DME Relais, een kleine handleiding…

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 DME Relais, een kleine handleiding…

  • Maker
    Discussie
  • Eergisteren had ik prijs.
    Aan ‘t cruisen met de 964 op den dijk. Ineens alle lampjes aan en de motor viel uit. Versnelling lager geschakeld, motor sprong weer op om 2 seconden later weer stil te vallen.
    Alles wees erop dat er geen benzine tot aan de motor geraakte. Paar keer gedemareerd, no go. Wat direct in mijn hoofd schoot was DME-relais. Tevergeefs zitten zoeken onder de zetels, uiteindelijk toch gevonden in de voorste koffer bij de zekeringen. Uitgepakt, wat mee gewiebeld enzo, no go.
    Vrienden gebeld, vriendin gebeld, etc…
    Uiteindelijk VAB gebeld en laten afslepen. Lag volgens de VAB-man niet aan de DME. Verder vond hij het heeel spijtig dat hij hem moest takelen want Porsche interesseerde hem etc… eergevoel en zo, ge kent dat.

    Eens thuis de soldeerbout bovengehaald om de DME te fixen van het mogelijk “cold solder joint syndroom”, iets dat ik ken van bij de flipperkasten nl. dat spul wordt zo heet dat het (ook tengevolge van de vibraties) zichzelf lossoldeert. Met het blote oog moeilijk te zien.
    Op elke aansluiting het soldeersel laten “reflowen”, terug geprobeerd, no go.
    Toen de “workaround” van PatrickB doorgekregen: DME relais verwijderen, 3 draadjes doorlussen en huppa, zou moeten werken.
    Dit zo gedaan en toen ik het derde draadje instak hoorde ik de benzinepomp lustig zoemen. Gedemareerd en het beest schoot wakker! :first:

    Hierbij wat foto’s om mensen in de toekomst te helpen:

    Relais en zekeringen zitten vooraan in de koffer bij de 964:

    20140716_144106.jpg

    Beschermingskap verwijderen dmv 2 clipsen los te maken en je krijgt zicht op de “electronica”, de DME relais is rood omcirkeld:

    20140716_143724.jpg

    Nog van ietsje dichter, staat zelfs netjes DME op + het bestelnummer:

    20140716_143738.jpg

    DME relais verwijderd.
    De rode cirkel, daar zit hij normaal, de 3 groene moet je met elkaar doorlussen (simpel te onthouden, alleen de brede, niet de smalle aansluitingen doorlussen):

    20140716_143759.jpg

    De lusjes geinstalleerd (weet niet de correcte draaddikte dus effe tweelingsnoer gebruikt):

    20140716_143828.jpg

    Lusjes en DME relais:

    20140716_143847.jpg

    Die lusjes zijn dus zeer praktisch om “in a jiffy” te controleren of jouw DME naar de botten is of niet. Er wordt aangeraden van er niet mee te rijden daar de benzinepomp constant aan staat, ook met verwijderde contactsleutel. Stel je voor dat je een ongeluk hebt, zelfs met het contact af blijft de pomp lustig benzine spuiten… = niet goed …

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
      • Zopas ook een reserve DME relais besteld bij rose passion.
        reserve kan nooit geen kwaad!
        Floere.

          Zopas ook een reserve DME relais besteld bij rose passion.
          reserve kan nooit geen kwaad!
          Floere.

            goed nieuws voor liefhebbers van de Porsche 944/968/924S/964/968/993 die regelmatig te lijden hebben van een haperende DME

            Some Information about the new Solid-State DME Relay

            I think everyone is aware the OE relay suffers from various issues that cause no-starts and other erratic and shall we say “interesting” behavior. Lots of guys, including me, keep a spare relay in their glove box just in case. And I suppose I could have just bought a new OE relay form Porsche or one of the OEM or aftermarket options. But I am basically a 944 junkie with an engineering degree, so enviably I was going do a full redesign and make it better. The main issue with the OE relay, in my view, is cracked solder joints. The reason this happens is because the mechanical relays are made of metal which is heavy. Combine that with several amps of heat, constant engine vibration and one to three decades of driving… Yep, cracked solder joints. Even if the joints are re-soldered they will eventually crack again at some point in the future. But that’s assuming the relay armature and contact points don’t wear out first. In comparison, this new Solid-State DME relay is less than half the weight, which will preserve the solder joints indefinitely. Plus, it has no mechanical parts or contacts and therefore cannot “wear out”. And because I have way too much time on my hands, I went ahead and put in a timing circuit in it that primes the fuel pump for two to three seconds when the key it turned on. This is a standard feature on most modern cars because it helps bring the fuel pressure up before the DME/ECU starts firing injectors. It’s a handy feature if you have opened you fuel system and want to bleed out the air without cranking the engine. And a nice no-start troubleshooting aid because you can faintly hear the fuel pump cycle on KOEO.

