Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › Eindelijk een 993
- Dit onderwerp bevat 391 reacties, 53 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 11 maanden geleden door
Eric Gheuens.
-
MakerDiscussie
-
14 oktober 2015 om 21:03
Na in juli een 993 gekocht te hebben in the states, is hij maandag ll. eindelijk toegekomen. Mijn 911 2.7 is de maandag ervoor afgehaald door de nieuwe eigenaar. De koper is trouwens een hele sympathieke persoon waar ik nog contact mee zal hebben. De 993 is een zilverkleurige coupé carrera 2 met beige lederen interieur. Zoals verwacht is er veel werk aan. Dat is ook de reden waarom ik hem gekocht heb. Ik zal er zeker een juweeltje van maken want de basis is heel goed. Mijn 993 Is een droom die uitgekomen is :happydance:
Hierbij nog een fotootje. -
MakerDiscussie
-
And the soap goes on …
Mijn repliek
“Geachte,
Ik heb op heden uw brief ontvangen. De reden dat ik mijn voertuig nog niet ingeschreven heb is enerzijds te wijten aan het feit dat hij technisch niet in orde is (lekkend stuurhuis, voorvering versleten, vier verschillende banden, ontbreken rechter buitenspiegel,…) Deze zaken zijn ondertussen bijna opgelost.
Anderzijds, en dit is het grootste probleem, dient er bij invoer van een Amerikaans voertuig een hele procedure gevolgd te worden om het voertuig uiteindelijk ingeschreven te krijgen. De eerstvolgende stap is het voertuig aanbieden bij d’Ieteren import in Brussel om een technische fiche te krijgen. Na het aanbieden duurt het 2 á 3 weken vooraleer je die technische fiche hebt. Dan moet ik mij met mijn voertuig en de technische fiche aanbieden bij een keuringsstation voor een homologatiekeuring. Daarna is het 2 á 3 maanden wachten op het gelijkvormigheidsattest en het identificatieplaatje. Hierna moet men terug naar het keuringsstation om een gewone keuring te ondergaan, en dan pas kan het voertuig ingeschreven worden. In het “worst case scenario” zal het dus – buiten mijn wil om – nog een 4-tal maanden duren vooraleer ik het voertuig kan inschrijven. Ikzelf zou niets liever hebben dan dat ik het voertuig nu reeds in het verkeer zou kunnen brengen, maar dat blijkt (cfr voorgaande) niet zo simpel te zijn.
Hiervoor hoop ik op uw begrip, en laat ik bij deze ook weten dat ik mijn voertuig zo vlug als mogelijk zal inschrijven en aan de betalingsmodaliteiten zal voldoen.Tevens laat ik u nog weten dat ik een aanvraag tot toepassing van de overgangsbepaling voor de verkeersbelasting en DIV heb ingediend, gekend bij uw diensten onder ref. nr. VFP0001/003234379316.
Met vriendelijke groeten,
Peter”
Het antwoord
“Beste,
In antwoord op uw mail kan u meedelen dat ik op basis van uw verklaring geen vrijstelling kan geven voor de te betalen verkeersbelasting.
U dient mij de nodige bewijzen over te maken die aantonen dat er met het voertuig niet op de openbare weg werd gereden en dat de niet-inschrijving van dit voertuig afhankelijk is van technische of administratieve redenen.
Gelieve mij dan ook de volgende documenten over te maken aub:
1. aankoopovereenkomst van dit voertuig, of ander document van rond de periode van invoer, met kilometerstand op vermeld en een foto van de huidige kilometerstand; indien de kilometerstand sinds invoer zou gewijzigd zijn dient u dit verschil in
kilometers gedetailleerd aan te tonen, het is immers niet toegelaten met een ingevoerd voertuig op de openbare weg te rijden zonder Belgische nummerplaat.
2. facturen reparatie, verklaring garagist of facturen aankoop wisselstukken.
3. bewijs van afspraak voor gelijkvormigheidskeuring.Mag ik u verzoeken mij deze bewijzen over te maken voor de uiterste datum vermeld op mijn schrijven.
Gelieve ook te noteren dat dit enkel het dossier INVOER betreft met de bovenvermelde referte, wat betreft de toepassing voor de overgangsbepaling zal u op de hoogte gebracht worden door een ander dienst.
