Eerste buitenlandse trip met de 993

Home Forum Porsche Uitstappen Eerste buitenlandse trip met de 993

• Maker
    Discussie
  • Eerste buitenlandse trip met de 993.

We hebben maar één week, dus we willen er het maximum uithalen.
    Via een vroegere zakenrelatie mogen we gratis logeren in een landhuisje met zwembad in de streek van de Ardeche. We krijgen de beschilkking vanaf 27 juli tot 2 augustus. Dat is mooi meegenomen natuurlijk en nemen het aanbod graag met beide handen aan.
    Op zaterdag 26 juli wordt de 911 mooi gewassen en worden de koffers ingeladen. Dit wordt al ons eerste probleem want het verschil van laadruimte met de daily Espace wordt ons pijnlijk duidelijk.
    We willen geen bagage op de achterbank want we willen open rijden en met de cover over het neergelaten dakje kan je bij een stop niet zomaar het dak sluiten. Toch lukt het ons “ met wat toegevingen van het vrouwtje”om alles in de koffer vooraan te proppen.
    Het is 4.30 uur wanneer de wekker ons duidelijk maakt dat we moeten vertrekken. De thermometer wijst 12graden aan en de lucht ziet er grijs uit, maar we zijn keihard, doen een warme sjaal om, en vertrekken open.
    We starten de 993 in de garage met de poort dicht om de buren niet te storen, want sinds Gert Carnewal de RSR’s (later noemen we die “ons Gertje’s”) eronder heeft geplaatst laat ie zich wat duidelijker horen.
    De bedoeling was om langs de kleine gezellige weggetjes te rijden, maar door tijdgebrek…we moeten toch een kleine 1000 km, verkiezen we de autobaan te nemen.
    De 911 rijdt voortreffelijk en het is een plezier om de zware boxer achter je rug te horen grommen. Ik ondervind dat rond 3000 toeren de motor bijna fluisterstil wordt, en dat is wel zo aangenaam als je lange stukken autobaan wil verslinden. Bij de minste versnelling echter laten onze Gertje’s zich duidelijk horen.
    In de nog verlaten tunnels rond Antwerpen en Brussel wordt de verleiding te groot en doet een flinke stoot tussengas de haartjes op mijn onderarmen rechtop staan….wat een hemelse grom komt er dan uit de Gertje’s…. We gaan vanuit Brecht via Brussel naar Luxemburg waar we om 8 uur een eerste keer tanken en een koffie drinken. De broodjes die Anneke de avond voordien maakte staan nog thuis in de koelkast, dus bestellen we ook nog een croissant en een “pain chocolat”.

2014-07-2708.09.50.jpg

Ondertussen is de zon van de partij, de sjaal wordt opgeborgen en we genieten van het open rijden….zelfs op de autobaan met 140 km/uur is het windgeruis goed te doen. Het verbruik dat aanvankelijk 14,3l aangaf is verminderd naar 12.7l.
    We hebben geen verkeer en schieten goed op. De zon klimt steil in de hemel en de temperatuur op de meter neigt naar de 24 graden. Naarmate de km onderdoor rollen krijg ik meer en meer vertrouwen in de Cabrio en gaat de snelheid wat omhoog, de Gertje’s laten zich wat duidelijker horen tot Anneke de meter in het oog krijgt en een met gefronst gezicht opzij kijkt….wijselijk laat ik het gaspedaal maar wat zakken tot zo’n 140 km/u.
    Tussen Dyon en Lyon stoppen we voor een tweede tankbeurt en eten daar een aangekocht broodje met een koffietje uit een betaalautomaat. We durven de Cabrio niet alléén achter te laten, maar genieten in het zonnetje op een bankje dichtbij van het overigens lekkere broodje .Het is mooi om zien hoeveel aandacht de cabrio heeft van de voorbijgangers

