Een goede carrosserie

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Een goede carrosserie

  • Maker
    Discussie
  • weet er iemand een goede carrosserie zijn ?
    wil in de toekomst mijn 924 eens helemaal laten herspuiten.

    heeft iemand ook een idee wat dit ongeveer kost ? het algemeen schuurwerk zal ik zelf doen…

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 56)
    • Alle kom ik zal u eens vertellen wat je zou kunnen gebruiken

      1 Liter termo grondlak
      2 liter grondlak
      3 liter basiskleur
      3 liter vernis

      Opgelet dit is puur en zonder harder en verdunning, tevens is het bij ons 2/1 dus 1 liter lak en 1/2 liter harder en dan 20% verdunning. Dus komt dit voor vernis neer op 1 liter vernis puur word na toevoeging 1.7 liter spuitklaar.
      Als je alles wil doen vanaf blanke plaat zal je wel 2 liter termo en 3 liter grondlak nodig hebben.
      Normaal als je de wagen zelf klaar zet voor het aflakken zou dit ongeveer tussen de 1000 en 2000 euro kunnen kosten. Dan moet wel de spuiter zelf de wagen afplakken en ontvetten.

        [quote=”Bert V.”:t6mryb1d]Ik volg het draadje hier al van in het begin, moet zeggen ik heb bij veel dingen vragen en bedenkingen. Maar dat is ieder zijn mening!

        Ik ben zelf ongeveer 18 jaar plaatslager waarvan ik nu de laatste 10jaar alles zelf doe. Dus herstelling van A tot Z (bestek, demontage, herstelling, richtwerk, spuiten, montage ). Voor mij is een herstelling of het nu een lada of een porsche is even belangrijk, de klant betaald uiteindelijk voor een perfecte herstelling. Elke herstelling is een soort uithangbord, reclame of hoe je het ook wil noemen. geloof me over een slechte herstelling word rapper gesproken dan over een goede. Het probleem is eigenlijk dat laatste jaren de grote carrosserie’s geweldig opgekomen zijn, daar gaat je wagen door verschillende handen, iemand doet de demontage, iemand het richtwerk, iemand de herstelling… enz in mijn ogen is dit echter niet altijd de beste oplossing. Als je een wagen van A tot Z kan behandelen heb je een betere feeling met de wagen en mijn geval een gevoel van eer en voldoening. Als je je job niet graag doet of elke dag gewoon gaat werken om dat het echt moet, als je er echt geen gevoel of eer bij hebt om een goede herstelling buiten te zetten, stop er dan gewoon mee. Je bent tenslotte met iemand anders zijn centen bezig!!

        Dit is echter mijn mening, en wie ben ik

        Groeten Bert[/quote]

        Awel da is gesproken se! 100% gelijk Bert!

          Bert zijn opmerking is zeer juist… meer zelfs; met verschillende aan dezelfde wagen werken is des te makkelijker om achteraf bij fouten zich van den dommen te houden… “ik was het niet”… En het kan soms tot echter gevaarlijke situaties leiden! Zo liet ik ooit eens net voor het middaguur banden en velgen monteren in een bandencentrale, en het stond stond hen duidelijk niet aan dat ze nog net voor de middagpauze moesten beginnen aan mijn wagen. Om toch maar stipt tegen twaalf uur klaar te zijn waren ze op een bepaald moment zelfs met drie aan mijn wagen bezig. Eens buiten gekomen (effectief net voor 12 uur…), en meteen daarna op de autosnelweg begint de wagen aan 140 verschrikkelijk te schudden en beven. Op de pechstrook bleek ik aan een voorwiel reeds 3 van de 5 bouten kwijt te zijn: men had vergeten 1 wiel vast te zetten. 👿 Toen ik hen daarna hun zaligheid kwam geven, was het ook weer niemand die het gedaan had, het zal ‘de anderen’ wel geweest zijn…

