Eerste Porsche Boxster ervaring

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Eerste Porsche Boxster ervaring

• Maker
    Discussie

• marcolini67
    Deelnemer

Beste forummers,

Sinds januari, na een lange zoektocht (sinds 2008 ongeveer), zijn wij blije P-Boxster bezitters.
      Bouwjaar 2001 – 2.7 motor – manueel – 67.000 km – BE-wagen met volledige historiek (A-Z).

Onze rij-ervaring met de wagen is zéér positief. Voor we de Boxster kochten hadden we een BMW 318 Cabrio als “weekendwagen” waar we 10 jaar véél plezier heb aan beleefd. Doch het rijden met een Boxster is een heel andere ervaring.

Ik heb geen AKK gedaan en hebben deze op eigen risico gekocht. Hij heeft ondertussen 68.000 km maar op 25.000 werd er een nieuwe moter gestoken dus deze is eigenlijk nog maar goed ingereden. De koppeling is redelijk hard maar ik heb deze nog niet kunnen vergelijken door met een andere te rijden. Ondanks de nieuwe banden heb ik soms wat trillingen op het stuur bij snelheid van om en bij de 120km/u.

De technische keuring was niet zo’n leuke ervaring want er was een probleem met de CarPass. Deze vertoonde 2 onregelmatigheden. Ik viel bijna van mijne stoel daar de kilometerstanden plots schommelingen vertoonde van ca 63.000 naar 80.000 om dan terug te vallen naar ca 64.000. Het jaar nadien van ca 65.000 naar 90.000 km om dan opnieuw terug te vallen naar ca 66.000 km (en dit telkens na de winterperiode). Onmiddellijk de vorige eigenaar ingelicht en die was niet echt blij. Hij was er 200% zeker van dat er niet mee gesjoemeld is geweest. Aanvraag ingediend bij CarPass en daar hebben ze na onderzoek mijn aanvraag tot correctie aanvaard. Conclusie is dat de CarPass een degelijk controleinstrument is maar dat er toch fouten kunnen insluipen.

Ik moest wat wennen aan de zithouding (stuur) dat enkel naar voor of achter kan worden geschoven en niet in de hoogte verstelbaar is. Ik prijs mij gelukkig dat ik niet van de grootste ben. De bijgeluiden van een cabrio zijn er wel maar toch veel minder dan bij de BMW.

Telkens ik de P start komt er een mooie glimlach tevoorschijn. Zelfs na een aantal dagen heeft de wagen absoluut geen last van “blauwe rook”. Alleen mag ik hem/haar niet te lang stationair laten draaien in de garage bij het buiten rijden want anders hangt er in de garage een scherpe geur van uitlaatgassen. De auto heeft “nog” geen last van lekkages (gelukkig) en hopelijk blijft dit zo maar dat heb je natuurlijk niet zelf in de hand.

Het is een leuk “hebbeding” en met dit voorjaarsweertje genieten mijn vrouwtje en ikzelf er met volle teugen van. Het gemiddelde verbruik ligt tussen de 9 en 9,5 liter/100 km. Wij zijn rustige chaufeurs en houden van het gezellige cruisen. Toch is het leuk om weten dat er meer dan voldoende PK’s aanwezig zijn om deze in bepaalde situaties te kunnen gebruiken.

Tot hier de eerste rij-impressie met onze fantastische Boxster en hopelijk mogen we er nog jaren plezier aan beleven. Tot misschien wel op één van de meetings in de zomer.

Beste groeten en veel rijplezier aan allen!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
      • @S2 klopt. Alle facturen (onderhoud, bandenwissel, …) die erbij zitten zijn ook terug te vinden op de CarPass.

S2

De km-stand wordt normaal ook doorgegeven bij een onderhoud en bvb. bij een bandenwissel of een herstelling bij Carglass.

Dus niet enkel bij de keuring.

Proficiat met je aankoop en veel rijplezier. Ik heb wel een bedenking met die Car-pass in het algemeen. Wetende dat een wagen de eerste vier jaar niet naar de technische keuring moet gaan is er ook geen registratie van de kilometer stand. Men kan dus gemakkelijk tijdens deze jaren met de kilometer stand schoemelen, of zie ik dit verkeerd?

