Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

Home Forum Porsche Uitstappen Een minder vrolijk Porsche reisverhaal

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ik reeds in een andere topic had vermeld, ging ik in september voor 10 dagen met de Boxster een roadtrip maken in de highlands van Schotland. Waarom ging ik niet mee met het forum in Juli? Simpel: ik had de P pas na de inschrijvingsdeadline 🙂

    Het avontuur begint in Ternat met een volledig tot in de puntjes gewassen wagen:

    IMG_2093.JPG

    Vervolgens namen we de ferry van Zeebrugge naar Hull samen met een Lambo Aventador S van een vriendelijke eigenaar waar ik een fijn gesprek mee gehad heb. Vrij bijzonder: hij had de wagen enkel gekocht om in aanmerking te komen voor de aankoop van een Aventador S SV! :happy:

    De volgende dag stond een rit van Hull naar Edinburgh op de planning. Plusminus 300km later kwamen we aan de Schotse grens toe en dat was al een foto waard:

    IMG_2106.JPG

    Een uurtje later reden we rustig op de ‘ring’ rond Edinburgh en ik hoorde een stil getik. Denkend dat het mijn jas of iets dergelijks was die tegen het raam ofzo tikte, begon ik vanalles te verleggen. Maar het geluid bleef en werd zelfs luider, dus eerste afslag eraf. Bij het nemen van de afrit merkte ik dat het geluid afhankelijk was van mijn toerental en stopte wanneer ik ontkoppelde. Uitgestapt aan de kant van de weg en ontdekte ik dat het geluid buiten nog luider was en van de motor kwam… 😯
    Vervolgens opgezocht waar het dichtstbijzijnde porsche center was en dat was gelukkig maar een goed kwartier rijden. Hen gebeld of ik mocht langskomen, de auto gaf geen enkele foutmelding, dus aan 80 km/u naar de Porsche Center Edinburgh gereden.
    Verdict: de ‘timing chain tensioner’ (aanspanner distributieriem?) was kapot… Onderdeel niet in stok, dus Porsche vakantie zonder Porsche :bounce:

    Positieve kant van het verhaal: mijn verzekering zorgde voor een huurwagen en de vakantie kon worden verdergezet met slechts 2,5u vertraging.
    + Porsche deelde zijn workshop met Ferrari en Lamborghini, dus ik heb enkele pareltjes mogen zien waaronder een Laferrari!

    De komende dagen werd dit mijn trouwe ros 😳

    IMG_2175.JPG

    Vandaag was een speciale dag, woensdag bracht ik hem bij PC Edinburgh en vandaag zou hij hersteld zijn zodat ik hem woensdag kon gaan halen voor nog 2 dagen in het Lake District. Maar er kwam slecht nieuws: het kapotte onderdeel is vervangen + de volledige motorolie ververst, maar de wagen maakt nog een vreemd geluid => 360 pond extra diagnose kosten om te kijken wat het geluid veroorzaakt. Beste geval iets extern aan de motor, slechtste geval iets intern.
    Morgenmiddag weet ik meer. Het wordt dus bang afwachten, maar ik vrees het ergste 😥

    Ik wou mijn verhaal hier toch kwijt. Zoals bij elk tragisch gebeuren, praten helpt? 😕

    PS: iets vreemd dat ik nog moet bevestigen. Toen ik de wagen kocht in April had die nog maar net een groot onderhoud gehad bij OPC Mechelen in Maart. Ik dacht dat daar het verversen van de olie had ingezeten, maar ik zou dat nog eens op de factuur moeten bekijken. Alleszins zei PC Edinburgh mij vandaag dat de olie vuil was en al even niet meer vervangen. Hetgeen ze heel vreemd vonden aangezien ik hen verteld had over de grote onderhoud van in maart. Zou het kunnen dat een officieel Porsche center zoiets ‘vergeet’ tijdens een onderhoud?

15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 151)
  • 123

      Het is iets dat kan voorkomen bij lang vuile olie gebruiken, als de interne passages van de lifter verstoppen.
      En soms kun je het dus ook weer goed krijgen zonder motor te openen.

