einde verbrandingsmotoren in 2035

Home Forum Zeverhoekje einde verbrandingsmotoren in 2035

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      De Euro 7-norm, die in 2025 van kracht gaat, zal wellicht de doodsteek geven aan verbrandingsmotoren.

      Hoewel de Euro 6D “Full”-norm pas sinds 1 januari van dit jaar is ingevoerd, zijn de autofabrikanten al druk bezig met de ontwikkeling van motoren die zullen voldoen aan de volgende fase van de Europese maatregel om luchtvervuiling te beperken. Deze Euro 7-norm gaat in 2025 van kracht en belooft extreem streng te zijn, ook al zijn nog niet alle details bekend.

      De maximale NOX-emissies zullen zeker een probleem vormen: deze zijn momenteel vastgesteld op 60 mg/km, maar moeten evolueren naar maximaal 30 mg/km voor de Euro 7A-norm, en vervolgens naar 10 mg/km voor de volgende Euro 7B-fase. Wat CO2 betreft, zou de uitstoot met 66% moeten dalen om aan de Euro 7A-norm te voldoen en zelfs met 90% voor de Euro 7B-norm.

      Intussen dringt de ACEA (Association of European Automobile Manufacturers) en de Duitse brancheorganisatie VDA aan op een herziening van de Euro 7-norm, omdat het ernaar uitziet dat deze zou kunnen leiden tot het compleet verdwijnen van verbrandingsmotoren, aangezien de toepassing ervan in de praktijk onhaalbaar is. De Europese leiders wordt verweten dat ze eropuit zijn om alleen nog elektrische auto’s of modellen op waterstof toe te laten. Autofabrikanten zijn nu volledig de kluts kwijt aangezien ze niet meer weten wat ze nog mogen ontwikkelen en wat niet, en men vreest dat er koppen zullen rollen omdat de nodige investeringen om volledig over te schakelen op emissieloze voertuigen aanzienlijk zijn en dat de rentabiliteit hierdoor in gedrang zal komen. De toekomst voor de automobielsector is bijzonder onzeker geworden.

      Bron: HLN

    15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 105)
      • Life Cycle Assessment (LCA) Interactive Tool

        Interessante rekentool waarmee je de CO2 uitstoot kan berekenen voor de volledige levensduur van een auto, of het nu een EV is of niet. Inclusief productie van de auto zelf.

        Je kan 3 auto’s vergelijken. Kies merk, model aantal km per jaar en land (in het ene land is de elektriciteit veel gunstiger dan het andere). Houdt geen rekening met eigen zonnepanelen maar soit.

        Ik koos de Mini Cooper SE (electric) + de BMW 320e touring hybride van mijn vrouw + mijn Spyder en alle 10.000km/jaar (om te kunnen vergelijken).  Voor de geprojecteerde levensduur van 16 jaar komt dat op 160.000 km en dat gaf het volgende:

        1. Mini EV: 17 ton CO2
        2. BMW 320e: 25,9 ton
        3. Spyder: 59,9 ton

        Dat terwijl de Spyder de minste is voor wat betreft productie..  In de praktijk rijdt mijn Spyder minder dan 10k/jaar maar de BMW meer.

        edit – ook de Taycan Sport Turismo basis met performance battery gekozen, deze komt totaal op 26,6 ton

          UNE BATTERIE DE TAILLE RAISONNABLE ASSURE UNE PERTINENCE CLIMATIQUE ET ECONOMIQUE

          Bovenstaande link is de studie (art 12 okt 2022) waarnaar Gocar verwijst. Best interessant. Er wordt benadrukt dat, teneinde de ecologische impact van een EV maximaal te reduceren, het zaak is om een wagen te kiezen met “correcte” batterij. TTZ wat nodig is voor het typische gebruik, bijvoorbeeld dagelijks woon-werk verkeer.

