Home › Forum › Stel jezelf even voor ! › Duur zonder kosten of goedkoop met kosten
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 4 maanden geleden door porschky.
-
MakerDiscussie
-
14 juli 2011 om 09:22
Dag mannen,
Mijn eerste vraag is meteen een vraag die ons allemaal wel heeft wakker gehouden. Met brokjes aaneen te puzzelen, kan ik op dit forum wel een vraag vormen, maar zou toch graag even discussie puur over dit onderwerp willen hebben.
Koop je als ‘starter’ beter een dure door Porsche officiel gekeurde occasie van neem bv. 30000 euro of is het het risico nemen waard dezelfde Porsche van een particulier te kopen die er de helft voor vraagt? In het 2de geval kan je verborgen kosten ‘kopen’, akkoord, maar het lijkt me voor 10.000 euro verschil (in de meeste gevallen, als ik op de Porsche-site kijk) toch de moeite…?
Neem bv. deze:
http://nl.kapaza.be/antwerpen/porsche-911-targa-wit-70-3-0l-204pk-motor-57101271.htm
Ridicule prijs, dat weet iedereen, maar toch?? Aantrekkelijk… (is nu wel een slecht voorbeeld, dit is nu van bij Porsche n Classic, maar genoeg particulieren die hun Porsche voor niets weg doen).
Hoe gaan jullie om met die vraag? Ervaringen? 😉
-
MakerDiscussie
-
vreemd Wim, in die zin dat ik toch altijd dacht dat het een Europese wetgeving was omtrent die verplichte garantie voor 6 maanden op een tweedehands bij een handelaar?
Er staat inderdaad vaak bij de kleine lettertjes ‘prix marchand’ of iets dergelijks om te laten weten dat er geen garantie noch keuring op zit. Vaak zie je ook dat je moet bijbetalen om een verlengde garantie te hebben, soms het overwegen waard bij duurdere wagens… met uiteraard weer de vele beperkingen en uitzonderingen waarover we het al gehad hebben, de zogezegde slijtageonderdelen. Maar bijbetalen voor een garantie op zich? Lijkt me inderdaad niet wettelijk, tenzij het wederom het verschil tussen ‘handelaarsprijzen’ (= niet gekeurd) en wel gekeurd met garanttie bereft?
Hier bij ons niet Koen, dus ik koop die elke keer af, en gaat dan nog eens zo’n 1500 tot 2000 euro af.
Dus in Nederland niet verplicht garantie te geven.
In mijn zoektocht naar een nieuwe daily is me iets zeer raars opgevallen .
Er zijn hopen handelaars die hun wagens aanbieden en wil je een jaar garantie moet je er extra voor betalen .
Zijn ze dit sowieso niet verplicht te geven ?
Is dit wettelijk ?Het is raar, maar ik heb iemand gekend die het deed als hobby 🙂
Mens had een cafeeke in the middle of nowhere (Koewacht de Nederlands denk ik)
die hield die enkel in het weekend open, aan zeer democratische prijzen, en als ge ‘s avonds (‘s ochtends) lang genoeg bleef, was het bijna allemaal gratis zelfs nog met hapjes bij, die begon dan kipp vleugels en bitterballen etc te bakken voor heel ‘t cafe)
is ondertussen jaaaaaren geleden dat ik er geweest ben, was voor die mens een hobby,
cafe houden en Elvis platen draaien, in de week had hij gewoon werk… 🙂Maar dit zijn wel degelijk uitzonderingen 🙂
reys schrijft:
Het spel eerlijk spelen zorgt er voor mij wel voor dat ik iedere avond o.a van een goede nachtrust kan genieten.
+1 = Sluit mij hier volledig bij aan.
Heb het ook al anders meegemaakt/gezien, en duurt niet lang voor er iets gebeurt. 💡
ANG schrijft:
Mja, zoals velen hierboven ben ik ook terughoudend ivm. handelaars omdat zij nu eenmaal als doel hebben winst te maken.
