- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 5 maanden geleden door .
-
Discussie
-
17 augustus 2013 om 16:06
Ik ben even weggeweest door een druk persoonlijk leven, en ook wel door de heerlijk (te) warme zomer, maar de zoektocht naar een P heb ik nog niet opgegeven. Zie ook mijn andere draadje.
Echter ben ik -met de bedoeling van een echte daily driver- toch ook aan het uitkijken voor een 964. Misschien een beetje wispelturing, langs de andere kant kan ik er maar beter voor zorgen dat ik van mijn keuze overtuigd ben eens ik me een droomwagen aanschaf 🙂
Deze morgen ben ik naar een 964 gaan kijken. C4 uit ’89 met een kleine 180000 km op de teller. Proefritje is voorzien voor volgende week ergens.
De garagehouder boezemt mij vertrouwen in. Hij windt geen doekjes om de slechte punten van de wagen en heeft geen probleem met een aankoopkeuring. Geheel onverwacht deed ie een poort open met daar nog een achttal P’tjes achter verborgen; SC, een omgebouwde 3.2 cabrio, een paar 993’s waaronder een Gemballa, en een circuit 993. Bijna allemaal in ‘te restaureren staat’ maar toch leuk om eens zo’n verzameling te kunnen bekijken 🙂 Ook had ie nog een heel mooie 3.2 die hij zelf omgebouwd heeft naar een ‘Clubsport’ versie; alle interieur eruit, rolkooitje d’erin, sportzeteltjes. Maw: hij kan wel prutsen aan een Porsche. Alleen is het een beetje van een rommelboel; een aantal van de P’s staan onder een dikke laag stof, en zijn vrij gigantische verzameling allerhande wagens staat kriskras door elkaar. Geen showroom ook. Wel hebben we lang over auto’s zitten praten, Porsche en andere, en heeft hij me technisch zelfs een paar dingen bijgeleerd (denk ik toch :coolness: )
De wagen zelf is niet heel erg duur, maar heeft natuurlijk z’n pro’s en ook contra’s waardoor er volgens mij wel nog wat van de prijs af zal kunnen.
Laat me even overlopen;
PRO:
– heb de rubbers en de plekken waar water verzamelt (afloopgootjes, onder de koplampen, …) goed bekeken en de wagen ziet er roestvrij uit
– elektrische zaken lijken op het eerste zicht te werken zoals moet (enkel linkerruit niet 100% maar dat had de garagehouder me op voorhand gezegd en dit wordt sowieso opgeknapt voor verkoop)
– de motor heb ik zien en horen lopen: klinkt stationair ok, gaat in hoge toeren zonder enige hapering, en stoot een normale rookpluim uit
– ook zit er sinds vorig jaar een nieuwe koppeling en toebehoren in (wordt natuurlijk goed getest tijdens het proefritje)
– een aantal kleine dingetjes, zoals de distributie ventilatie kit (om te voorkomen dat de distributieriem springt door ozon-ophoping) zijn uitgevoerdCONTRA:
– geschiedenis is niet onbestaand maar ook verre van volledig
– een aantal rubbers zijn aan vervanging toe (kan ook wel geregeld worden bij aankoop)
– niet 100% origineel, oa Boxter velgen d’erop, spoiler met 3de remlicht, interieur ook een paar ‘customisations’ gebeurd die niet steeds mijn smaak zijn
– rechts achteraan is er schade, waarschijnlijk door even een vangrail of zo meegenomen te hebben. De verkoper had me dit ook meteen verteld hoewel je goed moet kijken om het op te merken. Ook lijkt deze schade oppervlakkig en dus niks cruciaals geraakt.
– lak in slechte staat: lakdikte lijkt me overal normaal, maar een paar serieuze krassen, hier en daar een grote steenslag op erg amateuristische wijze gerepareerd. De wagen zit ook niet in originele lak maar is herspoten geweest een tiental jaar terug met ‘hoogwaardige verf’ (volgens taxatie-rapport)
– mijn grootste zorg: voorruit werd ook reeds vervangen voor steenslag, factuur van Carglass zit erbij maar die hebben er een boeltje van gemaakt. Om de voorruit uit te halen hebben ze met een schroevendraaier tussen de ruit en de carrosserie zitten prutsen waardoor de carrosserie op die plaats geplooid is over een breedte van een kleine centimer :wtf: Hier zit dus mijn grootste twijfel: eerst en vooral kan daar dus vocht inlopen, en ten tweede weet ik niet of dit ooit te repareren is? Voor een aantal maanden zou ik dit door de vingers kunnen zien maar uiteindelijk zou ik dit wel opgelost willen zien.Algemeen genomen dank ik dat de wagen technisch in orde is, maar de buitenkant heeft veel aandacht nodig. Op zich geen ramp. Zoals ik in mijn ander topic ook meegeef zou het nu te jammer zijn om een wagen te kopen die showroomstaat is want de eerste 3 jaar kan ik hem enkel overdekt stallen, of in een betonplaatgarage die ik hier kan huren in de buurt, maar dus niet in een deftige garage.
Om een lang verhaal kort te maken; ik denk wel dat het beter is en op lange termijn goedkoper om een wagen te kopen die technisch in orde is maar optisch niet, dan omgekeerd. Dus ga ik hier nog een paar nachtjes over slapen.
Ondertussen zou het fijn zijn mochten de forumleden hier hun gevoelens en bedenkingen (objectief en/of subjectief ;)) meegeven mbt wat ik over de auto gepost heb. Zijn er nog zaken die ik zeker in het oog moet houden? Enig idee van de reparatie-kosten voor het vandalisme aangebracht door de carglass technieker? Volgende keer neem ik een foto en zet ik die hier ook zodat jullie d’er een beter idee van hebben.
Alvast bedankt, en geniet vooral van de zon ondertussen :drink:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.