          Wat de passie betreft, ik heb het trouwens al eens eerder geschreven hier: ik ben soms echt wel jaloers op wie dergelijke restauraties goed kan, ik zou dat heel graag kunnen… MAAR dan wel voor mezelf! Ik denk niet dat ik dit alle dagen zou willen gaan doen voor anderen… ik denk dat de sleur dan inderdaad snel het plezier om zeep helpt, en je niet meer euforisch wordt als je weer eens wat parkeerschade uit een Polo of iets dergelijks moet zitten wegwerken…Iedereen zal trouwens wel liever een Ferrari of Porsche restaureren zeker… zelfs de mannen van de keuring zie je al opfleuren als ze een Porsche of iets dergelijks mogen keuren… 🙄 Als ik met de Porsche naar de keuring ging waren ze zo ‘vriendelijk’ hem (met een ferme stoot gas) tot buiten te rijden… als ik met mijn BMW diesel ga, staat hij mooi geparkeerd aan de remtestproef… 😉

          Wim

            Ik denk dat dit de echte zijn met liefde voor het vak, ook natuurlijk in andere ambachten, handwerk is niet voor iedereen weg gelegd, dit is ook de reden dat onze zoon al zijn 21ste voor zijn eigen begon.
            Gewoon goed en zuiver werk leveren, is voor sommige mensen best moeilijk.

              [quote=”Bert V.”:384p8w2x]Ik volg het draadje hier al van in het begin, moet zeggen ik heb bij veel dingen vragen en bedenkingen. Maar dat is ieder zijn mening!

              Ik ben zelf ongeveer 18 jaar plaatslager waarvan ik nu de laatste 10jaar alles zelf doe. Dus herstelling van A tot Z (bestek, demontage, herstelling, richtwerk, spuiten, montage ). Voor mij is een herstelling of het nu een lada of een porsche is even belangrijk, de klant betaald uiteindelijk voor een perfecte herstelling. Elke herstelling is een soort uithangbord, reclame of hoe je het ook wil noemen. geloof me over een slechte herstelling word rapper gesproken dan over een goede. Het probleem is eigenlijk dat laatste jaren de grote carrosserie’s geweldig opgekomen zijn, daar gaat je wagen door verschillende handen, iemand doet de demontage, iemand het richtwerk, iemand de herstelling… enz in mijn ogen is dit echter niet altijd de beste oplossing. Als je een wagen van A tot Z kan behandelen heb je een betere feeling met de wagen en mijn geval een gevoel van eer en voldoening. Als je je job niet graag doet of elke dag gewoon gaat werken om dat het echt moet, als je er echt geen gevoel of eer bij hebt om een goede herstelling buiten te zetten, stop er dan gewoon mee. Je bent tenslotte met iemand anders zijn centen bezig!!

              Dit is echter mijn mening, en wie ben ik

              Groeten Bert[/quote]
              Volledig ook mijn gedachtengang 8)

                Ik volg het draadje hier al van in het begin, moet zeggen ik heb bij veel dingen vragen en bedenkingen. Maar dat is ieder zijn mening!

                Ik ben zelf ongeveer 18 jaar plaatslager waarvan ik nu de laatste 10jaar alles zelf doe. Dus herstelling van A tot Z (bestek, demontage, herstelling, richtwerk, spuiten, montage ). Voor mij is een herstelling of het nu een lada of een porsche is even belangrijk, de klant betaald uiteindelijk voor een perfecte herstelling. Elke herstelling is een soort uithangbord, reclame of hoe je het ook wil noemen. geloof me over een slechte herstelling word rapper gesproken dan over een goede. Het probleem is eigenlijk dat laatste jaren de grote carrosserie’s geweldig opgekomen zijn, daar gaat je wagen door verschillende handen, iemand doet de demontage, iemand het richtwerk, iemand de herstelling… enz in mijn ogen is dit echter niet altijd de beste oplossing. Als je een wagen van A tot Z kan behandelen heb je een betere feeling met de wagen en mijn geval een gevoel van eer en voldoening. Als je je job niet graag doet of elke dag gewoon gaat werken om dat het echt moet, als je er echt geen gevoel of eer bij hebt om een goede herstelling buiten te zetten, stop er dan gewoon mee. Je bent tenslotte met iemand anders zijn centen bezig!!

                Dit is echter mijn mening, en wie ben ik

                Groeten Bert

                  [quote=”porschky”:rcdssf5f]Op den duur ga ik dienen ‘Roger’ van op TV nog moeten geloven:”wat je zelf doet, doe je beter”…?? 😉 [/quote]

                  Foutje, je moet eens opletten als je kijkt.

