Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Eerste porsche kopen (advies)
- Dit onderwerp bevat 26 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 jaren, 5 maanden geleden door stefx911.
-
MakerDiscussie
-
13 juni 2005 om 11:44
Hallo,
Ik ben hier nog maar juist op het forum, en ik zou hier niet vertroeven moest ik niet geïntereseerd zijn om een porsche te kopen 😀
Nu lees ik al een tijdje de p-fora om zo een goed beeld te vormen van een toekomstige aankoop. Het model waar ik voor gevallen ben is 911- 964. Ombouw of origineel maakt mij niet zo veel uit. De wagen zou wel een 12 – 15 000 km op jaarbasis moeten aankunnen. En daarom ben ik aan het zoeken geslagen.Op het net kwam ik deze tegen :
http://www.autoscout24.be/cust/detail.asp?id=49783360&language=fra&layout=4683&mediacode=&sc=EUR&make=&pricefrom=&priceto=&zip=
Op het eerste zicht een knappe P, met een goede referentie ( gereviseerd en de nodige papieren zijn aanwezig ). Nu vind ik dit persoonlijk nog wel wat geld. Daarom kom ik even polsen wat jullie hiervan denken?btw, klopt dit dat een 964 320 pk heeft? Ik dacht dat ze allemaal maar 250 pk hadden?
Of hebben jullie misschien andere adviezen?
Alvast bedankt 😉 -
MakerDiscussie
-
Tis simpel … een Porsche blijft op alle vlakken anders dan andere automobielen … over heel de lijn … van wielen tot motor tot handschoenkastslotje … 😀
😉Ik ben anders heel fier op het slotje van mijn handschoenkastje !!!
Dat mag door iedereen gekeurd worden, zelfs in een diagnosecentrum !
😆Kan in een diagnose centrum of bij onafhankelijke Porsche specialist gedaan worden, natuurlijk gaat een onafhankelijke Porsche specialist meer letten op de details en er kritische zijn. Gezien dat hij veel meer van deze wagen afweet
Neen daar zit het ook niet … het diagnose centrum heeft zelfs betere apparatuur om die wagen te testen … en toch is het niet aan te raden …
Of heb jij mss boodschap aan het feit dat je dat je ruitenwisserbladen versleten zijn ofdat het slotje van het handschoenkastje nie werkt … denk ut nie hé … 😉
Zo’n diagnosecentrum haspelt een voorgeprogrammeerde lijst af … zoals ik al zei … leuk voor Golfjes van 4 jaar oud ofsow … maar niet voor Porsches.
Een specialist die begaan is met keuringen gaat elk specifiek model keuren op zen speciefieke “zwakkere” punten … hij zal geen rekeninghouden met die lullige details.
Neem dan in 1 keer ook iemand die zelf GEEN auto’s verkoopt … en ga zeker nie in op een voorstel van de verkoper om de auto te laten keuren waar hij zegt … maar dat wist je natuurlijk zelf al wel 😉 Maar toch gebeurd het heeeeeel vaak ❗Tis simpel … een Porsche blijft op alle vlakken anders dan andere automobielen … over heel de lijn … van wielen tot motor tot handschoenkastslotje … 😀
Was ik effe fier dat ik ook een 993 heb maar ik heb wel (nog) geen idee wat voor 993types dit waren. Toch ook nog wel luchtgekoelde veronderstel ik?
993 RSR race versie wellicht …
993 is ALTIJD luchtgekoeld … vanaf 996 zijn het waterkokers idd.Dirk
😉Sorry … volledig NIET mee eens … NOOIT een Porsche laten keuren in een diagnose centrum … wel bij een onafhankelijk Porsche specialist … die weet op wat te letten bij dat bepaalde type Porsche … diagnose centrums zijn goed voor Golfkes en Astraakes te laten keuren … met een P … WEGBLIJVEN
Kan in een diagnose centrum of bij onafhankelijke Porsche specialist gedaan worden, natuurlijk gaat een onafhankelijke Porsche specialist meer letten op de details en er kritische zijn. Gezien dat hij veel meer van deze wagen afweet
was blijkbaar wat aan de late kant.. dat gaat hier soms wel razendsnel zeg !
Inderdaad zeg dat wel 😈 hier zitten er met veel pk-tjes 😈 tis daarmee dat het zo snel gaat.
Bedankt iedereen voor de uitleg over de RS en de 3.8 😀
hier kom je veel te weten 😉
Bij mijn weten zijn alle 993’s luchtgekoeld.
Waterkoeling is vanaf de 996heb van een meestergast bij Porsche zelfs eens gehoord dat er veel problemen waren met de 996 en de Cayenne, electronisch nog niet op punt volgens hem…
Die verkoos ook de luchtgekoelde.