      Als die spanner in orde is, en er enkel een lifter is die beetje rumoerig is, zou ik zeker niet teveel mee inzitten.
      Geen trackdays als het aanhoud, maar normaal cruisen moet wel lukken denk ik.

      mijn 944’s had ook last van een tikkende lifter toen ik hem pas kocht
      en das allemaal goed gekomen met eens frequent verse goeie olie in te kappen… en eens een additief voor lifters in te kappen.. ben vergeten welke dat was het is al 10 jaar geleden.
      na het additief was het grotendeels weg, en heeft ie eens een paar keer getikt bij opstarten.. maar na 2e olie verversing was het compleet weg.

      Misschien hebben anderen meer real life feedback van de 987 motoren, zijn wel iets anders van design, maar ze werken wel volgens het zelfde principe : olie druk

        [quote=”vandamme” post=256489]als dat echt hun diagnose is..
        hydraulische lifters zijn geen drama, kun je mee naar huis rijden
        En als je vuile olie had, eventueel met verse olie dat het weer goed komt.

        Ik zou hem laten vullen met 0w40, extra pul mee in geval je wat moet bijvullen onderweg na wat rijden.
        En naar huis karren met dat ding.

        Was er dan uberhaubt nog iets mis met die kettingspanner of niet???[/quote]

        Dat denk ik wel. De ketting maakte toch veel geluid toen ik er vorige week arriveerde.
        Of het onderzoek zo lang moest duren en zoveel moest kosten: zeer zeker neen!

        Er meer naar huis rijden klinkt aanlokkelijk! Zijn er nog die dit adviseren?

        123

          als dat echt hun diagnose is..
          hydraulische lifters zijn geen drama, kun je mee naar huis rijden
          En als je vuile olie had, eventueel met verse olie dat het weer goed komt.

          Ik zou hem laten vullen met 0w40, extra pul mee in geval je wat moet bijvullen onderweg na wat rijden.
          En naar huis karren met dat ding.

          Was er dan uberhaubt nog iets mis met die kettingspanner of niet???

            ik zou het niet in Edinburg laten doen en om de kosten te drukken ook niet in een OPC. die zulle wss voorstellen om een volledig nieuwe motor in te bouwen.
            ik lees al dat ze voorstellen om de motor uit te bouwen om het werk te doen, terwijl ik bij mijn 986 de nokkenassen heb gedemonteerd zonder de motor uit te bouwen. eens de nokkenassen eruit dan kan je zo bij de tappets en de valve lifters.

              Update:

              “So we have had your car in the workshop again this morning and can confirm we cannot visually see any damage after checking cylinder 3 however we suspect one of the tappets is noisy.

              We would now be looking at removing the engine to carry out further investigation so initially you would be looking at 15 hours to remove and install the engine which would be £2718.75 this does not include any repairs or parts this is only the labour cost.

              We suspect it might be the valve lifters that are needing replaced.

              Can you call me to discuss”

              Zware kosten dus maar misschien goed nieuws als er geen volledig nieuwe motor nodig is?

              Zou ik deze zaken laten doen in Edinburgh of in een Porsche center in België?

              XXX
                123

                  pdf ergens op een send file website zetten, link hier dan posten

                  of eerst screenshot van maken… en dan screenshot uploaden op forum

                  123

                    niks te zien?

                    XXX

                      Gewoon ter info.
                      Wil je een idee hebben hoe een olieanalyse er uit ziet (ik hoop dat ze leesbaar zijn):

                      Dju, hij laadt de pdf files niet op

                      @mod, hoe moet ik dat doen??

                        Bedankt voor de suggesties!
                        Zonder al een besluit te nemen of ik een olie analyse wou, had ik toch al gevraagd aan PC Edinburgh of ze mijn oude olie wel nog hebben. Dit is het antwoord:

                        “Unfortunately not it gets drained into a drum which has other oil in it then gets emptied in the morning, I will have a report in about 2 hours so I will be back in touch to confirm what we find now that we have the tool that allows us to check the cylinder for damage.”

