Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

Home Forum Porsche Uitstappen Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik reeds in een andere topic had vermeld, ging ik in september voor 10 dagen met de Boxster een roadtrip maken in de highlands van Schotland. Waarom ging ik niet mee met het forum in Juli? Simpel: ik had de P pas na de inschrijvingsdeadline 🙂

    Het avontuur begint in Ternat met een volledig tot in de puntjes gewassen wagen:

    IMG_2093.JPG

    Vervolgens namen we de ferry van Zeebrugge naar Hull samen met een Lambo Aventador S van een vriendelijke eigenaar waar ik een fijn gesprek mee gehad heb. Vrij bijzonder: hij had de wagen enkel gekocht om in aanmerking te komen voor de aankoop van een Aventador S SV! :happy:

    De volgende dag stond een rit van Hull naar Edinburgh op de planning. Plusminus 300km later kwamen we aan de Schotse grens toe en dat was al een foto waard:

    IMG_2106.JPG

    Een uurtje later reden we rustig op de ‘ring’ rond Edinburgh en ik hoorde een stil getik. Denkend dat het mijn jas of iets dergelijks was die tegen het raam ofzo tikte, begon ik vanalles te verleggen. Maar het geluid bleef en werd zelfs luider, dus eerste afslag eraf. Bij het nemen van de afrit merkte ik dat het geluid afhankelijk was van mijn toerental en stopte wanneer ik ontkoppelde. Uitgestapt aan de kant van de weg en ontdekte ik dat het geluid buiten nog luider was en van de motor kwam… 😯
    Vervolgens opgezocht waar het dichtstbijzijnde porsche center was en dat was gelukkig maar een goed kwartier rijden. Hen gebeld of ik mocht langskomen, de auto gaf geen enkele foutmelding, dus aan 80 km/u naar de Porsche Center Edinburgh gereden.
    Verdict: de ‘timing chain tensioner’ (aanspanner distributieriem?) was kapot… Onderdeel niet in stok, dus Porsche vakantie zonder Porsche :bounce:

    Positieve kant van het verhaal: mijn verzekering zorgde voor een huurwagen en de vakantie kon worden verdergezet met slechts 2,5u vertraging.
    + Porsche deelde zijn workshop met Ferrari en Lamborghini, dus ik heb enkele pareltjes mogen zien waaronder een Laferrari!

    De komende dagen werd dit mijn trouwe ros 😳

    IMG_2175.JPG

    Vandaag was een speciale dag, woensdag bracht ik hem bij PC Edinburgh en vandaag zou hij hersteld zijn zodat ik hem woensdag kon gaan halen voor nog 2 dagen in het Lake District. Maar er kwam slecht nieuws: het kapotte onderdeel is vervangen + de volledige motorolie ververst, maar de wagen maakt nog een vreemd geluid => 360 pond extra diagnose kosten om te kijken wat het geluid veroorzaakt. Beste geval iets extern aan de motor, slechtste geval iets intern.
    Morgenmiddag weet ik meer. Het wordt dus bang afwachten, maar ik vrees het ergste 😥

    Ik wou mijn verhaal hier toch kwijt. Zoals bij elk tragisch gebeuren, praten helpt? 😕

    PS: iets vreemd dat ik nog moet bevestigen. Toen ik de wagen kocht in April had die nog maar net een groot onderhoud gehad bij OPC Mechelen in Maart. Ik dacht dat daar het verversen van de olie had ingezeten, maar ik zou dat nog eens op de factuur moeten bekijken. Alleszins zei PC Edinburgh mij vandaag dat de olie vuil was en al even niet meer vervangen. Hetgeen ze heel vreemd vonden aangezien ik hen verteld had over de grote onderhoud van in maart. Zou het kunnen dat een officieel Porsche center zoiets ‘vergeet’ tijdens een onderhoud?

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 151)
    • de wagen van mijn ouders was 7j en 160.000km en ze hebben alles betaald en geregeld en dit voor een verzekering van enkele 10 tallen euro’s op jaarbasis

      Enne dit is nu eenmaal zo met verzekeringen als de kans te groot is op kosten zal je er geen kunnen krijgen.
      Dus conclussie reisverzekeringen brengen meer op dan de kans dat een motor defect gaat tijdens een vakantie.

