einde verbrandingsmotoren in 2035

Home Forum Zeverhoekje einde verbrandingsmotoren in 2035

  • Maker
    Discussie
  • De Euro 7-norm, die in 2025 van kracht gaat, zal wellicht de doodsteek geven aan verbrandingsmotoren.

    Hoewel de Euro 6D “Full”-norm pas sinds 1 januari van dit jaar is ingevoerd, zijn de autofabrikanten al druk bezig met de ontwikkeling van motoren die zullen voldoen aan de volgende fase van de Europese maatregel om luchtvervuiling te beperken. Deze Euro 7-norm gaat in 2025 van kracht en belooft extreem streng te zijn, ook al zijn nog niet alle details bekend.

    De maximale NOX-emissies zullen zeker een probleem vormen: deze zijn momenteel vastgesteld op 60 mg/km, maar moeten evolueren naar maximaal 30 mg/km voor de Euro 7A-norm, en vervolgens naar 10 mg/km voor de volgende Euro 7B-fase. Wat CO2 betreft, zou de uitstoot met 66% moeten dalen om aan de Euro 7A-norm te voldoen en zelfs met 90% voor de Euro 7B-norm.

    Intussen dringt de ACEA (Association of European Automobile Manufacturers) en de Duitse brancheorganisatie VDA aan op een herziening van de Euro 7-norm, omdat het ernaar uitziet dat deze zou kunnen leiden tot het compleet verdwijnen van verbrandingsmotoren, aangezien de toepassing ervan in de praktijk onhaalbaar is. De Europese leiders wordt verweten dat ze eropuit zijn om alleen nog elektrische auto’s of modellen op waterstof toe te laten. Autofabrikanten zijn nu volledig de kluts kwijt aangezien ze niet meer weten wat ze nog mogen ontwikkelen en wat niet, en men vreest dat er koppen zullen rollen omdat de nodige investeringen om volledig over te schakelen op emissieloze voertuigen aanzienlijk zijn en dat de rentabiliteit hierdoor in gedrang zal komen. De toekomst voor de automobielsector is bijzonder onzeker geworden.

    Bron: HLN

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 105)
    • Je hebt natuurlijk gelijk. De huidige batterijen zijn zeker voor veel verbetering vatbaar en zijn veel te duur. Ik las gisteren dat men in D een aankooppremie van 9000 euro schenkt aan wie een elektrische wagen koopt, dus een VW ID3 wordt dan wel betaalbaar want deze kost dan evenveel als een Golf. Als Belgische particulier zie ik het voordeel niet. Betere batterijen zitten wel in de pijplijn.

      Voor bedrijven (in B) is dat toch anders want de professionele kosten van EV’s zijn (nu nog) 100% fiscaal in te brengen. Het bouwbedrijf waarvoor ik werk gaat omschakelen en ik geef ons gelijk. Als projectleider bezoeken wij vaak meerdere werven in de driehoek A’pen-Gent-BXL en ons bedrijf situeert zich centraal daarbinnen. Op het dak van ons kantoorgebouw liggen zonnepanelen. Er komen extra laders op onze parking (nu is er maar één voor 2 EV en één hybride). Het plaatje klopt volledig. Ik heb vorig jaar een dagje met een ID3 gereden en moet toegeven dat deze ideaal is voor het gebruik dat wij nodig hebben. Met een echte range van 350 km hebben wij geen enkel probleem om op één dag 2 steden te bezoeken en terug te rijden. We bezoeken gebouwen in de centra en daar is de ID3 perfect: geen lawaai, geen vuile rook, geen versnellingen.

      Misschien koop ik er zelf ook wel één als bedrijfswagen. Maar de technisch quasi identieke Cupra Born ziet er veel appetijtelijker uit. Hopelijk komt er ooit een Porsche variant maar ik vrees er voor. Ik denk dat die Cajun een ander platform is (E-Macan).

