Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

Home Forum Porsche Uitstappen Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik reeds in een andere topic had vermeld, ging ik in september voor 10 dagen met de Boxster een roadtrip maken in de highlands van Schotland. Waarom ging ik niet mee met het forum in Juli? Simpel: ik had de P pas na de inschrijvingsdeadline 🙂

    Het avontuur begint in Ternat met een volledig tot in de puntjes gewassen wagen:

    IMG_2093.JPG

    Vervolgens namen we de ferry van Zeebrugge naar Hull samen met een Lambo Aventador S van een vriendelijke eigenaar waar ik een fijn gesprek mee gehad heb. Vrij bijzonder: hij had de wagen enkel gekocht om in aanmerking te komen voor de aankoop van een Aventador S SV! :happy:

    De volgende dag stond een rit van Hull naar Edinburgh op de planning. Plusminus 300km later kwamen we aan de Schotse grens toe en dat was al een foto waard:

    IMG_2106.JPG

    Een uurtje later reden we rustig op de ‘ring’ rond Edinburgh en ik hoorde een stil getik. Denkend dat het mijn jas of iets dergelijks was die tegen het raam ofzo tikte, begon ik vanalles te verleggen. Maar het geluid bleef en werd zelfs luider, dus eerste afslag eraf. Bij het nemen van de afrit merkte ik dat het geluid afhankelijk was van mijn toerental en stopte wanneer ik ontkoppelde. Uitgestapt aan de kant van de weg en ontdekte ik dat het geluid buiten nog luider was en van de motor kwam… 😯
    Vervolgens opgezocht waar het dichtstbijzijnde porsche center was en dat was gelukkig maar een goed kwartier rijden. Hen gebeld of ik mocht langskomen, de auto gaf geen enkele foutmelding, dus aan 80 km/u naar de Porsche Center Edinburgh gereden.
    Verdict: de ‘timing chain tensioner’ (aanspanner distributieriem?) was kapot… Onderdeel niet in stok, dus Porsche vakantie zonder Porsche :bounce:

    Positieve kant van het verhaal: mijn verzekering zorgde voor een huurwagen en de vakantie kon worden verdergezet met slechts 2,5u vertraging.
    + Porsche deelde zijn workshop met Ferrari en Lamborghini, dus ik heb enkele pareltjes mogen zien waaronder een Laferrari!

    De komende dagen werd dit mijn trouwe ros 😳

    IMG_2175.JPG

    Vandaag was een speciale dag, woensdag bracht ik hem bij PC Edinburgh en vandaag zou hij hersteld zijn zodat ik hem woensdag kon gaan halen voor nog 2 dagen in het Lake District. Maar er kwam slecht nieuws: het kapotte onderdeel is vervangen + de volledige motorolie ververst, maar de wagen maakt nog een vreemd geluid => 360 pond extra diagnose kosten om te kijken wat het geluid veroorzaakt. Beste geval iets extern aan de motor, slechtste geval iets intern.
    Morgenmiddag weet ik meer. Het wordt dus bang afwachten, maar ik vrees het ergste 😥

    Ik wou mijn verhaal hier toch kwijt. Zoals bij elk tragisch gebeuren, praten helpt? 😕

    PS: iets vreemd dat ik nog moet bevestigen. Toen ik de wagen kocht in April had die nog maar net een groot onderhoud gehad bij OPC Mechelen in Maart. Ik dacht dat daar het verversen van de olie had ingezeten, maar ik zou dat nog eens op de factuur moeten bekijken. Alleszins zei PC Edinburgh mij vandaag dat de olie vuil was en al even niet meer vervangen. Hetgeen ze heel vreemd vonden aangezien ik hen verteld had over de grote onderhoud van in maart. Zou het kunnen dat een officieel Porsche center zoiets ‘vergeet’ tijdens een onderhoud?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 151)
    • Spijtig dit verhaal te moeten lezen en had daar ook wel wat bang van bij de aankoop. Maar ondertss rij ik reeds 4 jaar met mijn 986 rond zonder problemen en ga om de 2 jaar op onderhoud bij Chris in Boortmeerbeek. Hij had 67.000 km bij de aankoop en nu 78.000 km dus hopelijk gaat hij niet ploffen. Denk dat je gewoon pech hebt gehad of whatever! En laten we hopen dat je later opnieuw kan genieten van deze prachtige wagen. Zelf ben ik nog steeds super tevreden over mijn Boxster 986 (2.7 van 2001) en hopelijk gaat hij nog vele jaren mee.

