Eerste kms met gereviseerde motor

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Eerste kms met gereviseerde motor

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb mijn eerste paar 100km gereden met de gereviseerde SC en ik dacht ik ga eens controleren of alles nog altijd goed vaststaat en of het olieniveau nog juist staat enz…
    Eigenlijk heb ik enkele vragen …
    [b]
    Wit spul in olievuldop[/b]
    Toen ik het oliepeil wilde controleren merkte ik op dat er een wit/geelachtig spul aan de dop hangt.
    Net alsof een waterkoker een defecte koppakking heeft

    Enkele uren nadat ik al dat wit spul had weggeveegd , legde ik aan ne kameraad uit wat ik voorhad en toen ik de vuldop losdraaide, zag ik ditmaal waterdruppels aan de vuldop hangen.

    Ik heb een gezocht via de zoekfunctie maar ik kan geen uitleg vinden .
    Nu ik veronderstel dat het wit spul daar is omdat de motor met dit koude weer niet echt op perfecte temperatuur komt en er zo condens ontstaat.
    Mijn olietemperatuur komt maar juist tot aan het einde van het onderste wit blokje op de meter
    Maar ik vraag het liever ook eens aan jullie ,want ik maak me er toch zorgen over.

    Inhouden op 5500 tpm
    Sinds de revisie draait en start de motor steeds perfect
    Warme motor 1.5bar oliedruk op ralentie en tot 4.5bar in toeren

    Al moet ik wel zeggen dat ik de indruk heb dat ze op 5500 tpm precies een beetje inhoudt.

    Versnellingsbak.
    De eerste versnelling durft soms al eens te kraken als de motor warm is.
    ook is deze versnelling nogal stroef en soms springt ze al eens uit versnelling – dit is denk ik omdat ik ze niet goed in versnelling stond
    De tweede versnelling gaat ook nogal stroef ( kraakt niet )

    Bij mijn eerste testrit ( toen de motor stuk is gegaan , had de versnellingsbak deze problemen niet , of heb ik ze alleszins niet opgemerkt )

    Koudstart
    Wanneer de motor gestart wordt als ze koud is dan heb ik de eerste 30 sec een gevarieerd toerental ( motor springt van 1000tpm naar 2000 en terug naar 1000tpm )
    Na 30sec draait de motor op 2000 tpm gedurende 1 minuut om vervolgens te zakken naar 900 tpm
    Bij warme motor geen probleem maar als ik de motor 10min stilzet dan draait de motor nadien opnieuw aan 2000tpm

    Heeft er iemand een idee hoe ik de verschillende problemen kan oplossen.

    Mvg, Guy

13 reacties aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
    • Blijft nog juist het probleem van het inhouden op 5500tpm op te lossen.
      Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken ?

      In de vacuumvervroeger misschien.

      XXX

        Guy, groot gelijk, wat je zelf doet is leuker.
        En daarbij, de kleine tekst onderaan je posts, slaat de nagel op de kop :engeltje:

          Thanks voor de reply’s ,

          Voor de olie maak ik me nu wat minder zorgen, koudstart stoort niet echt maar ik ga wel de US WUR proberen en zien wat dat doet.
          Versnellingsbak ga ik alle geleiders bestellen en vervangen en nadien zien we wel.

          Blijft nog juist het probleem van het inhouden op 5500tpm op te lossen.
          Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken ?

          [sub]Ik heb intussen al mailtjes gehad dat ik beter naar een bepaalde garage ga om mijn problemen met de P op te lossen.
          Noem het koppig zijn , maar de P ( en de andere wagens )zijn een hobby en het plezier is juist dat ik zelf aan mijn auto’s werk.
          Ik heb er volle vertrouwen in dat bepaalde garage’s top zijn , maar dat zijn de ervaringsdeskundige op dit forum ook [/sub]

          Mvg, Guy

            Guy,

            Boite is gereviseerd door iemand met 35 jaar ECHTE ervaring in luchtgekoelde motoren en preparatie voor de ralley sport. Ik wou zeker zijn en die telt tenminste niet met een 5 dubbele balpen 🙄

              In de winter blijft de temp laag, in de zomer gaat de temp al een stuk hoger en gaat de koeler wat sneller open. Het waren de eerste types met een koeler. In de 3.2 hebben ze dat weer wat verder ontwikkeld. Mij lukt het haast niet om nu [wintermaanden] de koeler open te krijgen.