[attachment:2]2014-07-27 11.03.38.jpg[/attachment

Voorbij Lyon wordt het rijden op de snelweg toch wat eentonig en tevens wordt het verkeer drukker. We besluiten om de autobaan te verlaten en via de kleine D- wegen verder te rijden.
    Het terrein wordt al wat heuveliger en soms zijn er wat steile stukken.
    Hier ontdek je het oude Frankrijk weer en het ene dorpje is al pittoresker dan het andere. We geven de Gertje’s de sporen en boxer stuwt de 911 over de pittige stuurweggetjes. Ondertussen is het goed heet geworden, de thermometer stijgt naar 30 graden, maar door de rijwind en de Airco is het toch nog koel in de Porsche, en de temperatuur van de zescilinder blijft verbazend op pijl.
    Het achterland van Frankrijk lijkt wel uitgestorven, maar af en toe vinden we toch een verfrissend drankje op leuk terrasje.
    De weg naar onze bestemming neemt toch veel meer tijd in beslag dan we gedacht hadden, maar rond 19 uur komen we veilig en wel aan in St Martin d’Ardeche

2014-07-2719.36.28.jpg

waar we de dakloze laten rusten in een afgesloten garage

2014-07-2808.20.19.jpg

2014-07-2809.21.20.jpg

We laden de bagage uit, nemen een duik in het zwembad en gaan dan het dorpje in voor een heerlijke maaltijd……….wordt vervolgd……

Attachments:
    • 2014-07-2711.03.38.jpg
15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 66)
    • Ja hoor Jan , niet rechtstreeks hier van het forum maar copy/paste van jouw link in Googlebalk en hop……….leuke filmpjes :up: :up:

was weer prachtig
        om te lezen en foto’s te zien
        :applaus:
        :drink:

Ik weet niet of de filmpjes te zien zijn mannen…ben niet zo’n computercrack

Op woensdagmorgen besluiten we om Truus gewoon haar goesting te laten doen en geven vier punten op, waar we naartoe willen.
            Op de kaart zien het er niet te grote stadjes uit, want we willen de 911 niet zomaar overal parkeren. We kiezen St André de Roquepertuis, Barjac, Orgnac-l’Aven en Laval St Romain .We vertrouwen volledig op Truus, ze moet nu wel berekenen over de Onroute Motorkaart maar zij heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
            Na een lekker ontbijt met het verse fruit dat we op het plaatselijk marktje kopen halen we de cabrio uit de garage.

IMG_20140728_085620.jpg

Tot hiertoe heeft het dakje nog niet toe geweest, maar ik ondervind dat het toch beter is om de dakloze iedere avond dicht te leggen, om de onvermijdelijke plooitjes terug glad te trekken. Er is al wat remstof op de wielen en waarschijnlijk ligt er een laag stof op de lak, maar van ver zie je d’r niks van….zo’n makkelijke kleur dat zilver…
            Terwijl de 993 staat warm te draaien laat ik het dakje naar beneden .Het straatje waaraan we verblijven ligt zo’n anderhalve meter lager dan de omliggende tuinen en de Gertje’s weergalmen pruttelend tegen de met rotsblokken ommuurde percelen.
            We willen de buren niet te lang storen en volgen Truus door de smalle straatjes naar de rivier, de brug over. Tot onze verwondering wil ze vlak na de brug de berg op naar Aigueze. “Dat kan toch niet” zegt Anneke….”dat is daar afgesloten”…en inderdaad op de parking is er een verbodsteken om het dorpje in te rijden. Wij keren op onze “stappen” terug terwijl ik de voorbijgangers al zie denken….”weeral ene mè ne Porsche….denkt zeker dat em alles mag”.

Terug op de baan, geef ik gefrustreerd de boxer de sporen, en de cabrio schiet vooruit. De Gertje’s laten luid van zich horen, als het plots steil naar boven gaat, en ik moet terugschakelen.
            Ik kijk effe opzij naar Anneke en merk dat zij ook plezier heeft aan de donkere sound van de motor. De 993 rijgt de ene bocht aan de andere en het duurt niet lang of we bereiken Salazac…nee niet “Sla-zak”. Het is nog vroeg dus we doorkruisen het kleine dorpje.
            Het leven is hier toch veel aangenamer dan het jachtige gedoe van thuis….het dorpje lijkt wel uitgestorven, en zou best wel eens goed kunnen figureren in een “Louis de Funès” film.

