Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

Home Forum Porsche Uitstappen Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik reeds in een andere topic had vermeld, ging ik in september voor 10 dagen met de Boxster een roadtrip maken in de highlands van Schotland. Waarom ging ik niet mee met het forum in Juli? Simpel: ik had de P pas na de inschrijvingsdeadline 🙂

    Het avontuur begint in Ternat met een volledig tot in de puntjes gewassen wagen:

    IMG_2093.JPG

    Vervolgens namen we de ferry van Zeebrugge naar Hull samen met een Lambo Aventador S van een vriendelijke eigenaar waar ik een fijn gesprek mee gehad heb. Vrij bijzonder: hij had de wagen enkel gekocht om in aanmerking te komen voor de aankoop van een Aventador S SV! :happy:

    De volgende dag stond een rit van Hull naar Edinburgh op de planning. Plusminus 300km later kwamen we aan de Schotse grens toe en dat was al een foto waard:

    IMG_2106.JPG

    Een uurtje later reden we rustig op de ‘ring’ rond Edinburgh en ik hoorde een stil getik. Denkend dat het mijn jas of iets dergelijks was die tegen het raam ofzo tikte, begon ik vanalles te verleggen. Maar het geluid bleef en werd zelfs luider, dus eerste afslag eraf. Bij het nemen van de afrit merkte ik dat het geluid afhankelijk was van mijn toerental en stopte wanneer ik ontkoppelde. Uitgestapt aan de kant van de weg en ontdekte ik dat het geluid buiten nog luider was en van de motor kwam… 😯
    Vervolgens opgezocht waar het dichtstbijzijnde porsche center was en dat was gelukkig maar een goed kwartier rijden. Hen gebeld of ik mocht langskomen, de auto gaf geen enkele foutmelding, dus aan 80 km/u naar de Porsche Center Edinburgh gereden.
    Verdict: de ‘timing chain tensioner’ (aanspanner distributieriem?) was kapot… Onderdeel niet in stok, dus Porsche vakantie zonder Porsche :bounce:

    Positieve kant van het verhaal: mijn verzekering zorgde voor een huurwagen en de vakantie kon worden verdergezet met slechts 2,5u vertraging.
    + Porsche deelde zijn workshop met Ferrari en Lamborghini, dus ik heb enkele pareltjes mogen zien waaronder een Laferrari!

    De komende dagen werd dit mijn trouwe ros 😳

    IMG_2175.JPG

    Vandaag was een speciale dag, woensdag bracht ik hem bij PC Edinburgh en vandaag zou hij hersteld zijn zodat ik hem woensdag kon gaan halen voor nog 2 dagen in het Lake District. Maar er kwam slecht nieuws: het kapotte onderdeel is vervangen + de volledige motorolie ververst, maar de wagen maakt nog een vreemd geluid => 360 pond extra diagnose kosten om te kijken wat het geluid veroorzaakt. Beste geval iets extern aan de motor, slechtste geval iets intern.
    Morgenmiddag weet ik meer. Het wordt dus bang afwachten, maar ik vrees het ergste 😥

    Ik wou mijn verhaal hier toch kwijt. Zoals bij elk tragisch gebeuren, praten helpt? 😕

    PS: iets vreemd dat ik nog moet bevestigen. Toen ik de wagen kocht in April had die nog maar net een groot onderhoud gehad bij OPC Mechelen in Maart. Ik dacht dat daar het verversen van de olie had ingezeten, maar ik zou dat nog eens op de factuur moeten bekijken. Alleszins zei PC Edinburgh mij vandaag dat de olie vuil was en al even niet meer vervangen. Hetgeen ze heel vreemd vonden aangezien ik hen verteld had over de grote onderhoud van in maart. Zou het kunnen dat een officieel Porsche center zoiets ‘vergeet’ tijdens een onderhoud?

