elektrisch probleem – vocht

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman elektrisch probleem – vocht

  • Maker
    Discussie
  • Hey mensen,

    Gezien er geen washboxen open zijn en ik niet met een essentieel voertuig rijd heb ik de 987 Cayman vandaag even met de hand gewassen om vervolgens de winterwielen te monteren.
    Aan dat laatste ben ik niet toe geraakt.

    Misschien wat kwistig met water geweest, want toen ik wou starten om opnieuw de garage binnen te rijden kreeg ik enkel nog storingen in het dash. De startmotor wou niet aanslaan, viel precies elke seconde uit. Het was alsof ik de sleutel snel in/uit stak. Dit is enkel wanneer ik demareer, daarnaast blijft het contact op staan als de sleutel in zit. Ik krijg ook een ganse reeks foutmeldingen dan, ABS, System fault, spoiler, etc. Verlichting in het dash verzwakt ook zienderogen en valt weg..
    Ik merkte ook dat tijdens het aan/uit verhaal, mijn raam telkens 1cm verder zakte (deur stond open).
    Ik kon het raam wel weer omhoog laten gaan. Ik kon ook de kofferruimte voor en achteraan openen.

    Enkele minuten later probeer ik opnieuw en weer hetzelfde verhaal. Ondertussen werken de schakelaars naast de zetel niet meer om de koffers te openen. (Via de sleutelknoppen lukt het wel nog.)

    Ik heb mijn batterij afgekoppeld en zal hem straks in de garage duwen om hem te laten uitdrogen. Met deze temperaturen zal dat niet te snel gaan (bijgebouw, zonder verwarming).

    In the meanwhile, enig idee waar er teveel water zou binnengelopen zijn? De deur lijkt me een beetje de enige optie, of de tankdop, maar daarachter zit niet veel toch?
    De system fault (met duidelijk luidere piep) voorspelt ook weinig goeds. Moet ik me zorgen maken?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 48)
    • het is moeilijk om op afstand op basis van een summiere beschrijving een sluitende diagnose te stellen.
      dergelijke zeldzame talenten werken tegenwoordig zelfs niet meer in een autowerkplaats 🙂
      als jonge techniekers anders durven denken/doen dan wat de diagnose computer hen oplegt zijn ze hun job kwijt.

        Ik zie de draden van de verborgen knop richting kabelboom vertrekken en ze takken in op bestaande draden in de bundel die naar het contactslot en de ODB connector leidt. Verder zie ik niks bijzonders.
        Als het systeem nog geïnstalleerd is (want dat is een ‘als’), dan zit het in elk geval heel netjes ingewerkt.
        Ik ga morgen eens bellen naar CM en vragen of zij mij iets kunnen zeggen. Ik gok dat ze niet veel gaan willen lossen over de telefoon en zonder de auto in hun bezit. Ik kan maar proberen.
        Mijn vraag in het ander topic heeft me ook nog geen wijsheid opgeleverd. Ik kan toch niet de enige zijn met dergelijk systeem?

          als je motronic geen stroom stuurt naar je benzinepomp dan zal ze ook geen stroom sturen naar je bobines/ontsteking.
          daarom start de auto niet en heb je nadien benzinegeur. er is dus meer aan de hand.
          jouw vermoeden van de immobiliser verdient momenteel het meeste aandacht.

            Ik heb ondertussen (na heel wat gepruts) de relay houder kunnen losmaken en ik heb de relay voor de brandstofpomp uitgemeten. Die werkt correct, klikt zoals het hoort en geen weerstand wanneer er spanning op staat.
            Op basis van een youtube filmpje de stroomsterkte gemeten die de pomp vraagt en als ik de relay eruithaal en met contact aan meet over de connectoren in de relayhouder, dan hoor ik duidelijk het gezoem van de pomp en wordt er ong. 7A doorgeduwd.

            Als ik dan de relay terugsteek, dan klikt die niet en is er geen gezoem. Pomp wordt dus niet gevoed op dat moment. Nu weet ik niet of dat de bedoeling is? De motor draait niet op dat moment, dus de pomp zou idd niet per se moeten pompen? Of zie ik dat verkeerd?

            Als ik tijdens het demareren meet, dan wordt er eveneens geen spanning op die relay gezet en pompt de pomp niet.
            Ik heb even gepoogd te starten terwijl ik zelf de brandstofpomp met een jumper laat pompen, maar ook dan start hij niet.

            Ik ruik wel benzine daarna.

