effect van de catalysator

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 effect van de catalysator

  • Dit onderwerp bevat 13 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door John.
  • Maker
    Discussie
  • Beste leden ,

    Ik heb nog een vraag omtrent de op mijn 911 3.2 1988 (K-serie) gemonteerde catalysator.
    Heeft dit concrete voordelen bv. voor technische keuring en is er een duidelijk verschil voelbaar aan het totale vermogen van mijn wagen.
    Het enige wat ik er concreet over kan vinden is dat men er destijds een kat op monteerde voor het effect op de natuur (uitlaatgassen) , maar het gaf de auto ook wat minder vermogen. Verder werd er niets over uitgelegd.

    Kent iemand op het forum het echte verschil tussen de wagen met en zonder KAT ?

    Alvast bedankt voor de eventuele verdere uitleg.

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
    • @ PVB
      Ik dacht dat een 3.2 maar één Lambda sonde had zitten toch ?

        [quote=”cabrio wim” post=156609]

        Ik heb dan maar voor de veiligheid gekozen. :wink:[/quote]

        Lijkt me een strak plan 😉

        Wim

          Toen ik ongeveer een half jaar met dat filter rondtoerde, kwam het moment van uit wassen en opnieuw in sprayen met olie.
          Toen ik deze filter eraf haalde viel mij op dat er ontzetten veel vuil en rotzooi van filter zelf in de LMM lag.
          Dus dit zelfde spul is ook de motor door gegaan, en dit was voor mij de reden om K&N filter er terug af te gooien.

          Heb toen daarvan een foto genomen en opgestuurd naar K&N, antwoord was dat dit normaal kan zijn dat er kleine koolstofvezels loskomen van de filter, maar dit geen probleem mag zijn voor de motor.

          Ik heb dan maar voor de veiligheid gekozen. 😉

            OK bedankt voor de tip, maar waarom eigenlijk niet? Puur uit nieuwsgerigheid want ik dacht dat dit altijd wel een positief effect ging hebben (en dan niet alleen op het geluid)…

            Wim

              Dat laatste zou ik nu net niet doen op een 3.2. 💡

              Kun je beter een paar gaten in de achterkat van je behuizing zagen met behoud van origineel luchtfilter.
              Geeft dan ook al een heel ander geluid.

                OK das goed nieuws, de onze zal als oldtimer ingeschreven worden dus keuring zal niet zozeer een probleem zijn maar als dat ik de toekomst veranderd is dat in alle geval al mooi meegenomen.
                Voor het mooist klinkend resultaat zal dan wel ene zonder demper het best zijn veronderstel ik? Ben ook van plan om een K&N filterelement te installeren…

                Wim

                  Er verandert gewoon niks, lambda sonde meet en geeft dit door aan het motor management.

                  Dus je hoeft niks te veranderen of te wijzigen.

                  Oja voor ik het vergeet, die Belgische meneer die mijn Porsche kocht heeft er zelfs geen problemen gehad met D’ieteren toen deze gekeurd moest worden.

                    Ik denk er ook aan om die kat er vanonder te halen. Moet er dan verder niets aangepast worden aan de DME of regelt die zichzelf bij als delambda sonde geplaatst wordt?
                    En om die kat dan te vervangen denk ik dat je het beste effect krijgt door een buis te nemen zonder demping (qua :music: en prestaties). Mijn demper zal voorlopig nog even standaard blijven, is nog perfect in orde.

                    Wim

                      Als je goed op de foto kijkt zul je dat die daar zit, en inderdaad op een andere plaats als origineel bij de 3.2.
                      Dus bij de jaarlijkse controle nooit geen problemen gehad met de uitstoot, maar dat schreef PVB ook al.

                      Dus je hebt nu een vrijkaartje. 😉

                        Toch een paar dingen die hier nog niet vermeld staan.

                        De uitstoot zal idd niet meer zijn zoals met cat. Ook dat “kunnen” ze uitlezen op de keuring als je niet de “juiste” man erbij hebt staan. Als je de cats vervangt door “lege” exemplaren, dus zonder ceramische cylinders erin, moet je er rekening mee houden dat wanneer je lambda sondes hebt zitten je deze idd kan terug zetten, maar je er één per lijn moet omzeilen door deze verder weg te zetten van de doorstroom. Dit kan gewoonweg door deze 2 cm naar buiten te brengen door middel van een gedraaide bus met schroefdraad in waar je sondes in kunnen. Eens dit gedaan, zal de ECU ook geen foutcodes geven doordat hij denkt dat de waarden zowel voor als na de cat idem zijn, en hij ervan uitgaat dat de catalysator dus naar behoren werkt.

                          Dank u voor de uitleg Wim, maar maakt het geen verschil in de uitstoot van de hoeveelheid co2 ?
                          De wagen moet immers jaarlijks gekeurd worden omdat ik met gewone platen rij dus niet met O-platen.

                          XXX

                            Hey Wim, mijn uitlaat van mijn ’84 er was total loss – Mit Kat uitvoering. Vervangen door de hier aanbevolen SSI en Dansk rvs set zonder Kat.
                            Euhm zonder dummie… Hopelijk zijn ze binnen drie jaar (als’t er door komt) niet te slim op de keuring…
                            By The Way, de oldtimer wetgeving inBelgië is vanaf 01/07/2013 in voege, met uitzondering van de keuringsplicht. Dit wordt doorgeschoven naar de gewesten om te beslissen wat / wie en hoe frequent :geek:

                            Wim

                              Jawel, je motor zal beter oppakken in lagere toeren, en vermogen zal ook toenemen.

                              Dus eronderuit dat ding, en vervangen door een uitziende katalysator pot, en de lambda sonde erin, en geen haan die er naar kraait. 😉

                              Hier een foto waar ik de kat vervangen heb.

                            13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.