      123

        Ik kan me moeilijk inbeelden dat een reisverzekering een kapotte motor van een 10 jaar oude Porsche zomaar op eigen rekening zal nemen.. Dat lijkt me geen goed business model voor verzekeraars.

          Ik veronderstel dat je geen reisverzekering had?
          Want anders nemen die alle kosten op hen.

          2j geleden hebben mijn ouders dit nog meegemaakt ter hoogte van Lyon motor opgeblazen, gelukkig hadden ze een reisverzekering, en hebben ze via hen alles kunnen regelen.
          Takkelwagen, vervangwagen, reparatie alles samen was 450 euro door hen zelf te betalen.

          Indien je geen had, wens ik je veel sterkte en ikzelf zou hem laten repareren als je de auto nog wil al de rest is echt verloren geld.

          Succes

          123

            Tja, dat zal je niet hardmaken, zolang er geen verdere schade is opgetreden na hun onderzoek kun je niks verhalen.

            Ze hebben ook niet gezegd “die motor A-OK en geef maar gaas met dat ding”

            En er is dus ook niet op basis van hun onderzoek verder met die auto gereden, en er is geen gevolg schade daarvan.

            Zij hebben gewoon hun tijd gefactureerd, en gezegd dat er verder onderzoek nodig is.
            Dus geen poot om op te staan.

            Rechtsbijstand zal zeker in zoeen gevallen weinig kunnen doen, en ze gaan ook geen zinloze zaken op de verzekering opstarten, Moesten ze zo gemakkelijk doen, de premies zouden nogal gaan stijgen voor iedereen.

              [quote=”Tom987″ post=256503]Vandaag naar Porsche center Edinburgh gereden op weg naar the Lake District. Terwijl telefoon en email gekregen dat de motor geen cilinderschade heeft, dus OEF :hail: … [/quote]

              :think: ❓ :bounce: ik zou er toch eens over denken om via m’n rechtsbijstand een creditnota te eisen van OPC Edinburgh voor hun aangerekende foute diagnose met boroscoop.

                Horror, dat is het inderdaad.

                Wat dat geld betreft dat je er al in gestoken hebt, dat is sowieso weg en moet je economisch gezien losmaken van de keuze om er al dan niet nog meer in te pompen.
                Herstellen of vervangmotor, in beide gevallen schrik je een groot aantal toekomstige kopers af. Op die auto, vandaag, ongeacht de toekomst, ga je alleen maar geld ‘verliezen’.
                De rationele keuze is denk ik snel gemaakt, maar het gevoel wil natuurlijk niet mee.

                Ik zou eens rondkijken, en eventueel eentje zoeken waar je nog wat garantie op krijgt. Je kan ook voor minder geld (?) een paar jaar gaan transaxlen om de Porsche droom nog levend te houden. Dat is denk ik wat ik zou doen.

                  Amai menne frak, wat een horrorverhaal !

                    In ieder geval erg sneu voor jou en voor Harley, hopelijk kom je er uit en zien we je binnen enkele maanden ergens op een of andere bijeenkomst 😐

                      Dat is een beslissing die je zelf moet nemen, emotioneel en financieel…
                      maar als je beslist het niet te doen, heb je niks over behalve de nare herinnering…. veel geld zal je er niet voor krijgen, en de reeds gemaakte kosten zijn gemaakt voor niks…. en zelf stuk voor stuk verkopen is een werk van lange adem…
                      als je beslist van het wel te doen, zal het je geld kosten, maar je weet dan ook wat je ervoor terug krijgt… je droom loopt verder en eens je blok weer in orde is, eens je de eerste rit weer maakt na de herstelling en eens je die pint (of nen Duvel) gaat drinken met Harley, ben je in je hoofd weer aan het genieten, ….

                      Moeilijke keuze, maar als ik jou was, zou ik toch overwegen om te herstellen, even door de zure appel bijten, om nadien verder te genieten van het leven.
                      Succes bij de keuze! :popcorn:

                      XXX

                        Ik zou een bestek vragen en overwegen om deze motor te herstellen.
                        In ieder geval de beslissing is de uwe.

