Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

Home Forum Porsche Uitstappen Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik reeds in een andere topic had vermeld, ging ik in september voor 10 dagen met de Boxster een roadtrip maken in de highlands van Schotland. Waarom ging ik niet mee met het forum in Juli? Simpel: ik had de P pas na de inschrijvingsdeadline 🙂

    Het avontuur begint in Ternat met een volledig tot in de puntjes gewassen wagen:

    IMG_2093.JPG

    Vervolgens namen we de ferry van Zeebrugge naar Hull samen met een Lambo Aventador S van een vriendelijke eigenaar waar ik een fijn gesprek mee gehad heb. Vrij bijzonder: hij had de wagen enkel gekocht om in aanmerking te komen voor de aankoop van een Aventador S SV! :happy:

    De volgende dag stond een rit van Hull naar Edinburgh op de planning. Plusminus 300km later kwamen we aan de Schotse grens toe en dat was al een foto waard:

    IMG_2106.JPG

    Een uurtje later reden we rustig op de ‘ring’ rond Edinburgh en ik hoorde een stil getik. Denkend dat het mijn jas of iets dergelijks was die tegen het raam ofzo tikte, begon ik vanalles te verleggen. Maar het geluid bleef en werd zelfs luider, dus eerste afslag eraf. Bij het nemen van de afrit merkte ik dat het geluid afhankelijk was van mijn toerental en stopte wanneer ik ontkoppelde. Uitgestapt aan de kant van de weg en ontdekte ik dat het geluid buiten nog luider was en van de motor kwam… 😯
    Vervolgens opgezocht waar het dichtstbijzijnde porsche center was en dat was gelukkig maar een goed kwartier rijden. Hen gebeld of ik mocht langskomen, de auto gaf geen enkele foutmelding, dus aan 80 km/u naar de Porsche Center Edinburgh gereden.
    Verdict: de ‘timing chain tensioner’ (aanspanner distributieriem?) was kapot… Onderdeel niet in stok, dus Porsche vakantie zonder Porsche :bounce:

    Positieve kant van het verhaal: mijn verzekering zorgde voor een huurwagen en de vakantie kon worden verdergezet met slechts 2,5u vertraging.
    + Porsche deelde zijn workshop met Ferrari en Lamborghini, dus ik heb enkele pareltjes mogen zien waaronder een Laferrari!

    De komende dagen werd dit mijn trouwe ros 😳

    IMG_2175.JPG

    Vandaag was een speciale dag, woensdag bracht ik hem bij PC Edinburgh en vandaag zou hij hersteld zijn zodat ik hem woensdag kon gaan halen voor nog 2 dagen in het Lake District. Maar er kwam slecht nieuws: het kapotte onderdeel is vervangen + de volledige motorolie ververst, maar de wagen maakt nog een vreemd geluid => 360 pond extra diagnose kosten om te kijken wat het geluid veroorzaakt. Beste geval iets extern aan de motor, slechtste geval iets intern.
    Morgenmiddag weet ik meer. Het wordt dus bang afwachten, maar ik vrees het ergste 😥

    Ik wou mijn verhaal hier toch kwijt. Zoals bij elk tragisch gebeuren, praten helpt? 😕

    PS: iets vreemd dat ik nog moet bevestigen. Toen ik de wagen kocht in April had die nog maar net een groot onderhoud gehad bij OPC Mechelen in Maart. Ik dacht dat daar het verversen van de olie had ingezeten, maar ik zou dat nog eens op de factuur moeten bekijken. Alleszins zei PC Edinburgh mij vandaag dat de olie vuil was en al even niet meer vervangen. Hetgeen ze heel vreemd vonden aangezien ik hen verteld had over de grote onderhoud van in maart. Zou het kunnen dat een officieel Porsche center zoiets ‘vergeet’ tijdens een onderhoud?

15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 151)
    • en ik was de laaste weken naar een paar caymans en boxsters gaan kijken en testen, zie ik dit maar weer verschijnen….. mmmm ik hoop dat het allemaal meevalt voor je maar ik vrees dat ik ga passen voor de 987-997 mk1 generatie. Hier duidelijk geen zin in…..
      Sterkte kerel!!

        [quote=”Tom987″ post=256649]Nu ik terug thuis ben, heb ik de tijd genomen om het internet af te gaan en ik vond deze video van een Boxster die hetzelfde geluid maakte [/quote]

        Dat klinkt echt niet goed! Hopelijk op te lossen zoals hierboven beschreven. We kijken uit naar het vervolg van het verhaal.

        123

          vraag eerst eens aan de schotten welke olie ze erin gedaan hebben, misschien staat het op de factuur.
          als ze 0W40 gebruikt hebben zou ik de hydrauliek olie eventjes laten.. je hebt veel kans dat die verse olie het al zal oplossen.

