Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

Home Forum Porsche Uitstappen Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik reeds in een andere topic had vermeld, ging ik in september voor 10 dagen met de Boxster een roadtrip maken in de highlands van Schotland. Waarom ging ik niet mee met het forum in Juli? Simpel: ik had de P pas na de inschrijvingsdeadline 🙂

    Het avontuur begint in Ternat met een volledig tot in de puntjes gewassen wagen:

    IMG_2093.JPG

    Vervolgens namen we de ferry van Zeebrugge naar Hull samen met een Lambo Aventador S van een vriendelijke eigenaar waar ik een fijn gesprek mee gehad heb. Vrij bijzonder: hij had de wagen enkel gekocht om in aanmerking te komen voor de aankoop van een Aventador S SV! :happy:

    De volgende dag stond een rit van Hull naar Edinburgh op de planning. Plusminus 300km later kwamen we aan de Schotse grens toe en dat was al een foto waard:

    IMG_2106.JPG

    Een uurtje later reden we rustig op de ‘ring’ rond Edinburgh en ik hoorde een stil getik. Denkend dat het mijn jas of iets dergelijks was die tegen het raam ofzo tikte, begon ik vanalles te verleggen. Maar het geluid bleef en werd zelfs luider, dus eerste afslag eraf. Bij het nemen van de afrit merkte ik dat het geluid afhankelijk was van mijn toerental en stopte wanneer ik ontkoppelde. Uitgestapt aan de kant van de weg en ontdekte ik dat het geluid buiten nog luider was en van de motor kwam… 😯
    Vervolgens opgezocht waar het dichtstbijzijnde porsche center was en dat was gelukkig maar een goed kwartier rijden. Hen gebeld of ik mocht langskomen, de auto gaf geen enkele foutmelding, dus aan 80 km/u naar de Porsche Center Edinburgh gereden.
    Verdict: de ‘timing chain tensioner’ (aanspanner distributieriem?) was kapot… Onderdeel niet in stok, dus Porsche vakantie zonder Porsche :bounce:

    Positieve kant van het verhaal: mijn verzekering zorgde voor een huurwagen en de vakantie kon worden verdergezet met slechts 2,5u vertraging.
    + Porsche deelde zijn workshop met Ferrari en Lamborghini, dus ik heb enkele pareltjes mogen zien waaronder een Laferrari!

    De komende dagen werd dit mijn trouwe ros 😳

    IMG_2175.JPG

    Vandaag was een speciale dag, woensdag bracht ik hem bij PC Edinburgh en vandaag zou hij hersteld zijn zodat ik hem woensdag kon gaan halen voor nog 2 dagen in het Lake District. Maar er kwam slecht nieuws: het kapotte onderdeel is vervangen + de volledige motorolie ververst, maar de wagen maakt nog een vreemd geluid => 360 pond extra diagnose kosten om te kijken wat het geluid veroorzaakt. Beste geval iets extern aan de motor, slechtste geval iets intern.
    Morgenmiddag weet ik meer. Het wordt dus bang afwachten, maar ik vrees het ergste 😥

    Ik wou mijn verhaal hier toch kwijt. Zoals bij elk tragisch gebeuren, praten helpt? 😕

    PS: iets vreemd dat ik nog moet bevestigen. Toen ik de wagen kocht in April had die nog maar net een groot onderhoud gehad bij OPC Mechelen in Maart. Ik dacht dat daar het verversen van de olie had ingezeten, maar ik zou dat nog eens op de factuur moeten bekijken. Alleszins zei PC Edinburgh mij vandaag dat de olie vuil was en al even niet meer vervangen. Hetgeen ze heel vreemd vonden aangezien ik hen verteld had over de grote onderhoud van in maart. Zou het kunnen dat een officieel Porsche center zoiets ‘vergeet’ tijdens een onderhoud?