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 151)
    • Probeer zelf of vraag aan Serge om zoveel mogelijk foto’s te maken, kan een hulpmiddel zijn bij verdere stappen :popcorn:
      Hopelijk kan alles budgetvriendelijk opgelost worden en kan je binnenkort terug zorgeloos :driver: :driver: met je bolide!
      Succes

        Beste Tom
        Met gekrulde tenen en afgrijzen volg ik hier jouw verhaal.
        Iemand kijkt er lang naar uit zijn droom te verwezenlijken en dan gaan je geïnvesteerde, zuurverdiende, spaarcenten zo de goot in.
        Ik hoop dat er toch nog een goed einde komt aan die onverkwikkelijke zaak en je deze nachtmerrie nog op een ietwat betaalbare manier terug kunt ombuigen naar jouw droom.
        Fijn te horen dat er zoveel forumleden met je ‘meedenken’ om alsnog tot een aanvaardbare oplossing te komen.

          wat naar en zuur !!
          wacht met de brief naar zuffenhausen tot je de juiste diagnose weet van Serge. ik ben wel benieuwd naar hun antwoord op onderstaande tegenstrijdige vaststellingen. heb je dit op mail van OPC Edinburg? oh ja, en vraag het OPC in belgie ook om hun diagnose op mail te zetten. hoeveel uren heeft de motor gedraaid na de vervangen kettingspanner?

          “meneer, uw olie was heel vuil, was die wel vervangen bij een OPC?” Eum ja… “Maar maak u geen zorgen er zaten geen metaalpartikels in de filter en olie

          – Dag 1: Geen schade gezien bij endoscopie. Het getik is inderdaad in de motor, we gaan hem eruit moeten halen.
          – Dag 2: Motor er nog niet uit, eerst eens naar de oliefilter kijken => ah voila metaalpartikels (goed te zien op foto) => nieuwe motor aub!

          XXX

            Succes Tom in het uitpluizen van dit motorprobleem.
            Komt wel goed maar is rot voor jou nu.

              Tom, bij Auto Tech ben je zeker aan het juiste adres, en als Serge je blok uit elkaar haalt, kan hij aan de onderdelen aflezen wat er gebeurd is met de motor, het kleinste spoor van sleet kan hij uitleggen, de reden waarom en de gevolgen ervan op termijn…. Serge is een beetje zoals gezondheidswerkers, je hebt huisartsen en je hebt specialisten… (lees: je hebt garagisten die van alles iets weten, en je hebt Serge die van 1 ding alles weet… en dat is nu toevallig Porsche).
              Alleen jammer dat je intussen al zoveel kosten gedaan hebt zonder eigenlijk een stap verder te zijn….
              Opgelost zal het geraken, dat is zeker, en hopelijk voor jou zo goedkoop mogelijk….

              Betreft die ‘nieuwe motor’… een ruilmotor is ook altijd een gok… vanwaar komt deze, wat is zijn verleden, onderhoudsgeschiedenis, hoe is er mee gereden….? allemaal vragen waar je geen antwoord op weet… als je pech hebt, krijg je binnen de kortste keren ook kosten aan je ‘nieuwe’ blok…. Bij een rebuild van je eigen motor, weet je dat je een zo goed als nieuwe motor krijgt… zeker bij Serge.
              We duimen voor je! Succes!

                [hide][quote=”cabrio wim” post=257755]Hele verhaal rammelt aan alle kanten. 💡
                In Engeland zeggen ze dat er geen cilinder schade is, en hier zeggen ze weer dat er metaalsplinters inzitten.
                Hoeveel km is er dan met gereden na de diagnose in Engeland. ❓
                Want als dat zo is, is dat met één oliewissel echt niet uit.
                [/quote]

                Het verhaal klopt inderdaad niet. Ik zet het nog eens allemaal op een rijtje (vooral voor mezelf).

                In Schotland:
                – Wagen maakt licht tikkend geluid op autosnelweg na probleemloze rit van 350km (precies ritssluiting tegen raam)
                – Ik rijd naar OPC Edinburgh zodat ze er eens naar kunnen kijken (20 min rijden)
                – Conclusie vanonder de wagen: de kettingspanner is kapot en veroorzaakt het geluid
                – maar ze doen wel niet onmiddellijk een endoscopie, die volgt pas 3 dagen later :wtf: (Nu weet ik dat dat niet klopt door alles dat ik geleerd heb door de miserie, maar toen was echt nog een complete leek.)
                – Na vervangen kettingspanner: ook vervangen olie en oliefilter => “meneer, uw olie was heel vuil, was die wel vervangen bij een OPC?” Eum ja… “Maar maak u geen zorgen er zaten geen metaalpartikels in de filter en olie + we zagen geen schade bij de endoscopie”
                – Conclusie in Scholtand: waarschijnlijk “slechts” hydraulische lifters OEF

                Omdat de vervanging van de hydraulische lifters te lang zou duren, zegt mijn verzekering: kan het niet opgelost worden tijdens je verlof = transport naar België.

