Een verhaaltje voor’t slapen gaan

Home Forum Zeverhoekje Een verhaaltje voor’t slapen gaan

  • Maker
    Discussie

  • gd1

      The 911 SC-L 3.1…the forgotten one…

      Toen eind de jaren ‘70 de emissie en geluidsnormen, vooral in de VS, voor wagens steeds strenger werden, werd het steeds moeilijker voor Porsche om deze normen te halen met een luchtgekoelde boxermotor.
      Ernst Fuhrman was op dat moment “ceo” , zoals ze dit nu zo mooi zeggen, bij Porsche en was een zeer grote fan van de in 1978 op de markt gekomen 928 met de 4500 cc, 240 pk sterke watergekoelde V8 motor, die hij uiteindelijk zag als de vervanger van de 911.
      Om de normen te halen voor de Amerikaanse markt was men genoodzaakt bij Porsche om in 1978 in de nieuwe 911 een 3 liter motor te plaatsen met amper 180 pk.
      Als men weet dat diezelfde motor in ’76 en ’77 al 200 pk uit z’n blok perste in de fameuze Carrera 3.0 liter, dan is het ook duidelijk dat dit een serieuze stap achteruit was voor de 911 en daar was Ferdinand niet happy mee.
      Toen ook nog het gerucht rondging dat de 911 zou afgevoerd worden ten voordele van de veel modernere, lees VS vriendelijke, watergekoelde 928 kwam er massaal protest van 911 fans en was Fuhrmann wel verplicht om eventjes bij te sturen door aan te kondigen dat de 911 zou blijven bestaan naast de 928, zolang er een kopers publiek was èn op voorwaarde dat de productie aantallen niet onder de 25 wagens per dag zou vallen.
      Bij Porsche zaten ze duidelijk met een groot probleem, de 928 had niet het verwachtte succes, vooral in Europa dan, en de nieuwe 911 was reeds gelanceerd met zijn povere 180 pk die waarschijnlijk veel klanten zou doen overstappen naar de concurrentie.
      Nochtans was de schrik van Porsche ongegrond want het productie aantal bleef boven het minimum van 25 wagens per dag en het bestaan van de 911 was dus sowieso (voorlopig) nog gewaarborgd.
      Maar er was nog altijd het feit dat de 911 nu met 180 pk, en komende van 200 pk in de vorige versie, zeer tegen de zin was van Herr Ferdinand…
      Het is dan ook Ferdinand Porsche die opdracht gegeven heeft aan Rolf Sprenger en zijn team van de “Speciale aanvragen dienst” om weliswaar in het geheim en enkel voor de Europese markt, aan een motor te werken waarvan de vereiste was dat hij minimum 210 pk sterk moest zijn, zoals destijds de befaamde RS uit 1973. Die zouden ze dan als optie aanbieden, weliswaar tussen de regels, aan de klanten die specifiek om meer pk’s vroegen.
      Dit is dan ook meteen de voorloper van het X fabrieks tuning pakket dat we tot op heden kennen.
      Terug naar het team van Rolf Sprenger, als basis voor de motor heeft Sprengers team een uit stock 930/03 blok van de SC genomen en uitgeboord van 95.0 mm naar 97.0 mm wat dezelfde boring was als de 3.3 liter turbo. Zo kwamen ze uit op een cilinderinhoud van 3122 cc mede omdat men de slag van 70.4 mm behield van de oorspronkelijke 3 liter motor.
      De compressie nam toe van 8.6:1 naar 9.5:1 waardoor het gebruik van, toen gekend als, super benzine (98 ron) nodig was. Aan Bosch had men gevraagd om een injectie te leveren voor deze motor en die hebben een, wederom, stock K-jetronic pomp aangepast voor het grotere vermogen. Bij Mahle werden de pistons en cilinders besteld die net zoals de turbo maar op de helft voorzien zijn van koelvinnen.
      Trouwens over die cilinders en pistons is er nog een verhaal, maar daar komen we later op terug…
      Om eventuele koeling problemen te voorkomen werd er een groter oliekoeler, die waarschijnlijk uit de racerij kwam, in het rechter voorspatbord geplaatst. Diezelfde koeler vinden we later terug op de 3.2 liter motor.
      Wat ook bijzonder is op deze motor, is het feit dat ze toen (in 1979) al de hydraulische kettingspanners monteerden die pas veel later (1984) op de 3.2 in productie werden genomen.
      Tenslotte werd ook de versnellingsbak aangepast met een grotere vijfde versnelling, nl. 0.759:1 i.p.v. 0.785:1 in de standaard bak wat meteen resulteerde in een hogere topsnelheid.
      In het klantencentrum werden deze motors in elkaar gezet door Elmar Willrett onder toezicht van Meester technieker Helmut Pietsch.
      Uiteindelijk kwam men met deze constructie uit op een 3.1 liter met 210pk bij 5800 rpm en een koppel van 279 nm bij 4700 rpm, wat meteen een toename was van 17% ten opzichte van het ’78 standaard 3 liter blok.
      OPDRACHT GESLAAGD !
      Bij levering van deze “geheime” 911 werd er in het instructieboekje een blad achteraan bij gekleefd met de uiteindelijke vermogens en prestaties van deze speciale 911. Ook werd er aan de koper medegedeeld, dat ingeval van motorische problemen men zich best in contact stelde met de fabriek omwille van de zeer speciale motor..
      Jammer genoeg werden er geen gegevens bijgehouden over het aantal van deze 3.1 SC-L ( L van leistungsgesteigert) die er gebouwd zijn om de eenvoudige reden dat het gewoonweg geen officiële optie was, alhoewel er ong. 7500 DM (in 1978) moest opgehoest worden voor deze optie.
      Omdat elke motor “on request” werd gebouwd startende vanaf een motor uit de productielijn, dus zonder aparte motor en/of chassisnummer, enkel een stempel in het blok met de vermelding 930/03 en eronder 3.1 bewijst welke motor het is en is ook daarom enkel en alleen hieraan herkenbaar.
      Nog even terug naar het Mahle piston verhaal.
      Toen in ‘ 78 de povere prestaties van de nieuwe 911 bekend werden en het project 3.1 in het grootste geheim uitgevoerd werd, was dit natuurlijk een gouden kans voor de toenmalige tuners Alois Ruf en Max Moritz om op de pk trein te springen en een “betere” 911 motor aan te bieden. Zij waren nl. te weten gekomen dat Porsche aan een motor werkte en vroegen dan ook toestemming om de 97 mm pistons en cilinders te mogen gebruiken voor hun project, wat op een kordate njet van Porsche werd onthaald.
      Ze hebben het nog eens rechtstreeks bij Mahle geprobeerd, maar die vreesde voor een proces vanwege Porsche en stelde hen voor om nieuwe cilinders en pistons te maken met een boring van 98 mm i.p.v. de 97 mm die Porsche gebruikte, waar Ruf en Moritz direct mee akkoord gingen. Ook zij behielden de slag van 70.4 mm, wat resulteerde in een motor van 3185 cc.
      Van de motor die Moritz gebouwd heeft zouden er slechts een honderdtal geleverd zijn.
      Ruf had dan meer succes met zijn SC-R project, die 215 pk sterk was en waar er 400 exemplaren van gebouwd zijn.
      Dit is dan ook Ruf’s eerste 911 die met zijn eigen officiële chassisnummer geleverd werd.
      Volgens Rolf Sprenger zouden er in de drie jaar (’78 -’81) dat de SC-L versie bestaan heeft ongeveer 2 à 300 stuks gebouwd zijn, maar niemand kan dit met zekerheid bevestigen…naar verluidt zouden er nog slechts negen ! over de ganse wereld bekend zijn.
      Heden zijn bijna alle gegevens over deze speciale versie verdwenen en zijn het enkel en alleen de weinigen die aan dit project hebben meegewerkt die weten hoe de vork aan de steel zit, en die worden er niet jonger op.

