Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › Eindelijk een 993
- Dit onderwerp bevat 391 reacties, 53 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 9 maanden geleden door Eric Gheuens.
-
MakerDiscussie
-
14 oktober 2015 om 21:03
Na in juli een 993 gekocht te hebben in the states, is hij maandag ll. eindelijk toegekomen. Mijn 911 2.7 is de maandag ervoor afgehaald door de nieuwe eigenaar. De koper is trouwens een hele sympathieke persoon waar ik nog contact mee zal hebben. De 993 is een zilverkleurige coupé carrera 2 met beige lederen interieur. Zoals verwacht is er veel werk aan. Dat is ook de reden waarom ik hem gekocht heb. Ik zal er zeker een juweeltje van maken want de basis is heel goed. Mijn 993 Is een droom die uitgekomen is :happydance:
Hierbij nog een fotootje. -
MakerDiscussie
-
Gisteren kreeg het eindelijk-een-993-verhaal een akelig staartje. De auto heeft zijn groot onderhoud gehad, en rijdt nu helemaal anders. Dat is positief. Toen ik in de garage kwam werd ik gewezen op het feit dat in de nieuwe laklaag allemaal willekeurige vormen te zien zijn bij een bepaald lichtinval. Die vormen zijn duidelijk afgeboord. Ook zijn er rechte lijnen te zien die lijken te zullen barsten. Het probleem lijkt in de grondverf te zitten. Ik nam dus telefonisch contact op met de carrossier die hem volledig herdaan heeft, en volgens hem moet de auto enkel nog eens gepolierd worden. Dan zou het probleem opgelost zijn. Denk dat ik een expert zal aanstellen om het vast te stellen, vooraleer de carrossier zijn polierwerk doet, want dat is wss toch het rekken van de periode tot de garantieperiode voorbij is. Wordt alweer vervolgd.
Vandaag nog eens mee gereden. Staat idd bij Peter van PCR-cars, zoals kleinekastenteufel verwachtte. Vrijdag namiddag starten we met groot onderhoud. Bougies, oliefilters en benzinefilter heb ik al. Wss komt er een nieuwe DME relais in. Blijkbaar ook zwak punt van een 993. Alle vloeistoffen worden vervangen. De airco wordt terug opgevuld en aangesloten, en verder zien we wel. Moet idd weer geduld hebben, maar komt wel in orde. Hij wordt :first:
na al die moeite en lange wachten heb je dit :wtf: ook al wist je dat een groot onderhoud er aan zat te komen …. sterkte en nog een flinke dosis geduld !!
Veel testrijden is er voorlopig niet meer bij. Vandaag in panne gevallen! Staat in de garage. Wordt dus zonder verder uitstel een grote aanpak.
Wij hebben zelf een 993 – 1995 – Car. 4. Uiteraard perfect onderhouden door M-Automotive hier in JABBEKE.
Willen wel eens samen een proefritje doen, eerst afspreken.Bij de 993 zijn een aantal “bougie’s” (zeer) moeilijk bereikbaar. Deze worden daardoor soms niet (NOOIT) vervangen bij groot onderhoud.
‘t Zal (weer) raar klinken, maar wij hopen dat dit de hoofddiagnose zal zijn bij uw motor. Is een veel voorkomend euvel zonder al te erge gevolgen.
Niet treuren, maar doen. 😉 😈 😉
Ben je aan het rijden met benzine die er anderhalf jaar in zit?? :popcorn:
[quote=”peter993″ post=218799] Zoals verwacht is er veel werk aan. Dat is ook de reden waarom ik hem gekocht heb. Ik zal er zeker een juweeltje van maken want de basis is heel goed. [/quote]
Zie eerste post :engeltje:
Kan alleen maar vaststellen dat je blindelings een wagen kocht met veel achterstallig onderhoud, in plaats van zonder enige voorkennis op goed geluk weer dingen te vervangen zou ik ook eerst een goede garagist zoeken, heb ook al goede dingen gehoord van Dirk Gelaude in Brugge, heeft ook aan mijn 993 gewerkt.
Waarschijnlijk motorwerking uit evenwicht, draait niet gelijkmatig met 6 cilinders. Nefast voor injectiemotor, kan uitgemeten worden.
