elektrisch probleem – vocht

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman elektrisch probleem – vocht

  • Maker
    Discussie
  • Hey mensen,

    Gezien er geen washboxen open zijn en ik niet met een essentieel voertuig rijd heb ik de 987 Cayman vandaag even met de hand gewassen om vervolgens de winterwielen te monteren.
    Aan dat laatste ben ik niet toe geraakt.

    Misschien wat kwistig met water geweest, want toen ik wou starten om opnieuw de garage binnen te rijden kreeg ik enkel nog storingen in het dash. De startmotor wou niet aanslaan, viel precies elke seconde uit. Het was alsof ik de sleutel snel in/uit stak. Dit is enkel wanneer ik demareer, daarnaast blijft het contact op staan als de sleutel in zit. Ik krijg ook een ganse reeks foutmeldingen dan, ABS, System fault, spoiler, etc. Verlichting in het dash verzwakt ook zienderogen en valt weg..
    Ik merkte ook dat tijdens het aan/uit verhaal, mijn raam telkens 1cm verder zakte (deur stond open).
    Ik kon het raam wel weer omhoog laten gaan. Ik kon ook de kofferruimte voor en achteraan openen.

    Enkele minuten later probeer ik opnieuw en weer hetzelfde verhaal. Ondertussen werken de schakelaars naast de zetel niet meer om de koffers te openen. (Via de sleutelknoppen lukt het wel nog.)

    Ik heb mijn batterij afgekoppeld en zal hem straks in de garage duwen om hem te laten uitdrogen. Met deze temperaturen zal dat niet te snel gaan (bijgebouw, zonder verwarming).

    In the meanwhile, enig idee waar er teveel water zou binnengelopen zijn? De deur lijkt me een beetje de enige optie, of de tankdop, maar daarachter zit niet veel toch?
    De system fault (met duidelijk luidere piep) voorspelt ook weinig goeds. Moet ik me zorgen maken?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
    • Weer een les geleerd, volgende keer dat iemand in de zekeringenbox begint te neuzen, neem er je handleiding bij, daar staat een mooi overzicht welke zekering waar zit en wat die van stroom moet voorzien… in elke wagen zijn er lege vakjes in de zekeringenkast… en ja, ik heb dit ook al meegemaakt! wel om het schaamrood op de wangen te krijgen als ‘de specialist’ je dan komt zeggen dat het opgelost is…. en je dan uitlegt dat je een prutser bent ….:oops:
      Eind goed al goed,….

      0

        Dit gaat je NOOIT meer overkomen 8) , dat kan de beste DIY overkomen

        0

          Ongeveer. Gewoon plat had ik al meerdere keren gehad en dit zag er voor mij toch nog anders uit, flikkeringen overal, falende systemen, een kletsnat batterijcompartiment, etc.
          Vooral ook omdat alles een uur ervoor gewoon ok was.

          Blijft wel erover dat je het zomaar om zeep kunt halen met een emmer water over te kappen.

          Maar eind goed al goed natuurlijk.

          (Straks nog eens wassen. Ik weet niet waar hij geparkeerd stond bij de dealer, maar precies naast een bouwwerf in de regen. Het is allemaal grijs stof in opgedroogde druppels op de carrosserie.)

          0

            Dus eigenlijk was het in eerste instantie een platte batterij…
            Had je niks gedaan de auto binnengeduwd en de batterij opgeladen, was hij de volgende dag gewoon gestart.

            0

              Wees content dat het enkel maar een zekering was…. :music:

              0

                Je kan weer rijden! Zonder bijkomende grote kosten, eens je weer geniet van je cayman zal je de rest snel vergeten! Amuseer je! Grt

                0

                  Och ja, alsof het niet delen het minder debiel maakt 🙂
                  Zo kunnen we er allemaal nog eens mee lachen!

                  Oja, dat uurloon hier ligt niet zoveel lager hoor..

