einde verbrandingsmotoren in 2035

Home Forum Zeverhoekje einde verbrandingsmotoren in 2035

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      De Euro 7-norm, die in 2025 van kracht gaat, zal wellicht de doodsteek geven aan verbrandingsmotoren.

      Hoewel de Euro 6D “Full”-norm pas sinds 1 januari van dit jaar is ingevoerd, zijn de autofabrikanten al druk bezig met de ontwikkeling van motoren die zullen voldoen aan de volgende fase van de Europese maatregel om luchtvervuiling te beperken. Deze Euro 7-norm gaat in 2025 van kracht en belooft extreem streng te zijn, ook al zijn nog niet alle details bekend.

      De maximale NOX-emissies zullen zeker een probleem vormen: deze zijn momenteel vastgesteld op 60 mg/km, maar moeten evolueren naar maximaal 30 mg/km voor de Euro 7A-norm, en vervolgens naar 10 mg/km voor de volgende Euro 7B-fase. Wat CO2 betreft, zou de uitstoot met 66% moeten dalen om aan de Euro 7A-norm te voldoen en zelfs met 90% voor de Euro 7B-norm.

      Intussen dringt de ACEA (Association of European Automobile Manufacturers) en de Duitse brancheorganisatie VDA aan op een herziening van de Euro 7-norm, omdat het ernaar uitziet dat deze zou kunnen leiden tot het compleet verdwijnen van verbrandingsmotoren, aangezien de toepassing ervan in de praktijk onhaalbaar is. De Europese leiders wordt verweten dat ze eropuit zijn om alleen nog elektrische auto’s of modellen op waterstof toe te laten. Autofabrikanten zijn nu volledig de kluts kwijt aangezien ze niet meer weten wat ze nog mogen ontwikkelen en wat niet, en men vreest dat er koppen zullen rollen omdat de nodige investeringen om volledig over te schakelen op emissieloze voertuigen aanzienlijk zijn en dat de rentabiliteit hierdoor in gedrang zal komen. De toekomst voor de automobielsector is bijzonder onzeker geworden.

      Bron: HLN

    15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 105)
      • Bovenstaande doet mij allesbehalve naar de VW dealer rennen om een ID3 of ID4 te kopen. Ze gaan in prisma vorm investeren. En dan? Het enige voordeel is compactheid. Gewicht blijft even slecht. 

        Sold state is de toekomst: dubbele range voor hetzelfde gewicht, overslijtbaar.. Maar daar is nog veel onderzoek voor nodig, ik lees dat er vanaf 2024 de eerste productie zou zijn

           Het lijkt wel op een een heilige “kruistocht -boetetocht”  van het VW concern  ,daar waar ze in een recent verleden nog de kroon spande in “diesel- software -gesjoemel.” 
          Waar zitten de addertjes onder het gras ? Geloof niet alles aub als zoete koek.  
           
          Azie  zal altijd koploper blijven in produktie van betrouwbare/betaalbare accu’s die evolutie van de EV’s enkel maar  ten goede komen     

            AutoGids:

            VW gaat batterijen produceren in 6 Europese

            De Volkswagen-groep is zich bewust van zijn zwakke positie qua batterijvoorziening, die tegenwoordig bijna exlusief uit Azië komt. Maar de constructeursgroep wil zijn onafhankelijkheid terugwinnen op dit gebied door tegen 2030 6 batterijfabrieken te hebben in Europa.

            Om zijn productie te optimaliseren in termen van efficiëntie en winstgevendheid, is VW van plan een nieuw type batterijcellen te produceren. Het gaat om prismatische cellen, terwijl de meeste EV-constructeurs, waaronder Tesla, gewoonlijk cilindrische cellen gebruiken. Die zijn goedkoper en gemakkelijker te fabriceren, maar nemen meer plaats in beslag en bieden dus een lagere energiedensiteit.Prismatische cellen, die eruit zien als een dun boekje in een rechthoekig metalen omhulsel, zouden compactere batterijpakken mogelijk maken. Een derde alternatief is de dunnere, lichtere, buidelvormige batterij.

            Maar de toekomst ligt waarschijnlijk in de solid-state batterijen, die goedkoper te assembleren zijn en superieure snellaadcapaciteiten hebben.

              Zo voortrekkerig is dat vandaag nu ook niet meer

              VW heeft serieuze plannen:

              VW batterijenfabrieken

              Dus ze zeggen zelf dat de batterijen de helft goedkoper zullen worden. Dat belooft dus weinig goed voor de inruilwaarde van de huidige e-modellen.

                Na meer dan 1,5 miljoen afgelegde diesel km’s wordt de nieuwe bedrijfswagen wellicht ook een elektrische indien de thuisinstallatie de audit doorstaat uiteraard.  Een gevolg van het feit dat mijn werkgever graag een voortrekkersrol wil spelen.  Erg vind ik het niet maar het zal toch een aanpassing worden.  Gelukkig heb ik nog een flat 6 in de garage staan. 🙂

                  “Traditionele auto’s verspillen veel meer grondstoffen dan elektrische”

                  Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto die op fossiele brandstoffen rijdt het equivalent van een stapel olievaten van 25 verdiepingen. Als je rekening houdt met de recyclage van batterijmaterialen, zou er ongeveer maar 30 kg metaal verloren gaan, pakweg de grootte van een voetbal,”

                  T&E voorspelt “een grotere efficiëntie van batterijen en meer recyclage, waardoor de EU een pak minder afhankelijk zal zijn van de invoer van grondstoffen dan van olie”.