Voor mij graag ne 993 Carrera 4S aub 😆
En ik vraag mij af, volgens mij zijn de luchtgekoelde zelfs nog altijd beter dan watergekoelde.
Ik zat 2 zondagen geleden op het kartingcircuit van Francorchamps om met het team te gaan trainen en terwijl ik moest wachten op mijn beurt ben ik wat dichter aan de omheining gaan kijken naar een training van GTs voor (waarschijnlijk) de 24u van proximus eind juli.
Wel die eerste 10 (4x 996sen, 2x Ferraris, 2x 993s, 1×964 en iets wat ik niet ken, iets met langs beide kanten 2 kleine lampjes boven elkaar) waren fameus aan het pushen. Waren wedstrijdje onder elkaar aan het rijden blijkbaar.
Die Ferraris konden niet volgen (vanachter kwam er wel nog een Viper opzetten maar was te ver af om mee te spelen) maar die 993s ❗ . Verdorie, die kwamen, dichter en dichter en dichter, ronde na ronde staken ze die “nieuwe” 996sen voorbij. en een geluid dat die maakten, verdorie ik voelde het tot in mijn binnenste, was zaliger geluid dan de Viper. En pas op dat “oudje” de 964 😉 die kon ook heel goed volgen hoor
Was ik effe fier dat ik ook een 993 heb 8) maar ik heb wel (nog) geen idee wat voor 993types dit waren. Toch ook nog wel luchtgekoelde veronderstel ik?
Het is spijtig dat die amerikanen zoveel invloed hebben.. nu ja, als je naar de exportcijfers van Porsche kijkt gaan de meerderheid idd naar ginder.
Dat is ook de reden dat de 911 in 74 die hoger geplaatste “impact” bumpers kreeg, ook een aanpassing nodig om in regel te blijven in de US.
Vraag me wel af of nu met Bush die emissienormen nog wel gelden ginder, aangezien ze toch hun “broek” afvegen met het Kyoto akkoord 😉
Die watergekoelde boxer motor mag dan wel heel goed zijn, toch blijf ik het spijtig vinden dat hiermee de legendarische luchtgekoelde boxer uit het gamma verdwenen is. Dit “ikoon” heeft tenslotte een heel palmares in de racerij verzameld…
Van het moment dat Porsche ook waterkoeling begon te gebruiken, god knows why, met de 996 kromp de cc zelf naar 3.4
Als we dan toch puntjes aan t zetten zijn … 😉 😀
Wel dit werd oa gedaan om te kunnen tegemoetkomen aan allerhande Amerikaanse emisisenormen etc … 😉
(emissie, geluid en ga zo maar door … )Dirk
😉was blijkbaar wat aan de late kant.. dat gaat hier soms wel razendsnel zeg !
Tja, of die nu op de officiele prijslijsten gestaan hebben weet ik niet.
Maakt mij niet uit aangezien mijne portomonnee dat toch niet echt toelaat… 🙁
[quote=”porschke”:1gp8ldnn]de 3.8 in rs uitvoering bestaat wel degelijk 😕
chassisnrs : WPOZZZ96ZPS497001-7129
motortype M64/04
productieaantal 992
gemaakt van augustus 1992 tot juli 1993[/quote]
Inderdaad !
Als we dan toch de puntjes op de i aan het zetten zijn:
Er is een RS 3.8, weliswaar “very limited edition, volgens wat ik weet maar een 100 tal van gemaakt in 1993.
964 Turbo body met speciale dubbele vleugel.
Mororcode M64/04 en produceerde zonder turbo 300 PK en 360 nm.
4.9 naar 100 en een top van 274 km/uurWel een feit dat je deze niet snel zal tegenkomen en zeker niet voor 21.000 euro !
Klopt wel dat alle 964 voor de rest over de 3.6 beschikken, evenals de 993.
Van het moment dat Porsche ook waterkoeling begon te gebruiken, god knows why, met de 996 kromp de cc zelf naar 3.4
Onderhoud verschilt idd heel weinig of het nu een C2 of C4 is.
Zelfs de koppeling heeft ongeveer dezelfde levensduur.Er is natuurlijk iets meer techniek aanwezig dus er kan altijd iets meer defect geraken dan bij een C2. Indien het een gezonde wagen is en goed verzorgd geweest is zal dat echter geen probleem zijn.
Mijn antwoord bij deze beetje aangepast dan …
Idd … behalve de zeer beperkt gemaakte speciale versies …
Deze hebben echter nooit in de officiële Porsche prijslijsten gestaan.
(bv RS 3.8 … RS4 … RSR … enz enz enz …. )😀
oké kan ik met leven 😉
toch wel een leuker machine dan de gewone 3.6 rs met zijn turbolook en aparte achterspoiler 8)
[quote=”porschke”:1tagjtzw]de 3.8 in rs uitvoering bestaat wel degelijk 😕
chassisnrs : WPOZZZ96ZPS497001-7129
motortype M64/04
productieaantal 992
gemaakt van augustus 1992 tot juli 1993[/quote]
uhu … maar dat zijn geen serie Porsches ❗
Horen bij de speciale versies van de 964.