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 151)
      • [quote=”Harley G” post=257930]Heb de laatste 2 weekends verschillende Porscherijders gesproken en het wordt blijkbaar alsmaar lastiger om nog een goede vakman te vinden voor je (watergekoelde) Porsche die je niet in de eerste plaats probeert zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen. Zowel over een bepaald OPC als van een gekende handelaar in tweedehands Porsches verneem ik vreemde verhalen.
        Er zal dan toch een waarheid zitten in de uitspraak : hoe groter en chiquer de toonzaal, des te groter de rekening voor het onderhoud. Dat moet ik allemaal betaald worden…

        On topic: ik hoop echt dat er geen grote schade aan de wagen is.
        Wat dat pintje betreft: als de wagen inorde is en er is niet direct ergens een rit georganiseerd, dan organiseer ik zelf wel iets en betaal ik uw pintje. :drink:[/quote]

        belangrijke opmerking Tom : Gert drinkt enkel “Duvel”s ‘ met de s van meervoud 😀 😀

          Enige optie voor 100 % uitsluitsel is motor geheel openleggen en dan diagnose stellen waar het zit en wat er moet gebeuren voor herstel. Beter eigen blok houden en weer upgraden dan risico van ruilblok nemen, dat heb ik toch gedaan in vergelijkbaar verhaal en loopt als nooit tevoren (effe los van het momentele batterijgedoe). Er zijn buiten officiele OPC’s meerdere bona fide specialisten te vinden die met vakmanschap en tegen redelijke condities zorgen voor een tweede, extra langleven voor onze karretjes.

            Heb de laatste 2 weekends verschillende Porscherijders gesproken en het wordt blijkbaar alsmaar lastiger om nog een goede vakman te vinden voor je (watergekoelde) Porsche die je niet in de eerste plaats probeert zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen. Zowel over een bepaald OPC als van een gekende handelaar in tweedehands Porsches verneem ik vreemde verhalen.
            Er zal dan toch een waarheid zitten in de uitspraak : hoe groter en chiquer de toonzaal, des te groter de rekening voor het onderhoud. Dat moet ik allemaal betaald worden…

            On topic: ik hoop echt dat er geen grote schade aan de wagen is.
            Wat dat pintje betreft: als de wagen inorde is en er is niet direct ergens een rit georganiseerd, dan organiseer ik zelf wel iets en betaal ik uw pintje. :drink:

              [quote=”Tom987″ post=257917]Kan ik dit echt vragen aan de OPCs: hoe lang heeft mijn motor bij jullie gedraaid bij elk onderzoek/in totaal?[/quote]
              natuurlijk kan/mag je dat; nee heb je en ja kan je altijd krijgen

                [quote=”bollocks” post=257907]@Tom, je bolide is veilig aangekomen bij Serge, heb hem net zien staan…. [/quote]

                Thanks! :salut:

                [quote=”Drip”]Ik voel mee met de huidige en ook met de vorige eigenaar, geen van beide is hier gelukkig mee.
                [/quote]
                Bedankt voor het medeleven en voor alle duidelijk ik heb geen wrok naar Gert toe hé. Hij heeft die wagen heel graag gezien en ik geloof werkelijk dat de motorschade niet zijn schuld is. Wanneer deze zorgen achter de rug zijn, ga ik met veel plezier een pint pakken met Gert en kunnen we hopelijk samen een ritje maken :drink:

                  [hide][quote=”deepee” post=257811]wat naar en zuur !!
                  wacht met de brief naar zuffenhausen tot je de juiste diagnose weet van Serge. ik ben wel benieuwd naar hun antwoord op onderstaande tegenstrijdige vaststellingen. heb je dit op mail van OPC Edinburg? oh ja, en vraag het OPC in belgie ook om hun diagnose op mail te zetten. hoeveel uren heeft de motor gedraaid na de vervangen kettingspanner?

                  “meneer, uw olie was heel vuil, was die wel vervangen bij een OPC?” Eum ja… “Maar maak u geen zorgen er zaten geen metaalpartikels in de filter en olie

                  – Dag 1: Geen schade gezien bij endoscopie. Het getik is inderdaad in de motor, we gaan hem eruit moeten halen.
                  – Dag 2: Motor er nog niet uit, eerst eens naar de oliefilter kijken => ah voila metaalpartikels (goed te zien op foto) => nieuwe motor aub!