        Ieder merk, type heeft zijn problemen. De ene al wat erger dan de andere.
        Als je alles begint uit te pluizen wat er zoal defect gaat over de jaren, moet je geen enkele wagen kopen.
        Dit geldt zelfs voor nieuwe wagens. (De kans is natuurlijk kleiner)
        ivm de Boxster 986, hier spreek ik uit ervaring :

        – waterpomp > al vervangen
        – raammechanisme > al vervangen
        – cabriokap problemen > problemen met microswitches > opgelost
        – IMS bearing > gelukkig nog niet voorgekomen
        voor bwjr 2000 > double row bearings (1% fail). Vanaf bwjr 2000 > single row bearings (8% fail)

        – expansievat koeling

        De 986 (1997 2.5L) heeft me, ondanks deze problemen, al veel plezier verschaft.

          [quote=”Tom987″ post=259314]De toekomst zal alleszins geen watergekoelde Porsche meer brengen, daar ben ik mijn geloof in verloren.[/quote]
          Begrijpelijk, doch kortzichtig :first:

          1. een luchtgekoelde reviseren kost evenveel geld als een watergekoelde reviseren
          2. je hebt pech gehad
          3. prijs van een Boxster moet je als wisselgeld beschouwen. Een revisie van een luchtgekoelde kost even veel als een doorsnee 986/987
          4. Boxsters zijn plenty. Voor de prijs van een luchtgekoelde koop je 2 a 3 Boxsters, je kan geen 4x pech hebben
          5. trap niet in de val van de mooiste te willen hebben, je gaat véél meer plezier hebben van eentje waar al wat steenslag opzit of met wat meer kms op de klok

          Maw, neem whatever je gekregen hebt van je 987, leg er een paar K bij, koop een 986 en rij ‘m ‘t snot voor de ogen. Most fun you can have with your clothes on :up:

          Trouwens, puntje 5 indachtig: ooit las ik ergens dat de meeste rond de 80k kms ploffen. Neem eentje met 150k kms op de klok, ‘t geld dat je uitspaart daar kan je mooie velgen voor kopen, welke je dan steeds kan recupereren moest hij toch ook ploffen :mrgreen:

            ik begrijp je volledig, eens je dit meemaakt zal je buik er wel van vol zijn. Zeker van dit type motoren. Zijn ze allen slecht, uiteraard niet. Maar jij was nu net bij dat percentage dat dit moet meemaken en dat bij je eerste porsche….. Tijdens je ervaring heb ik reeds vermeld dat er bij mij ook heel veel argwaan was, toen het verdict gevallen was heb ik mijn aankooop van een cayman (987) geannuleerd. Voor mijn zijn deze motoren ook niet meer aan de orde.
            Geef het tijd en de volgende generatie zal in de mogelijkheid vallen. Maar volgens enkele amerikaanse fora zijn de 981 series toch ook niet bulletproof……

            Potentiele ontgoocheling rokend schudderend conform hevige explosie aka Porsche 😆

            123

              ik gok pistol slap in die video.
              cyllinder die ovaal wordt en zuiger die niet meer netjes op en neer schuift maar kantelt.

                [hide]Bedankt voor de steun en de bereidheid mijn trouw te komen op-Porsche-vrolijken!

                Waarom geen 2dehands motor? Dat is uiteindelijk geld uitgeven voor opnieuw veel risico te lopen. Je vindt niet veel 2dehands motoren onder de 100k km en die van mij had er uiteindelijk zelf maar 78k…
                Aan wie verkocht? Ik heb verschillende specialisten gebeld. De meeste kopen de watergekoelde wagens niet meer op. Eéntje regio Mechelen wou wel voor een acceptabele prijs, dus de wagen was snel weg.