          Op het moment van schrijven bedraagt de kost om 300 km te rijden (in F dus) 10€ bij thuis laden (doe maar 20€ in B), 40€ bij snelladen (!) tov 30€ voor een verbrander…

          Er wordt verderop in het artikel nog een lans gebroken voor hybrides op voorwaarde dat korte (dagelijkse, quoi) verplaatsingen daadwerkelijk elektrisch gereden worden en er dagelijks wordt opgeladen. (in dat opzicht is het hallucinant dat men in B 100% fiscale aftrekbaarheid geniet voor de benzine die een PHEV tankt!)
           

            Elektrische SUV heeft 100.000 km nodig om ecologische voetafdruk te compenseren

            … maar voor een compacte stadsauto is dat maar 15000 km. Het verschil is wel zéér frappant. Ik probeer uit te vissen waarom. 

            Uiteraard speelt de wijze waarop de elektriciteit opgewekt wordt ook een belangrijke rol.

              Tja, het is niet omdat men in Belgie zich niet uitspreekt tegen dat de uitvoering ervan vanzelfsprekend is/wordt:

              https://gocar.be/nl/autonieuws/elektrisch/waals-elektriciteitsnet-niet-klaar-voor-overgang-naar-elektrische-auto

                Einde verbrandingsmotoren in 2035: Duitsland zegt nee

                De afwijzing werd aangekondigd door de Duitse minister van Financiën Christian Lindner. Zijn land is van mening dat verbrandingsmotoren mogelijk moeten blijven voor nichesegmenten, en dat een puur en simpel verbod een slechte keuze is

                 

                  Lithiumtekort: het einde van de elektrische auto?

                  De autosector krijgt het zwaar te verduren, niet alleen bij gebrek aan halfgeleiders of chips, er is ook een tekort aan lithium en precies dat mineraal is essentieel voor de batterijproductie van elektrische auto’s.

                  De elektrische auto staat op het punt om door te breken. In heel Europa is het einde van de verbrandingsmotor in zicht en dat zelfs op korte termijn, wat de transitie naar koolstof neutrale voertuigen versnelt. Constructeurs reorganiseren zich volop zodat niet alleen de technologie, maar ook het modellenaanbod wordt aangepast.De middelen die initieel bestemd waren om verbrandingsmotoren te verfijnen, worden massaal ingezet voor de ontwikkeling van elektrische aandrijvingen. Men kan zich de vraag stellen of deze transitie niet weldra zal stoppen?De bijzonder hoge grondstofprijs en het dreigende tekort aan lithium – het mineraal dat essentieel is voor de productie van batterijen – zou wel eens roet in het eten kunnen gooien.Voor de autobranche is deze wending uitermate zorgwekkend, want als er ook een tekort aan lithium ontstaat, zou dit de huidige situatie met een gebrek aan halfgeleiders (chips) nog verergeren. Op de internationale markt wordt lithium nu al verhandeld voor ruim 22.000 dollar per ton en dat is het recordprijsniveau van 2018.De situatie is bijzonder nijpend want bepaalde merken hebben hun klanten nu al meegedeeld dat er enkel nog stockwagens zijn. Wat volgt, is totaal onduidelijk…De situatie is problematisch want experten gaan ervan uit dat de wereldwijde vraag naar lithium in de komende maanden met 26% zal stijgen om aan de groeiende vraag naar batterijen te voldoen.Hierdoor zou de marktvraag naar 450.000 ton stijgen, een volume dat 10.000 ton hoger ligt dan de huidige productie. Op de markten is de spanning te snijden en de traders doen er alles aan om hun voorraden veilig te stellen.Hoe verontrustend deze situatie ook is, het zal autoconstructeurs meer dan ooit dwingen om op zoek te gaan naar alternatieven voor lithium. En ook dat blijkt erg complex, omdat er momenteel bitter weinig oplossingen beschikbaar zijn. Deze schaarste zal mogelijk de hele batterij-industrie – die nog in volle expansie is – op zijn kop zetten.Het ziet er immers naar uit dat men bij gebrek aan grondstoffen, de bestaande materialen veel meer zal moeten recycleren. Omdat de kost om het mineraal te ontginnen momenteel nog betaalbaar is, wordt op dit ogenblik slechts 5% van het lithium gerecycleerd.Het ligt voor de hand dat men nieuwe recyclagesystemen zal moeten ontwikkelen, wat echter tijd zal kosten en de levertermijn voor auto’s verder zal opdrijven.