                  [/quote]

                  Ik heb vanavond tijd gehad om al mijn mails nog eens te doorlopen. Dit is letterlijk wat ik op mail heb staan:

                  [u]Mail 1 Edinburgh:
                  [/u]”We have double checked your car this morning and confirm we will need to replace the timing chain tensioner. When carrying out the timing chain tensioner repair the engine oil has to be drained and we strongly recommend carrying out oil filter and oil change at this time due to failure of tensioner and oil may have become contaminated for us to carry this out you will be looking at a total £601.84.”

                  [u]Mail 2 Edinburgh:
                  [/u]”We have now had your car in the workshop and carried out the replacement of the chain tensioner & carried out the oil and filter change but from what the technician could see the oil doesn’t look like it’s been changed in a while although I know you said it had been done before you bought the car, However there is still a knocking noise coming from your car which would indicate internal damage to the engine.
                  We will need to spend at least a couple of hours to carry out further investigation but even at that point we’re not sure if we would have a final diagnosis what would you like me to do? The costs for further diagnosis will be £362.50 inclusive of vat.”

                  Dat er geen metaal in de olie werd gevonden heeft de technieker mij persoonlijk gezegd toen ik er op mijn terugweg was langsgegaan. Ik ga proberen dit ook op mail te krijgen.

                  [u]Mail 3 Edinburgh:
                  [/u]”So we have had your car in the workshop again this morning and can confirm we cannot visually see any damage after checking cylinder 3 however we suspect one of the tappets is noisy.
                  We would now be looking at removing the engine to carry out further investigation so initially you would be looking at 15 hours to remove and install the engine which would be £2718.75 this does not include any repairs or parts this is only the labour cost.
                  We suspect it might be the valve lifters that are needing replaced.”

                  Die laatste werken duurden te lang voor de verzekering en is de wagen dus naar België getransporteerd en begint het Belgisch e-mailverkeer.
                  [u]Mail 1:
                  [/u]”Het tikkend geluid situeert zich effectief binnen in de motor. Via de endoscoop is er tot nog toe weinig abnormaal zichtbaar. Om de klepstoters bv. verder te kunnen controleren dient de motor uitgebouwd te worden. Na het demonteren van de deksels en de nokkenassen kunnen we met zekerheid zeggen of de oorzaak bij de klepstoters gezocht moet worden.”

                  [u]Mail 2:
                  [/u]”Helaas hebben we moeten vaststellen dat de onlangs gewisselde motorolie en filter opnieuw sporen van metaalspaanders vertonen. Deze zijn afkomstig van lagers in de motor zoals bv. krukaslagers, drijfstanglagers of zuigerpennen en wijst dus op interne motorschade.
                  De motor is dus te vervangen door een ruilmotor.”

                  Die “opnieuw” in die zin is heel vreemd. Ik had verteld over vuile olie (alsin zwart, lang niet vervangen, zie mail Edinburgh), niet over metaal in olie… 😕

                  Kan ik dit echt vragen aan de OPCs: hoe lang heeft mijn motor bij jullie gedraaid bij elk onderzoek/in totaal?[/hide]

                    @Tom, je bolide is veilig aangekomen bij Serge, heb hem net zien staan…. laat de dokter nu maar zijn werk doen…hij is in goede handen! Binnenkort de enige en echte diagnose! Geen giswerk alla OPC, maar een echte analyse….
                    We duimen met je mee om het probleem zo goed mogelijk op te lossen met zo weinig mogelijk kosten. :up:

                    XXX

                      Ik denk dat we met velen zijn die hier het fijne van willen weten.
                      Ben benieuwd naar de rechtsbijstand.
                      Ik voel mee met de huidige en ook met de vorige eigenaar, geen van beide is hier gelukkig mee.
                      Kop op, en hou ons op de hoogte. :up:

                      123

                        als er na PC Edinburgh nie gereden is, kan er moeilijk veel schaafsel zijn van na die olie wissel.
                        Nu ja, Autotech zal je wel met zekerheid kunnen zeggen wat er wel of niet scheelt, blok open is daar uiteraard wel heel effectief voor… Al is het meteen kostelijk

                          [hide]

                          Hoeveel km is er nu feitelijk gereden met die verse Schotse olie?

