Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

Home Forum Porsche Uitstappen Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik reeds in een andere topic had vermeld, ging ik in september voor 10 dagen met de Boxster een roadtrip maken in de highlands van Schotland. Waarom ging ik niet mee met het forum in Juli? Simpel: ik had de P pas na de inschrijvingsdeadline 🙂

    Het avontuur begint in Ternat met een volledig tot in de puntjes gewassen wagen:

    IMG_2093.JPG

    Vervolgens namen we de ferry van Zeebrugge naar Hull samen met een Lambo Aventador S van een vriendelijke eigenaar waar ik een fijn gesprek mee gehad heb. Vrij bijzonder: hij had de wagen enkel gekocht om in aanmerking te komen voor de aankoop van een Aventador S SV! :happy:

    De volgende dag stond een rit van Hull naar Edinburgh op de planning. Plusminus 300km later kwamen we aan de Schotse grens toe en dat was al een foto waard:

    IMG_2106.JPG

    Een uurtje later reden we rustig op de ‘ring’ rond Edinburgh en ik hoorde een stil getik. Denkend dat het mijn jas of iets dergelijks was die tegen het raam ofzo tikte, begon ik vanalles te verleggen. Maar het geluid bleef en werd zelfs luider, dus eerste afslag eraf. Bij het nemen van de afrit merkte ik dat het geluid afhankelijk was van mijn toerental en stopte wanneer ik ontkoppelde. Uitgestapt aan de kant van de weg en ontdekte ik dat het geluid buiten nog luider was en van de motor kwam… 😯
    Vervolgens opgezocht waar het dichtstbijzijnde porsche center was en dat was gelukkig maar een goed kwartier rijden. Hen gebeld of ik mocht langskomen, de auto gaf geen enkele foutmelding, dus aan 80 km/u naar de Porsche Center Edinburgh gereden.
    Verdict: de ‘timing chain tensioner’ (aanspanner distributieriem?) was kapot… Onderdeel niet in stok, dus Porsche vakantie zonder Porsche :bounce:

    Positieve kant van het verhaal: mijn verzekering zorgde voor een huurwagen en de vakantie kon worden verdergezet met slechts 2,5u vertraging.
    + Porsche deelde zijn workshop met Ferrari en Lamborghini, dus ik heb enkele pareltjes mogen zien waaronder een Laferrari!

    De komende dagen werd dit mijn trouwe ros 😳

    IMG_2175.JPG

    Vandaag was een speciale dag, woensdag bracht ik hem bij PC Edinburgh en vandaag zou hij hersteld zijn zodat ik hem woensdag kon gaan halen voor nog 2 dagen in het Lake District. Maar er kwam slecht nieuws: het kapotte onderdeel is vervangen + de volledige motorolie ververst, maar de wagen maakt nog een vreemd geluid => 360 pond extra diagnose kosten om te kijken wat het geluid veroorzaakt. Beste geval iets extern aan de motor, slechtste geval iets intern.
    Morgenmiddag weet ik meer. Het wordt dus bang afwachten, maar ik vrees het ergste 😥

    Ik wou mijn verhaal hier toch kwijt. Zoals bij elk tragisch gebeuren, praten helpt? 😕

    PS: iets vreemd dat ik nog moet bevestigen. Toen ik de wagen kocht in April had die nog maar net een groot onderhoud gehad bij OPC Mechelen in Maart. Ik dacht dat daar het verversen van de olie had ingezeten, maar ik zou dat nog eens op de factuur moeten bekijken. Alleszins zei PC Edinburgh mij vandaag dat de olie vuil was en al even niet meer vervangen. Hetgeen ze heel vreemd vonden aangezien ik hen verteld had over de grote onderhoud van in maart. Zou het kunnen dat een officieel Porsche center zoiets ‘vergeet’ tijdens een onderhoud?

15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 151)
    • Hopelijk niet te erg… moest het er toch slecht uitzien kan ik auto-tech in Merchtem aanraden…hij reviseert al Porsche motoren van toen de dieren nog spraken…maw,hij is wel specialist ter zake. Maar vooral positief blijven en weet dat dit ons allemaal wel eens overkomt ,ook op reis…

        [quote=”Yellow Submarine” post=256439]Doe de oude olie maar mee naar huis voor later onderzoek als ze die hebben ververst. Ik heb zo het gevoel dat dit nog een staartje krijgt.[/quote]

        Denk je dat ik daarmee iets kan zijn? PC Mechelen begon zich al in te dekken aan de telefoon dat de vuile olie kon te wijten zijn aan de schade aan de motor….

        [quote=”ZUFF-718″]Dat is brute pech : als dit voertuig steeds door een OPC keurig is onderhouden tot op de dag van vandaag , heb je kans dat je een 20% Kulanz ( tussenkomst) krijgt van Porsche,gezien de lage km stand . Is het voertuig echter tijdens zijn levensjaren bij andere garages op onderhoud geweest dan heb je geen been om op te staan.[/quote]

        Bij mijn weten is de wagen steeds bij een OPC onderhouden. Zo staat het toch in het onderhoudsboek. Dus ik zal die 20% zeker vermelden bij volgende gesprekken. Thanks for the tip!

