Het mag dan wel kriebelen om aan auto’s beginnen te sleutelen maar op dit moment heb ik gebrek aan “stallings -en werkruimte.
Het idee was om een dubbele garage met voldoende ruimte voor een werkbank te plaatsen maar dat blijkt budgettair een hele uitdaging te worden.
Het zal wellicht een enkele worden maar nu speel ik met het idee om er een tweekoloms hefbrug in te zetten. Uiteraard ga ik dan wel een bepaalde minimumhoogte van garage moeten nastreven. Een brug heb je al ergens tussen de 1,5K en 2,5K maar ni stel ik mij de vraag of je eigenlijk echt wel regelmatig zo’n brug nodig hebt?
En wat dan met de beton die ik moet voorzien voor mijn garage? Men spreekt van 10-15cm dikte maar hoe bevestig ik die brug zodanig dat ze veilig en stabiel staat? :think:
Het leven zou simpeler zijn als er een geldboom in mijn tuin stond… :coolness:
Iemand enige tips?
Thx
G
Maker
Discussie
9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Ik ben het grondig aan het overwegen om eens langs te gaan bij Larsy om eens gaan te kijken….
Misschien kunnen we ergens eens een prijs laten maken als we met meerdere mensen zijn die interesse hebben…. desnoods enkel de laswerken….
Ha die vergunning….dat is een procedure van een dik half jaar wegens de noodzakelijke verkavelingswijziging.
De stedenbouwkundige ambtenaar heeft me hoop gegeven en nu moet ik mezelf nog zien te motiveren om alles zorgvuldig door te nemen, knopen door te hakken op het vlak wan de uiteindelijke constructive enz enz. Als echter de 718 mijn hart weet te veroveren, zou het weleens een heel ander verhaal kunnen worden…
Niets overhaasten…. Ik plan wel een 4 palen brug in het geval ik voor mijn oorspronkelijk constructive ga… 🙂
Heb je intussen je bouwvergunning op zak omdat je er actief een derde bij zoekt ?
PS ik had geen zin om m’n betonvloer op te breken in de garage en heb ondertussen een 2-palenbrug geplaatst, dus je mag altijd langs komen voor de grotere werken aan de drie P’s 💡
:hail: Mush, we zitten klaarblijkelijk met hetzelfdeprobleem. :bounce:
En gelukkig kijk ik dan nog geen filmpjes…. Een “put” heb ik reeds in mijn vaste garage maar die heeft dan een grondige renovatie nodig. 🙂
De bedoeling was om in de tuin een groot “hok” neer te poten maar de palen van een brug zijn toch al snel 2m60-2m80 hoog en dan is een “standaard” garage niet aan de orde. Mocht ik de optie willen openhouden, dien ik nu al rekening te houden met zowel de betonplaat als de hoogte.
Misschien toch maar stoppen met dromen en het houden bij een eenvoudige garage… Zal het “knutselen” maar aan de specialisten overlaten….
In mijn vrije tijd ga ik ook liever wat rijden bij mij weer. Het knutselen zou dan nog enkel voor in de wintermaanden zijn… Misschien toch maar beter dat geld voor iets anders houden. Voor hetzelfde geld verkoop ik de 2 P’s volgend jaar en koop ik iets anders waar ik sowieso niet zal aan durven sleutelen…..
Alles hangt af van de $$ die je moet investeren om tot het eindresultaat te komen. Als de extra garage(s) makkelijk en redelijk goedkoop kunnen geïmplementeerd worden in het bestaande gebouw: zeker doen.
Als je pakweg 30 a 40k moet uitgeven om uberhaupt al een garage te kunnen zetten maakt het niet echt uit dat een 2-kolomsbrug maar 2k kost.