            Nu ik terug thuis ben, heb ik de tijd genomen om het internet af te gaan en ik vond deze video van een Boxster die hetzelfde geluid maakte als mijn wagen. Dus Wim en Vandamme jullie zullen gelijk hebben en die hydrauliekolie zal ik als eerste proberen! :up:

            PS: morgen hoop ik te weten wanneer de wagen terug in het land is, Touring zei dat het tot 2 weken kon duren :think:

              Bedankt voor alle info en tips! De oplossing met de hydrauliek olie lijkt mij de beste om eerst te proberen :up:
              Daarnaast ga ik vanaf nu ook zelf de olie 2x per jaar verversen, dan weet je inderdaad zelf exact wat er in de motor zit :salut:

              Nu de meeste stress achter de rug is, kan ik zeggen dat OPC Edinburgh mij uiteindelijk zeer goed opgevangen heeft. Zeker rekening houdend met hun volle workshop en mijn strakke vakantiedeadlines. Het is enkel jammer dat ze niet onmiddellijk de endoscopie hebben kunnen doen. En jammer van de kostprijs 😆 In België is het uurtarief van een OPC €110, dat van Edinburgh is 145 pond! 😯

              123

                Je ziet eerst een lege lifter, dus contact met de nokkenas is er gewoon
                maar er is beetje ruimte boven bij de klep.

                dan zie je hem vullen met olie
                en zal de lifter de ruimte met de klep vullen.

                Hydraulische klepstoters is dus geen techniek waar de kleppen hydraulisch aangestuurd worden.
                Het enige wat de hydrauliek in dit verhaal doet, is zorgen dat je niet meer om de 5000 km je kleppen moet stellen.
                En ze doen dat door de klepstoter hydraulisch op druk te zetten, zodat ze elke keer weer de juiste clearance hebben.
                Er zonder werkt het nog altijd, maar heb je gewoon een lawaaierige klep beweging omdat hij de klep niet goed meer volgt.

                  Das heel fijn dan toch dat allemaal mee schijnt te vallen!

                  Ik heb de balle verstand van Boxsters en techniek, maar klinkt veelbelovend de oplossing van Vandamme en Cabrio Wim.

                  En bovenal die analyse klinkt ook heel logisch!!!

                  “Heb het voorgehad met een Porsche en een Alfa Romeo, beiden auto’s waar ze te weinig met reden hadden.”

                  Is waarschijnlijk ook nog te zachtjes mee gereden …

                  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :happy:

                  123

                    thx , ik vraag daar even na
                    en plaats mijn bevindingen in het olie analyse draadje dat ik eerder gestart had.

                    https://porscheforum.be/forum/24-algemeen/127417-olie-analyse-in-belgie

                    XXX

                      Olieanalyse in België:

                      Alpha Maintenance Systems
                      Bergensesteenweg 713
                      B- 1600 Sint Pieters-Leeuw

                      Contact persoon is;
                      Ann Walravens
                      Tel: 023650224

                      123

                        je suggestie van hydrauliek olie deed mijn frank vallen.

                        Ik heb destijds afgewogen om een lifter treatment of zo in te kappen, maar heb dan gelezen dat jet met ATF olie hetzelfde kon doen.

                        https://www.google.be/search?hl=en&dcr=0&q=atf+oil+valve+lifter+noise&oq=atf+&gs_l=psy-ab.3.0.35i39k1l2j0i67k1l2.53047.53768.0.54719.4.4.0.0.0.0.85.314.4.4.0….0…1.1.64.psy-ab..0.4.313.4ElFkVJpiOw

                        Ik denk dat hij met verse 0w40 en eens goed rijden ook al kans heeft dat het weggaat.. En als het na 150 km nog niet weg is kun je nog altijd ATF in kappen.

                        Doen ze blijkbaar ook bij merk garages..

                        1 liter olie aftappen en een liter ATF erin.
                        eens goed rond rijden, en dan de filters en olie vervangen.

                        ATF kuist meer vervuiling op, maar smeert iets minder goed.

                        Wim

                          Ik sluit mij bij bovenstaande aan, heb dit zelf al 2 x meegemaakt dat lifters (hydraulische cup) bleef hangen.
                          Wat vandamme schreef dat er een speciaal goedje voor was en hij het niet meet weet, kan ik het misschien vertellen, en dat is hydrauliek olie.
                          Op 5 liter olie 100cc doen, en dan eens lekker gaar rijden.
                          Meestal is na 120 km of na goed warm worden motor het tikken weg, en kun je olie aftappen en opnieuw vullen met de juiste olie.
                          Heb het voorgehad met een Porsche en een Alfa Romeo, beiden auto’s waar ze te weinig met reden hadden.
                          Alfa was de groene cabrio, hier bij verschillende nog wel bekend, en is helaas niet meer op de baan omdat nieuwe eigenaar hem per total gereden heeft.
                          Maar al die 4 jaar dat ik hem gehad heb, na de spelling aankoop nooit meer problemen gehad.