😆 Ik denk dat jij toch ook werkt om winst te maken. 😉
Moet de eerste handelaar nog tegenkomen die het doet voor enkel de hobby.een goede garagist die zelf onderhoud en herstellingen doet weet dat als er iets aan scheelt het probleem terug bij hem komt, en zal toch minder geneigd zijn zomaar iets te verkopen waar hij niet zeker van is, maar vind hier in gent bijvoorbeeld maar iemand die aan een porsche kan werken … daarentegen zijn de invalswegen hier bezaaid met autohandelaren waarvan de meeste met moeite een hefbrug hebben omdat ze elke meter van hun grond nodig hebben om er nog een auto bij te persen. als johan zin heeft om naar gent te verhuizen zal hij niet lang naar klandizie moeten zoeken denk ik … 😉
Anoniem20 juli 2011 om 02:32porschky schrijft:
Met het spel eerlijk te spelen verdient men vaak iets minder… men wint vooral tevreden klaten en een goede reputatie… maar het is helaas al vaker gebleken dat sommigen liever de dikke portefeuille verkiezen in plaats van de goede reputatie. Niemand zal er aan twijfelen dat men met sjoemelen sneller rijk kan worden… zij maken echter ook vaak de reputatie van een hele groep om zeep 👿
Het spel eerlijk spelen zorgt er voor mij wel voor dat ik iedere avond oa van een goede nachtrust kan genieten.
Mja, zoals velen hierboven ben ik ook terughoudend ivm. handelaars omdat zij nu eenmaal als doel hebben winst te maken, in tegenstelling tot veel eigenaars die waarschijnlijk van hun auto af moeten (verhuis, aankoop nieuwe wagen, dringend geld nodig, …). Maar uiteraard, er zijn uitzonderingen (auto’s Dekens staat al als bookmark 🙂 ).
Voor zover mijn wiskundig brein kan tellen (hum…) is het dus ofwel privatief kopen met AKK (250 euro las ik hier op het forum?) ofwel gemiddeld 5000 euro meer betalen voor garantie… En garantie heb je idd niet op alle onderdelen, wat ik ook al heb meegemaakt.
Ze zouden beter eens hun lijstje van ‘slijtende delen’ doorgeven 😉
Tja,
handelaar, geeft (verplicht) garantie…Dit jaar in mijn direct omgeving, gekocht bij handelaar, (soms voor veel geld) 2 euvels. niets garantie gekregen,
het eerste een 996 turbo met tiptronic… na <1000 km gaat er iets kapot in de versnellingsbak (hij neemt geen versnelling meer) kan elektronisch zijn kan mechanisch zijn, verdict -> nieuwe bak met nieuwe sturing nodig,
“neen meneer dit is niet op garantie, want dat is een ‘???’ (ik weet de naam niet meer precies, maar kwam er op neer, een product dat onderhevig is aan slijtage)
ik kan net zo goed garantie gaan geven op de banden, dan scheur jij die op en moet ik je nieuwe betalen, dat kan niet hee meneer”…
was ene cabrio had +60000 eurokes neergelegd…2de voorbeeld, Porsche 964 test rit, alles rijdt wel goed, geen probleem,
na 5000 km remblokken voor weg (gingen gecontroleerd worden en indien nodig vervangen voor aflevering)
dit doet mij vermoeden dat ze niet vervangen zijn of dat er iets anders is voorgevallen.uitleg “ik heb die wel vervangen, ik vermoed dat jij als een bezetene aan het rondrijden geweest bent of op het circuit aan het vlammen geweest bent”
klein detail, zelfde banden lagen er nog op en waren niet noemenswaardig meer versleten,
“dat zegt niets meneer, dat kunnen al andere zijn”…
noppes garantie bij allebei…
ik heb het zelf voorgehad toen ik moto ging kopen (toch maar niet gekocht)
had mijn goesting gevonden, maar vond de staat van het tandwiel achter nogal twijfelachtig, nu ik ben geen expert daarin, maar het leek me dat het aan vervanging toe was, de tanden waren concaaf en zeer scherp..
“ah meneer, interesse, mooie fiets, is van een oudere meneer geweest, weinig kms kwam alleen in weekend buiten, is een topoccassie
en je krijgt 1 kaar garantie op alles behalve de banden of ongevallen.”ik antwoordde, en koppeling en tandwielen/ketting/remblokken.
die hebben wij gecontroleerd, je kan hier zo mee buiten rijden.
blokken zijn ok dat zag ik,
koppeling? nu ja, je kan iets voelen, maar dat weet je nooit, maar met 7000 km op teller heb je wat vertrouwen.
maar dat tandwiel lijkt zijn beste tijd gehad te hebben wordt dat nog vervangen en de ketting?
“neen meneer”,
ik zeg ok, maar al dat dan in het eerste jaar (spreek van max 7500 km) kapot gaat , wordt dat dan vervangen onder garantie?