                Ik ben er van bekomen ondertussen, maar mis de wagen wel enorm. Ik word nostalgisch aan Mechelen Zuid waar ik de eerste keer met de wagen heb gereden en ook aan de carpoolparking van Erpe-Mere waar mijn eerste rit met andere liefhebbers begon. Het voelt aan als een verloren lief 😆

                De toekomst zal alleszins geen watergekoelde Porsche meer brengen, daar ben ik mijn geloof in verloren. Na mijn miserie en alle andere miserie die ik ontdekt heb online (bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/playlist?list=PLt4oMuhVHqoSAWUQdCEbvk5Xv8Jp0I0Ta). Ik hou mijn hart vast voor alle andere liefhebbers hier met een watergekoelde motor (zeker de M96 en M97, op de GT3 en Turbo na).[/hide]

                  Iedereen die dit trieste verhaal heeft gevolgd voelt dezelfde onmacht als jij Tom.
                  Ik kan je besluit heel goed begrijpen. Je vraagt raad aangaande je probleem en iedereen, believers en non-believers, geeft zijn advies met de beste bedoelingen uiteraard. Maar jij bent eindverantwoordelijke en staat tenslotte alleen voor het ultimatum: doorgaan of niet. De zoektocht naar een oplossing wordt op een gegeven ogenblik zo duur en zenuwslopend dat je, ‘murw’ geklopt, de handdoek gooit. Eigenlijk is men beter met een negatieve zekerheid dan met ijdele hoop. In het eerste geval kan je dit (mentaal/financiële) hoofdstuk afsluiten, in het tweede blijft de onzekerheid knagen. Misschien lijkt dit nu een K.O. maar op termijn zal je dit wel een plaats kunnen geven en komen er andere positieve dingen in de plaats. Er zit er zo een aan te komen blijkbaar…proficiat daarvoor. Je bent nog jong en je zal nog wel mogelijkheden krijgen om je P-droom te verwezenlijken. Ik wens je hiervoor én voor de grote stap in de nabije toekomst alle geluk toe.
                  Mvgr Norbocay

                    damn kerel, echt vervelend, wil t niet zelf meemaken 🙁
                    voor de trouw kunnen ze er hier trouwens wel een leuk event van maken, zeker als de dorstigen achteraf gelaafd kunnen worden…. :sarcastisch 😀 keep the faith!! Die droom komt er wel weer…

                      Ik heb je hele verhaal gevolgd Tom, met afgrijzen. Het spijt me echt voor je dat je droom nu zo ruw weggetrokken is. Maar geef het niet op, ooit heb je er terug 1!

                        Jammer dat het zo moest lopen Tom ,,,is echt wel brute pech.! Laat het niet aan je hart komen…zeker nu niet met in de toekomst een veel positiever gebeuren…alvast dikke proficiat daarmee …en wie weet wat de toekomst nog brengt… :up: :up:

                        Wim

                          Damn zeg, spijtig!
                          Aan wie verkoop je die dan als ik zo benieuwd mag zijn?
                          Hopelijk niet te veel verlies geleden al kan ik het niet anders voorstellen 😥
                          Succes met de trouw!

                            +1 :first:

                            XXX

                              Tom, spijtig om dit allemaal te lezen.
                              Ik zou voorstellen, start een nieuwe topic tegen dat je gaat trouwen, we gaan zeker met een hoop afkomen :up:

                                Veel hangt ook altijd af van hoe bekend je in ‘t wereldje bent en hoeveel verstand je er zelf van hebt.
                                Iemand die zijn weg weet, tegen iemand die van toeten noch blazen weet, dat kan direct de helft Euro’s schelen.
                                Garantie bij zo’n prullen mag je op je buik plakken, etc…
                                Weg ermee, schoon schip maken, troepen hergroeperen en wie weet, ooit…

                                123

                                  dat klinkt allemaal heel eenvoudig Koen, maar soms ben je gewoon blij om er van af te zijn.
                                  Je moet eens echt met een moneypit bezig zijn om dat te begrijpen.

                                  Ik heb het gehad met mijn 73 911S Targa, en maar blijven graven in de moneypit, tot ik het na een paar jaar gewoon kots beu was.
                                  betalen betalen betalen.. En constant zoeken naar “de beste oplossign” die steevast zonder garanties komt.
                                  Specialisten die mekaar continue tegenspreken, de ene zegt dit, de andere dat.
                                  En al deed ik het meeste zelf (enkel het blok assembleren en lassen niet omdat ik het niet wou verkloten en nog meer €€ kwijt zijn)

                                  Kon er ook niet echt meer van genieten toen hij uiteindelijk wel gekeurd was en reed, maar toen bleken de deuren niet aan te sluiten… repeat after me, Targa Flex.

                                  Picture+0031162827448.jpg
                                  Ik zucht nog altijd van van verlossing als ik die foto zie.

                                  Al mis ik nog altijd het gejank van die MFI motor.

                                  Dus ik begrijp het wel hoor, soms ben je ze gewoon moe en wil je verder met je leven.

                                  tired.jpg

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 151)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.