        [quote=”vandamme”]van welk jaar is deze? en ist een gewone of een S?[/quote]

        Een gewone Boxster van 2005.

        123

          van welk jaar is deze? en ist een gewone of een S?

            Dat is brute pech : als dit voertuig steeds door een OPC keurig is onderhouden tot op de dag van vandaag , heb je kans dat je een 20% Kulanz ( tussenkomst) krijgt van Porsche,gezien de lage km stand . Is het voertuig echter tijdens zijn levensjaren bij andere garages op onderhoud geweest dan heb je geen been om op te staan.

            Een goede tip voor allen die hun sportwagens enkel sporadisch gebruiken tijdens het weekend. Vervang het oliefilter en de olie 2x per jaar: voor en na de winter.! Ook al geven de constructeurs onderhoudsintervallen aan van 20K tot 30K. Vol synthetische olie heeft heel veel voordelen maar ook enkele kleine nadelen zoals vocht sneller absorberen t.o.v. minerale olie.
            Als preventie hiertegen geldt, sneller verversen !

              Verdorie, wat een pech! En juist in Schotland dan nog. Hopelijk valt het nog mee allemaal.

              Doe de oude olie maar mee naar huis voor later onderzoek als ze die hebben ververst. Ik heb zo het gevoel dat dit nog een staartje krijgt.

                Vandaag niet veel wijzer geworden. PC Edinburgh zei dat de motor al veel minder lawaai maakte tijdens de diagnose, maar het lawaai dat er nog was kwam van cilinder C… Je zou denken dat ze dan eens zouden kijken, maar neen ze hebben geen endoscoop, die komt pas morgen toe! Dit verklaart dus waarom ze niet onmiddellijk een inspectie van de cilinders gedaan hadden bij het vervangen van de tensioner! :censored:

                Op aanraden van Harley heb ik ook eens naar PC Mechelen gebeld. Daar heeft het even geduurd om de juiste persoon aan de lijn te krijgen (drukke dag) en die kon uiteindelijk toch niet veel expertise geven vanop een afstand. Hij klonk alleszins niet zeer optimistisch…

                Alleszins om terug te komen op cilinder C, PC Edinburgh was heel duidelijk: vinden ze daar schade dan betekent dat onmiddellijk een volledig nieuwe motor! PC Mechelen beaamde dat ook 😥 😥 😥 :bounce: :bounce: :bounce: 😥 😥 😥

                In dat geval laat ik hem door Touring bijstand naar België komen en laat ik mij eventueel door het forum adviseren in waar ik best die nieuwe motor laat steken.

                Ik blijf toch nog ergens hopen dat ik morgen goed nieuws krijg, maar aan de tonen van de specialisten te horen zal het er niet inzitten 🙁

                  Vervelend!
                  En dat het euvel zich net op reis voordoet is zeker ambetant.
                  Hopelijk valt het allemaal beter mee dan verwacht.
                  Probeer ondertussen toch te genieten van de vakantie.

                    😳 pffft, dat lees ik hier niet graag!
                    Ik heb 3 jaar plezier gehad aan die wagen en die heeft steeds netjes zijn onderhoud gehad. Dat is flink balen. Ik hoop dat het uiteindelijke verdikt niet al te erg zal zijn.

                    123

                      hopelijk is de ketting geen tand versprongen.. Al weet ik niet of je dan nog 20 km had kunnen doorrijden..

                      afwachten dus…

                        [quote=”vandamme” post=256408]Maar ook omdat de kapotte tensioner mogelijks een gevolg is van een andere schade in de motor. Het is niet noodzakelijk de root cause.

                        Ik zie niet in hoe je een tensioner failure kan bekijken als een,
                        “we bestellen een stuk want die fout code, en we gaan er vanuit dat we het oplossen door slechts dat stuk te vervangen”
                        Das gewoon achterlijk.

                        Jij zegt Workshop waar ook een Ferrari en Lambo staat. huh? in een Porche center???[/quote]

                        Ik denk niet dat ze zich gebaseerd hebben op een fout code, want er brandde geen enkel lichtje op het dashboard + om mij te tonen wat het probleem was werd ik uitgenodigd in de workshop, waar de wagen op een lift stond met draaiende motor en dan toonde de mechanieker mij waar het geluid vandaan kwam 😕
                        Als leek had ik geen idee of ze “goed bezig waren” of niet…

                        Ferrari, Lambo en Bentley dealerships leunden aan het porsche center en dus deelden ze de workshop.