                          De moment dat ik die wagen heb gereden naar Porsche Edinburgh en het geluid liet horen aan een technieker, heb ik er geen meter meer mee gereden!

                          Hebben ze hem in Schotland en Mechelen nog doen draaien?
                          Sowieso, in Schotland: na het vervangen van de kettingspanner en olie zeiden ze: hij maakt nog geluid. In Mechelen: bij de eerste analyse, want na de eerste analyse zeiden ze “het getik komt van intern in de motor”.

                          Bij het transport Schotland – België denk ik wel dat hij gesleept is op de truck aan de foto’s te zien vlak na transport:

                          maakt ie power?
                          gaat ie in toeren?
                          Zijn er storings codes op de DME te vinden??

                          Power, toeren,… heb ik allemaal niet getest. Hij is beginnen tikken aan een laag toerental op autosnelweg en ik heb hem in een laag toerental naar Edinburgh gereden. Ik heb er toen toch niets van gemerkt.

                          Foutcodes geeft hij helemaal niet!

                          Het geluid dat de motor maakte toen ik hem in Edinburgh bracht was zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UUvHxURiDjs
                          en dit https://www.youtube.com/watch?v=FGNSZZZ9Rs4

                          Waar staat de auto nu?

                          Vandaag wordt de wagen getransporteerd naar AutoTech Merchtem. Maandag of dinsdag gaat Serge de motor volledig uit elkaar halen om een analyse te doen wat kapot is en wat de oorzaak was. Eindelijk zal ik weten wat er mis is gegaan.

                          Je kan ( misschien via je rechtsbijstand) een technische expertise laten uitvoeren bij Serge. Dan heb je een officieel rapport;

                          Dit klinkt zeer interessant. Zou je hierover telefonisch meer uitleg willen geven? Ik stuur je mijn gsmnr in een privé bericht.

                          Ik voeg ook eens de foto’s toe van mijn olie in het OPC met de metaalpartikels:

                          a454d11d-ae53-11e7-b1bd-438c0ce5211d-1quRkVgojc_original.jpg

                          a454d120-ae53-11e7-b1bd-438c0ce5211d-F9qVIRAAap_original.jpg

                          a454f831-ae53-11e7-b1bd-438c0ce5211d-62KxYeNkt9_original.jpg

                          [/hide]

                          123

                            Zoals ze zeggen 30K ruilmotor voor wat partikels in je filter, dat is een get lost offerte.
                            Er moet meer data zijn voor je zoeen conclusie kan maken.

                            Hoeveel km is er nu feitelijk gereden met die verse Schotse olie?

                            Heb je er nog mee gereden na Schotland en terug keer in Belgie?

                            Van of naar dat OPC?

                            Waar staat de auto nu?

                            Draait de motor op dit moment?
                            ie af gezien van het eventuele klepstoters tikken goed?
                            maakt ie power?
                            gaat ie in toeren?
                            Zijn er storings codes op de DME te vinden??

                            Kun je eventueel eens een video maken van het geluid dat ie maakt?
                            Kan er eventueel eens iemand of enkelen van het forum eens komen mee kijken?

                              Dag Tom,

                              Ik heb in 2005 bij een garantie verzekeringsmaatschappij gewerkt : daar hadden we bij de OPC een” defekte” motor : een ruilblok kostte toen +/_ 10.000€ +arbeidskost voor een 997. Omdat er ook een hele hoop discussie aan vooraf gegaan was ,kwam tenslotte een expert van Porsche Zuffenhausen zelf. De zaak is toen voor veel minder geld geregeld!