Graag aan auto’s willen sleutelen en *kunnen* aan auto’s sleutelen zijn 2 verschillende dingen. Ik zou ook graag aan auto’s sleutelen en ik heb intussen al één en ander bijgeleerd en gedaan, maar dan loop je tegen zo’n probleempje aan zoals de remservopomp op de ’64, dan googel je eens, dan zie je hoe ingewikkeld dat systeem is, dan begin je te denken van “als ik die agressieve remvloeistof moet aflaten hoe begin ik daar aan, waar ga ik daarmee naartoe en stel dat ik er in slaag, wie ga ik lastig vallen om me te komen helpen om de boel te bleeden, etc…”
YMMV
Ik begin ook te dromen als ik de diverse filmpjes op youtube, de series op Discovery en de coole bierreclames zie, maar theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen. Ik droom er ook van mijn ’64 uit elkaar te smijten en ‘m tiptop in orde te zetten maar als hij tiptop staat is’t zonde van er nog (veel) mee te rijden, dan heb ik eigenlijk meer geniet van een minder perfecte. Als ik dan threads zie zoals ons nieuw lid en zijn kever… chapeau voor de tijd en de kennis, maar straks 4 jaar bezig en nog geen meter gereden. Not my cup of tea. Dan zwier ik ‘m liever binnen bij Wim en spreek een datum voor afhaling af een paar weken later. Afwegingen maken dus. Verdien je zelf 60 euro/uur dan kan je doen waar je goed in bent en een ander betalen om de miserie aan jouw auto op te lossen, verdien je maar 10 euro is ‘t een heel andere zaak. ‘t Zelfde zoals hierboven reeds gezegd: heb je ‘n garage voor 5k dan valt er winst te rapen in het zelf werken aan je auto vs uitbesteden, kost je garage 40k dan kan je al veeeel laten vervangen op een ander.
De brug zelf dan. Poetsbrug, 2-koloms, 4-koloms…
Ook ik twijfel om er eentje te zetten. Behalve een poetsbrug staat een brug eigenlijk altijd in de weg de moment dat je ze niet gebruikt. Is het de moeite waard? Heel eerlijk? Voor mij niet, maar otoh heb je de coolness factor en het feit dat *als* je eens wil velgen wisselen ofzo dat direct gepiept is op een brug. Ook voor ‘t poetsen is het best interessant maar zoals wij eigenlijk maar huis- tuin- en keukengebruik gebruik maken van zo’n brug is zelfs die investering te zot om los te lopen.
Maar toch blijft die drang om een brug te hebben (I know, ik wil er zelf ook eentje), in mijn geval wordt het dan prolly een 2-koloms (op 4-kolom kan je geen wielen wisselen tenzij je eentje pakt die ‘m in het midden ook nog eens kan “pakken” en een poetsbrug maakt de onderkant van de auto redelijk ontoegangkelijk). Omdat ik met dezelfde vragen zit als jij qua stevigheid en omdat er zich in mijn hoofd altijd rampscenario’s afspelen van wat fout kan gaan zou ik toch liefst de kolommen tot aan ‘t plafond laten gaan om ze daar vast te maken, in mijn nachtmerries zie ik die 2 palen nl. altijd toeplooien met in het midden een mooi Porschke erop).
Om dus op jouw vraag te antwoorden zouden we foto’s en plannen moeten zien, alsook een kostenberekening :sarcastisch
Met een 2-palen brug kan je al heel wat, ook al kan je niet de volledige hoogte benutten.
De vloer moet beton zijn, zeker geen tegelvloer.
Een 2-palen met vloer-frame heeft een mindere dikte nodig dan een versie met 2 losse palen.
Als je ruimte en hoogte hebt is een palenbrug een optie , maar hou ook rekening dat deze bij niet gebruik ook altijd in de weg staat .
Dan zou ik eerder opteren van een smeerput .
zelf heb ik beiden gehad en heel veel gevloekt dat ze in mijne weg stond 10 – 15 cm beton is wat weinig om deze stabiel vast te zetten hiervoor moet je een extra betonnen sokkel laten gieten of deze gaat garantie omver , de mijne stond vroeger vast met draadstangen 12x m18 30cm lang rekening houdend gewicht van de brug +/ – 600 kg en voertuig van 1500 kg :up:
als je nog van nul moet beginnen, dan zou ik een (verzonken) schaarhefbrug overwegen.
voordelen: geen kolommen die constant in de weg staan voor dagelijks gebruik van de garage, geen diepte nodig zoals een smeerput waar insijpelend grondwater een probleem kan opleveren nadeel: prijs (heb een offerte van 2,5K ex btw bij zelfplaatsing), maar de voordelen zijn navenant
0
9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.