              Waar ik gisteravond nog aan moest denken, toen ik de auto kocht bij Carrera Motors was er een soort antidiefstal systeem geïnstalleerd waarbij je na het starten ergens op een verborgen knopje moest drukken. Deed je dat niet, dan viel de wagen stil. De vorige (eerste) eigenaar reed er amper mee, maar gezien ik hem dagelijks rij heb ik dat laten uitschakelen.
              Geen idee of dat systeem terug in werking zou getreden zijn. Ik weet ook niet of ze bij CM het systeem verwijderd hebben of gewoon uitgeschakeld hebben, de knop bestaat in elk geval nog.
              Ik ga een nieuw topic starten met de vraag of iemand ervaring heeft met dat soort systeem, en wat de procedure is om het opnieuw te deactiveren. Ik heb nl. geen extra informatie ontvangen hierover bij aankoop en heb geen flauw idee wat te doen ingeval dat systeem in werking treedt.
              Het is misschien een long shot, maar we kunnen maar proberen.
              Ik heb de nieuwe batterij opgeladen vannacht en ga ze sebiet installeren.

                15l bijgegoten, en de brandstofmeter is wel duidelijk omhoog gegaan. Misschien heb ik toch meer gereden dan ik denk. Hij start evenwel nog steeds niet.

                Als ik met contact op en zonder zekering een multimeter in de buurt breng dan zie ik vuurwerk. Er zit alleszins stroom op.
                Die andere zaken zal ik moeten overlaten aan iemand met meer verstand en materiaal.

                  Voor je al onderstaand werk op je nek haalt, haal 10L 98ron in een jerrycan, giet het bij in je tank en check of hij dan wel aanslaat.

                  [quote=”crossbytje” post=283271]… Gewoon een multimeter over de zekering zetten en stroom meten tijdens het starten? …
                  [/quote]
                  Zekering uittrekken, contact aan, en meten van één van beide punten v/d zekering naar de massa

                  [quote=”crossbytje” post=283271]… Wat met de injectoren…[/quote]

                  [quote=”crossbytje” post=283271]… Hoe check ik de druk …[/quote]

                    Vergeef me mijn domme vragen, maar hoe doe ik dat precies?
                    Gewoon een multimeter over de zekering zetten en stroom meten tijdens het starten? Wat met de injectoren?
                    Hoe check ik de druk?

                    Na nog wat meer te lezen online vraag ik mij nu ook af of m’n benzinemeter nog correct de resterende hoeveelheid aangeeft. De naald zit vlak boven de reservelamp, maar als ik nareken, dan denk ik niet dat ik een ganse tank heb leeggereden sinds de laatste tankbeurt. Ik durf dat echter niet met zekerheid te zeggen.

                      meten of je stroom hebt bij de zekering van de benzinepomp.
                      checken of je benzinepomp nog druk geeft.
                      checken of je injectors nog stroom krijgen.

                        Ok geen nafte dus, je zal verder moeten zoeken waar t probleem ligt

                          Als ik blijf demareren komt er een motorstoring, maar die verdwijnt meteen.
                          Bij uitlezen met een ODB bluetooth scanner die ik hier nog liggen had zie ik P0201-P0206: Fuel Injector, op elke cylinder een afzonderlijke code.

                            Eerst nieuwe batterij erin en je foutcode uitlezen, want je kreeg n melding motorstoring zei je bij t starten

                              Nogmaals bedankt voor alle hulp en suggesties!
                              Nieuwe batterij wordt vanavond geleverd.

                              Ik heb ondertussen eens de batterijbeugel gedemonteerd om de zone rond de benzinepomp te bekijken maar die is droog en stoffig, geen sporen van nattigheid te zien.

                              Nog eens getest en nog steeds wil hij niet starten, startmotor draait mooi rond maar de motor doet geen aanstalten. Het is anders dan wanneer ik kort na het stoppen herstart, dan heeft hij soms moeite, wil hij wel maar lukt het niet goed. Nu doet hij gewoon niks.
                              Kan ik nog iets anders checken hiervoor?

                                Dat stelt al meer gerust.

                                Mijn nieuwe batterij is pas daarstraks ‘aangemeld voor verzending’, nog geen leverdatum gekend op de track&trace pagina. Ik hoop op morgen maar vrees ze pas maandag/dinsdag te krijgen.

                                Wel is mijn huidige batterij ondertussen weer opgeladen (ganse nacht aan de stekker, nu 12,8V), en heb ik daarnet eens gaan proberen. Batterij terug aangekoppeld en meteen al meer leven in de brouwerij. De standaard PSM failure melding na afkoppelen komt erop, maar meer niet. Ramen werken normaal, koffers openen met de knopjes naast de zetels, radio doet het, etc.
                                Oef, grote zucht alvast!

                                Enkel wil hij niet starten. De startmotor draait mooi rond, maar hij krijgt precies geen benzine ofzo. Als ik blijf demareren komt er uiteindelijk een check engine light op. Contact af en aan, en die is opnieuw weg, maar wil nog steeds niet starten.

                                  op de 987 boxster ook aan de hand gehad, deels werkend etc , ook die ramen… batterij vervangen en alles was weer ok….

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 48)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.