IMG_20140731_114206.jpg

IMG_20140731_114442.jpg

We temperen wat snelheid en de motor spint als een naaimachientje…je hoort ‘m amper. Ik schakel een versnelling lager wanneer ik op een hoogvlakte aankom en trap kort op het gaspedaal. De diepe grom van de Porsche galmt over de velden en door de snelheid komt er wat koelte langs de open ramen naar binnen

We rijden langs kleine groene wijnveldjes, uitgestrekte korenvelden, koeieweien en eenzame boerderijen. Hier en daar komen we de boer op z’n tractor tegen en enkele bestelwagentjes, die gelukkig ruim baan laten om ons door te laten. Nooit moeten we de graskant in…het is telkens de tegenligger die het gras induikt….misschien dan toch een soort “adoratie” voor het merk.

IMG_20140801_111558.jpg

Het is al na de middag wanneer we Barjac bereiken….een mooi authentiek stadje met alleraardigste straatjes.We parkeren de 911 op de Parking voor het dorp, sluiten het dak en hopen dat er niets mee gebeurt. Ik ben als de dood voor openslaande deuren en passerende fietsers. Er is echter ruim plaats in de schaduw van twee bomen waar de cabrio juist tussen past, en een jong stelletje zit naast ons te picknicken.
            In het dorp, of stadje is een kunstmarkt aan de gang en we zetten ons op een terrasje, waar nog net één plaatsje vrij is. Er wordt echter geen geestrijke drank verkocht, dus nemen we maar een vruchtensapje. Wanneer we vervolgens de hoek omdraaien zien we daar een café volledig behangen met Belgische vlaggen van een bekend biermerk vanwege de wereldbeker voetbal.

Door het late en overvloedige ontbijt hebben we geen honger en slaan het middagmaal over. We zoeken de 911 terug op en vertrekken richting Orgnac-l’Aven. Ook hier naartoe is de weg geweldig… Verschillende landschappen volgen elkaar op…van donkere bosweggetjes tot zonovergoten hoogvlaktes.

IMG_20140801_131033.jpg

IMG_20140801_131133.jpg

Het is warm vandaag, erg warm zelfs. Normaal doen we voor de wind de zijramen steeds naar boven, maar nu kunnen we de windspeling goed verdragen. In het dorpje…een voorschoot groot is eigenlijk niet zoveel te zien…het is meer een nieuwgebouwd dorp met een centraal plein waarrond de plaatselijke handelszaken gevestigd zijn. We zetten ons in de schaduw en vermaken ons aan de zwaluwen die tegen de ommuring tal van nesten in en uitvliegen, vlak boven onze hoofden. Terwijl we een pastis en een witte wijn bestellen komt er een Caterham 7 aan het plein parkeren.
            We worden van het open rijden wat moe (of is het van de wijn…) en besluiten rechtstreeks terug naar ons huisje te rijden. We vertellen Truus onze wensen, maar de GPS wil persé langs de groene weg terug. De wegen zijn wat breder en zo glad als een biljartbal.

IMG_20140801_111233.jpg

Ik rijd wat rustiger naar huis tot plots twee motards achter mij komen hangen. De gele sportmotor zit zo dicht achter de bumper dat ik er nog juist een sigarettenblaadje kan tussen steken.
            Eerst wil ik ze doorlaten, maar de weg is zodanig bochtig dat ze geen kans zien voorbij te gaan. Ik krijg het op m’n heupen en geef de boxer de sporen. De motoren verkleinen in de spiegel, maar op het rechte stuk zitten ze weer aan de bumper.
            “Zo ni éé manneke” denk ik, schakel in de bocht twee versnellingen terug en geef volgas…..de Gertje’s brullen het uit van plezier en de cabrio scheurt door de bocht…eenmaal uit de bocht is de motor op toeren, maar gaat op het rechte stuk erachter door tot zesduizend toeren voor ik naar vier doorschakel. De motoren zijn niet meer te zien, maar komen tegen de volgende bocht weer dichterbij.
            Het spelletje gaat zo nog een tijdje door tot ik het welles vind. Wanneer de weg wat verbreedt komt de gele motor langszij, komt dicht tegen de Porsche aanleunen, steekt zijn duim omhoog en roept in gebrekkig engels….”Nice ride man!!!!!”……” Wat zegt ie” vraagt Anneke tegen het gehuil van de sportmotor in. Ik zwijg wijselijk, en geniet nog wat na van de inderdaad “Nice Ride”.