                        [quote=”deepee” post=256409]hoeveel is de huidige KM stand?[/quote]

                        Slechts 79.000 km…

                        [quote=”vandamme” post=256414]btw heb je de auto particulier gekocht of van een handelaar? Hopelijk dat laatste want dan heb je garantie.[/quote]

                        Ik heb de wagen gekocht van den Harley, dus geen garantie…

                        123

                          btw heb je de auto particulier gekocht of van een handelaar? Hopelijk dat laatste want dan heb je garantie.

                          123

                            ik zou verwachten dat een beetje specialist, in 2017 gewoon meteen een endoscoop of hoe heet dat ding door de bougie gaten steekt
                            en vervolgens kijkt of er daar geen contact te zien is op de zuigers ja/nee
                            zoja, hoe erg en zien de cyllinder wanden er nog goed uit ja/nee
                            Bij contact op de zuigers moeten de koppen er gewoon af want dan heb je minstens gebogen inlaat kleppen.

                            20 km blijven rijden dan maakt het lage toerental niet zoveel meer uit, contact is contact.

                              dat is flink kl**ten zoiets :bounce: met een auto die je nog geen half jaar hebt. hoeveel is de huidige KM stand?

                              ik heb bij mijn 986 van 1997 bij 150 dkm de variocam magnetteventielen vervangen , inclusief hun geleiders (preventief),
                              dat is inderdaad een serieuze ingreep waar ik als amateur sleutelaar meer dan een dag aan gewerkt heb.
                              met het blok in de auto heb je maar heeeel weinig plaats om overal bij te kunnen en los te krijgen.

                              2017-08-0913.41.29.jpg

                              Ja, voor alle zekerheid je factuur van het onderhoud bij OPC Mechelen controleren. ik hoorde nog deze week iemand met een mini waarvan het lampje van de olie ging branden bij het nemen van scherpe bochten. onderhoud nog geen 500 km geleden. ze waren vergeten de olie te vervangen en hadden dit ook niet aangerekend.
                              Maar vuile olie zal je niet als oorzaak kunnen aanwijzen voor defecte kettingspanners.

                              123

                                met 5000 km is je oilie gebruikt, maar nog lang niet zo dat hij versleten is naar Porsche standaarden. het is Long Life olie voor dacht ik 30000 km goed te zijn volgens Porsche standaarden.
                                Wat niet wil zeggen dat je hem niet beter vaker ververst.

                                Dat een ‘specialist’ zoeen statements maake als zijnde de olie is al lang niet meer vervangen lijkt me al een beetje raar.
                                Normaal gaan ze eerst alles kop tot teen bekijken, en dan gaan ze zeggen wat er kapot is ipv over die olie te lullen die van een Dealer is vervangen , 4000km geleden volgens het boekje.

                                Als ze de tensioner willen vervangen, op het M97 blok, ik zou verwachten dat zij dan al meteen controleren op verdere schade, want zoals je aanhaalt kan een kapotte tensioner meer schade veroorzaken.

                                Maar ook omdat de kapotte tensioner mogelijks een gevolg is van een andere schade in de motor. Het is niet noodzakelijk de root cause.

                                Ik zie niet in hoe je een tensioner failure kan bekijken als een,
                                “we bestellen een stuk want die fout code, en we gaan er vanuit dat we het oplossen door slechts dat stuk te vervangen”
                                Das gewoon achterlijk.

                                Jij zegt Workshop waar ook een Ferrari en Lambo staat. huh? in een Porche center???

                                  [quote=”vandamme” post=256405]
                                  Ik kan me niet inbeelden dat een Porsche center de olie niet vervangen heeft.
                                  Hoeveel km’s zitten er zogezegd tussen OPC oil change en Edinburgh?
                                  [/quote]
                                  Ik schat tussen de 3000 en 4000 km sinds maart. Wordt olie zo snel vuil?

                                  [quote=”vandamme” post=256405]
                                  Ik vind het redelijk bedenkelijk dat ze de Tensioner hebben vervangen en met tikkende motor hebben teruggegeven?? Of begrijp ik dat verkeerd?
                                  [/quote]
                                  Dat heb je verkeerd begrepen 🙂 Ze belden me om te vragen voor de extra diagnose. Ik zit nog op 8u rijden vandaar. Ze hebben de tensioner vervangen, oil change gedaan en dan de motor doen draaien en mij gebeld voor de extra diagnose goed te keuren.

                                  [quote=”vandamme” post=256405]
                                  Om de tensioner te vervangen moet er toch al redelijk wat gedemonteerd worden..
                                  Hoe kunnen ze dan nog een extra diagnoze nodig hebben???
                                  [/quote]
                                  Geen idee. Ik ben absoluut geen expert en wil gewoon dat de wagen terug in orde is, dus zei gewoon DOEN
                                  Ik heb wel online gelezen dat rijden met een losse timing chain de cilinders kan ombuigen, dus misschien is die diagnose om de motor eens volledig open te doen?

                                15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 151)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.