                Hoe hoog komt de temp-meter bij jullie .
                Bij mijne komt de wijzer tot de bovenkant van het onderste blokje

                Hier een foto die ik gevonden heb op het net, mijne meter is de onderste links

                [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/tempmeter_zpsf11ea92f.jpg[/IMG]

                mvg, Guy

                  Als ik gemiddeld 20 km per rit heb gereden zou de motor toch op temperatuur moeten zijn.

                  Nou nee niet echt. 😉 Ja op temperatuur om wat meer gas te geven.

                    Olieprobleem

                    Als ik gemiddeld 20 km per rit heb gereden zou de motor toch op temperatuur moeten zijn.
                    Dus het kan een probleem met de oliethermostaat zijn ?
                    Ik wil echt geen vuiligheid in mijne motor
                    Is de rode pijl op de foto de oliethermostaat ? en waar dient de sensor ernaast voor ?
                    Weet iemand op welke temperatuur de thermostaat open moet gaan ?

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/thermostaat_zps9a248f03.jpg[/IMG]

                    Koudstart
                    Ik heb nog een WUR liggen van de US motor , ik zal eens opzoeken hoeveel ohm ik moet meten om te weten of deze nog goed zijn
                    IDD Bully, Echt storend is het niet omdat het maar 30sec duurt

                    versnellingsbak
                    Ik zal beginnen met de geleiders te controleren /vervangen indien speling
                    Kraken doet ze enkel in van neutraal naar 1ste en soms ook in achteruit

                    @ Gette , heb jij de boite zelf gedaan of laten doen ?

                    Dan blijft er nog het inhouden op 5500 tpm over.
                    Als ik doortrek en aan 5500 tpm kom dan voel je dat de motor iets minder trekt dan voordien
                    Ik dacht hierbij aan mijn benzinepomp die onvoldoende benzine stuurt omdat mijn pomp zowiezo al een beetje lawaai maakt (zoemen)

                    Mvg, Guy

                      Dat van dat “zagen” bij koud start is uw WUR die niet goed werkt, de Warm Up Regulator dus

                      Heb er alles nieuw op en doet het ook. M’n vorige SCtjes hadden het ook. Niets om je druk over te maken.

                        Guy, olieprobleem heeft reeds wat uitleg gekregen.

                        De boite die kraakt had ik ook, begonnen met de cups ( aan de pook ) te vervangen want deze kosten niks en is op 15 minuutjes gefikst. Het schakelen zelf ging toen reeds veel vlotter, maar het gekraak van 1ste naar 2de en 3de naar 2de bleef. Zeker bij koude boite !
                        Nu de boite is gereviseerd valt duidelijk te zien dat de “hondentanden” afgesleten waren. Hebben ook onmiddellijk de schakelmof mee vervangen.

                        Dat van dat “zagen” bij koud start is uw WUR die niet goed werkt, de Warm Up Regulator dus. Kost redelijk wat geld om deze nieuw te hebben, maar er zijn er op Pelican die het bimetaaltje dat er in zit zelf vervangen. Moet dus zeker te doen zijn op een leuke winteravond naast het haardvuur 😉

                        PB

                          Net dit stukje nog uit de aankooptips van CabrioWim gehaald:

                          Let er ook op of de bak kraakvrij schakelt in op en neerwaarts schakelen, is dit niet het geval kan het liggen aan de afstelling van de 915 bak of versleten schakelstang cup, geleide bussen of schakel as.
                          In het slechtste geval zijn de synchroon ringen versleten.
                          In lage versnelling met weinig toeren dus onder en rond de 2000tr/m zal de 915 bak wat graven, dit is normaal, maar mag boven de 2500tr/m niet voorkomen.
                          Hoor je dan toch nog een schrapend geluid, kan dit duiden op een versleten dif of homokineten.

                            Koudstart
                            Wanneer de motor gestart wordt als ze koud is dan heb ik de eerste 30 sec een gevarieerd toerental ( motor springt van 1000tpm naar 2000 en terug naar 1000tpm )
                            Na 30sec draait de motor op 2000 tpm gedurende 1 minuut om vervolgens te zakken naar 900 tpm
                            Bij warme motor geen probleem maar als ik de motor 10min stilzet dan draait de motor nadien opnieuw aan 2000tpm

                            Dit is normaal voor een SC. Versnellingsbak misschien goed afstellen, moet je even aan cabrio-wim vragen. Sludge, gewoon even een flink stuk gaan rijden.

                            PB

                              Het witte spul (sludge) is idd door dat de olie niet op temperatuur komt.
                              (of een kapotte koppakking bij een waterkoker.)

                              Uit versnelling springen, gaat van een versleten schakelmechanisme of synchromesh tot een kapotte motorsteun.

                            13 reacties aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.