Duitse TÜV wil geen “sportuitlaten” mee

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Duitse TÜV wil geen “sportuitlaten” mee

  • Maker
    Discussie

  • Erik De Waele
    Deelnemer

      Artikel is van BMW maar ook toepasbaar op onze porsche !

      Is het einde op komst voor auto’s met een goed klinkende verbrandingsmotor? BMW beweert dat de Duitse homologatiedienst TÜV wil dat alle motorklank voortaan uit de luidsprekers in het interieur komt.

      Is het binnenkort gedaan met het geblaf, gehuil en gebrabbel aan de uitlaat van auto’s met een verbrandingsmotor – en dan zeker sportwagens? Het begint er naar uit te zien, want terwijl steden hun luchtkwaliteit proberen te verbeteren, zoeken ze ook naar manieren om meer rust en minder lawaai te brengen. In dat kader is een elektrische auto uiteraard een goede oplossing.

      Via de luidsprekers

      We weten al dat de geluidsnormen voor auto’s de jongste jaren zijn verstrengd. Daarom gebruiken steeds meer merken, zoals bijvoorbeeld BMW, een zogenaamd Active Sound Design (ASD), dat de motorklank nabootst via de geluidsinstallatie. Of anders gezegd: de marketing vraagt een grommende motor, maar de regels moeten wel worden gevolgd. Dat heeft uiteraard niets te maken met de actieve uitlaatsystemen met kleppen die BMW zo mooi bouwt met zijn M-producten en die echt zinnenprikkelend klinken. Maar de Duitse homologatiedienst TÜV wil daar een einde aan maken. Ze wil niet de uitlaat in zijn geheel schrappen, want dat is onmogelijk, maar wel deze sportuitlaten met kleppen en specifieke resonators.

      Zo goed als rond

      Uit diverse bronnen vernemen we dat de organisatie al vrij ver staat met het uittekenen van deze maatregelen en dat die het voorwerp vormen van een aantal wetsontwerpen. Niet alleen Duitsland zou onder deze regels vallen, maar heel Europa. De TÜV zet namelijk vaak de toon op het Oude Continent, zodat vele landen waarschijnlijk zullen volgen. BMW heeft trouwens al een bericht gepubliceerd voor zijn klanten dat geen enkele twijfel laat bestaan over de waarachtigheid van het verhaal. Wie dus al lang een M-BMW met bulderende uitlaat wil, moet die nu of nooit kopen.

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
      • Een scheet is in feite ook uitlaat(gas) 😉

          Hahaha mogelijk bestaat er wat misgenoegen over dingen die we eigenlijk zo’n beetje allemaal hartsikke netjes doen, ofwel een non-issue op dit forum.

          Het gaat er m.i. toch altijd om dat we een beetje rekening met mekaar houden. Concreet: Je eigen sound kun je prima van genieten (in tunneltjes woont niemand), zonder onnodig extra gas te geven binnen de bebouwing. Maar is er bijvoorbeeld een georganiseerde rit en staan er klappende (soms juichende) mensen langs de kant (niet joelende dus), dan kun je van mij een roffel verwachten!!

          Enthousiaste toeschouwers krijgen wat ze willen!:happydance:

          PS. Misschien maakt het ook nog uit of je in een stilte gebied woont of bijvoorbeeld zoals hier in de randstad, waar elke paar minuten een jetser van een vliegtuig over komt … gemeentewerkers zich suf maaien … iedereen in de wijk blijkbaar gemechaniseerde tuingereedschap heeft … de HSL langs komt … de kinderen in de tuin spelen … de buren hard zitten te lullen omdat ze half doof zijn … ofwel zoals Mush al zij … een uitlaat kent vele vormen.

            Ach ja, ik kan alleen maar keren voor mijn eigen deur. Ik zal best soms wel over de schreef gaan en anderen overlast bezorgen, ben niet heiliger dan de paus. Maar ik denk toch dat ik voor 95% veilig, hoffelijk en met minimale overlast voor anderen mijn hobby beoefen.

              @ BC Cars
              Ben je stiekem op de “Ring ‘ gaan oefenen,zonder medeweten van het forum hier ? 8) 8) Of ben je gaan vooruit gaan zien naar een leuke brasserie in de buurt van Adenau ? :drink: :drink:

                :mrgreen: :happy: :respekt:

                  [quote=”Mushroom” post=269678]maar vooral de bejaarde playboys op hunne Harley, af en toe een toefke gas gevend, pruttelend en kotsend te vertrekken….
                  Van sommige ga je mee genieten, willen of niet.
                  [/quote]

                  Ik voel me niet aangesproken hoor …. :happy:

                  Ik heb een knoppeke! :engeltje: :up: :up: :up: :up:

                    Ik heb geen kinderen en de originele uitspraak gaat eigenlijk over scheten ipv uitlaten 😉