                        Bang afwachten nu 😐

                        123

                          Ik probeer al een paar weken iemand te vinden die een olie analyse kan doen.

                          de concensus is, voor 150 euro kijken ze of er water, glycol of roet in zit. Ben je niks mee

                          Wil je metaal analyse , gaat het richting de 400 euro hier in Belgie, en kun je in je eigen taal bespreken wa die resultaten betekenen.
                          Maar analyse kan je niet zeggen wat de oorzaak was NA dat de motor al schade had.
                          En die analyse zal je ook geen bruikbare info geven om 5000 km na een olie change een OPC je rekening voor olie wissel te refunden..of schade te verhalen.

                          Of je kan in Duitsland, iets goedkoper maar dan moet je al technisch duits kunnen om een gesprek te voeren met die gasten en uitleg te krijgen over die resultaten en het nog te verstaan ook.

                          Die 400 euro, voegt niets toe aan de rebuild of motor vervanging.
                          Das 400 euro om ergens iets meer informatie te krijgen op de oorzaak van schade aan die motor

                          En zoals ik zei, 400 euro om te horen dat er metaal flakes in zitten, en ze niet weten wat er nu de oorzaak of gevolg was
                          Ik vind dat weggegooid geld. Das 400 euro als je al een hoop andere onvoorziene kosten hebt te betalen.

                            [hide]Weet uit ervaring dat je er echt wel wijzer kan uit worden, wat is de kost van een olieanalyse als je misschien je motor moet gaan vervangen?? :think: :think: [/hide]

                            123

                              [quote=”Bert V.” post=256467]

                              Doe de oude olie maar mee naar huis voor later onderzoek als ze die hebben ververst. Ik heb zo het gevoel dat dit nog een staartje krijgt.

                              Denk je dat ik daarmee iets kan zijn? PC Mechelen begon zich al in te dekken aan de telefoon dat de vuile olie kon te wijten zijn aan de schade aan de motor….

                              Denk dat een deftige olie analyse hier toch niet overbodig zou zijn :popcorn:[/quote]

                              kost geld
                              en kan je niet echt meer wijzer maken.

                              eens er schade is zweven al die partikels in de olie
                              Wie zal er dan zeggen wat oorzaak of gevolg was op die basis.

                              En als die olie gewoon versleten vervuild is.. heb je nog altijd geen poot om op te staan tov dat OPC. Er is te veel tijd tussen gegaan.
                              Kijken of die olie echt vervuild is, dat kun je gewoon ook al een beetje op kleur doen.
                              of met zoeen test strip.. En dan nog zegt het niet veel…

                              Daarom ververs ik mijn eigen olie, dan weet ik wat er in zit.

                                deze forummer heeft na een motorschade zijn blok naar volle tevredenheid laten reviseren in NL
                                en tegelijk een koelmodificatie laten doen, maar dat is optioneel.

                                [quote=”Herman911″ post=233863]Bij mijn motor recent gebeurd n.a.v. afgebroken aandrijvingsnok oliepomp en gevolgschade hiervan. Revisie door AutoResto is top uitgevoerd. De modificatie is m.i. zeker nuttig want origineel krijgt cilinderbank 4-5-6 warmer koelwater binnen dan 1-2-3, daardoor ook doorgaans meeste problemen bij de 4-5-6 bank. Na modificatie temperatuur veel constanter. Begrjijp niet dat Porsche dit zelf niet onderkent.[/quote]

                                  Doe de oude olie maar mee naar huis voor later onderzoek als ze die hebben ververst. Ik heb zo het gevoel dat dit nog een staartje krijgt.

                                  Denk je dat ik daarmee iets kan zijn? PC Mechelen begon zich al in te dekken aan de telefoon dat de vuile olie kon te wijten zijn aan de schade aan de motor….

                                  Denk dat een deftige olie analyse hier toch niet overbodig zou zijn :popcorn:

                                15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 151)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.