Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

Home Forum Porsche Uitstappen Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik reeds in een andere topic had vermeld, ging ik in september voor 10 dagen met de Boxster een roadtrip maken in de highlands van Schotland. Waarom ging ik niet mee met het forum in Juli? Simpel: ik had de P pas na de inschrijvingsdeadline 🙂

    Het avontuur begint in Ternat met een volledig tot in de puntjes gewassen wagen:

    IMG_2093.JPG

    Vervolgens namen we de ferry van Zeebrugge naar Hull samen met een Lambo Aventador S van een vriendelijke eigenaar waar ik een fijn gesprek mee gehad heb. Vrij bijzonder: hij had de wagen enkel gekocht om in aanmerking te komen voor de aankoop van een Aventador S SV! :happy:

    De volgende dag stond een rit van Hull naar Edinburgh op de planning. Plusminus 300km later kwamen we aan de Schotse grens toe en dat was al een foto waard:

    IMG_2106.JPG

    Een uurtje later reden we rustig op de ‘ring’ rond Edinburgh en ik hoorde een stil getik. Denkend dat het mijn jas of iets dergelijks was die tegen het raam ofzo tikte, begon ik vanalles te verleggen. Maar het geluid bleef en werd zelfs luider, dus eerste afslag eraf. Bij het nemen van de afrit merkte ik dat het geluid afhankelijk was van mijn toerental en stopte wanneer ik ontkoppelde. Uitgestapt aan de kant van de weg en ontdekte ik dat het geluid buiten nog luider was en van de motor kwam… 😯
    Vervolgens opgezocht waar het dichtstbijzijnde porsche center was en dat was gelukkig maar een goed kwartier rijden. Hen gebeld of ik mocht langskomen, de auto gaf geen enkele foutmelding, dus aan 80 km/u naar de Porsche Center Edinburgh gereden.
    Verdict: de ‘timing chain tensioner’ (aanspanner distributieriem?) was kapot… Onderdeel niet in stok, dus Porsche vakantie zonder Porsche :bounce:

    Positieve kant van het verhaal: mijn verzekering zorgde voor een huurwagen en de vakantie kon worden verdergezet met slechts 2,5u vertraging.
    + Porsche deelde zijn workshop met Ferrari en Lamborghini, dus ik heb enkele pareltjes mogen zien waaronder een Laferrari!

    De komende dagen werd dit mijn trouwe ros 😳

    IMG_2175.JPG

    Vandaag was een speciale dag, woensdag bracht ik hem bij PC Edinburgh en vandaag zou hij hersteld zijn zodat ik hem woensdag kon gaan halen voor nog 2 dagen in het Lake District. Maar er kwam slecht nieuws: het kapotte onderdeel is vervangen + de volledige motorolie ververst, maar de wagen maakt nog een vreemd geluid => 360 pond extra diagnose kosten om te kijken wat het geluid veroorzaakt. Beste geval iets extern aan de motor, slechtste geval iets intern.
    Morgenmiddag weet ik meer. Het wordt dus bang afwachten, maar ik vrees het ergste 😥

    Ik wou mijn verhaal hier toch kwijt. Zoals bij elk tragisch gebeuren, praten helpt? 😕

    PS: iets vreemd dat ik nog moet bevestigen. Toen ik de wagen kocht in April had die nog maar net een groot onderhoud gehad bij OPC Mechelen in Maart. Ik dacht dat daar het verversen van de olie had ingezeten, maar ik zou dat nog eens op de factuur moeten bekijken. Alleszins zei PC Edinburgh mij vandaag dat de olie vuil was en al even niet meer vervangen. Hetgeen ze heel vreemd vonden aangezien ik hen verteld had over de grote onderhoud van in maart. Zou het kunnen dat een officieel Porsche center zoiets ‘vergeet’ tijdens een onderhoud?

15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 151)
    • [hide]Volgens mij heb je voor 30.000 eur heb je een competitiemotor van Porsche ! Een ruilmotor van een straatwagen voor die prijs is in het zak zetterij ! Afin, de specialisten op dit vlak zullen me wel corrigeren als ik fout zit ![/hide]

        😯
        Jeezes, zo’n nieuws krijgen is om van te :puke:
        Veel sterkte 😐
        Hopelijk vind je ergens snel een betaalbare oplossing 🙄

          Holyshit Tom, hier had ik in de verste verte niet aan gedacht… :bounce:
          Ik zou inderdaad mijn licht eens opsteken bij een andere expert, ik zou eens contact nemen met Dossogne Porsche in houthalen, misschien kan hij je prijsgunstiger verderhelpen, of je advies geven waar en wat te doen bij dit gebeuren…, ik zou zeggen veel succes… :up:

            [hide]Vandaag het slechts mogelijke nieuws gekregen van mijn OPC…

            “Helaas hebben we moeten vaststellen dat de onlangs gewisselde motorolie en filter opnieuw sporen van metaalspaanders vertonen. Deze zijn afkomstig van lagers in de motor zoals bv. krukaslagers, drijfstanglagers of zuigerpennen en wijst dus op interne motorschade.
            De motor is dus te vervangen door een ruilmotor.”

            Kostprijs: €30000

            :censored:

            Daarvoor heb ik een 2.9l Boxster… :bounce:

            Als ik gedaan heb met trillen op mijn benen ga ik eens kijken wat mijn opties zijn met andere experts (geen OPC meer voor mij). De wagen verkopen voor onderdelen, een gebruikte motor uit een andere wagen halen, complete revisie,…

            😥 😥 😥 [/hide]

              Dank je!