            I welcome everyones input, so please don’t hold back with the question and/or comments.

            bron: pelicanparts

              goed nieuws voor liefhebbers van de Porsche 944/968/924S/964/968/993 die regelmatig te lijden hebben van een haperende DME

              Some Information about the new Solid-State DME Relay

              I think everyone is aware the OE relay suffers from various issues that cause no-starts and other erratic and shall we say “interesting” behavior. Lots of guys, including me, keep a spare relay in their glove box just in case. And I suppose I could have just bought a new OE relay form Porsche or one of the OEM or aftermarket options. But I am basically a 944 junkie with an engineering degree, so enviably I was going do a full redesign and make it better. The main issue with the OE relay, in my view, is cracked solder joints. The reason this happens is because the mechanical relays are made of metal which is heavy. Combine that with several amps of heat, constant engine vibration and one to three decades of driving… Yep, cracked solder joints. Even if the joints are re-soldered they will eventually crack again at some point in the future. But that’s assuming the relay armature and contact points don’t wear out first. In comparison, this new Solid-State DME relay is less than half the weight, which will preserve the solder joints indefinitely. Plus, it has no mechanical parts or contacts and therefore cannot “wear out”. And because I have way too much time on my hands, I went ahead and put in a timing circuit in it that primes the fuel pump for two to three seconds when the key it turned on. This is a standard feature on most modern cars because it helps bring the fuel pressure up before the DME/ECU starts firing injectors. It’s a handy feature if you have opened you fuel system and want to bleed out the air without cranking the engine. And a nice no-start troubleshooting aid because you can faintly hear the fuel pump cycle on KOEO.

              I welcome everyones input, so please don’t hold back with the question and/or comments.

              bron: pelicanparts

                Momenteel heb ik een doorlus kabeltje in de auto liggen voor het geval, maar door de hogere stroom die door uw contactslot gaat ook niet ideaal en enkel goed in nood.
                Dus best een reserve dme in de glovebox 😉

                  Als je ergens in panne staat heb je meer kans iemand te vinden met een soldeerbout dan iemand die “per ongeluk” een DME relais bij heeft :first:
                  Niet geschoten = altijd mis…

                    De auteur zegt in 95% van de gevallen is het de solderingen, dus het zal niet altijd lukken met die methode 😕
                    Maar zoals je zegt het proberen waard. Doet er mij aan denken ook maar eens werk te maken van een reserve exemplaar.

                      No go 🙁
                      Heb ‘t geprobeerd met mijn DME (zoals beschreven in mijn tekst) maar werkte niet, natuurlijk altijd de moeite waard om te proberen :up:

                        F

                          Knappe handleiding. :up:
                          Ikzelf heb enkele jaren geleden gekozen voor de ‘luie’ oplossing: gewoon een nieuw DME-relais gekocht en de oude (die nog werkte) als reserve gehouden :mrgreen:

                            :up: :up: knap werk Bart :popcorn:

                              Nice work Mush :up:
                              Zou ik ook nog eens moeten aan beginnen……..ooit :engeltje:
                              Mijn alarm werkt weliswaar wel, maar heb maar één afstandsbediening meer die het doet en vandaag of morgen heb ik het vlaggen vrees ik.

                              Alleen heb ik het zo niet met auto elektriciteit .
                              Is niet mijne sterkste kant 🙁

                                :up:
                                Wat jezelf doet, doe…..

                                Costa

                                  [quote=”Bert V.” post=173820]Gelukkig moest in die lusjes geen rode en zwarte draad :happy: :happy:
                                  [/quote]
                                  Rood en zwart is voor woosies! 😈

                                  Voila, de overschot na een dagje werk aan de 964:

                                  20140718_150155.jpg

                                  Het volledige alarm verwijderd: sirene, 2 relais, 2 bewegingssensoren, tracking module, GPS antenne, alarm module en hopen kabels.
                                  Long story short: 2 draden waren effectief onderbroken (om het alarm iets te kunnen laten onderbreken), al de rest was extra bedrading om alles met elkaar te verbinden. Zal “in zijn tijd” wel een deftig alarm geweest zijn maar nu compleet voorbijgestreefd. Het werkte overigens ook niet meer want alle zekeringen waren verwijderd. Rondrijden met nutteloze ballast doe ik niet graag en met al dat gewicht dat eruit is is’t bijna nen RS :sarcastisch
                                  Het was wel héél netjes geinstalleerd. Afgetakt zonder draden door te knippen, alles gesoldeerd etc…
                                  Heb nu alles netjes verwijderd, de onderbroken draden terug aan elkaar gesoldeerd, alles geïsoleerd met krimpkousen, alles terug mooi netjes weggewerkt. Ik kan ook alles hé? :mrgreen:

                                  Intussen is het DME relais toegekomen en snort hij weer zoals het hoort :up:
                                  Straks een toerke doen, ‘t is goed weer…

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.