                    [quote=”Bladerunner post=286824″]
                    [quote=”wing post=286817″]Ik ben van eind 2019 bezig met Fluvius omdat na het plaatsen van de zonnepanelen ik piekspanningen heb tot 264V op het interne netwerk hier, en dat de omvormer makkelijk 30 keer afvalt bij een zonnige dag, nu zijn ze afgelopen donderdag nog eens ter plaatse geweest met “ne speciale” die ze bij hadden, en nu is ineens vastgesteld dat de bekabeling op straatniveau te “dun” is, daarmee geraakt de spanning niet buitenshuis en blijft het hier op het net zitten[/quote]

                    En waarschijnlijk betaal je hiervoor ook nog eens de distributiekosten, het zogenaamde prosumententarief? 
                     [/quote]
                    Ditzelfde verhaal heb ik thuis ook meegemaakt na de plaatsing van de zonnepanelen…omvormer sloeg in ‘restart’ (wat een minuut duurt) elke keer dat er een elektrisch toestel van middelmatig vermogen (pomp, …) aansloeg. Verlies aan opbrengst na paar jaar toch aanzienlijk.
                    Heb redelijk gestreden tegen het toen nog Eandis, maar uiteindelijk heb ik wél een gans nieuwe kabel gekregen, vanuit een nieuw bijgeplaatste hoogspanningscabine. ZONDER de kosten te moeten betalen, ook niet de graafwerken op de oprit noch de nieuwe installatie…

                    Dus al bij al hebben ze 
                    a. hun fout toegegeven (te grote spanningsvallen tussen de fasen)
                    b. alles in orde gebracht (ik heb wel wat geduld – en aangetekende brieven – gehad/verstuurd)
                    c. geen enkele kost in rekening gebracht…

                    dus soms lijkt het een gevecht tegen de bierkaai…maar is er toch ergens achter de schermen iemand met goodwill. Ik heb met een paar mensen gebeld toen die er echt mee in hun maag zaten, en die – bij het vermelden van mijn straat en huisnummer – direct wisten ‘over welk dossier het ging’…
                     

                      tis toch straf allemaal, en dan hoor je die groene minister het uitleggen in de afspraak gisterenavond…
                      Poetin en de chinezen gaan nog stevig lachen met ons 
                      wat n beleid…

                        klopt, maar daar ga ik ze ook eens over aanspreken nu….
                        Maar om terug te komen on topic, het netwerk is totaal verouderd en helemaal niet klaar voor een elektrisch tijdperk.., dit werd nog maar eens bevestigd door de techniekers ter plaatse….

                          [quote=”wing post=286817″]Ik ben van eind 2019 bezig met Fluvius omdat na het plaatsen van de zonnepanelen ik piekspanningen heb tot 264V op het interne netwerk hier, en dat de omvormer makkelijk 30 keer afvalt bij een zonnige dag, nu zijn ze afgelopen donderdag nog eens ter plaatse geweest met “ne speciale” die ze bij hadden, en nu is ineens vastgesteld dat de bekabeling op straatniveau te “dun” is, daarmee geraakt de spanning niet buitenshuis en blijft het hier op het net zitten[/quote]

                          En waarschijnlijk betaal je hiervoor ook nog eens de distributiekosten, het zogenaamde prosumententarief? 