Met vriendelijke groeten
Sigrid Willems
Dossierbehandelaar invoerVlaamse overheid
VLAAMSE BELASTINGDIENST
Afdeling Taxatie
Dienst Taxatie Overige Belastingen
Invoer_vlabel@fb.vlaanderen.be
Vaartstraat 16, 9300 Aalst
http://belastingen.vlaanderen.be”Mijn vraag
“Geachte,
Ik heb kennis genomen van uw mail en heb nog volgende vraag daaromtrent:
Stel dat ik u laat weten dat u mij een overschrijving mag bezorgen mbt het betalen van de VB en BIV. Bij ontvangst schrijf ik het te betalen bedrag over op rekening van de Vlaamse belastingdienst. Wat gebeurt er dan als ik het voertuig effectief inschrijf? Moet ik dan nogmaals betalen? Blijf ik dan VB betalen in de toekomst onder het “oude” systeem?Mvg, Peter”
Het antwoord
“Beste,
Op het ogenblik van inschrijving wordt er gecontroleerd of er dubbele verkeersbelasting of BIV gevestigd is waarop er op dat ogenblik een terugbetaling zal aangemaakt worden voor de dubbel gerekende maanden, dit op voorwaarde uiteraard dat de aanslag INVOER volledig vereffend werd.
Wat betreft uw laatste vraag kan ik u enkel antwoorden dat deze verkeersbelasting in normale gevallen al ieder jaar aangepast wordt aan de index, deze is dus ieder jaar variabel waardoor de berekeningsmodule ieder jaar wordt aangepast. Wat betreft de aanslagen in de verkeersbelasting van de toekomende jaren zal u dus steeds de berichten daaromtrent moeten afwachten of regelmatig ons belastingportaal (Belastingportaal Vlaanderen) dienen te consulteren. Hierop worden steeds de laatste wijzigingen vermeld.
Met vriendelijke groeten
Sigrid Willems
Dossierbehandelaar invoerVlaamse overheid
VLAAMSE BELASTINGDIENST
Afdeling Taxatie
Dienst Taxatie Overige Belastingen
Invoer_vlabel@fb.vlaanderen.be
Vaartstraat 16, 9300 Aalst
http://belastingen.vlaanderen.be”Vandaag ontving ik twee brieven van de Vlaamse belastingdienst. Eén om mij te melden dat ze het formulier voor de aanvraag tot toepassing van de overgangsbepaling voor de VB en de BIV goed ontvangen hebben. En een tweede om mij te melden dat ik mijn ingevoerd voertuig MOET inschrijven in de DIV en zij ambtshalve de VB en BIV voor het totaalbedrag van 3127,32 euro vanaf het begin van de maand dat hij ingevoerd werd zullen vorderen. Enerzijds heb ik iets van doe maar, dan ben ik zeker dat ik onder de oude regeling val, anderzijds zal ik door alle formaliteiten mijn auto niet eer in het verkeer kunnen brengen dan ongeveer in april volgend jaar. Dan betaal ik dus 6 maanden verkeersbelasting voor een auto waarmee ik niet rijd.
Ik kan van die ambtshalve vordering afkomen als ik kan aantonen dat het voertuig niet rijvaardig is of om gegronde reden niet kan worden gebruikt op de openbare weg.
Het is precies een soap aan het worden.Mijn 993 staat bijna technisch in orde. Dan laten uitlijnen en naar d’Ieteren voor technische fiche. Daarna homologatiekeuring. Morgen nog onderdelen halen bij Joma parts. Het rare wat ik ondervonden heb, na de middenconsole gedemonteerd te hebben, is dat een buis ontbreekt die vertrekt van aan de versnellingspook naar de voorzijde. Daardoor is het schakelen alsof je in de soep roert. Nochtans schijnt een 993 zeer strak en precies te schakelen. Als die buis geinstalleerd is kunnen we verder.