Proficiat met de aankoop, geniet er tenvolle van :up:

Mooi zo in t zilvergrijs, heb er ook zo een, have fun !

Veel plezier met de Boxster. Blijven fantastische wagens om plezier met te maken!

proficiat met je knappe wagen, :respekt:

Ik heb dat trillen ook eens gehad met een 968.
                      Alles hebben we toen gedaan …uitgebalaceeerd….nieuwe banden …uitgelijnd….andere velgen geprobeerd.
                      Bij velgen met een kleinere diameter was het probleem veel beter, maar niet helemaal weg.
                      Later bleek het een defecte Koni te zijn. Deze vervangen en probleem opgelost

Mooie intro met de Boxster!
                        De aanwezige paardjes zal je bij momenten wel eens los laten. 🙂
                        Vele veilige km gewenst.

Verstuurd met Tapatalk

Wat de CarPass betreft heb ik een aanvraag tot correctie ingediend en heb een nieuwe gekregen waar deze kilometerstanden niet meer opstaan. D.w.z. dat deze standen foutief zijn ingebracht en er ook later bij eventuele verkoop niet meer op zullen voorkomen. Bij gesjoemel kan je de verkoop simpelweg laten nietig verklaren. CarPass is daar zéér strikt in en gaan deze niet zomaar zonder enige reden en onderzoek verbeteren. Alle facturen van onderhoud, bandenwissel, e.d. waren bij de wagen dus ik ben daar vrij gerust in. Bij het volgende onderhoud zal ik vragen om deze is uit te lezen.

Laat eventueel de draaiuren eens uitlezen van de auto.
                            Zegt niet alles maar kan toch een indicatie zijn.

vooreerst nog veel rijplezier gewenst met deze nette boxster :driver:
                              het stuur is niet in hoogte verstelbaar maar je kan je stoel toch in hoogte verstellen en je perfecte zithouding kiezen?
                              trillingen in het stuur zijn meestal afkomstig van banden/velgen. een auto van die leeftijd met zo weinig kms heeft dus heel wat stil gestaan. langdurig stilstaan veroorzaakt een plat vlak op de banden dat er na een tijdje met veel rijden weer terug uit gaat. een vlakke kant door een noodstop kan ook maar komt door ABS tegenwoordig niet meer zo vaak voor.
                              als de trillingen over 2000 km nog altijd zijn dan kan je je wielen eens laten balanceren. in het slechtste geval banden vervangen ook al hebben ze nog voldoende profiel; maar voor je dat doet zeker de rubbers van de draagarmen rondom zeker ook (laten) controleren.

wat de km standen van de carpass betreft: weet dat ze die niet alleen noteren op de keuring maar ook op nummerplaat moeten doorgeven in alle garage’s, bandencentrales enz … je zou eens kunnen checken wie die hogere km standen heeft gerapporteerd en bij welke werken aan de auto. een vergissing kan altijd maar 3 maal bij dezelfde auto ??? ik zou toch niet te blind vertrouwen op alleen het woord van de verkoper.

Deze foto’s staan elders op het forum maar over deze wagen gaat het.

Attachments:
                                • DSC04649.jpg
                                • DSC04650.jpg
                                • DSC04654.jpg

Boxster is leuke Porsche, zoals alle P’s !
                                  Lots of safe en plezierkilometerkes ermee en euh waar zijn die fotokes – anders wordt ge hier aan de wand genageld

Beste,

het doet me plezier dat er iemand enthousiast over zijn boxster schrijft. Hij durft al wel eens in de schaduw te staan van zijn grote broer. Ten onrechte.
                                    Ik heb zelf ook een 2.7 van 2001. Rijdt idd zalig, mooi geluid, heerlijke roadster bij lenteweer zoals de voorbije weken.
                                    De koppeling is idd naar de zware kant, is een kwestie van gewoonte.
                                    Veel plezier er mee…
                                    Groeten,
                                    Wim.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.