‘eenvoudig’ vervangen bougies DIY … worst case scenario ?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 ‘eenvoudig’ vervangen bougies DIY … worst case scenario ?

  • Maker
    Discussie

  • gdpsuz
    Deelnemer

      Hallo,

      bij het vervangen van de bougie (cyl 2) is het deel van de bougiekabel wat op de bougie aansluit (de ‘kop’, zeg maar), afgebroken, wel helaas
      in de slechtst mogelijke toestand, met name die met de bougie al geïnstalleerd 🙁

      Heeft iemand ervaring om die kop er uit te vissen/grijpen zonder bv. het blok eruit te moeten halen ?
      wat zijn de beste stappen ?

      kan er met een tang met lange bekken wel rond (denk ik, je ziet niks) maar te weinig grip om daar aan te trekken…

      Wat een eenvoudige klus moest lijken, lijkt plots uit te draaien op een minder leuke grap…

      Iemand zelfde euvel al eens voorgehad ? of ben ik de eerste die dit voorheeft ?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
      • en om in hetzelfde verhaal te blijven…
        bestaat er een ‘beter’ type momenteel dan wat er 30 jaar geleden bestond…?
        nu kunnen we blijkbaar kiezen uit allemaal verschillende types ‘bougies’ ?

        Double Iridium Spark Plugs
        Double Iridium Pin-To-Pin
        Iridium Spark Plugs
        Double Platinum Spark Plugs
        Platinum Spark Plugs
        Copper with Nickel Spark Plugs
        Silver Spark Plugs
        Platinum+4 Spark Plugs

        wat is best voor mijn 3.2’tje ?

          Een kennis van me kwam met een 3.2 een gelijkaardig probleem tegen. Bij hem brak een bougie bij het uitdraaien gewoon in twee! Het draadeinde bleef in de kop steken en al de rest (bovenste gedeelte, porselein enz…) kwam mee met de bougiesleutel. Zijn hart stond even stil.
          Uiteindelijk is het hem met zo’n omgekeerde draadtap gelukt om de rest eruit te krijgen. Slik.

            Kan je ook niet helpen met de injectoren, bij mijn revisie zijn ze alle zes vervangen door nieuwe. De oude waren ‘te ver heen’ om te reviseren….

            Als liefhebber van Lambiek, Geuze en Kriekbieren volg ik dat andere zeker en vast…..:drink:

              Behoudens beschikbaarheid wil ik zeker graag mee. Top!

              Met die injectoren kan ik je jammer genoeg niet helpen

                Als jullie me echt blij willen maken, kan dan iemand het finale oordeel vellen over mijn draadje ivm die injectoren/nieuwe hoedjes (geel versus oranje) ? zit in volle ‘opbouw’ maar vrees dus verkeerd materiaal te monteren momenteel ? 🙂 thanks…

                voorstel zou zijn om ergens na de zomer brouwerij Liefmans te Oudenaarde te gaan bezoeken met de P’s (als er genoeg gegadigden zijn). Is een prachtige brouwerij om te bezoeken – wordt volledig gerenoveerd ‘as we speak’…kunnen we er zo een mooie dag van maken als toen te Duvel Breendonk…

                ik wacht op HarleyG om dit opnieuw georganiseerd te krijgen 🙂
                jaja, ik zorg wel voor leuke attentie…

                  als we GDPSUZ een plezier willen doen, dan drinken we hier een Duvel op! Leuk draadje!

                    Altijd leuk te lezen dat het probleem opgelost is, en nog leuker om de oplossing ook te krijgen…. bedankt om je ervaringen met deze ‘eenvoudige’ klus te delen :up:

                    123

                      voor een beginnende DIY is dat gewoon prima opgelost..

                      Das werken aan de auto, iets van plan zijn, iets anders tegenkomen, keihard vloeken, en gewoon door doen tot het opgelost is.

                      En achteraf heb je iets bijgeleerd,ervaring opgedaan
                      zodat je de volgende keer als je zoiets raars tegenkomt nog altijd keihard vloekt,
                      maar gewoon weet dat het wel in orde komt mits wat handigheidjes.

                          OPGELOST !! 🙂

                          ijzeren tube gezocht met binnendiameter van 16 mm (11 cm lang, kan je nog in het blok en heb je genoeg overschot om er aan trekken), die goed opgevuld met Pattex Gold secondenlijm, en over de resterende cm geschoven van de bougiesteel. Daarna paar uurtjes gewacht en bij kort/krachtig trekken, kunnen losmaken. Mocht dit niet gelukt zijn, dan had ik nog een 22 mm buis kunnen proberen om over de verdikking (eigenlijke kop) te wrikken…

                          was 4de soort secondenlijm die ik daarvoor gebruikt heb…deze hield het dus

                          Deepee, bedankt voor de voorzet 🙂

                          Stijn, ben nog een beginnend DIY, dat verlagen motorblok, daar zit ik nog niet, ooit ga ik je hierover eens grondig uithoren

                          Indien iemand gelijkaardig probleem ooit heeft, buisje en lijm ter beschikking.

                            Weet niet of kan lukken maar bij kreeftbestek zitten altijd soort lang steeltje met onderkant 2 omgeplooide haakjes. Als je die er tussen kan duwen en dan rondom trekken komt zaak misschien wel los.

                            123

                              Er is normaal wel voldoende rek op de leidingen en al om een beetje te zakken.
                              Je moet uiteraard wel een beetje opletten tijdens het zakken.
                              niet gewoon de bouten los maken en je krik in 1 ruk 40 cm doen vallen.
                              Gewoon langzaam in stukjes zakken, en dan zie je wel snel wat of waar het wringt.

                              Maar op een 3.2 zal dat wel meevallen denk ik.

                              Lijkt de eerste keer heel spannend , maar eens je het gedaan hebt zul je zien dat motor drop niks voorsteld.

                              Na een paar keer flikker je de motor eruit en er weer in op een half uur omdat je eventjes de achterkant van je motor een poetsbeurt wil geven 😉

                              Een 911 is de gemakkelijkste auto na de Kever om zoiets te doen. het zin maar 4 bouten.
                              het moeilijkste is de voorkant , maar voor halve drop laat je die bouten gewoon er in zitten..
                              En de assen, maar die kun je voor semi drop ook gewoon eraan laten hangen.

                              Ik zei nu 40 cm, maar je moet hem gewoon achteraan net genoeg laten zakken om overal ruimte te maken.
                              Vaak ben je al veel verder met gewoon 20 cm te zakken en hoef je niet meer dan dat .

                                Hey Stijn,

                                gaat bovenvermelde (30-40 cm laten zakken) allemaal zonder al de leidingen (benzine, olie,…) los te gaan maken van de wagen ? gaat over een carrera 3.2 1988 (G50), valt dat voor jou onder die groep van ‘oude’ 911 ?

                                  Hey deepee,

                                  kan er met de bougiesleutel niet aan, aangezien er nog 1 cm of zo recht stuk op zit, alvorens over te gaan in de eigenlijke (conische) bougiekop… ik probeer eens met een pijpsleutel jouw voorgestelde truukje, ik laat iets weten wanneer (niet) succesvol

                                  123

                                    Maar motor even iets laten zakken zodat je er beter bij kan is dan soms wel beter om te vermijden dat jet het erger maakt.
                                    Op een oude 911 is dat niet zo moeilijk, vooraan de bouten van de versnellingsbak mount lossen zodat hij kan kantelen, en dan kun je hem achteraan een 30-40 cm laten zakken, en kun je onderaan deftig bij je bougiegat komen.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.