              De wagen is maandag goed toegekomen, maar hij zal pas volgende week woensdag in de workshop bekeken worden. Na de zomer zijn het precies drukke dagen in de Porsche garages. Geduld is een deugd, morgen is het een maand geleden dat hij begon te tikken op de Schotse autosnelweg 😕

              Wim

                Succes in ieder geval. :up:

                  Hij moest vorige week woensdag toekomen, maar ik kreeg op woensdag plots een sms van mijn verzekeraar dat de wagen pas 2/10 (vandaag dus) zal toekomen… De wagen werd wel al op donderdag opgehaald in Edinburgh, dus hopelijk is het transport vlekkeloos en vooral schadeloos verlopen :think:

                  Ik geef een update als ik meer weet van de garage.

                  123

                    is de masjien al terug in Belgik?

                      @Wing
                      of dit een gekend en wederkerend probleem is bij dit soort motoren durf ik niet zeggen maar het geen alleenstaand geval. Bij een van mijn boxsters had ik ook een ratelend geluid en daar ging dan waterpomp etc bij amper 50tkm. Bij een andere tikkend geluid en hydrolische klepstoters….. bij een andere bij een koppeling upgrade enkele andere waarden laten vervangen die toen duiden op nakend onheil (gelukje toen), etc
                      Ik ben nooit de onheil zoeker geweest in modellen maar dit voor te hebben bij een wagen met een goede onderhoudshistoriek en dit soort km is toch wel schrijnend. Niets is perfect en techniek zal altijd wel ergens een kantje hebben maar voor bepaald series, hoe fun ze ook zijn, kan je er niet aan doen van te denken met een rijdende tijdbom te rijden. Bij een 996 hebben ze de nodige upgrades nu wel maar die zetten je wel een kleine auto aan kosten terug om hem bulletproof te maken.
                      Deze serie heeft ondertussen toch ook wel zijn lijstje, sommige handelaars hier (costa blanca) upgraden sowieso al ims en rms en waterpomp op deze modellen om garantie shit te vermijden.

                      Vandaar mijn statement dat ik daar geen zin in heb en deze reeks, al heb ik ze gehad en mee tot mijn favoriete prees, uit de lijst smijt.

                      Wim

                        Uitzonderingen bevestigen de regel. 😉

                        Maar tegenwoordig is elk merk bijna uitgerust met hydraulische klepstoters, en enkele zoals door bccars beschreven niet, en wat zou daar de reden van zijn. :sleep: :sleep:
                        Nu kan ik het hele verhaal hier gaan neer pennen, maar gebruik/zoek op google maar eens en dan weet je ook waarom ze dit ooit toegepast hebben en waarom ze het nu zelfs soms niet doen.


                        @Mart
                        , bij de meeste auto’s is kleppenstel len tussen de 10 en 25K, bij de meeste Porsche’s is het om de 20K dus zal voor de meeste hier is een keer in het bestaan van hun klassieke Porsche zijn. :mrgreen:

                        En voor degene die twijfelen om iets niet dan te kopen wat ze hier lezen van Porsche, zou ik zeggen pak dan een fiets, want aan elk merk zit wel één of meerdere minpunten.
                        Alleen is Porsche niet zo eerlijk tegenover haar klanten, want zijn meerdere zaken die afgedaan worden als dit hebben we nog nooit meegemaakt, maar als je er dan eens op door gaat kom je wel andere dingen tegen, zijn nu ook gestopt met de diesel in een model want willen niet meer negatieve publiciteit.
                        En zo zijn er van alle modellen Porsche tot nu wel min punten op te noemen, maar hobby mag wat kosten, en als je bang bent om kosten te krijgen die je niet wilt of kan betalen, koop dan een Ford.
                        Want hier zeggen ze , geld te kort…..koop een Ford.
                        Maar……………………ik weet nu zelfs dat er bij Ford ook weer iets serieus gaande is over bepaalde 2 en 2,2 liter motoren, en zal voor Ford nog een bittere pil worden, want deze motoren lopen na de 120k in de soep.
                        Ze zijn nu bezig met de onderblokken te vervangen, en dan zou probleem opgelost moeten zijn.
                        Moet je dan geen Ford meer kopen, denk het niet, want de meeste weten het niet. :happy: :happy:

                          [quote=”vandamme” post=256784]Alle motoren van de laatste 30 jaar hebben hydraulische klepstoters.

                          Als je daar niet mee wil ge confronteerd worden en gee zoeen auto wil zul je ee oude bak moeten kopen en da om de 7500 km of zo je kleppen stellen..
                          [/quote]

                          De nieuwe gt3 heeft geen hydraulische klepstoters …

                            Vorig jaar hebben we de 964 kleppen nog gesteld, schijnt te horen om de …. (weet ff niet meer) elke 25.000 km ofzo … ik kan in ieder geval weer efkes vooruit met die kleppen … het kleppendeksel beschikt ook over de nodige pakkingen die kunnen gaan lekken als ze vergaan … (met gevolg olie onder 964)

                              een 911 heeft pas hydraulische klepstoters vanaf de 993…

                              veel PSA motoren hebben tot ver in de jaren 2000 nog gewoon manueel af te regelen klepspeling

                              123

                                Alle motoren van de laatste 30 jaar hebben hydraulische klepstoters.

                                En alle hydraulische klepatoters kunnen lawaai maken als ze verstopt raken met vuile olie.

                                Als je daar niet mee wil ge confronteerd worden en gee zoeen auto wil zul je ee oude bak moeten kopen en da om de 7500 km of zo je kleppen stellen..

                                Elk zijn hobbie natuurlijk

                                  is dit “euvel” dan een gekende “ziekte” bij deze motoren ❓ want daar lijkt je redenering naar…, leg eens uit aub :popcorn:

                                15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 151)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.