      Hieronder de bijgevoegde pagina in het instructieboekje.

      Hieronder de mail die ik gekregen heb van de heer Mark Noack van de Porsche classic klantendienst, met enig uitleg over deze wagen en waar ze met een spook geplaagd zitten.. 😉
      De old master craftsmann zal waarschijnlijk de heer Rolf Sprenger zijn.

      we spook to an old master craftsmann who is retired now.

      He told us that the following modifications were done on these engines:

      -12 upper studs for cylinders changed against Dilavar-studs
      – cylinders and pistons changed from 95mm to 97mm (serial from 3,3 Turbo 930 103 973 00)
      – baffle plates from Turbo
      – compression ratio 9,8:1 with cylinder gasket 0,25
      9,6:1 with cylinder gasket 0,5
      – camshaft adjustment 0,9-1,1
      – spark plugs changed from platin 260 to 265
      – distributor with vacuum controlled advance (Bosch 0237306001)
      – fuel distributor changed to 10% higher ratio
      – clutch plate from 2,7l
      – van housing with impeller,pulley from 3,3l Turbo

      mit freundlichen Grüßen

      Marc Noack
      Teileverkauf
      Kundenzentrum-Classic

    11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • Das

        GD1,

        Thx voor dit héél interessant topic, dankzij dit te lezen heb ik de mijne kunnen vinden 😉

        grtjs
        foto.jpg

          Dank!

          da zal wel niet. Maar het zet de SC als type toch weer even in het daglicht.

          gd1

            @ Blindstra,

            geen probleem, maar of ze een SC 3.1 gaan vinden is een andere zaak. 🙂

              Prachtig en informatief topic. Met uw permissie neem ik het over naar ons Porschevrienden forum. Ik weet dat tenminste twee leden op zoek zijn naar een SC.
              Dus deze info is zeker welkom.

              Anoniem

                Pracht van een verhaal en opnieuw iets bij geleerd . :respect2:

                gd1

                  @ 911 nl
                  hij komt idd uit Nederland en er is daar al veel over deze wagen “gepalaverd”.
                  Vermits het hier om wagens ging die ze op verzoek bouwden, zijn ze in alle kleuren geleverd. Er heeft lange tijd een donkergrijze in Frankrijk te koop gestaan.

                    Verhaaltje :wtf:

                    … zeg maar gerust: VERHAAL :applaus:

                    [quote=”gd1″ post=88985]The 911 SC-L 3.1… the forgotten one… [/quote]

                    Heb je die van jou in Nederland gekocht ➡ of is de kleurstelling (geel) niet specifiek voor de 3.1 SC ❓

                      Zeer geslaagde topic :relaxman:
                      Was voor mij wel een ochtend verhaaltje,prachtig! :respekt:

                        Super, bedankt om dit soort “super” verhalen te delen.
                        Dat is waar een forum voor dient ! :respekt: :first:

                        gd1

                          Hier alsnog de extra leaflet in het instructieboekje.

                          3.1sc-l001.jpg

                            :respect2:
                            Meer van dattum!

                          11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.