                  Wat je zelf doet, doe je meestal beter. 😆
                  Maar k heb er hier al veel over de vloer gehad die het verprutst hebben en ik het dan beter mag doen. dus volgens mij gaat die stelling toch niet voor iedereen op 😆

                    Elke carrosserie herstellen mag met deze lak nog spuiten als hij een attest tekend met BASF dan mag je spuiten met deze en leveren ze deze nog. zeker voor vrachtwagens, moto’s, oldtimers en de industrie mogen ze nog gebruiken.

                    Lijn 55, lijn 18, vernis 923-144 , 923-155, 923-255 en alle harders hier voor leveren ze ook nog.

                      Als ik u was, Porshky, zou ik NU naar een carrosier/glasurit dealer gaan en me 5 liter two pack paint kopen in de kleurcode die je wil.

                      In 2009 is two pack niet meer commercieel verkrijgbaar dmv de Europese milieuwetgeving, dus als je je wagen origineel wil houden, zou ik beginnen te stockeren…

                      De vraag is: wie wil je de wagen spuiten op die wijze….

                      Frankrijk of UK hebben een uitzondering in de wetgeving in dat wagens voor “restauratie” met een bijzondere waarde nog altijd in two pack mogen worden gespoten…

                      MvG

                      Bert

                      Wim

                        Heb mij dus verder ook niet in deze discussie gemengd, maar wat je schrijft is inderdaad waar, vandaar dat onze zoon bij elke restauratie voor de klant van alles foto’s maakt, (voor, tijdens en erna) zodat je kunt zien dat er niet gerommelt wordt.

                        Maar heb ook al gemerkt dat ze soms wel overdrijven met hun prijzen voor goed en degelijk werk. 🙄

                          we blijven bijleren… 😉

                          maar ik vrees dat ook de angst om bij foefelaars terecht te komen ook groter wordt, als men leest hoeveel er eigenlijk goed moet gedaan worden (terwijl je er als klant uiteraard niet de hele tijd met je neus bovenop staat te kijken!) voor een longlasting goed resultaat! En tegen dat je weet dat het prutswerk was waarvoor je (veel?) betaald hebt, is het al veeeel te laat… 😥 Zeker in het geval van Porsches, die vaak lang door de eigenaar bijgehouden worden. Veel mensen die herstellingen laten uitvoeren aan daily drivers doen waarschijnlijk de auto al weer weg vooraleer de miserie door slecht uitgevoerde zichtbaar wordt. Maar je zal maar veel geld uitgegeven hebben aan een wagentje waarvan je hoopte dat het een goede collector wordt, en dan na enkele jaren overal barsten en scheuren zien optreden… triest!

                          Moraal van het verhaal: het wordt hier steeds duidelijker waarom kwaliteit zijn prijs heeft!

                            Ik weet niet van welk jaar je 924 is maar als het van na september 1980 is, is de wagen gegalvaniseerd. Het dippen neemt de originele galvanisatie laag ervan af.
                            Vanuit de originele vraag lijkt het me dat je gewoon een 924 wil hebben die er strak uitzit, met een goede kwaliteit laklaag. Dat klinkt me als een nieuwe topcoat met eventueel een vernis laag erboven op.

                            Ramen eruit, goed vlak schuren, laklaag, eventueel nog een laklaag, vernis, monteren nieuwe raamrubbers enz, afwerken, klaar.

                            Het dippen van een carrosserie is in deze context onzin als je gewoon een goede 924 wil hebben omdat idd alles uit de auto moet en je begint fortuinen uit te geven aan rubbertjes, bekabeling enz. Dat bovendien ook een specialisatie op zich is om dit goed te doen.

                            Het hot dippen kost hier in England 2300 pond. Restauratie van een 911 carrera RS die 230 000 euro opbrengt: geen probleem. Maar voor een wagen die zeg maar 7000 euro waard is, moet ie al echt HEEL slecht zijn om deze financiele missie te justifieren.

                            http://www.early911.co.uk/html/restoration.html

                            Als je 924 putjes enz in de lak heeft, dan is het een zaak om de top coat te vernieuwen. Porsche gebruikte 2 pak glasurit en de gemiddelde porsche was gespoten met 13 micron bovenop de grondlaag. Dat is heel dun. Vaak kom ik porsches tegen met 160 micron op plaatsen.

