einde verbrandingsmotoren in 2035

Home Forum Zeverhoekje einde verbrandingsmotoren in 2035

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      De Euro 7-norm, die in 2025 van kracht gaat, zal wellicht de doodsteek geven aan verbrandingsmotoren.

      Hoewel de Euro 6D “Full”-norm pas sinds 1 januari van dit jaar is ingevoerd, zijn de autofabrikanten al druk bezig met de ontwikkeling van motoren die zullen voldoen aan de volgende fase van de Europese maatregel om luchtvervuiling te beperken. Deze Euro 7-norm gaat in 2025 van kracht en belooft extreem streng te zijn, ook al zijn nog niet alle details bekend.

      De maximale NOX-emissies zullen zeker een probleem vormen: deze zijn momenteel vastgesteld op 60 mg/km, maar moeten evolueren naar maximaal 30 mg/km voor de Euro 7A-norm, en vervolgens naar 10 mg/km voor de volgende Euro 7B-fase. Wat CO2 betreft, zou de uitstoot met 66% moeten dalen om aan de Euro 7A-norm te voldoen en zelfs met 90% voor de Euro 7B-norm.

      Intussen dringt de ACEA (Association of European Automobile Manufacturers) en de Duitse brancheorganisatie VDA aan op een herziening van de Euro 7-norm, omdat het ernaar uitziet dat deze zou kunnen leiden tot het compleet verdwijnen van verbrandingsmotoren, aangezien de toepassing ervan in de praktijk onhaalbaar is. De Europese leiders wordt verweten dat ze eropuit zijn om alleen nog elektrische auto’s of modellen op waterstof toe te laten. Autofabrikanten zijn nu volledig de kluts kwijt aangezien ze niet meer weten wat ze nog mogen ontwikkelen en wat niet, en men vreest dat er koppen zullen rollen omdat de nodige investeringen om volledig over te schakelen op emissieloze voertuigen aanzienlijk zijn en dat de rentabiliteit hierdoor in gedrang zal komen. De toekomst voor de automobielsector is bijzonder onzeker geworden.

      Bron: HLN

    15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 105)
      • [confidential]Idd, als we zo doorgaan zijn we in 2050 met 10 miljard. De milieu impact van 2,5 miljard extra mondjes voeden …[/confidential]

          [hide]Misschien allemaal eens stoppen met kindjes maken, dat zou pas goed zijn voor het milieu

            Ook EV’s zijn des duivels: Klimaatactivisten op autosalon IAA van München [Autogids] 

            Grotendeels mee eens want er is weinig logica aan om een persoon te verplaatsen met een machine van 2 ton. Soit, we doen mee natuurlijk. Schuldgevoel of niet:

            Opinion: is it okay to enjoy a 600bhp super-SUV when ‘our house is on fire’? [TopGear]

             

              Dat weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat voor bepaalde toepassingen de klassieke motorisaties in gebruik zullen blijven.

              En wat met de zware machines in de landbouw bijvoorbeeld? In de oogst moeten die 16 uur aan een stuk kunnen werken terwijl de gemiddelde auto minder dan een uur per dag rijdt. Met batterijen wordt dat moeilijk.


               

                Zou dit ook nog lukken wanneer ze straks elektrisch aangedreven zijn?

                 

                  De Audi E-tron is gewoon ongeschikt om veel snelweg-kilometers mee af te malen. Beperkte range en geen 800V in tegenstelling tot de Taycan. Volgend jaar komt er een verbeterde versie want de huidige is al achterhaald.

                  Autogids in 2018: “In de praktijk beschik je niet over 400 kilometer rijbereik. In de omstandigheden waarin zijn batterij het best functioneert, rekende de e-tron ons voor dat we met 320 tot maximaal 350 kilometer tevreden zouden moeten zijn. We zagen een gemiddeld verbruik van 28,5 kWh/100 km, wat toch aan de hoge kant is.”

                  320 km is ook maar theorie want je kan toch niet tot 0% rijden. In de praktijk rij je tot 10% leeg en vanaf 80% gaat laden veel trager. Dus in praktijk kan je daarmee 2 uurtjes op de snelweg rijden. Laden 10-80% duurt zeker 30 minuten (20 minuten in Taycan, 18 minuten in de IONIQ 5)

                  De toekomstige A6 E-tron wordt wel beter, meer range en 800V. Ook de Macan EV gebruikt dat platform

                    De realiteit haalt in …


                         

                          Maar als u OCMW steun geniet kunt u wellicht naar hartelust blijven sjoemeldieselen: 

                          Strategie ‘Low Emission Mobility’Om de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Brusselaars te verbeteren en tegelijk de klimaatdoelstellingen van het Akkoord van Parijs te respecteren, heeft de Brusselse Hoofdstedelijke Regering zich tot doel gesteld om tegen 2030 dieselvoertuigen te verbieden en benzine, lpg en cng-voertuigen te verbieden tegen 2035, rekening houdend met de sociaaleconomische situatie van gezinnen en bedrijven.

                              Fietsen maar dan. Mijne pedelec verbruikt 1% van een Taycan. Wel fris in de winter en dikwijls natte broekspijpen 

                              BBL juicht BXL toe:
                              Brussel bant de verbrandingsmotor: wanneer volgen Gent en Antwerpen?

                                  In DS vandaag: De Brusselse regering bant dieselmotoren vanaf 2030 en benzinemotoren vanaf 2035. De maatregel zal een grote impact hebben op de gezondheid van de Brusselaars. Het is ook het ontbrekende puzzelstuk om de Europese klimaatdoelen te kunnen halen. 

                                  De Brusselse regering klopte donderdag af op een stappenplan om de diesel- en benzinemotor te bannen tegen 2030 en 2035. Het Gewest wil zich met die drastische maatregel in de voorhoede van het Europese transitiepeloton katapulteren, in navolging van onder meer Parijs en Londen.

                                  Dit komt niet onverwacht. Dus hoezeer de huidige batterijwagens nog aan verbetering te winnen hebben, wie nu nog een “normale” koopt zal de waarde ervan zien dalen naarmate 2030/2035 nadert. Ik lees wel niet expliciet of ook de “echte” hybrides (dus die welke x km elektrisch aankunnen) ook geweerd worden.

                                   

                                     

                                    Cupra Born (= ID3)

                                     
                                     

                                  15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 105)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.