Was vooral de RSR versie die gemaakt werd voor de renstallen.
Heeft nooit in de officiele prijslijsten van Porsche gestaan.
Productieaantal zit volgens mijn gegevens op ca 210 … maar het exacte aantal weet men niet.Dit soort auto’s zal je zelden te koop zien staan … en als je ze dan ziet gaan ze vlot over de 100.000€urookes vliegen.
Zijn allemaal “gewone” RS’en die langs “Porschewerkhe 1” zijn gepasseerd. Dus geen serieproducten.Maar op de letter heb je gelijk … 😉
Als je al deze akafietjes van Porsche gaat meetellen bestaat er ook een 964 RS4 …. 😉Dirk
😉de 3.8 in rs uitvoering bestaat wel degelijk 😕
chassisnrs : WPOZZZ96ZPS497001-7129
motortype M64/04
productieaantal 992
gemaakt van augustus 1992 tot juli 1993
Heren,
RS is NOOIT een 3.8
RS bestond in 89 nog niet
RS heeft 260 pk
Interieur klopt niet half met dat van een RS
Is dan ook nog 4 wielaandrijving …en een RS betaal je ongeveer 40 a 50.000 €urookes … 🙄
Maar goed … hoe komt hij aan die 320pk …
Is een omgebouwde motor naar 3.8 … wat op zich ong 10 a 15 pk winst geeft tov een 3.6 … dus ben ik vrijwel 100% zeker dat het in combi is met een “hot film” conversion oftewel de befaamde luchtmassameter-chip-gasklep kit gedoe.De vraag is bij deze … is ook de rest van de motor gereviseerd tijden de 3.8 conversie … indien dit bewijsbaar is aan de hand van eventueel de fakturen of weet ik wat allemaal is dit een KOOPJE ❗
Laat in ieder geval de auto toch maar es grondig inspecteren voor je hem eventueel zou kopen …Als ik bij de 964 blijf heb ik keuze uit 2 modellen. De C2 en de C4. Ik denk dat ik ongeveer een beeld heb van de voor en nadelen van beide wagens, maar welke prefereren jullie? Is het bv bij 250 pk op de achterwielen niet enorm oppassen in de winter, of valt dit nog wel mee?
En is de C4 niet erg onderhoudsgevoelig ( met mogelijke kosten in het vooruitzicht )?Hier kan niemand anders een antwoord op geven … is puur persoonlijk … zo simpel isdat ❗
C4 duurder in onderhoud … VERWAARLOOSBAAR ❗
1 vd grootste verschillen in onderhoudskosten is de koppeling … en dan niet zozeer de koppeling zelf maar wel de paar extra werkuren omdat alles eronder uit moet … op zich kost je dat ong 4 uurtjes meer aan uren … voor de rest zitten er een paar extra onderdelen in die quasi geen onderhoud nodig hebben en zeer zelden stuk gaan … dus zoals ik al zei … verwaarloosbaar.Mijn mening hieromtrent is simpel … koop in ons kikkerlandje een C2 als je enkel buitnekomt op de zonnige dagen en puur voor de fun … rij je vaker met de Porsche … schuw je het rotweer niet (zoals ik) koop dan heel zeker een C4 ❗ Is een superauto in alle weersomstandigheden.
C2 is wat extra opletten geblazen bij regen etc …modeljaar 91-92 is 3.6 en 92-93 is een 3.8, je hebt wel nog de rs america ook met 3.6
ONZIN … zijn allemaal 3.6 ❗
Welke is dat dan ook al weer met die 3.8 ?
Ik ben er zeker van dat het een speciale versie van de 964 is.Idd … behalve de zeer beperkt gemaakte speciale versies …
Deze hebben echter nooit in de officiële Porsche prijslijsten gestaan.
(bv RS 3.8 … RS4 … RSR … enz enz enz …. )Een goede raad, ook zeker een wagen op het eerste zicht heel mooi dan zou ik hem steeds laten controleren in een diagnose-centrum
Sorry … volledig NIET mee eens … NOOIT een Porsche laten keuren in een diagnose centrum … wel bij een onafhankelijk Porsche specialist … die weet op wat te letten bij dat bepaalde type Porsche … diagnose centrums zijn goed voor Golfkes en Astraakes te laten keuren … met een P … WEGBLIJVEN ❗
In ieder gavel ben je, met het forum hier te raadplegen, goed bezig
Als iedereen dan is ff nadenkt of eea opzoekt voor hij iets tikt wel jah … 😉 😀
Dirk
😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.