                              Je kan ( misschien via je rechtsbijstand) een technische expertise laten uitvoeren bij Serge. Dan heb je een officieel rapport.
                              Kijk even in de gouden gids: in het waasland ( Hamme of St Niklaas)is er een expertise bureel dat louter motorschades doet voor o.a. leasingmaatschappijen en dergelijke: geschatte kostprijs 150€
                              Ik zou de motor zorgvuldig laten demonteren door ” Serge uit Merchtem: uitgebreid foto’s maken van de zichtbare schade en dan naar Zuffenhausen mailen en nadien bellen.

                              Vraag in je OPC waar je voertuig nu staat om een inspectie-rapport. Ze moeten toch de 30K € kunnen verantwoorden en kunnen staven ad hand van bewijsmateriaal.

                              Ik ben ervan overtuigd dat Porsche Zuffenhausen zijn imago niet besmeurd wil zien door enkele slechte OPC’s hier in Belgie die liever geen Porsches van voor 2010 herstellen. Die 30.000€ is bij de haren getrokken en is een prijs om je weg te jagen ; je bent daar blijkbaar niet welkom.
                              De analyse van OPC Schotland leek me nog eerlijk en oprecht, zeker na de endoscopie .

                              De winter staat voor de deur en de tijd is in je voordeel

                              Een 2Hands motor is opnieuw risicovol en geeft je tenslotte geen verder vertrouwen.

                              groet Paul

                                [quote=”deepee” post=256485]ik zou het niet in Edinburg laten doen en om de kosten te drukken ook niet in een OPC. die zulle wss voorstellen om een volledig nieuwe motor in te bouwen.
                                ik lees al dat ze voorstellen om de motor uit te bouwen om het werk te doen, terwijl ik bij mijn 986 de nokkenassen heb gedemonteerd zonder de motor uit te bouwen. eens de nokkenassen eruit dan kan je zo bij de tappets en de valve lifters.[/quote]

                                Profetische woorden waren dat, 4 weken geleden!

                                [hide]Ik ben ondertussen wel benieuwd over welk OPC we het hier hebben. Waar de wagen voor de eigenaars-wissel onderhouden werd weet ik al. BTW: effe terzijde, mijn airco werkt nog altijd even goed… Ondanks het lek dat ze bij het OPC meenden te hebben vastgesteld na een volle dag testen[/hide]

                                Bij de cavallini rossi zijn er zelfs dealers die tegen hun klanten zeggen dat ze niet kunnen schakelen omdat ze klagen dat de (gerobotiseerde!!) versnellingsbak stuk gegaan is en er zogezegd een (geheel) nieuwe in moet. Een goede technicus zoals Walter Janssens en een aantal andere die hier vernoemd worden gaat dan zoeken en vindt dan bijvoorbeeld bij een ander merk precies het onderdeel dat hij nodig heeft maar voor een schijntje van de prijs.

                                Ik duim mee dat hier een betaalbare en perfecte oplossing voor wordt gevonden!

                                Wim

                                  Kijk dit bedoel ik dus met rammelen van verhaal, dus waar komen OPC plots doe metaalsplinters vandaan.
                                  Engeland zegt met de scoop gekeken te hebben, en niks gezien te hebben.

                                  Zoals ik al eerder schreef, als motor toch naar dl kloten is volgens hun, waarom niet proberen met hydraulische olie voor de lifters.

                                  Waarom schrijf ik dit: Ooit was er een forumlid die ze bij een garage vertelden dat hij een top eind revisie nodig had voor zijn 3.2, want kleppen rammelden en koppen lekte olie.
                                  PH was in paniek en belde mij op, waarop we afspraken op een terrasje in Hulst.
                                  Na het aanhoren van de motor en onderkant te inspecteren op markt in Hulst had ik afgesproken om de auto naar ons te brengen ik een goede inspectie kon uitvoeren.
                                  Na inspectie bleek pakking thermostaat boven op motor achter gashuis kapot te zijn, en kleppen stonden niet goed gesteld, ook al vertelden ze hem dat deze goed gesteld waren.
                                  Dus in plaats van toen een dikke 6K aan kosten was het plots een heel stuk minder.
                                  PH heeft toen nog jaren probleemloos met de 3.2 gereden, tot hij plots verdwenen was bij ons en forum. 😉

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 151)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.