Ik heb je test volledig afgewerkt bij je eerste aanvraag…. vrij complex en jammer genoeg te veel uitgaande van extremen en niet realistische voorstellingen.
Ik heb een tweede poging gedaan, en heb afgehaakt…. sorry!
Ik begrijp dat je met je onderzoek het belang wil aantonen van welke invloed een bepaald kenmerk heeft op de keuze van wagen, maar noem me nu eens een premium merk op dat niet veilig, comfortabel (zelfs de meest extreme sportwagen heeft vandaag comfortabele zetels en een hoop functies die het rijden aangenaam maken) en een voorbeeldige service heeft om zijn klant de beste aankoopervaring te schenken?
De vorm van wagen heeft mijn inziens niets te maken met merk, afkomst of imago, maar puur met gebruiksprofiel… Een zakenman koopt eerder een luxe sedan of SUV dan een sportieve 2-zitter, de hardwerkende huisvader zal eerder richting break, monovolume of suv gaan dan naar een hatchback of convertible, en de jonge alleenstaande veelverdiener zal al sneller in een hothatch of sportwagen stappen dan in de monovolume. En de jong gepensioneerde of de goed boerende 50+er die zichzelf eens wil trakteren op een nieuwe hobbyspeeltje, zal richting sportcoupé of cabrio zoeken… Ik ken weinig mensen die zich als hobbywagen een break of monovolume kopen. Op zich heeft dit geen invloed op de keuze van merk, tenzij het merk dergelijk gewenst model niet in de aanbieding heeft….
Je definitie van comfort die je geeft doet toch ook wat vragen opduiken: het gemak om te versnellen? Duw op die rechter pedaal en dat lukt wel, hangt af van de motor en aandrijving, heeft weinig te maken met comfort (een basis uitvoering met dezelfde motor als een super de luxe uitvoering, gaat even gemakkelijk versnellen) …. het geluid en de trillingen van de wagen: ok, volledig akkoord…. het geluid dat ontstaat als gevolg van een sterke impact???? Hoe die wagen klink als ik ergens tegen een gevel of een boom knal, zal me worst wezen (ik garandeer je, in 99.9% van de gevallen zal je zelfs niet weten welk geluid je gehoord hebt, en de getuigen hebben alleen ‘een harde knal en piepende banden’ gehoord)… Comfort heeft bij mij veel meer te maken met klimaat controle, aankleding en interieurafwerking, bruikbaarheid en bereikbaarheid van bedieningsorganen (knoppen, schermen, … ) zitcomfort, instelbaarheid van zetels, vering en rijcomfort op onze Belgische wegen….
Als je morgen hetzelfde onderzoek doet naar het aankopen van een basisvoertuig of een middenklasser, ga je dezelfde resultaten krijgen met dezelfde enquête …. het enige verschil met ‘premium’ is de aankoopprijs…..
Ik ben benieuwd naar het resultaat van je onderzoek, ik vrees alleen dat een premium merkenbouwer, weinig nuttige info kan halen uit je onderzoek om hun producten beter af te stemmen op hun doelpubliek.
Toch veel succes!
Ik lees hier na je onderzoek dan ook graag een korte samenvatting van de resultaten als het kan…
Bedankt!