                            laat me niet lachen met dat stroomgedoe, het hele netwerk is niet voorzien mochten we omschakelen naar een EV
                            Ik ben van eind 2019 bezig met Fluvius omdat na het plaatsen van de zonnepanelen ik piekspanningen heb tot 264V op het interne netwerk hier, en dat de omvormer makkelijk 30 keer afvalt bij een zonnige dag, nu zijn ze afgelopen donderdag nog eens ter plaatse geweest met “ne speciale” die ze bij hadden, en nu is ineens vastgesteld dat de bekabeling op straatniveau te “dun” is, daarmee geraakt de spanning niet buitenshuis en blijft het hier op het net zitten met allerlei gevolgen zoals huishoudapparaten defect, moederborden van Laser en printers defect, enzovoort….
                            Praat mij niet meer van elektriciteit … ze proberen ons allemaal in het zak te zitten met hun taxen, en inderdaad de stroom zullen ze uit het buitenland moeten gaan aankopen opgewekt uit vervuilende fabrieken en centrales ….., wie houd er hier wie voor de gek… ??
                            Dat ze het einde van de verbrandingsmotoren maar eens beginnen inluiden tegen 2050, en dan zijn ze er nog niet klaar voor…

                              Ach ja en als straks 3/4 elektrisch rijdt komen ze er plots ook achter dat de elektriciteit toch niet zo groen blijkt te zijn als eerst gedacht.  
                              Dan blijkt onze ingevoerde stroom opgewekt te worden door één of andere bruinkoolcentrale die men in het buitenland terug heeft opgestart omdat men anders niet voldoende elektriciteit heeft voor de eigen bevolking en blablabla.
                              Feit is dat we op verschillende fronten niet klaar zijn (en niet alleen België) voor elektrisch rijden.  Maar dat zal dan weer een probleem zijn voor de volgende regering.  Ik vraag me trouwens af waar onze kunstoffen vandaan gaan komen wanneer er geen/minder olie meer geraffineerd zal worden….. We gaan boeiende tijden tegemoet….dat is zeker.

                                Einde verhaal voor palm- en sojaolie als biobrandstof: “Ze veroorzaken net méér uitstoot”
                                https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210911_97732735?fbclid=IwAR1Ctm6bj3Ai3tBqNNIP7s4lJEqt_bFh4i1QWFEWIyQvLKoHpgDjpPRs9Vc

                                  Opinion: why Porsche should never make an electric 911 [TopGear Magazine]

                                  Euh, okee. Maar dat gaan ze natuurlijk wel doen, een elektrische Porsche 911 brengen. Niet de eerste 5 jaar, maar daarna. 

                                  Interessant is dat design chef Mauer dagelijks met een 911 Turbo bolt maar na een paar dagen Taycan “Turbo” (yeah, right) vindt dit zijn 911 “stuk” is (yeah, right)… Tsk, tja… de overtreffende trap van een 911 Turbo is inderdaad een EV. Méér pk, méér koppel. Maar niemand vindt dat er een EV GT3 zou moeten komen natuurlijk. Misschien moeten ze naast een gamma “gewone” EV 911 ook een exclusieve benzine “GT3” 911 reeks op de been houden en doorontwikkelen. 

                                    Héél ‘competente’ mensen hebben plotseling vastgesteld dat fijn stof afkomstig van remblokken, -schijven en banden méér milieu belastend zouden zijn dan tot nu toe gedacht, en in bepaalde gevallen erger dan roetuitstoot. Direct werd gewaarschuwd dat taksen op banden, remblokken en remschijven wel eens merkbaar zouden kunnen verhogen. Komt hen nog goed uit, gezien een EV merkbaar zwaarder weegt dan een wagen met gewone brandstof. Het verlies aan taksen uit gewone brandstof -gezien de verkoop hiervan zal dalen- zal hiermee reeds een beetje gecompenseerd zijn. De brandstofprijzen en verkeerstaksen zullen in ieder geval stijgen. Hoeveel is nu nog niet gekend. Het zal dezelfde weg uitgaan als we gezien hebben voor tabak en sigaretten. De taksen stelselmatig doen toenemen, totdat de winst op taksen en accijnzen terug neigen te dalen, gezien een mindere verkoop. Zélfs een prijsdaling is dan geen probleem, als de verkoop maar terug aantrekt om een optimale winst voor de staat te bekomen.

                                  15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 105)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.