                Na 3 weken wachten op transport, beginnen ze op maandag in België bij OPC:
                – Dag 1: Geen schade gezien bij endoscopie. Het getik is inderdaad in de motor, we gaan hem eruit moeten halen.
                – Dag 2: Motor er nog niet uit, eerst eens naar de oliefilter kijken => ah voila metaalpartikels (goed te zien op foto) => nieuwe motor aub!

                Hoe kan het dat ze in Schotland niets zien in de olie(filter) en in België onmiddellijk wel? Hoe komt het dat de olie zo vuil was in Schotland 2000km/4maanden na vervanging? Wat is nu uiteindelijk dat getik? Was de kettingspanner wel kapot in de eerste plaats? Wat heeft die metaalpartikels veroorzaakt? Is er cilinderschade die niet te zien is met een endoscoop?…
                Zoveel vragen waar ik mee zit en op sommigen zal ik nooit een antwoord weten :bounce:

                Ik heb een goed gevoel bij AutoTech dus bedankt voor die suggestie. Ook bedankt voor de andere suggesties en steun beste forumleden! :salut:
                AutoTech zal mij wijzer maken en hopelijk geraakt de wagen hersteld binnen een redelijke prijs.
                Volgende week weet ik al meer! [/hide]

                  Bij serge is hij volgens mij in goede handen, die zal u geen geld uit uw zakken kloppen.top mecanicien die te vertrouwen is. Hopelijk snel klaar met niet te veel kosten. Ruilmotor is denk ik wat overdreven in dit stadium van te weinig info rond het probleem…en dan nog zijn er idd prijzen die niet normaal en wel normaal klinken …

                    Jawadde. Mijn maag draait om als ik dit lees. Voor zij die niet volledig mee zijn, ik ben de vorige eigenaar en dit was mijn eerste Porsche. Heb er 25000 zorgeloze kilometers mee gereden op 3 jaar en hij is 2 x op onderhoud geweest bij Porsche Mechelen en kreeg tussendoor nog een lentenazicht.
                    De auto werd in alle eerlijkheid verkocht en ik hoopte dat Tom er net zoveel plezier zou aan beleven als wij. Helaas is dit een nachtmerrie geworden voor hem. Ik vind het eigenaardig dat men eventjes los uit de pols een bestek van 30K uit de mouw schudt voor een ruilmotor terwijl nog niet geweten is wat er juist stuk is. Ik wil hier ook graag het fijne van weten. Als een slecht onderhoud de oorzaak is, dan is er 1 of meerdere OPC’s die boter op hun hoofd hebben.
                    Ben echt benieuwd wat de conclusie in Merchtem zal zijn.

                    Voor wat het waard is: ik zou inderdaad ook Stuttgart aanschrijven. Heb je niets te verliezen maar ik verwacht er ook niet veel van maar je weet maar nooit.
                    Courrage!

                      [hide]Ik heb op mijn werk gezegd: het gaat vandaag niet meer lukken, goodbye! :salut:

                      Dus eens gebeld naar een specialist in Bonheiden en die kan er een 2dehands motor insteken voor plusminus €7,5k. Wim schatte dat dus correct in.
                      Daarnaast eens langsgeweest bij AutoTech Merchtem. Ik had hem gisteren al eens gebeld.
                      Hij bood verschillende opties aan, waarvan 1 optie mij sterk aanstaat: de motor eerst eens uit elkaar halen, zien wat er effectief kapot is en kijken of hij nog te redden valt (binnen het economisch redelijke). Dat ga ik dus laten doen. Daarna zien we wel wat de opties zijn. Want nu weet ik nog altijd niet wat er effectief kapot is gegaan in mijn motor!

