ik wil niet sarcastisch doen, maar helaas hebben velen al moeten vaststellen dat de camera’s en dergelijke slechts een vals gevoel van veiligheid bieden, en sommige van die (inderdaad meermaals Oosteuropese) bendes zo driest te werk gaan, dat die royaal hun kl… vegen aan die camera’s en dergelijke. Ik verduidelijk met een echt gebeurd staaltje van hoe die mannen tegenwoordig soms te werk gaan…
Ik heb jarenlang als bijverdienste gewerkt bij Bimoto in Latem, de hoofdverdeler voor de sublieme Dainese motorkledij. Ook zij hebben zwaar geïnvesteerd in beveiliging, oa ook met camera’s die zowat alle ruimtes van de winkel coveren. Er was slechts 1 ruimte waar (destijds! 😉 ) geen camera hing, omdat dit oorspronkelijk een kleine opslagruimte was voor olie en wisselstukken toen ze ook nog moto’s deden, en die ruimte heeft geen vensters of iets dergelijks! Dit kleine lokaaltje werd nu gebruikt om kledij in afslag te hangen.
Nu zijn ze op een nacht gewoon door de buitenmuur gebroken, via dit lokaaltje, het éne lokaatje waar geen camera hing! Zeg nu niet dat die gasten dit niet eerst goed komen bestuderen zijn!! En om het nog straffer te maken; om hun razend snelle plundertocht nog vlotter te laten verlopen (200 lederen pakken in ongeveer naar schatting volgens de politie 10 tot 12 minuten!!!) hebben ze eerst twee boompjes uitgedaan in de tuin van de buren, om sneller via zijn tuin te kunnen weglopen met hun buit!! Wat een materiaal moet je daar niet voor bij hebben (enkel en alleen al 200 lederen pakken, daar heb je aardig wat ruimte voor nodig), en wat een lef om dit te doen. Het ergste/opmerkelijkste van al is dat niemand het gehoord heeft, noch de buren, noch de mensen die boven de zaak een loft huren…
Al die verhalen hebben doorgaans slechts 1 trieste overeenkomst; dat de eigenaar van de zaak met de gebakken peren zit, en je jaaaaaren omzet/winst op 12 minuten ziet verdwijnen. Een deel is nadien teruggevonden in opslagplaatsen in W-Vlaanderen, de teruggevonden kledij was echter vaak licht beschadigd door over de grond te slepen tijdens hun snelle plundertocht… waardoor de discussie met de verzekering begon over wat die kledij (die tevens niet meer in het seizoen kon verkocht worden dat ze uitgekomen waren!!) nu nog waard was, en wat ze ervoor wilden betalen…
Je zou trouwens schrik hebben om een zaak te hebben die in het oog springt! Op diezelfde Kortrijksesteenweg in Latem was enkele maanden voordien de eigenaar van de Maserati-garage onder bedreiging van een wapen tegen zijn hoofd twee wagens armer gemaakt, en enkele weken voordien hadden ze de dochter van de Ferrarigarage-eigenaar aldaar (de broer trouwens van de eigenaar van de Maserati-garage! Die familie zal zich ook wel afgevraagd hebben in welke stiel zij zitten) haar auto (Porsche Boxster) gestolen terwijl ze ‘s nachts probeerde te tanken aan een benzinestation op die Kortrijksesteenweg…
Trieste tijden vrienden!! En het beïnvloedt je in je denken!! Ik heb enkele jaren op die Kortijksesteenweg gewoond in Latem, reed toen met de 964 C2, en op een nacht kwam ik thuis, deed met de afstandsbediening de garage open, en merkte dat er iemand een emmer net in het midden voor de inrit gezet had. Eerst dacht ik iets van ‘welk dom kalf heeft dat net daar laten staan’… maar plots bekroop me het gevoel dat dit misschien een poging was om mij uit mijn wagen te krijgen… en in het donker met allemaal struiken rond die garageboxen…?? Ik ben toen in een vlammende vaart achteruit gereden, weg van die parking… Heb ik daardoor iets vermeden? Of was het dom toeval?? Ik zal het nooit weten… maar het toont toch aan dat je deep down beïnvloed bent door die verhalen, en meer achterdochtig wordt… 😥