        Ze zullen toch nog wel een tandje mogen bijsteken dan met het bereik of de snelheid van opladen…
        een voorbeeld:
        Ik woon in Altea en daar is mijn kantoor, ik heb nog een afdeling in Murcia. Verleden week van Altea naar La manga mar menor gereden (+-250km), half uur meeting, Dan naar verschillende woningen gaan kijken met de klant. Tegen we klaar waren, stond er nog een extra 200km op de teller. Afscheid genomen en terug naar Altea… Dus 700km op 1 dag waarbij je ni echt de tijd hebt om de auto effe een paar uur bij te laden.

        De afstanden hier zijn gewoon groter en dat is hier normaal voor effe 130km te rijden voor naar de Ikea te gaan in Valencia bvb. Dus veel EV zie je hier niet of het is ne Noor of nen Belg met een hybride. Ook het net is helemaal nog niet uitgebreid genoeg. Die 3 of 4 laadpunten aan een carrefour gaan het niet doen denk ik, zeker niet als je een parking hebt van 500 of meer plaatsen en 4 oplaadplaatsen… 

          [quote=”ZUFF-65 post=285953″]Dat is reeds oud nieuws hé ; dit soortgelijke testen vind je reeds 4 maanden terug op Youtube kanaal .
           Wat wil je nu eigenlijk brengen, of heb je aandacht nodig met je % statistieken misschien ? 

          Wat in Noorwegen praktisch en niet praktisch  is , geldt toch niet voor ons , of overweeg je naar Noorwegen te verhuizen  ? [/quote]
          Dag Paul,

          Slechte dag?

            Touring meldt heel veel problemen met elektrische en hybride voertuigen

            Vaak zijn de chauffeurs volgens Touring het nog niet gewoon om met een elektrisch voertuig te rijden en komen ze met een lege batterij te staan.

             

              Dat is reeds oud nieuws hé ; dit soortgelijke testen vind je reeds 4 maanden terug op Youtube kanaal .
               Wat wil je nu eigenlijk brengen, of heb je aandacht nodig met je % statistieken misschien ? 

              Wat in Noorwegen praktisch en niet praktisch  is , geldt toch niet voor ons , of overweeg je naar Noorwegen te verhuizen  ? 

                Getest: de échte autonomie van elektrische auto’s

                Noorse  automobielfederatie heeft EV getest tot ze plat waren. Groot verschil tussen winter en zomer blijkbaar. Winter is wel echt winter daar natuurlijk.

                  Ik heb eind vorig jaar mijn oude Nissan camionette afgedankt, die roestbak raakte niet meer door de keuring en was uiteraard al lang niet meer LEZ toegelaten. Wellicht rijdt die nu ergens ginderachter, soit. Ik mis die (sporadisch) wel maar wil voor een aankoop wel zeker zijn dat ik dat ding als vanouds fiscaal kan inbrengen, ik ben wel gek maar niet zo gek. 

                  Omdat ik nergens kon lezen wat ik wou weten heb ik dan maar direct de minister gemaild met de vraag wat de plannen waren betreffende fiscale aftrok van lichte vracht. Veel wijzer ben ik niet van het antwoord hieronder maar er stond wel een waarschuwing in:

                  Geachte heer

                  Lichte bedrijfsvoertuigen vallen alsnog buiten de nieuwe regeling en behouden een fiscaal voordeel voor verbrandingsmotoren. Er zal wel een permanente monitoring gebeuren om te zien in hoeverre er verschuivingseffecten zouden kunnen plaatsvinden van personenwagens naar lichte vracht. Mochten grote verschuivingseffecten zich voordoen in de toekomst, dan wordt de minister van Financiën ermee belast om maatregelen uit te werken en voor te stellen teneinde deze verschuivingseffecten teniet te doen.

                  Met vriendelijke groeten

                  Het Kabinet van Minister Vincent Van Peteghem

                  Ik neem aan dat hiermee particulieren bedoeld worden die een bestelwagen kopen om zo heel weinig wegentaks te betalen. Wat nu al gebeurt. En het spreekt natuurlijk voor zich dat bepaalde “technische” werknemers hun “salaris” personen-bedrijfswagen zullen omruilen voor een lichte-vracht-bedrijfswagen met verbrandingsmotor ipv een EV te kopen. of zoiets.