                      Btw bij mijn OPC verschoten ze niet dat ik hun offerte weigerde.
                      Ik vind het wel heel erg dat voor zo’n groot probleem ik dat via e-mail van mijn OPC mocht horen, niet eens een telefoontje… Customer service? Ik zou er mij als bedrijfsleider voor schamen moesten mijn klanten zo behandeld worden :wtf:

                      PS: Volgens de specialisten die ik gesproken heb heeft de lage km-stand en de zorgen van de vorige eigenaars er niets mee te maken. Het gaat gewoon over brute pech en in het algemeen een kwalitatief lage motor die luchtgekoelde sinds 1998…
                      PS2: Zou het iets uitmaken een kwade brief naar Stuttgart?[/hide]

                        misschien met dit bedrijf es contact nemen
                        http://www.theimann-motorengmbh.de/motor-probleme/

                          [hide]

                          Wat ik mij wel steeds afvraag is hoe het zover is gekomen.
                          Uw wagen had toch niet zoveel km dacht ik.
                          Vorige eigenaar deed correct onderhoud denk ik dan toch

                          .
                          De vorige eigenaar deed hem misschien netjes binnen, de rest is een raadsel…
                          Heb al meermaals facturen gezien van onderhoudswerken aan een P, waar na controle nog niet de helft van de gefactureerde onderdelen waren gestoken :wtf: 😯 [/hide]

                            Als je een nieuwe Porsche koopt moet je naar een opc, en anders…WEGBLIJVEN !!! Je betaalt er niet alleen de stukken en uren maar ook de modellen in de showroom , de man die de modellen poetst ,de kuisvrouw, de (te) vele verkopers,de mooie verlichting in de showroom ,de aangeboden koffie, De planten , etc…etc… maar vraag je daarom als je je Porsche wilt laten nakijken ,tuurlijk niet maar het moet nu eenmaal door iemand betaald worden. Mijn sleutel van de Boxster moest vervangen worden ,werkte niet meer. Prijs gevraagd bij opc en dan bij auto tech voor nieuwe sleutel en opnieuw inlezen . 120 euroballekes verschil voor een identieke stomme sleutel!! We hebben dat procedé herhaald voor een groot onderhoud , en ja dan wist ik het wel… niet met mij. In uw geval zou ik idd opc laten voor wat het is en ten rade gaan bij specialisten zonder knappe showroom . Ik kan u auto- tech in Merchtem aanraden vooral bij motorschade…succes nog en positief blijven ,altijd wel een uitweg…

                            Wim

                              Hele verhaal rammelt aan alle kanten. 💡
                              In Engeland zeggen ze dat er geen cilinder schade is, en hier zeggen ze weer dat er metaalsplinters inzitten.
                              Hoeveel km is er dan met gereden na de diagnose in Engeland. ❓
                              Want als dat zo is, is dat met één oliewissel echt niet uit.

                              En als verder de motor toch vervangen moet worden omdat die naar de filistijnen is, zou ik hert risico durven nemen van de eerder besproken zaken zoals de lifters eens met hydraulische olie te voeden, baat het niet en is het de motor toch naar de kl.ten en/of met mooie plof zul je een andere motor moeten steken.

                              Maar dan ook liever een motor uit een schade als een van Porsche, en moet realiseerbaar zijn tussen de 7 en 8K uit een ongeval wagen.

                              Verhaal en prijs van Porsche is puur om later echt te kunnen aantonen dat er bij Porsche een motor wissel heeft plaatsgevonden voor eventuele latere verkoop en dat dit dan zoveel beter zou zijn voor de prijs.
                              Maar als je nu al 20K kan besparen op een andere motor, zou ik mij daar iet te druk over maken.

                              Sterkte met beslissing en afwerking.

                                Wat is dat nu weer voor iets :puke:
                                30000 voor een ruilmotor 😯
                                Wil Porsche U nu echt wegjagen 😯

                                Steek U toch een motor uit een accident of zo.
                                Ben je er wellicht voor 5000 vanaf.
                                Bel Dirk Nelissen eens +32476618911 zit in Scherpenheuvel en heeft steeds veel wagens in onderdelen liggen.

                                Wat ik mij wel steeds afvraag is hoe het zover is gekomen.
                                Uw wagen had toch niet zoveel km dacht ik.
                                Vorige eigenaar deed correct onderhoud denk ik dan toch.
                                Waarom gaat die motor dan stuk.
                                1 keer heb ikzelf gehad dat er echt metaal in de olie kwam te zitten.
                                Bleek toen een losgekomen bout drijfstang, ik heb toen een nieuwe motor gekregen van VW voor 10.000,00 frank nog in 1994.

                                  Echt geen leuk nieuws!
                                  Courage, en hopelijk snel een betaalbare oplossing!.

                                15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 151)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.