Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › Een luchtgekoelde lente in Italie!
- Dit onderwerp bevat 90 reacties, 40 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 5 maanden geleden door Erwin.
-
MakerDiscussie
-
18 mei 2015 om 13:29
‘t hing in de lucht! En het staat nu op onze parking… eindelijk want de ene Italiaanse administratie is de andere niet.
Ik moet eens lachen (ok groen lachen) als ik lees hoe moeilijk de Belgische administratie is. De overdracht van eigendom heeft de eerste keer ongeveer 10 minuten geduurd, met het 2de kantoor ben ik ondertussen een week bezig en heb ik nog steeds maar een voorlopig document in handen. De bankoverschrijving vanuit Belgie duurde bij de eerste 8 uur, bij deze … 5 werkdagen …
Maar … niet gezeurd …de 964 staat thuis op de parking. Ik ben haar vorige week, letterlijk net alvorens te vertrekken naar onze roadtrip aan het Gardameer, gaan ophalen bij de verkoper.
Gisteren wat tijd genomen om te poetsen, morgen gaat die naar garage om technisch in orde gezet te worden.
Het is een groene 964 cabrio tiptronic van 1991 eerste inschrijving in Duitsland. Het interieur is een specialleke, de auto heeft blijkbaar in de “exclusive” afdeling van Porsche Stuttgart mogen blijven slapen.
-
MakerDiscussie
-
@ Sensa
Als je dan toch al deze kosten doet, zou ik gaan voor nieuwe remschijven ipv afdraaien!
Sensa een goede garagist gaat eerder iets vervangen uit voorzorg en die denkt niet in termen van het gaat nog een paar duizend km mee, je kan misschien een goedkopere garagist vinden maar de kans is ook dat er dingen overgeslagen worden en dat je uiteindelijk twee keer kan betalen (al genoeg van die verhalen gehoord de laatste tijd), als ik je verhaal lees was er al reden toe om extra onderhoud te doen en heb je een goede beslissing genomen … en in de Porsche wereld is vertrouwen in mensen belangrijker dan geld besparen 😉
Met mijn ‘beperkte ervaring’ vind ik de aangehaalde tarieven ‘normaal’. Als die mannen kwalitatief werk afleveren zou ik geen probleem hebben met ‘stevige prijzen’ en al hetgene je investeert in zo’n 964 is ook niet verloren hé. Dit is geen geld uitgeven maar beleggen 😉 🙂
Het eerste jaar met mijn turbo heb ik ook zoiets uitgegeven aan het technisch in orde zetten van de wagen (turbo is nochtans in een heel goede staat en motor is niet gereviseerd). 993 is momenteel binnen voor wat olieverlies, motor eruit, wat onderdelen vervangen en zal toch ook wel weer zo’n 50 bakjes benzine kosten… :-/ . Is weer eventjes slikken maar ik kan mezelf ook wijsmaken dat de auto dat ‘verdient’ en het goed geïnvesteerd is.Ik zie dit nu pas hoewel het al eerder duidelijk was dat je had toegeslagen, dus dikke proficiat!
Wat je offerte voor de werken aan de motor betreft kan ik je niet echt helpen maar ik zou toch ook enkel plezier beleven aan een auto die 100% betrouwbaar is.
Wij zijn ooit in Venetië beland met de Z4 waarbij de laatste 200 km de remmen steeds meer aan het janken waren. De lokale dealer heeft behalve de remblokken ook de schijven vervangen. Leek me niet onmogelijk gezien de km-stand. Enkel spijtig dat mijn thuis-garagist (geen dealer) me er niet eerder attent op had gemaakt, en dat de remblok-sensor blijkbaar niet operationeel was. Ik had er in Italië dan ook geen slecht gevoel bij. De 3 erop volgende jaren heb ik geen omkijken meer gehad naar de remmen.
Ik denk dus dat ik in jouw plaats hetzelfde zou doen…
En geef toe, zone schone oto, die vraagt toch om vertroetelt en gereden te worden!
Misschien het verhaal nog wat vervolledigen.