                    Ik denk dat de files zich wel zullen oplossen omdat de meerderheid zulke wagens niet kan betalen… veel mensen hebben geen euro op de rekening staan dus een wagen van +30k is dan taboe. Als de ev’tjes andere prijzen gaan hanteren heb ik niks gezegd.

                    Nu zijn er geen taksen ge betalen maar zodra het meerendeel hiermee gaat rijden??!! Ik zie al een recyclage index voor de batterijen komen, een stroom opname tax, hoe meer Kw je wagen heeft, hoe meer die aan het net vraagt dus hoe meer tax je zal mogen betalen. Vermogens tax, dus terug naar het oude model ivm BIV ….(ik hoop dat er gene politieker op het forum zit of we hangen)

                      @yellowsub. Helemaal mee eens, mijn huidige daily is een Audi A1 40TFSI (zelfde motor als Polo GTI), klein, praktisch en toch veel fun om mee te rijden. Alvorens naar een EV (te moeten) overschakelen toch eerst nog een beetje oldskool GTI-ish fun. BTW ik heb zelfs een manuele handrem ( wat is dat?, zeiden mijn kids!)  

                        Paul, inderdaad is er op zich qua rijden niets verkeerd aan een EV. Ik reed een dagje naar werven met de ID3 (204 pk) en die voldoet ruimschoots, maakt geen lawaai, stoot geen walmen uit in de stad en je moet niet schakelen. Kost wel 38000 euro! En de huidige batterijen zullen binnen enkele jaren in alle opzichten als archaisch beoordeeld worden. Laat maar.

                        Dus als ik nu een bedrijfswagen zou kopen, zou ik maar een 12500 willen spenderen aan een leuke praktische kleine tweedehandse benzine wagen met redelijke CO2 de ik op max 3 jaar zou afschrijven. Voorbeelden: Suzuki Swift Sport (een gele!), VW Up! tsi of GTI (een rode!), Fiësta ST-line…
                         

                          [quote=”DST” post=284350″] 

                          ik ben toch fan van de benzine aangedreven Fords[/quote]

                          @DST
                            : beide modellen scoren slechte CO en CO2 uitstoot hé

                            Aansluitend op het artikel van Yellow Sub hierboven 
                            Toevallig  ben ik deze namiddag gaan testrijden met een EV , nl de  Polestar 2. 
                            Ik moet toegeven deze EV  , van het afgeleide concept model Volvo 40.2  helemaal geen afdankertje is ,zoals eerst werd aangegeven in de pers.  Je moet er mee gereden hebben alvorens een ordeel te kunnen vellen. Je bent onderweg met  408pk ( knappe acceleratie trouwens )  en 2150kg  en toch merk je het niet  op de Polestar 2   net zoveel weegt als een Land Rover Discovery Sport.  De Polestar  2 stuurt voortreffend in lange doordraaiende bochten en zijn afwerking en ook rijcomfort is op het niveau van zijn zweedse zuster car . Ook zie je niet deze EV volledig geproduceerd en geassembleerd word in China. De afwerkingskwaliteit is evenwaardig als  bij Volvo 

                            Prijskaartje  gem vanaf 60.000 tot 72.000€ afhank van nog enkele extra pakketten ;maar je  hebt reeds een rijkelijk aangeklede versie voorpakweg 60.000€ 

                            Als nu nog de infrastructuur ivm Laadpalen ( en vooral de DC snelladers van 150kW ) in Belgie intensief vooruitgang boekt dan zijn we klaar om binnen enkele jaartjes allemaal met een daily driver over te stappen naar EV . Maar  zoals de belangrijke vaccinatie Cov19 nu al vertraging oploopt, zo zal  ook de ontwikkeling van ons laadpalennet ook 3 versnellingen hoger moeten schakelen, opdat de files zich niet zouden verplaatsen van de snelweg naar het wachten bij het laadstation hé . Belgie en zijn gewesten en mobiliteit ; het is een complex   gegeven! 

                            Alleszins , ik heb genoten van mijn 45min met de Polestar  2      en weet dat  een EV 0 € BIV en 0€ Jaarlijkse VB   kost ( voorlopig toch in Belgenland) 

                            Prettig Weekend Allemaal 

                             

                             
                             

                                  Volvo wil tegen 2030 alleen nog elektrische auto’s bouwen en gaat die volledig online verkopen

                                  Mijn man-logica zegt nochtans dat de huidige e-wagens veel te duur en veel te onpraktisch qua range en opladen zijn. Als ik vandaag zou verplicht zijn een gewone wagen te kopen dan zou het nog steeds een goedkope tweedehandse kleine benzine zijn

                                  PM

                                    Ford? Waar? 

                                  15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 105)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.