                    Absoluut, ik las laatst nog over bepaalde “solid state” batterijen voor BMW, er is sprake van 2030: BMW to develop Solid State batteries by 2030, have a prototype by 2025

                    Kijk maar rond op de baan, de doorsnee bestuurder wil gewoon iets dat start en rijdt en niet te veel kost, geef hen maar eens ongelijk. Wij zijn de gekken die fortuinen spenderen aan bakken op wielen die 3x sneller dan nodig kunnen rijden. De meest verkochte niet-bedrijfswagen is de Dacia Sandero. In UK verkochten ze er daarvan in 2020 meer dan 100.000. Maar een elektrische variant zou het dubbele in aankoop kosten. De mensen gaan dat niet kopen.

                      ik lees om de zoveel weken dat er nieuwe batterij technologie op komst is
                      tja, op komst zal die wel zijn, doch korte termijn zou ik niet veel verwachten, die dingen worden altijd uitgesteld, altijd wel links of rechts een verschil tussen labo & praktijk
                      en als ze komen zullen ze eerst in de high-margin modellen aangeboden worden en zeker niet terug te vinden zijn op de meer ‘democratische’ modellen voor de particulier

                        Helemaal mee eens.

                        En wat camionetten betreft idem. Met het huidige gewicht aan batterijen zit je onzalig dicht bij een leeggewicht van 3500 kg, dus qua  vrachtwagen is dat redelijk zinloos.. dat zal wellicht meegespeeld hebben om de lichte vrachtwagens voorlopig te ontzien in de regeling vanaf 2026

                          Als particulier klant zou ik nog FF wachten met de aankoop van een EV of hybrid.
                          Er gaat binnenkort een razendsnel oplaadbare batterij in productie die ook nog eens drie maal langer mee gaat.

                          Australische onderzoekers ontwikkelden een aluminiumionbatterij met grafeen erin. Die laadt in een paar minuten op en gaat veel meer cycli mee dan zijn lithiumion-broertje. Een Australisch bedrijf gaat de nieuwe batterijen nu produceren.

                          lees meer:
                          https://www.deingenieur.nl/artikel/razendsnel-oplaadbare-batterij-binnenkort-in-productie?fbclid=IwAR0m625O-q_HjdHPPNqjCM-FJJ2ybGjuAA40lStH9Mk1VVBwA_WiFQIFcv4

                            Ondertussen zijn de fiscale regels aangescherpt voor de bedrijfswagens van binnen enkele jaren. Auto’s met verbrandingsmotor vallen zoals verwacht terug naar nul percent, dit tegen 2028. Het is het jaar van aanschaf dat telt, bestaande blijven in de bestaande regeling

                            Maar ook EV’s zullen vanaf 2031 naar 67,5% zakken ipv nu 100% tot 2026 en daarna elk jaar minder. Voor hybrides wordt het een tussenoplossing blijkbaar. 

                            Lichte vracht valt helemaal buiten de regeling, dus voor een zelfstandige blijft die 100% aftrekbaar (als hij die maar zuiver beroepsmatig gebruikt tenminste). Diesel geen probleem…

                              Me dunkt dat onze gedebardeurde vriend het EV gebeuren stilaan beu is. Schat, ik ga even de Taycan opladen, binnen een halve dag ben ik terug, dan kan ik weer 50 km rijden…

                                De VW ID-3 is ook dik okee voor gewoon gebruik. 

                                Ik ga er echter geen kopen met de huidige batterij-technologie. Binnen enkele jaren komen er véél betere aan.

                                  als je iets doet, doe het direct te goei

                                  EV = Taycan

                                  PS: rijbereik en laadtijd idd wat teleurstellend, voor de rest echt wel top 

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 105)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.