“ah neen hee meneer, dat is een item onderhevig aan slijtage….”
had er geen vertrouwen in heb hem laten staan en in de volgende zaak een nieuwe gekocht.geen discussie, geen probleem alleen 1500 km inrij periode 🙂
vriendelijke mensen, en goeie uitleg…en hiermee zeg ik niet dat alle handelaars zo zijn (integendeel), maar zoals reeds gemeld, zijn er enkele die ‘snel rijk’ willen worden… en zoals met alles zijn het de paar rotte appels die rest ook een slechte naam geeft en er mee voor laat opdraaien.
En dat, Johan, is waarschijnlijk ook de reden (het kan heel cru overkomen, maar het is oprecht goed bedoeld!!) waarom jij nog steeds niet met een showroom staat van hier tot Tokyo, zoals ‘sommige anderen’. Met het spel eerlijk te spelen verdient men vaak iets minder… men wint vooral tevreden klaten en een goede reputatie… maar het is helaas al vaker gebleken dat sommigen liever de dikke portefeuille verkiezen in plaats van de goede reputatie. Niemand zal er aan twijfelen dat men met sjoemelen sneller rijk kan worden… zij maken echter ook vaak de reputatie van een hele groep om zeep 👿
Het is een debat dat nooit zal stoppen, omdat iedereen wel iemand kent die ervaringen opgedaan heeft die anderen doen huiveren, en de meesten weten hier wel dat ik niet ver moet gaan zoeken om ‘zo iemand te vinden’. Het is dan ook triest om te zien dat ook andere organisaties die soms aangesproken worden om je van advies te helpen via bvb een tweedehanskeuring, er ook met de pet naar gooien. We hebben het ook daar al over gehad over de soms twijfelachtige tweedehandskeuringen alhier, deze week staan in het Duitse Auto Bild de resultaten van hun eigen ‘under cover’ controle van enkele van die keurstations. Ze gingen met een 928S met 15 eigen veroorzaakte gebreken naar zo een tweedehandskeuring, en piepten van niks. Het beste keuringstation haalde er 12 uit en leverde geen goedkeuringsattest af, het slechtste… 2!!! En leverde een goedkeuringsattest af..! Daar sta je dan als particulier die er zelf niets van kent, en die dan vertrouwt op de professional; 😥
Dan koopt ge bij de verkeerde handelaar… Een handelaar die zoiets doet is in mijn ogen niet serieus… hij doet het bij jouw 996 omdat hij waarschijnlijk al veel verhalen gehoord heeft over de mogelijke problemen bij deze modellen, maar ook bij de andere wagens die hij verkoopt zal hij malafide truukjes toepassen.
Mocht ik particulier zijn en bij een handelaar terecht komen die mijn droomauto staan heeft maar zegt dat er geen garantie op is omdat hij de wagen zogezegd privé heeft dan zou ik verder zoeken naar eentje die wel garantie geeft, toch zeker als ik dan ook nog eens de hoofdprijs ervoor moet betalen.
Ik verkocht hier bijv. vorig jaar mijn Range Rover Sport, op mijn privé naam ingeschreven, ik heb de koper garantie gegeven erop.Ik geef hier steeds garantie op de Porsches die ik verkoop, of het nu een recent model is of een oldtimer van 30 jaar, en geen verhaaltjes van geen garantie want hij is van mij privé, of geen garantie omdat ik hem moet verkopen voor iemand anders… En trouwens bij oldtimers keuring voor dagelijks gebruik, geen beperkte oldtimerkeuring.
da laatste ben ik toch niet mee akoord hoor
de handelaars kennen de trukjes om rond die verplichte garantie uit te komen verdorie ook goed .
neem nu mezelf
ik koop de mijne van een handelaar in zijn garage ,met in het achterhoofd 1 jaar garantie .
nee hoor niks garantie , mijnheer had em op zijn prive naam ingeschreven ,en reed met handelaarsplaten erop .
nu twee jaar later zou is de garantie niet nodig gebleken ,maar tochIk vind het straf om te horen dat de meerderheid hier niet wil weten van een handelaar maar liever particulier koopt…
De particulier geeft je geen garantie, wij als handelaar wel!
Je wil niet weten hoeveel particulieren iets verkopen waarvan ze goed genoeg weten dat er iets mis is maar je de auto toch als een heel goeie verkopen! Bij die particulier moet je dan niet gaan aankloppen daarna, bij een handelaar kan je gaan reclameren.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.