                          In mijn ogen het proberen zeker waard.
                          En een mens moet soms eens een risico durven nemen. 😉

                          123

                            [quote=”WD 1970″ post=256500]Ik weet niet of uw beschermengel zo groot is als bij vandamme…[/quote]

                            hydraulische lifters die niet volledig vullen, worden gewoon mechanische lifters, zoals op een klassieke 911. ander design, zelfde functionaliteit. maakt iets meer lawaai, maar is in principe geen groot probleem.
                            Een hydraulische lifter volgt de nokkenas beter, en heeft perfecte valve clearance. Eentje die niet volledig vult, die heeft iets grotere clearance, en die korte afstand die hij op de klep moet overbruggen, geeft een tik.. Netzoals een oude 911 die zijn kleppen gesteld moet krijgen. rijd prima, maakt wat lawaai, heeft iets minder power tot de kleppen weer gesteld zijn (vroeger heette dat gewoon een tune up)
                            En het is potentieel op te lossen door te rijden met propere , dunne olie.

                            Nu kan hij zijn auto idd laten thuisbrengen op de verzekering, niks mis mee.
                            Maar ik zou toch op zijn minst eens thuis gekomen eens proberen met dunne olie en wat olie druk, of die lifter zich niet herpakt.
                            Wat is het alternatief?

                            Klepdeksels eraf
                            nokkenassen eraf
                            Alle lifters vervangen (want als je enkel die ene vervangt kun je 2000km later net hetzelfde hebben)
                            timing opnieuw moeten doen.

                            Das gewoon een kostelijke zaak als je niet DIY zelf klust aan je auto.
                            En als je het wel DIY doet, is het een tijdrovende klote klus zoals Deepee al zei, je kant het met motor in de auto, maar het is niet iets wat je in 123 doet.

                            Dan lijkt het mij toch best de moeite waard om te troubleshooten en te proberen om die lifter zo te recupereren…

                            Als je mij niet gelooft, lees wat forums

                            https://www.google.be/search?hl=en&q=noisy+valve+lifter+987&gws_rd=cr&dcr=0&ei=5ha6WbLoMsnEwAKov4e4Dw

                            En je zal zien dat het een probleem is dat kan komen, maar ook gewoon weer kan gaan. zonder de motor open te leggen.

                            Tom987, blijf voor je dat je blok in orde is, timing niet verschoven,geen klep/zuiger contact, niks mis met je cyllinders.

                            Die discussie van de vuile olie, ik kan maar één iets zeggen.
                            Zelf olie verversen is echt niet moeilijk en dan weet je gewoon zelf wat er in je motor zit.
                            Je kan gewoon de Officiele Porsche onderhouds beurten laten doen, en de olie tussendoor vaker verversen. Zeker als je weinig km’s doet geen slecht idee.

                            Enkel een M10 Hex sleutel, en een oliefilter sleutel nodig,
                            En een goeie krik + wat assteunen of andere ondersteuning.

                              Vandaag naar Porsche center Edinburgh gereden op weg naar the Lake District. Terwijl telefoon en email gekregen dat de motor geen cilinderschade heeft, dus OEF :hail:
                              Gisteren en deze ochtend toch serieus er niet goed van geweest… De paniek in mijn berichten zal wel duidelijk geweest zijn zeker 😳

                              Besloten om de wagen naar België te laten brengen door de verzekering (het zekere voor het onzekere genomen) en met de huurwagen naar huis te komen.

                              Er werden geen metaalpartikels in de olie gevonden en de technieker in Edinburgh is vrij zeker van zijn stuk wat betreft de lifters. Dus in België de motor laten reviseren en dan kunnen we met de huidige motor verder. Het verhaal heeft toch geen catastrofaal einde zoals ik gisteren vreesde 🙂

                              PS: Ik had al gesproken over de workshop die gedeeld werd met Ferrari en Lamborghini. Ik ben er vandaag gaan neuzen en kwam oa volgende beauties tegen: Laferrari, blauwe 911 R, 2 Ferrari’s 599 GTO!, Huracan Performante, Murcielago SV :respect2: Echt eens de moeite om langs te gaan :up:

                                Ik weet niet of uw beschermengel zo groot is als bij vandamme…dus, Bert V kan wel gelijk hebben. Of kan je iemand van thuis met tweede wagen optrommelen ? Zou de wagen nu ook niet daar laten fixen, zoals deepee aanhaalt,ze kennen er zeker hun prijsjes…

                                  Als je een goede pechverhelping hebt, zou ik dat risico niet nemen :popcorn:

                                15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 151)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.