- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door .
-
Discussie
-
16 juli 2014 om 18:07
Eergisteren had ik prijs.
Aan ‘t cruisen met de 964 op den dijk. Ineens alle lampjes aan en de motor viel uit. Versnelling lager geschakeld, motor sprong weer op om 2 seconden later weer stil te vallen.
Alles wees erop dat er geen benzine tot aan de motor geraakte. Paar keer gedemareerd, no go. Wat direct in mijn hoofd schoot was DME-relais. Tevergeefs zitten zoeken onder de zetels, uiteindelijk toch gevonden in de voorste koffer bij de zekeringen. Uitgepakt, wat mee gewiebeld enzo, no go.
Vrienden gebeld, vriendin gebeld, etc…
Uiteindelijk VAB gebeld en laten afslepen. Lag volgens de VAB-man niet aan de DME. Verder vond hij het heeel spijtig dat hij hem moest takelen want Porsche interesseerde hem etc… eergevoel en zo, ge kent dat.Eens thuis de soldeerbout bovengehaald om de DME te fixen van het mogelijk “cold solder joint syndroom”, iets dat ik ken van bij de flipperkasten nl. dat spul wordt zo heet dat het (ook tengevolge van de vibraties) zichzelf lossoldeert. Met het blote oog moeilijk te zien.
Op elke aansluiting het soldeersel laten “reflowen”, terug geprobeerd, no go.
Toen de “workaround” van PatrickB doorgekregen: DME relais verwijderen, 3 draadjes doorlussen en huppa, zou moeten werken.
Dit zo gedaan en toen ik het derde draadje instak hoorde ik de benzinepomp lustig zoemen. Gedemareerd en het beest schoot wakker! :first:Hierbij wat foto’s om mensen in de toekomst te helpen:
Relais en zekeringen zitten vooraan in de koffer bij de 964:
Beschermingskap verwijderen dmv 2 clipsen los te maken en je krijgt zicht op de “electronica”, de DME relais is rood omcirkeld:
Nog van ietsje dichter, staat zelfs netjes DME op + het bestelnummer:
DME relais verwijderd.
De rode cirkel, daar zit hij normaal, de 3 groene moet je met elkaar doorlussen (simpel te onthouden, alleen de brede, niet de smalle aansluitingen doorlussen):De lusjes geinstalleerd (weet niet de correcte draaddikte dus effe tweelingsnoer gebruikt):
Lusjes en DME relais:
Die lusjes zijn dus zeer praktisch om “in a jiffy” te controleren of jouw DME naar de botten is of niet. Er wordt aangeraden van er niet mee te rijden daar de benzinepomp constant aan staat, ook met verwijderde contactsleutel. Stel je voor dat je een ongeluk hebt, zelfs met het contact af blijft de pomp lustig benzine spuiten… = niet goed …
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.