- Dit onderwerp bevat 105 reacties, 24 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 3 maanden geleden door .
-
Discussie
-
30 januari 2021 om 11:14
De Euro 7-norm, die in 2025 van kracht gaat, zal wellicht de doodsteek geven aan verbrandingsmotoren.
Hoewel de Euro 6D “Full”-norm pas sinds 1 januari van dit jaar is ingevoerd, zijn de autofabrikanten al druk bezig met de ontwikkeling van motoren die zullen voldoen aan de volgende fase van de Europese maatregel om luchtvervuiling te beperken. Deze Euro 7-norm gaat in 2025 van kracht en belooft extreem streng te zijn, ook al zijn nog niet alle details bekend.
De maximale NOX-emissies zullen zeker een probleem vormen: deze zijn momenteel vastgesteld op 60 mg/km, maar moeten evolueren naar maximaal 30 mg/km voor de Euro 7A-norm, en vervolgens naar 10 mg/km voor de volgende Euro 7B-fase. Wat CO2 betreft, zou de uitstoot met 66% moeten dalen om aan de Euro 7A-norm te voldoen en zelfs met 90% voor de Euro 7B-norm.
Intussen dringt de ACEA (Association of European Automobile Manufacturers) en de Duitse brancheorganisatie VDA aan op een herziening van de Euro 7-norm, omdat het ernaar uitziet dat deze zou kunnen leiden tot het compleet verdwijnen van verbrandingsmotoren, aangezien de toepassing ervan in de praktijk onhaalbaar is. De Europese leiders wordt verweten dat ze eropuit zijn om alleen nog elektrische auto’s of modellen op waterstof toe te laten. Autofabrikanten zijn nu volledig de kluts kwijt aangezien ze niet meer weten wat ze nog mogen ontwikkelen en wat niet, en men vreest dat er koppen zullen rollen omdat de nodige investeringen om volledig over te schakelen op emissieloze voertuigen aanzienlijk zijn en dat de rentabiliteit hierdoor in gedrang zal komen. De toekomst voor de automobielsector is bijzonder onzeker geworden.
Bron: HLN
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.