-
4 juni 2012 om 21:10
Beste leden, hier ben ik nog een keer.
Heb op dit forum al gelezen dat sommige mensen zelf hun wagen kunnen uitlezen.
Kan ik hier wat uitleg over krijgen aub.
Tenminste als het bestaat voor de “gewone” mens .Bvb welke aansluitingen / diagnosestekker-kabel,software.
Dikke merci.
-
MakerDiscussie
-
Ik heb een Piwis kabel gekocht bij http://www.plusobd.com/professional-car-diagnostic-tool/porsche-diagnostic-tool.html
Op die site staat de link naar de benodigde software.
Je hebt verder een PC (best laptop 😀 ) nodig met USB.Ik heb een Piwis kabel gekocht bij http://www.plusobd.com/professional-car-diagnostic-tool/porsche-diagnostic-tool.html
Op die site staat de link naar de benodigde software.
Je hebt verder een PC (best laptop 😀 ) nodig met USB.Tot nu tu geen fouten met tiptronic :up:
Ik zal het geregeld bekijken.
P is van de grond voor bougie oil seals, en de remklauwen verfen in rood.
😀Ik weet het 😀
Foute fouten geven :engeltje:Toen ik net m’n 996 had liet ik deze nazien voor keuring en uitlezen bij Porsche specialist met DURAMETRIC.
Zat Tiptronic fout in welke blijkbaar onmiddelijk terug kwam na het wissen met de soft. Auto reed en rijdt wel perfect :applaus:
Gelijk naar OPC geweest voor centrale vergrendeling en alarm naar Belgische norm te zetten (Duitse P), met DURAMETRIC lukt dit niet 🙁
Bij OPC ook geen enkele opmerking over Tip 😀Dus kort samengevat, ik geloof niet in paralelle soft, en ga dan voortaan ook maar naar OPC :up:
FYI
Ik heb en durametric pro gekocht voor en redelijk prijs in de uk.
Be beneuwed wat het kan doen 😆Anoniem5 juni 2012 om 23:11Anderzijds, voor de $24 dat zo’n simpel PIWIS kabeltje je kost, kan je ook niet sukkelen hé. Misschien niet het beste dat er te krijgen is maar wel al leuk om effe mee te experimenteren.
@ Speedy 996: Zoek je een garage waar je je goed bij voelt en laat je wagen daar (indien nodig) uitlezen. Kost echt niet veel hoor. Ik begrijp dat je nog op je 996 wacht. Als je hem hebt, goede check-up en een onderhoudje en dan veel…… :driver:
Voor de rest geen voorbarige zorgen maken maar genieten van je P. 😉
@FDEVILLE
Opgelet met de ELM 327 Bluetooth Interface, kost +- 289 euro.
Vlgs. de advertentie heeft hij draadloos bereik tot wel 50 meter, terwijl u binnen gewoon achter uw pc of laptop zit. (Ideaal voor bijvoorbeeld de winterperiodes)
Zover de advertentie maar in de praktijk is 10m à 15m een maximum.
Hou er rekening mee dat de ELM 327 Bluetooth totaal niet geschikt is voor Porsche, wel voor een aantal andere merken. Het is een universeel toestel.
De advertentie is hier weer zeer dubbelzinnig en zegt dat alle OBD2 Protocollen zijn te gebruiken op “vrijwel” alle voertuigen van 1996 tot heden welke voorzien zijn van een OBD2 aansluiting. Alleen vermeld men geen merken.
De mogelijkheden van de ELM 327 bluetooth vlgs. de advertentie:
(alle onderstaande mogelijkheden werken niet bij Porsche!)
•Leest en wist alle voorkomende foutcodes
•Foutcode identificatie in tekst
•Leest universele codes (P0, p2, p3, U0) en fabrikant specifieke codes (P1, P3, and U1)
•Wist check engine light (MIL)
•Wist diagnostische foutcodes (DTCs)
•Reset OBD 2 monitor status
•Live data functie, inclusief Voertuig Chassisnummer (VIN)
•Live data tijdens het rijden
•Leest voertuig info
•Motortoerental
•Berekent motorvermogen
•Motor en olietemperatuur
•Status van het Brandstofsysteem
•Voertuigsnelheid
•Brandstof correctie waarden
•Inlaatdruk
•Ontstekingsvervroeging
•Inlaatluchttemperatuur
•Luchtdebiet
•Gasklepstand
•Lambdasensor waarden
•BrandstofdrukDergelijke toestellen zijn meestal alleen maar te verkrijgen via online shops.
Naservice of technische ondersteuning is onbestaande alhoewel men het tegendeel beweerd.Voor de algemene merken biedt Bosch een brede waaier van de modernste testapparaten voor de professionele werkplaats aan, van het klassieke motortestapparaat tot het ultramoderne stuurdoosdiagnosetestapparaat voor de controle van de elektronica. Deze toestellen werken goed maar zijn ook weer niet geschikt voor Porsche.