Vandaag toch gebeld naar het mij doorgegeven nr vd dienst homologatie bij d’Ieteren. Ik kreeg daar een vriendelijke persoon aan de lijn die me zei dat ik bij hen een afspraak moet maken om met de Porsche langs te komen. Vandaag dus nog een beetje aan de Porsche gewerkt, samen met Peter van PCR CARS. Wat die trouwens allemaal kan en weet over Porsches … Ik moet wel zeggen dat ik hem van 1995 ken, en ik hem altijd aan Porsches heb weten werken. Ervaring te over dus. Verder eerst nog “iets” aan de versnellingspook doen, want deze zit los. Vanavond beetje opzoekingswerk doen daaromtrent, en hopelijk morgen een stuk ervoor bestellen. Eénmaal dat in orde is kan ik naar d’Ieteren voor die technische fiche. Wordt vervolgd …
Vandaag toch gebeld naar het mij doorgegeven nr vd dienst homologatie bij d’Ieteren. Ik kreeg daar een vriendelijke persoon aan de lijn die me zei dat ik bij hen een afspraak moet maken om met de Porsche langs te komen. Vandaag dus nog een beetje aan de Porsche gewerkt, samen met Peter van PCR CARS. Wat die trouwens allemaal kan en weet over Porsches … Ik moet wel zeggen dat ik hem van 1995 ken, en ik hem altijd aan Porsches heb weten werken. Ervaring te over dus. Verder eerst nog “iets” aan de versnellingspook doen, want deze zit los. Vanavond beetje opzoekingswerk doen daaromtrent, en hopelijk morgen een stuk ervoor bestellen. Eénmaal dat in orde is kan ik naar d’Ieteren voor die technische fiche. Wordt vervolgd …
[quote=”kleinekastenteufel” post=223005]Vriendelijke brief schrijven naar Luc MERTENS de WILMARS (luc.mertens.de.wilmars@dieteren.be), After Sales Assistent bij D’Ieteren Porsche Import, +32 2 37 17 914. Grote Baan 395 te 1620 DROGENBOS.
Die neemt zelf contact met STUTTGART en zal U binnen enkele weken en GRATIS uw “technische fiche” bezorgen. Hem wel de nodige (alle) gegevens omtrent het karretje bezorgen uiteraard.Aangezien wij de indruk hebben dat belanghebbende in W.Vl. woont, kunnen wij na afspraak PB enkele voorbeelddossiers doornemen.
➡ 😈 :arrow:[/quote]
Ik heb zoals gevraagd een vriendelijke mail gestuurd naar Luc Mertens de Wilmars. Ik heb kort erna een mailtje terug gekregen met de melding dat ik telefonisch contact moest opnemen met het nr 02/556.24.70, de dienst homologatie. Dat is een nummer waar ik reeds te horen kreeg dat ik een alleenstaand geval ben en ze geen alleenstaande gevallen behandelen. Ik heb hem dat ook laten weten. Terug naar af dus. Het lijkt moeilijker te gaan dan gedacht om aan zo’n technische fiche te komen.
[quote=”kleinekastenteufel” post=223005]Vriendelijke brief schrijven naar Luc MERTENS de WILMARS (luc.mertens.de.wilmars@dieteren.be), After Sales Assistent bij D’Ieteren Porsche Import, +32 2 37 17 914. Grote Baan 395 te 1620 DROGENBOS.
Die neemt zelf contact met STUTTGART en zal U binnen enkele weken en GRATIS uw “technische fiche” bezorgen. Hem wel de nodige (alle) gegevens omtrent het karretje bezorgen uiteraard.Aangezien wij de indruk hebben dat belanghebbende in W.Vl. woont, kunnen wij na afspraak PB enkele voorbeelddossiers doornemen.
➡ 😈 :arrow:[/quote]
Ik heb zoals gevraagd een vriendelijke mail gestuurd naar Luc Mertens de Wilmars. Ik heb kort erna een mailtje terug gekregen met de melding dat ik telefonisch contact moest opnemen met het nr 02/556.24.70, de dienst homologatie. Dat is een nummer waar ik reeds te horen kreeg dat ik een alleenstaand geval ben en ze geen alleenstaande gevallen behandelen. Ik heb hem dat ook laten weten. Terug naar af dus. Het lijkt moeilijker te gaan dan gedacht om aan zo’n technische fiche te komen.
Ik vermoed dat je mij bedoelt met belanghebbende? Ik woon in Gistel. Ik denk dat ik je al eens ontmoet heb maar weet niet meer waar. Ik zal die mail zeker versturen in de hoop dat dat lukt. Ik zou die 500 euro liever spenderen aan mijn 993 dan aan een blaadje papier. Bedankt voor de tip.