                        Succes

                        123

                          Dan hebben ze in Schotland toch ook niet goed gekeken naar die cyllinders, met endoscoop?

                          Heb je foto’s van de schade??

                          Tis een financiële hit, zoveel is zeker, maar met 6 stalen bussen verse krukas en drijfstang lagers en een nieuwe IMS lager heb je een verse motor en garantie op die motor. Als je hem verkoopt aan een sloper of handelaar zal je er uiteraard geen zak voor krijgen.. Die mannen willen ook winst.

                          En als je hem zelf wil slopen moet je rekening houden dat het veel tijd kost om te slopen.. En dat je lang bezig bent voor je alles verkocht kwijt en je je geld eruit haalt. En je veel bandentrappers moet entertainen die aan je deur komen om een prul op te halen, hopende dat ze je inventaris eens kunnen bekijken en een kop koffie er bij krijgen.. Ik spreek uit ervaring. btdt.

                          De miserie zijn uiteraard die werkuren om het allemaal te doen.
                          Machine w

                          @Ericw, en dan na 10 000 weer hetzelfde? Je hebt geen enkele garantie dat het ruilblok niet net hetzelfde doet. Je kan er evenmin inkijken zoals hij niet in zijn blok kon kijken en de schade zien tot ze hem open hebben gelegd. Dat is net de hele problematiek hier.
                          Schade , welke schade OPC onderzoekt, legt nieuwe kettingspanner en factureert 2500 euro of zo?

                          Motor tikt nog altijd.. Dus nog altijd schade
                          repatrieren

                          OPC BE kijkt, OPC zegt 30000 euro
                          klant zegt, nee, betaatl hoeveel voor die diagnose, zal ook wel niet gratis zijn geweest. OPC Factureert.

                          Dan specialist.. Die legt hem open.. Das ook al weer een bedrag

                          Had hij van in’t begin kunnen weten wat de schade werkelijk was, hij had zichzelf de kost van 6 stalen bussen kunnen uitsparen…

                          brute pech gewoon.

                            Heb je een idee hoeveel je zou krijgen als je hem voor onderdelen verkoopt ? Ik heb daar niet echt een idee van of dat de juiste oplossing is…hij ligt nu open bij het probleem en de werkuren die al gepresteerd zijn moet je ook in gedachte houden . Ook zou ik afwegen of er nog kosten aan zijn qua interieur of carrosserie of dergelijke die je nu al zou zien/ weten…als het enkel deze,weliswaar zure , waar je mee te maken krijgt zou ik hem niet voor stukken verkopen als de rest nog top is… en bij deze ben je wel zeker dat als hij nu word hersteld dat de motor nog lang zal meegaan. En het is wel een knap bakske om mee rond te toeren natuurlijk… moeilijk voor een ander om u daarin raad te geven want deze beslissing is wel heel persoonlijk.

                              toch zou ik overwegen om hem te laten herstellen… :popcorn: dan weet je ook dat het weer in orde is :coolness:

                                Tweedehands motor Tom ? Porsche droom niet opgeven !

                                  [hide]Het verdict is er: geen tikkende lifter, geen krukas-drijfstang probleem, wel 3 cilinders met schade, alledrie de zuigers hebben ook krassen… 😥

                                  De motor is wel nog te redden: cilinders boren, stalen bussen insteken en daarnaast alle kapotte onderdelen vervangen (zuigers, bouten,…). Het grote probleem natuurlijk is het prijskaartje daarvan. 1 nieuwe zuiger kost al €500 excl BTW…

                                  Nu is de grote vraag geef ik dat er aan of verkoop ik hem voor zijn onderdelen???
                                  Het is meer een emotionele kwestie dan een financiële. Financieel houdt het geen steek om de wagen zijn waarde aan herstellingen te betalen, maar als ik hem verkoop voor onderdelen vrees ik dat de Porsche droom daarbij stopt… 🙁 [/hide]

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 151)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.