Anoniem5 juni 2012 om 19:42Is inderdaad de vraag wat je er wilt mee doen.
Ik ben nu aan het kijken naar eentje met WIFI, dan kan men, live, de verschillende indicatoren op z’n iPhone of iPad (of android smartphone) zien. iPhone of iPad gaat alleen met WIFI (want de bluetooth, android smartphone werken ook met bluetooth.Veel filmpjes hiermee op ebay, bvb: http://www.youtube.com/watch?v=zWMbkJMll80
Dit zou een wifi adapter moeten zijn die werkt met iPhone: http://www.benl.ebay.be/itm/180877533370?ru=http%3A%2F%2Fwww.benl.ebay.be%3A80%2Fsch%2Fi.html%3F_from%3DR40%26_trksid%3Dm570%26_nkw%3D180877533370%26_fvi%3D1&_rdc=1Hangt er allemaal een beetje vanaf voor wat je het wil gaan gebruiken en alles is te relativeren. Ik heb met vele diagnose systemen gewerkt in het verleden alsook standalone units om wagens bij te passen na motorwijzigingen. Als ik het hierboven zo lees ben je beter af met een standalone unit waarbij je de software volledig naar de hand kunt zetten. Let wel, dit is enkel voor professionelen weggelegd daar het een gevaarlijk speelgoed is als je er weinig of niets vanaf weet. In deze topic gaat het hem volgens mij enkel om de interesse naar diepgaande “eventuele” foutjes en gewoon om ermee “bezig” te zijn uit hobby interesse om de staat van de wagen te kennen (?), waar niets op tegen is natuurlijk. In dit geval ben je best af met een goedkoop kabeltje en te downloaden software, maar zoals hierboven gemeld kan je er ook niets meer mee. Ben je professioneel bezig, dan ben ik er zeker van dat je wel andere zaken wilt weten en doen waarbij je vanzelfsprekend “other stuff” koopt.
Mijn advies is dus de mening gedeeld op dat vlak van “Porsche”; goedkoop houden in dit geval.
Stel je bij al die diagnose systemen niet veel voor. We hebben er al zovele getest. Je koopt uiteindelijk een kabeltje, je krijgt een lijst met merken waar Porsche terloops in wordt vermeld. Je kan ook moeilijk verwachten dat je voor de prijs van 20 euro tot 100 euro een degelijk diagnosesysteem hebt.
Porsche is een buitenbeentje op diagnose gebieden het enige Amerikaanse merk dat zich toelegd op Porsche is Durametric.
Wij hebben het duurste en laatste model, de Durametric Pro (Prijs +1000 euro) zojuist 14 dagen op proef kunnen testen en vrijdag teruggestuurd naar de leverancier.
Het doet zeker niet hetgeen het beloofd te doen. Het werd getest op een Boxter, 996, 997, Cayenne.De advertentie beloofd: “Met Durametric kunt u nu zelf, wat vroeger alleen voorbehouden was aan de dealer. Het programma biedt de volledige diepgang zoals de merktester Porsche PIWIS.”
(Klopt dus niet !!)De verkoper was aanwezig bij het uitlezen van een Boxter en was verbaast dat het niet werkte, “normaal werkt dat” was zijn reactie. Referenties kon hij ook niet geven in België ?
We hebben het uitgebreide lijstje met beloofde zaken overlopen en getest, 14 dagen en besloten geen 1000 euro uit te geven aan een kabeltje met wat software die je moest downloaden en vast te stellen dat het geen meerwaarde geeft bij problemen. Dit toestel kopen is weggegooid geld. Op de video van hun website geven ze een demo van hoe je het lampje van de check engine van een 996 reset. Yep, dat werkt en dan, geen foutmelding, geen oplossing, bij starten brand dit terug.
Het enige systeem dat perfect werkt is het PIWI systeem van Porsche. Daar heb je volledige controle over de wagen, kan je alle meldingen verwerken, resetten, programmeren, uitlezen, printen enz. Je hebt steeds de laatste up-dates. De kostprijs is hoog, het is dan ook geen kabeltje met wat software dat je koopt maar een degelijk diagnose toestel ter groote van een aktentas.
Het kan ook op licentie aangeschaft worden met een maandelijkse bijdrage volgens het gebruik.
Beroepshalve een noodzaak maar voor de hobbyist natuurlijk niet interessant wegens te duur.
Het laten uitlezen van je wagen kost niet zo duur, laat het doen door een specialist en besteed je geld beter aan wat anders dan een kabeltje. Mijn mening.Ben vlug aan googlen geweest en vond dit : Wat denk U hiervan ?
http://www.q24u.nl/obd2-elm327-scanner-met-usb-2.0-interface/Anoniem4 juni 2012 om 22:16Ik heb een Piwis kabel gekocht bij http://www.ecutool.com/Porsche-PIWIS-Cable_1677.html
Op die site staat de link naar de benodigde software.
Je hebt verder een PC (best laptop 😀 ) nodig met USB.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.