Echte 211 pk/155kw??

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Echte 211 pk/155kw??

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • Hello, wie kan mij eens vertellen of n versie ‘curbed engine’ van 211pk tegenover de 265 pk versie enkel op papier was om de dure inschrijvingstaks te omzeilen n 10 tal jaar geleden, of als dit daadwerkelijk maar 211 pk levert. Bij Porsche raak (of wil) ik niet wijzer? Ik heb n cayman 987.2 met de 2,9 l 2011, in de tijd geleverd met optiecode 159 ( curbed engine 155kw) ipv de 265 pk, ik hoor hier en daar dat dit enkel op papier was, of werd er echt andere software opgezet en zou die nu nog gemakkelijk verandert kunnen worden? Ik heb geen zin om de wagen op de testbank te checken! Alvast bedankt wie mij verder kan helpen! Grt

        In mijn zoektocht naar een Cayman 2.9/ Boxster van 2010 destijds (2014-2015) heb ik die vraag ook gesteld aan een Porsche dealer of de(fiscale) beperking tot 155kw er kon worden afgehaald.Ik herinner me nog dat ze dat niet deden omwille van de wijziging van de gelijkvormigheid wat logisch is.
        Een niet-officiele Porsche-dealer antwoorde op dezelfde vraag dat het omzetten van 155 kw of van 211pk naar 265 pk een 15 tal minuten werk was. Dus m.I. is er wel degelijk een reële beperking en niet enkel op papier.Heb toen een Cayman 2.9 265 pk gekocht.
        Dacht dat forumlid (Stijn) Vandamme ook een Cayman 155kw heeft?
        Hij kan dus ook perfect je vraag beantwoorden

          in een roodlichtsprintje is nauwelijks het onderscheid te merken tussen beide versies.
          dus de software aanpassen zal vooral tussen oren een enorme aanpassing zijn maar in realiteit weinig.

            Bedankt voor de info alvast, klopt mijn redenering dan dat het koppel hetzelfde blijft bij beide pk versies enkel op verschillende krukastoerentallen zoals in de handleiding, technische gegevens ( zie bijlage)

              Toch hilarisch hoe ze zich indekken bij motorolieverbruik “ max 1,5 liter per 1000 km” maw na 5000 km kan al je olie weg zijn 😆

                In de Autogids van maart 2005 werd een gedetailleerde test gepubliceerd van de Boxster 2,7L met 240pk. Enkele pagina’s verder werd een nabeschouwing gegeven over dezelfde Boxster 2,7L maar met het gereduceerde vermogen van 211pk. De ‘toegeknepen’ versie was iéts duurder bij aankoop, maar de BIV werd gehalveerd. De conclusie was dat zowel de 100km/h sprint als de 1000m spurt heel weinig verschilden tussen beide versies. De 100km/h spurt bij de 211pk versie duurde slechts enkele 10-den van een seconde langer. Ik heb zelf de Boxster 987.2 van 2,9l met 211pk. In het handboek wordt melding gemaakt van de 211pk versie die verkrijgbaar is in enkele landen. Bij de 255pk versie wordt een koppel vermeld van 290 Nm tussen 4400 en 6000 rpm. Geen melding van een lager koppel bij de 211pk versie. Alhoewel er hier logisch gezien wel een verschil zal zijn. Ik heb wel eens een 255pk versie gereden, maar deze had de automaat. De mijne is een handbak. Ik kon niet direct een verschil ervaren. Sindsdien nooit echt meer de behoefte gehad om de aanpassing naar de oorspronkelijke 255pk te laten uitvoeren, die inderdaad blijkbaar gemakkelijk uitvoerbaar is. Mijn zoon heeft een Skoda Octavia Combi VRS245 van 2017 met 245pk. Een zéér aangename, sportieve wagen. Toch Minder snel dan mijn 211pk Boxster in alle opzichten. De Boxster is een totaal andere benadering van rijden.

                  Als we over zo’n luttele verschillen spreken dan zal het gedrag en rijvaardigheid van het mannetje aan het stuur een groter verschil maken dan de paardjes achterin.

                    Om concreet op Janicks vraag te antwoorden:

                    Bij de 2,7L motoren van 2005 bij zowel de Cayman of Boxster blijkt er wel degelijk een aanpassing te zijn gebeurd volgens Autogids. Waarschijnlijk SW motorsturing. Of dit ook zo was bij de 2,9L versies vanaf 2009 die een volledig vernieuwde motor hadden weet ik niet met zekerheid. In ieder geval volgens mij een te verwaarlozen verschil omdat het koppel veel minder gedaald was in verhouding met het aantal mindere pk’s. Het was duidelijk wel de bedoeling om de pk’s te reduceren, met behoud van een zo groot mogelijk koppel, gezien de BIV werd verrekend onder andere naar het aantal pk’s en niet het motorkoppel.

                      https://porscheforum.be/forum/12-boxster/128703-tuning-porsche-boxster-981

                      Stond een goede post hieromtrent bij de boxster hier op t forum, porsche zelf zal hierin natuurlijk nooit meegaan in het upgraden naar de originele 265 ipv de 211 pk naar gelijkvormigheid(sattest) die niet meer zal kloppen, mijn huidige motor (172.000 km) draait eigenlijk nog altijd perfect op de 211 pk, k vroeg me eigenlijk enkel af of die nog rustiger en gesmeerde loopt in de lage versnellingen met de 265 pk versie, in de hogere toeren en versnellingen merk je dat hij veel beter loopt, tis natuurlijk n flat six en dat voel je denk ik altijd in de lage toeren, maar t zal idd waarschijnlijk wel altijd n stuk tss de oren zit, bedankt voor de reacties,
                      Ondertussen na n paar keer misfire in cilinder 5 te hebben gehad, nieuwe bougies en coilpaks gestoken ( wat zeer goed zelf te doen is bij deze cayman) en k voel wel duidelijk al n verschil bij de aanname in de lagere versnellingen!

                        Power torque 211 pk staat er niet

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.