                  0

                    Wie zonder zonde is…
                    Zeer open en moedig om dit te delen.

                    0

                      Dus je had zekering D7 van bobijnen 1-6 uitgetrokken en in het lege slot D8 gestoken?
                      Nog een geluk dat je niet naar een OPC ging in NL.
                      Ik verneem dat deze 130€/hr ex BTW aanrekenen voor de werkplaats.

                      0

                        De afspraak is dat je, ook als het je eigen Domme fout (met hoofdletter D!) is, hier nog steeds even de oplossing komt vertellen zeker?

                        Je kan het zo stom niet bedenken, maar bij het nakijken van de zekeringen de eerste keer moet ik er één van plaats 7 op plaats 8 teruggestoken hebben. Dat verklaart waarom er geen kapotte zekeringen waren, ook niet toen ik ze de tweede keer controleerde.

                        Kijk ja, het schaamrood komt wat op de wangen, maar ik ben blij dat het maar dat was.
                        Nogmaals dank voor alle hulp! Weer een ervaring rijker (en een rond uurloon armer).

                        0

                          Welja, het interesseert me wel en ik weet graag hoe de dingen in elkaar zitten en ben niet vies om zaken open te maken en bij te leren. Maar op een bepaald moment raakt je kennis en materiaal op en moet het naar een professional.

                          Het proces doet me vermoeden dat het iets stoms is. Alles was in orde tot ik mijn (waarschijnlijk reeds zwakke) batterij verneukt heb en vervangen heb. Het lijkt alsof de computer ergens (onterecht?) ‘nee’ zegt. Een bevriend garagist heeft ook niet dezelfde apparatuur als een officieel Porsche Centre en raadde mij ook aan om hem maar meteen daar binnen te steken.

                          0

                            Denken dat je een goede beslissing hebt genomen. Zelf op zoek gaan kan ook bijkomende schade veroorzaken, zeker bij het ondeskundig benaderen van elektronica.

                            0

                              Ik heb de auto ondertussen laten slepen naar de officiële dealer. Ik hoop dat ze het vlot opgelost krijgen en dat de factuur achteraf niet om van omver te vallen is.

                              0

                                update:
                                Ik heb mijn bestuurdersstoel gedemonteerd om aan de regeldozen onder de stoel te kunnen. Ik wou er vooral de kabels zien aankomen die vertrokken vanaf de verborgen knop, maar er was niks bijzonders te zien.
                                Ik heb dan de tape ronde kabelboom beginnen losmaken om de bedrading van de knop van de immobiliser stuk voor stuk te volgen.
                                Bleek al snel dat die draden afgeknipt, afgeplakt en mooi vastgemaakt waren in de tape rond de kabelboom. Tijdens de inspectie daar zag ik ook nog de sporen van onderbroken standaardbekabeling die weer aan elkaar gezet waren met een nieuw stukje draad, opnieuw proper ingetaped.
                                Wel ontdekte ik nog een draad (1 enkele draad) die in een fancy kabelsokje zat dat anders was dan de rest. Die was ook afgeknipt en afgeplakt. Die draad verdween wel richting bekleding achter de pedalen. Ik kon hem volgen tot de doorvoer richting voorste koffer, waar hij meeliep naar de stuurdoos die op de reminstallatie zit en daar gewoon intakte op een oranjewitte draad in de connector. Wss om de auto tot stilstand te brengen?

                                Anyway, ik kan dus met zekerheid zeggen dat er geen immobiliser meer in de auto zit.
                                Goed en slecht nieuws uiteraard. Want nu start hij dus nog steeds niet, maar is het in elk geval niet de schuld van een immobiliser.

                                0

                                  Tuurlijk, en ik ben misschien wat ongeduldig. De experten zitten hier natuurlijk ook niet 24/7.

                                  Ik ben al heel blij dat we zo ver zijn, dat alles het ondertussen weer doet, op het starten na dan.

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.