……Wordt vervolgd……

Fantastisch,ik wil ook ne 993 cabrio :respekt: (geen grap)
              De gt3 komt te koop en op zoek nr de 993C…Iemand iets staan?
              Grtz.. Poli

Knappe reis en dito verslag :up:

Dirk, wie is bij jullie de baas in huis :loser: grapje hoor

niet twijfelen, de *porsche nemen en wees gerust éénmaal ze er in zit en ginder mee kan rondtouren zal ze je gelijk geven, heb vorig jaar in de dordogne met men cobra nog zitten touren en het was ginder zalig wil ik zeker nog is met de *porsche overdoen :driver:

[quote=”dirk l” post=176026]Binnenkort nog een weekje zuid Frankrijk tegoed :happydance:
                    Begin er sterk aan te denken de *porsche te nemen :think:
                    Nu nog de eega overtuigen :what:
                    Ik hoor het al: sééééééég , waar gaan we met de valiezen blijven, en dat zit te laag en dat maakt lawaai en dat heeft genen airco en dat ……………….. :bounce:[/quote]

Komaan Dirk, neem de Porsche, ge gaat spijt krijgen als je met die Cinquecento gaat rijden. Valiezen is toch geen probleem, wij hadden nog plaats over in onze Targa en wij hadden gerief voor twee weken + Moonboots mee. En airco, who the f*ck needs airco, raampjes naar beneden en genieten van de warme lucht en het boxergeluid.
                    De Franse wegeltjes smeken om door onze Porsches bereden te worden. :driver: :driver:

Misschien dat we ooit eens met meerdere oldies een roadtripke door Frankrijk kunnen maken.

Ah nee, maar da’s haar schuld hé, moest ook ne nieuwen auto hebben.

DSC01255.jpg

Anders had dienen airco er wel afgekund :what:

Aléé dirk…genen Airco….’k kan uw madam groot gelijk geven…..’t kon der weer ni af zekers :happy: :ass:

Mooi reisverslag :up:
                          Ik wacht met ongeduld op de volgende up date.
                          Binnenkort nog een weekje zuid Frankrijk tegoed :happydance:
                          Begin er sterk aan te denken de *porsche te nemen :think:
                          Nu nog de eega overtuigen :what:
                          Ik hoor het al: sééééééég , waar gaan we met de valiezen blijven, en dat zit te laag en dat maakt lawaai en dat heeft genen airco en dat ……………….. :bounce:

[quote=”BC911″ post=175993]Toch nog aan rijden toegekomen Jan. Ik dacht al dat je ons hier enkel ging vermaken met mooie plaatjes van jezelf en ons laten kwijlen van de pastisjes die je achterover slaat ;). Geniet er nog van.[/quote]

Hahaha…..het één sluit het ander niet uit hé Bert.
                            Wees gerust, er komen nog mooie ritjes…

al te laat :relaxman: ge zit al aan 925 :happydance:

PS: post 924, zou ik het hier dan maar bij laten …[/quote]

Toch nog aan rijden toegekomen Jan. Ik dacht al dat je ons hier enkel ging vermaken met mooie plaatjes van jezelf en ons laten kwijlen van de pastisjes die je achterover slaat ;). Geniet er nog van.

PS: post 924, zou ik het hier dan maar bij laten …

Super om te volgen :up:
                                  heel mooie streek, is precies echt wel de moeite :driver:

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 66)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.