                            wat er dus vaak gebeurd is dat de originele two pack lack wordt opgeschuurd en dan dezelfde kleur erop wordt gezet. Probleem is dat er vaak reactie tussen de lakken zitten of dat bevoorbeeld een stabilisator grondlaag is gebruikt die op den duur zo hard wordt dat ie begint te kraken. Kijk, hiervoor heb je dus een specialist nodig om 1. een reactie te voorkomen tss dezelfde laksoorten 2. iets kent van reacties in de grondlagen 3.die alles netjes vlak schurt 4. goed te spuiten 5. de boel af te werken dmv polijsten enz.

                            Van al de gesprekken die ik had met restauratiebedrijven, heb ik de indruk dat de prijs zit in

                            1.de werkuren
                            2. de preparatie
                            3. de kwaliteitsmaterialen
                            4. de afwerking (polijsten)

                            Het spuiten zelf is maar een klein onderdeel.

                            Mvg,

                            Bert

                              in ieder geval heb ik bij deze topic toch weer heel wat termen opgestoken, en zal ook ik, mocht ik ooit bij een carossier moeten gaan, misschien niet meer als een 100% leek overkomen… 😉

                              Dus dank aan allen…

                              Maar anderzijds zou men bij het lezen van al deze dingen die ‘eigenlijk zouden moeten gebeuren’ om het echt goed te doen, nog meer schrik krijgen om je geliefkoosde (sport)wagentje bij iemand in vertrouwen binnen te steken… Op den duur ga ik dienen ‘Roger’ van op TV nog moeten geloven:”wat je zelf doet, doe je beter”…?? 😉

                                ik ben hier niet gefrustreerd over, ik wou gewoon het punt naar bovenbrengen wat jij net perfect omschreef… Ik doe het gewoon als vraagstelling 😀

                                  ik kan de ‘frustratie’ van Vandamme ergens wel begrijpen, omdat het raakt aan een ‘onzekerheid’ die we als ‘niet-kenner’ (en in vergelijking met wat hij er al van lijkt te kennen beschouw ik mij dan als een carossier-neanderthaler) vaak ervaren wanneer we onze wagen (bijvoorbeeld) moeten binnensteken bij een garage/carossier, en maar ‘moeten geloven’ waarom het zus of zo veel gaat kosten… Je krijgt daar heel wat uitleg en productnamen naar het hoofd geslingerd die je toch niet kent, en er vanuit gaande dat die zaken dan ook hopelijk ook allemaal gebeuren (!), moet je dan als onwetende maar er vanuit gaan dat die uitleg dan effectief moet rechtvaardigen waarom iets zo veel kost… en dat laat vaak toch maar een wrang gevoel na… omdat je er toch niet genoeg van kent, de prijzen van de materialen en benodigdheden toch niet kent, en dus niet weet wat dat nu allemaal inhoudt.

                                  Maar één ding is zeker, en in alle branches; kwaliteit zal zich laten betalen, men kan geen topkwaliteit eisen aan de allerlaagste prijs!

                                  Maar wel aan een deftige prijs! En wat is die dan?!! Dat is de frustrerende vraag voor velen, en de verklaring waarom deze topic deze wening gekregen heeft. Het doet me denken aan een zeer paranoïde maar intelligent man die ik kende, en die de prijs liet maken bij verschillende aannemers voor het aanleggen van een nieuw dak op zijn huis. Het verschil tussen de duurste en de goedkoopste was liefst 800.000 frank! (en dit misschien al 12 jaar geleden) Toen stapte hij naar de duurste, en vroeg:” lieve man, nu moet jij mij eens verklaren waarom jij het gerechtvaardigd vindt dat jij 800.000 frank duurder bent dan de anderen (en waarbij hij uiteraard dat bestek van die goedkoopste toonde!)”. Waarop de man zich rechtvaardigde door te zeggen dat hij in tegenstelling tot ‘al die goedkopere’ latjes van die breedte nam, en nageltjes van dat merk and whatever… en de andere maar noteren! Dan stapte hij met dat lijstje van goede specificaties en materialen naar die goedkoopste, en vroeg:”hoeveel gaat mij het kosten als je mijn dak maakt, doch met deze materialen en merken”. Prijsverschil: 200.000 frank meer dan zijn initiële bestek!! Moraal van het verhaal: hij had zijn dak in de beste kwaliteit, doch voor 600.000 frank minder dan het bij de duurste zou gekost hebben… Slim bekeken…

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 56)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.