Ik heb voor de auto niet de hoofdprijs betaald, om een understatement te gebruiken. De uitvoering was speciaal (misschien zelfs betwistbaar met dat wortelhout, maar dan hebben we tijdens het gezamelijk drinken van een fles wijn nog wat te discussieren 🙂 ) dankzij een ommetje langs de exclusief afdeling van Porsche 24 jaar geleden. De auto is nog origineel, de carrosserie is nog helemaal ok, ongevalsvrij en zoals reeds gezegd de uitvoering niet “alledaags”.
Alleen dat motorgeluid dat stond me niet aan, evenals de verschillende olielekken. Maar, technisch ben ik een “nul”. Neem daar nog bij dat ik moet onderhandelen in een taal die ik pas 2 jaar geleden ben beginnen leren, en het technisch vocabularium is mij vreemd (zelfs in het Nederlands …) .
Dus, ter plekke dooronderhandeld (ijzer smeden wanneer het vuur heet is) en gekocht en “gokken” dat het wat zou meevallen maar weten dat het zou kunnen tegenvallen.
Auto betaald, ingeschreven, verzekerd, in het zeepsop gezet, foto’s genomen voor het forum en binnengedaan bij de garage en wachten op “den uitslag”.
Niet helemaal onverwacht kreeg ik een verhaal van cylinders, en nog wat dingen die ik niet helemaal verstond.
Nogmaals : het is mijn bedoeling om die auto zorgeloos te gebruiken. Dus, de knoop doorgehakt en de auto mecanisch helemaal laten in orde te zetten. Door mijn onkunde beslis ik misschien te snel en worden er nu dingen vervangen, die misschien nog wel een paar 1000 km meekunnen en waar de garage eerder aan haar portemonnee denkt dan aan de mijne (ik mis mr. green hier) maar het feit dat ik mij geen zorgen moet maken, is mij ook wat waard.
Omwille van mijn gebrek aan netwerk hier, geen risico’s genomen en de auto binnen gedaan bij een Porsche erkende werkplaats. Ik was daar met de 997 al een paar keer geweest, een “klik” met de hoofdmecanicien, een afdeling gespecialiseerd in het prepareren van raceauto’s, een afdeling voor het onderhouden en reviseren van luchtgekoelde en een andere afdeling voor de nieuwere modellen hebben mij het vertrouwen gegeven “dat het wel goed zou gedaan zijn”. http://orlandor.com/?page_id=1467&lang=en
De buitenkant, wat steenslag, een piepklein deukje (van binnenuit) in het kofferdeksel, binnenkant cabriodak etc, daar gaan we ons deze winter mee bezighouden. Anders was die te lang binnen en ik zou voor 11 juli de auto in Belgie willen hebben om hem daar te gebruiken als vakantie-auto. En Rocco, andere velgen wou mijn garagist mij niet verkopen … hij zweert bij het originele.
Nogmaals, ik heb even getwijfdeld om dit hier op het forum te zetten, met de prijzen er vrank en vrolijk bij, maar enerzijds is het interessant voor de niet deskundige forumleden (mijn categorie) om te weten wat zo’n revisie inhoudt en wat ze zou kunnen kosten, Anderzijds is het voor de andere misschien interessant om de Italiaanse prijzen te vergelijken met de Belgische of Nederlandse prijzen. Daar dient het forum toch ook een beetje voor he?
Schiet er maar op als ik iets stoms hebt gedaan (zou niet de eerste keer zijn 🙂 en volgens mijn vrouw ook niet de laatste keer …
Ik ben van plan af en toe langs te gaan en de garage heeft mij foto’s beloofd van de voortgang. Die volgen ook!
Ik verschiet daar ook niet van , en revisie motor zie ik als nieuwe klepgeleiders en klepzittingen slijpen + nieuwe klepafdichtingen enz.
Dus de koppen moeten er af om ze te reviseren . Voor de rest is dit een normale prijs als de werken goed uitgevoerd worden .
ik sluit me ook aan bij Rocco zijn uitleg !
zo een wagen kost nu immers wel iets als je er wil van genieten en niet in panne wil staan .Amai da’s een serieus rekeningske zeg!
Onderhoud en remmen, tja… dat moet gedaan. Maar is de motor werkelijk in zo’n slechte staat dat revisie nodig is?Doe de wagen nog is in een andere garage binnen .