Nu direct groot onderhoud, niet meer uitstellen. Pakketje bestellen bij Porsche, met alles erop en eraan: ontstekingskaarsen (correcte en 12 stuks bij 993 – Twin Spark), verdelerkappen (2 stuks), bekabeling … enz.
Hadden wij ergens gelezen dat er nog geen nieuwe vloeistoffen (alle) werden gedaan !
Trouwens ALTIJD eerst doen bij auto waarvan niet alle geschiedenis is gekend, en na 1 1/2 jaar stilstand.
Peter RABAY kan daarbij uitstekend helpen: GROOT ONDERHOUD dus, succes.:driver: 🙄 :driver:
Vrijdag laatste hand gelegd aan exterieur en nu concentreren op rijden! Dit week-end heb ik dus wat kms gemaakt, en ik heb vandaag iets ondervonden wat mij zorgen baart. Ik had al ondervonden dat de auto precies niet voluit gaat. Dat was een gevoel, niet uit ervaring want 993 rijden is nieuw voor mij, maar een buikgevoel. Dus dacht ik dat dit te wijten was aan het feit dat de auto zeker anderhalf jaar stil gestaan heeft. Na een lange tocht deze namiddag, besloot ik om nog even naar Varsenare te rijden, waar de BBQ van de PFB rit van vandaag door ging. Ik merkt echter op dat de auto begint te trillen bij het accelereren. Vanuit tweede valt het nog mee, maar uit derde en vierde uit lage toeren is het toch al wat heftiger.nhet probleem heeft zeker iets met de motor te maken. Zou het kunnen dat dit komt door een slechte ontsteking (bougies moeten nog vervangen worden), of moet ik het ergens anders zoeken? Liefst van al zou ik een ervaren 993 er willen laten mee rijden, om zijn mening eens te horen!
Heb geen ervaring met schuifdak vanwege cabrio, maar zou het eens googelen op Engelstalige fora en dan op het gemak eens uit elkaar vijzen, zal wel iets kapot of afgebroken zijn zeker …
Bedankt Rocco voor de info. Het is de linker mixer servo in het interieur onder het dashboard. Die klep staat constant open, en voert dus warme lucht aan. Ik zal deze dus moeten vervangen. Heb hem voorlopig dichtgedaan.
En nu we toch bezig zijn… Mijn schuifdak gaat open en dicht zonder probleem, maar bij het dichtgaan gaat de achterkant niet omhoog, waardoor het dak niet afsluit. Enig idee?En als al het voorgaande niks oplevert blijft nog de temperatuur sensoren als mogelijke oorzaak, maar daar heb ik geen weet van waar ze juist zitten :
“Mixing chamber temperature sensors:
Each of the two mixing chambers have their own NTC thermistor sensor. These are made as a part of the car wiring harness and supposedly cannot be changed without changing the harness. This applies only to the part of the harness that is placed under the windscreen in the trunk where the HVAC servos are placed. I have never tried to change only the sensor, and not the harness. I would guess it’s possible.A failing mixing chamber sensor can make the according mixer servo to behave strangely. As mentioned below, both mixer servos normally move simultaneously. A failed mixing sensor can make the servo to not be moving proportional to the CCU temp knob setting, but make it move between extreme positions only. I would guess this will depend on how the thermistor fails. The Porsche Service Manual mentions that a failed mixing chamber sensor will be automatically taken out of consideration by the CCU, but I guess if the sensor is partly working it might create problems for the regulation mechanism.”
Ik heb nog eens bij de mijne gecontroleerd en als ik temperatuur omhoogdraai gaat er in de koffer ook niks bewegen in tegenstelling tot wat ik eerder dacht, dus ik denk dat het dan aan de 2 mixerservo’s onder het dashbord ligt die mogelijk vastzitten zodat er constant warme lucht doorkomt. Die hoor je wel niet zo goed, ik zou die eens vrijmaken en kijken of ze reageren op de temperatuurknop
(Ik heb ook gemerkt dat zodra je het contact aanlegt meteen de middelste servo in de koffer ziet bewegen zonder dat er aan de knoppen gedraaid wordt … dat zal dan de fresh air servo zijn die ook beweegt zodra je recirculatie indrukt, en volgens de tekening gaat er bij recirculatie nog een extra vacuümklep dicht
De 2 andere servo’s in de koffer zijn voor lucht naar ruiten en voeten)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.