                    We wonen nu aan een tankstation, gelegen op een steenweg welke gekruist wordt door een gewestweg, maw: “commercieel interessant”, maar qua lawaai… Goed ding dat ik me bij zo’n dingen kan neerleggen, dat weet je nu eenmaal dat er lawaaihinder gaat zijn, en ik kan ook genieten van al het moois dat er passeert op een luie mooie zondagnamiddag.
                    Alleen, er zijn er die er los over gaan. Snerpende scooters die niet vooruit te branden zijn, Japanse tuningbakken, ouwe Golfkes, maar vooral de bejaarde playboys op hunne Harley. Om één of andere reden moeten ze die krengen dan ook een half uur op voorhand starten als ze net getankt hebben, af en toe een toefke gas gevend om 2u ‘s nachts, om dan vollen bak al pruttelend en kotsend te vertrekken om hun mannelijkheid te bewijzen.
                    Niet iedereen heeft dus een “knopje” voor de uitlaat. Van sommige ga je mee genieten, willen of niet.
                    Zelf had ik ook een sportuitlaat, maar die ging pas open als de situatie er zich toe leende en dus zeker niet na 22u ‘s avonds. Gezond verstand is helaas niet aan iedereen gegeven.

                      En dan nog

                      Er zit niets voor niets een uit knopje op de sportuitlaten tegenwoordig
                      Op de kinderen daarentegen ….:idea:

                        Een uitlaat is zoals kinderen: je kan alleen die van jezelf verdragen 😉

                        123

                          [quote=”bccars” post=269659]

                          Maar dat wil niet zeggen dat ik gelukkig ben met al die verbiederij die er tegenwoordig is.[/quote]

                          Dat is niemand, maar het is in grote lijnen wel self inflicted, niet persoonlijk, maar de gemiddelde mens loopt op deze wereld alles vanuit het eigen perspectief te bekijken.
                          ik wil dit
                          ik wil dat
                          en de mening van die gemiddelde mens is dus best wel subjectief te noemen.
                          Ik vind dit en dat, omwille van hoe ik het wil voor mezelf.

                          Doe ik ook want dat is perfect normaal. Zo zitten we in mekaar. We zin geen mieren met een collectief bewustzijn.

                          Maar af en toe eens wat zelf reflectie en de zaken wat objectiever bekijken maakt het verschil.
                          En het is ooooo zo moeilijk, zeker als je dan nog een aantal van die mensen subjectief rond een bepaald punt gaat samenzetten.

                          Ik heb het hier eens geprobeerd betreffende geluids overlast en onaangepast rij gedrag in een woonwijk, door georganiseerde ritten.
                          Werd ik niet echt in dank voor afgenomen.

                          Maar het punt is wel, dat alles wat individueel al overlast veroorzaakt,
                          meer overlast zal veroorzaken als je het met meerderen samen gaat organiseren.

                          Mijn punt van die thread was
                          “Hou zelf een beetje rekening met je omgeving als je met luide uitlaat op je auto zit, zodat het niet via extra reglementering zal eindigen”

                          Deze thread zou de wake up call moeten zijn.
                          Het zou op elk auto/moto/vespa/quad/motorisch forum een wake up call moeten zijn.

                            Als ik echt rustig rij durf ik hem wel eens opzetten voor de extra sensatie. Maar als het tempo omhoog gaat, dan gaat tegenwoordig de sportuitlaat af.
                            Ik ben vorige week een toertje Eifel gaan rijden. Sportuitlaat stond op OFF !
                            Heb trouwens geen last gehad met politie of met medeweggebruikers. Mensen waren door de band of ongeinteresseerd, of enthousiast duimpjes omhoog, sommigen gingen zelfs moeite doen om me door te laten. Geen negatieve reacties gehad.

                            Maar dat wil niet zeggen dat ik gelukkig ben met al die verbiederij die er tegenwoordig is.

                              Duitsland ijvert al langer voor beperking van geluidsvervuiling. Rijdt maar eens een toertje in de Eifel op een moto met open uitlaat …

                                Neen niet door de boomknuffelaars.
                                Maar door de 1 % zogezegde auto liefhebbers die altijd en iedereen hun geweldige geluid moeten opdringen.
                                Ga savonds maar eens ergens een rustig terras opzoeken.
                                Wedden dat je er zelf ook last van hebt. Soms zij het de motoren dan weer de sportieve wagens. Dikwijls stoort dat geluid tijdens een gesprek.

                                  En allemaal dankzij de boomknuffelaars….

                                  ik vraag mij af hoelang het nog duurt voor het gewoon verboden wordt om met wagens ouder dan 25/30 jaar nog rond te rijden…

                                  123

                                    Hoe dichter bevolkt hoe minder marge voor overlast.
                                    Het is onvermijdbaar.

                                    En de meerderheid is dan het slachtoffer van een minderheid die zijn verstand niet gebruikt en zijn luide uitlaat opentrekt waar dat meer overlast veroorzaakt. Waar mensen rust verwachten. Bv in hun huis.

                                    Maar goed, dat mag je dan niet zeggen op dit forum want het geluid dat uit de eigen uitlaat komt is zo puur dat het onmogelijk overlast kan veroorzaken. En dus is het van de pot gerukt om te suggereren dat we een beetje moeten inhouden in pak weg een straat met woonhuizen.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.