Ik vermoed dat je mij bedoelt met belanghebbende? Ik woon in Gistel. Ik denk dat ik je al eens ontmoet heb maar weet niet meer waar. Ik zal die mail zeker versturen in de hoop dat dat lukt. Ik zou die 500 euro liever spenderen aan mijn 993 dan aan een blaadje papier. Bedankt voor de tip.
Vriendelijke brief schrijven naar Luc MERTENS de WILMARS (luc.mertens.de.wilmars@dieteren.be), After Sales Assistent bij D’Ieteren Porsche Import, +32 2 37 17 914. Grote Baan 395 te 1620 DROGENBOS.
Die neemt zelf contact met STUTTGART en zal U binnen enkele weken en GRATIS uw “technische fiche” bezorgen. Hem wel de nodige (alle) gegevens omtrent het karretje bezorgen uiteraard.Aangezien wij de indruk hebben dat belanghebbende in W.Vl. woont, kunnen wij na afspraak PB enkele voorbeelddossiers doornemen.
➡ 😈 ➡
Vriendelijke brief schrijven naar Luc MERTENS de WILMARS (luc.mertens.de.wilmars@dieteren.be), After Sales Assistent bij D’Ieteren Porsche Import, +32 2 37 17 914. Grote Baan 395 te 1620 DROGENBOS.
Die neemt zelf contact met STUTTGART en zal U binnen enkele weken en GRATIS uw “technische fiche” bezorgen. Hem wel de nodige (alle) gegevens omtrent het karretje bezorgen uiteraard.Aangezien wij de indruk hebben dat belanghebbende in W.Vl. woont, kunnen wij na afspraak PB enkele voorbeelddossiers doornemen.
➡ 😈 ➡
van welk bouwjaar is je 993? zoek iemand met een tweelingauto van hetzelfde jaartal en vraag naar die z’n PVG nr op het gelijkvormigheidsattest. stap daarmee naar de keuring in Diksmuide en vraag de technische fiche op die correspondeert met dat PVG nummer. Aan die technische specificaties moet jouw auto straks voldoen. adhv die zelfde fiche doet het keuringsstation zelf ook de homologatie.
Alleen als het de officiële weg volgt dan staat er op diezelfde fiche nog jouw chassisnummer. gewoon schandalig dat de belgische invoerder daarvoor 500 euro aanrekent !!!en kleeft er in je deurstijl ook nergens een sticker zoals deze ?
van welk bouwjaar is je 993? zoek iemand met een tweelingauto van hetzelfde jaartal en vraag naar die z’n PVG nr op het gelijkvormigheidsattest. stap daarmee naar de keuring in Diksmuide en vraag de technische fiche op die correspondeert met dat PVG nummer. Aan die technische specificaties moet jouw auto straks voldoen. adhv die zelfde fiche doet het keuringsstation zelf ook de homologatie.
Alleen als het de officiële weg volgt dan staat er op diezelfde fiche nog jouw chassisnummer. gewoon schandalig dat de belgische invoerder daarvoor 500 euro aanrekent !!!en kleeft er in je deurstijl ook nergens een sticker zoals deze ?
van welk bouwjaar is je 993? zoek iemand met een tweelingauto van hetzelfde jaartal en vraag naar die z’n PVG nr op het gelijkvormigheidsattest. stap daarmee naar de keuring in Diksmuide en vraag de technische fiche op die correspondeert met dat PVG nummer. Aan die technische specificaties moet jouw auto straks voldoen. adhv die zelfde fiche doet het keuringsstation zelf ook de homologatie.
Alleen als het de officiële weg volgt dan staat er op diezelfde fiche nog jouw chassisnummer. gewoon schandalig dat de belgische invoerder daarvoor 500 euro aanrekent !!!en kleeft er in je deurstijl ook nergens een sticker zoals deze ?
[quote=”Delvaux” post=222965]maar de mijne is wel van Japan. Ben niet zeker hoe het zit met Amerikanen.[/quote]
Zijn allebei van buiten de EU, dus moeten dan dezelfde regeling ondergaan, alleen is dat bij ons naar de RDW met Amerikaanse titel of Japanse papieren, en als die in orde zijn en de technische staat van de auto goed is, heb je een kenteken. 💡
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.