Een tweede diagnose kan zeker geen kwaad als het over zoveel centen gaat.Dat groot onderhoud, wat electro , remmerij aanpakken en schokdempers vervangen is allemaal onderhoud. Prijzen lijken mij “normaal”
Waarom de motor helemaal uit elkaar moet is mij niet duidelijk ?Olielekkages ? Compressietest ? Abnormale (tikkende geluiden) ? Olieverbruik ?
Blauwe rook ? Vermogensverlies ?Wat was de diagnose eigenlijk ?
Ik verschiet daar niet echt van … de meesten hier willen nu een 964, een sportwagen van 25 jaar oud die al makkelijk 150-200k km gelopen heeft, die dingen vragen onderhoud als je hem eer wilt aandoen.Natuurlijk is het sexier een pak euro’s te spenderen aan de buitenkant : mooie velgen, verlaging en polieren en detailen en dan denkt iedereen dat je de man bent bij de volgende meeting, maar je kan je geld beter in onderhoud en carrosserie steken als je ‘t mij vraagt … en ik heb al een paar 964 gezien waar je die som alleen al in de carrosserie en ontroesten kan steken
Sensa, wat is de reden dat de garagist een revisie aanraadt?
Is dit kwestie van het lekken van olie, een slechte compressietest, (zeer) hoge kilometerstand, …
Amai,mijne frak, das geen klein geld. Op welke basis heb je die auto gekocht? Hopelijk heb je hem voor een prijsje gekocht…
Ow jong, das een flinke offerte.
Gelijkaardige revisie bij FG begint ook vanaf 8000€ + BTW.
Remmenschijven en blokken vooraan hebben mij 230€ BTW in gekost, zelf geplaatst.
Voor de rest kan ik geen prijzen vergelijken.Hi mannen, ik heb getwijfeld om het hier te publiceren want ik heb weer iets gedaan… .
De 964 bij de Porsche garage (officiele) binnengedaan, gevraagd om hem in mecanisch helemaal in orde te zetten. Ik wil sleutel omdraaien en rijden, zonder pannes, zonder sleutelen, zonder kopbrekens.
Garagist heeft een paar dagen tijd genomen om alles te controleren, heeft mij gebeld om te zeggen … problemen. De enige manier om het op te lossen is het grondig aanpakken en reviseren.
Hieronder de offerte die ik van hem kreeg, ik heb deze zo goed en zo kwaad mogelijk vanuit het Italiaans vertaald. Ik heb eigenlijk gewoon onderhandeld over een korting die ik dan uiteindelijk nog gekregen heb. Ik krijg ook nog foto’s van de werken en garantie.
Als gastarbeider moet je dikwijls op je gevoel afgaan, ik heb mij “gutfeeling” hier dan ook gevolgd en heb gezegd “begin er maar aan”
Ik weet het, het zijn “vijgen na Pasen”, maar ben ik veel opgelicht, of slechts weinig? Of is mijn garagist een correcte vent?
De voorziene werken met de prijzen :
Groot onderhoud 750 € + BTW
Filter OIL
Filter BENZINA
Luchtfilter
3 riemen
12 kaarsen (bougies)
MOTOR OIL ( 11 liter ) 1OWGO
Werkuren : 5 uurRemmen 650 € + BTW
KIT Pastiglie voor en achter
DRAAIEN 4 schijven
Remsysteem spoelenRevisie: 7.457 + BTW
Handarbeid 2500 euro
Wisselstukken 4.500 euro
( motor demonteren, uit mekaar halen, koppeling demonteren, motor bescherming demonteren, versnellingsbak, koppelingsysteem ontluchten, “testate” (koppen?)uit mekaar halen , “GUIDE
VALVES” VERVANGEN, kleppen demonteren, slijpen klepzittingen (sedi valvole)
Nieuw benzinepomp inclusief montage € 457 + BTWWat electriciteitswerken :
achterlicht SX € 212 + BTW ARBEID € 15 ÷ BTW
mistlicht vervangen vooraan € 13,75 + I’da ARBEID € 10 + BTW
Nieuwe batterij € 140 + BTWSchokdempers :
2 nieuwe schokdempers achteraan (Boge) 268,69 euro per stuk
2 tamponi 14 euro per stuk
Handarbeid : 340 euro + BTWSleutels en alarm :
Dubbel van de sleutel : 58,27 euro + BTW
Dubbel van radiocommando (alarm) 27,64 euroIk ben benieuwd!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.