elektrisch probleem – vocht

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman elektrisch probleem – vocht

  • Maker
    Discussie
  • Hey mensen,

    Gezien er geen washboxen open zijn en ik niet met een essentieel voertuig rijd heb ik de 987 Cayman vandaag even met de hand gewassen om vervolgens de winterwielen te monteren.
    Aan dat laatste ben ik niet toe geraakt.

    Misschien wat kwistig met water geweest, want toen ik wou starten om opnieuw de garage binnen te rijden kreeg ik enkel nog storingen in het dash. De startmotor wou niet aanslaan, viel precies elke seconde uit. Het was alsof ik de sleutel snel in/uit stak. Dit is enkel wanneer ik demareer, daarnaast blijft het contact op staan als de sleutel in zit. Ik krijg ook een ganse reeks foutmeldingen dan, ABS, System fault, spoiler, etc. Verlichting in het dash verzwakt ook zienderogen en valt weg..
    Ik merkte ook dat tijdens het aan/uit verhaal, mijn raam telkens 1cm verder zakte (deur stond open).
    Ik kon het raam wel weer omhoog laten gaan. Ik kon ook de kofferruimte voor en achteraan openen.

    Enkele minuten later probeer ik opnieuw en weer hetzelfde verhaal. Ondertussen werken de schakelaars naast de zetel niet meer om de koffers te openen. (Via de sleutelknoppen lukt het wel nog.)

    Ik heb mijn batterij afgekoppeld en zal hem straks in de garage duwen om hem te laten uitdrogen. Met deze temperaturen zal dat niet te snel gaan (bijgebouw, zonder verwarming).

    In the meanwhile, enig idee waar er teveel water zou binnengelopen zijn? De deur lijkt me een beetje de enige optie, of de tankdop, maar daarachter zit niet veel toch?
    De system fault (met duidelijk luidere piep) voorspelt ook weinig goeds. Moet ik me zorgen maken?

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 48)
    • Ik heb alvast een nieuw exemplaar besteld, zou morgen moeten geleverd worden, hopelijk loopt ze geen vertraging op.

      Het is wel vreemd toch dat ik een deels werkend systeem krijg als ze aangesloten is, maar dat sommige zaken niet werken. Zo kan ik de koffers openen met de afstandsbediening, maar werken de knoppen naast de zetel niet. Kan dat bvb. als oorzaak een kapotte batterij hebben?
      Als de ramen uit zichzelf in snakjes naar beneden zakken, kan dat ook aan die batterij schelen?

        Ik gok op een nieuwe batterij,kost ook niet zoveel

          Wat bedoel je precies met de oude batterij uitmeten?
          Ik heb er nu een lader aan gekoppeld (met de auto losgekoppeld van de batterij).

          Ik merkte daarstraks wel dat de tape rond de kabelboom die naar de audioversterker leidt in de kofferruimte vooraan nat was (zo van die stoffen tape rond de kabelboom). Ik heb de bekleding losgemaakt in de koffer, maar naast dat beetje wak zijn van die kabelboom is er verder echt niks van vocht te zien daar. Die versterker zelf is ook helemaal netjes zonder sporen van vocht.
          Ook bij de electronica die in de koffer in de buurt van de rechterkoplamp zit is echt niks van nattigheid te zien, alsook bij de doorvoer naar de cabine weinig nats te bespeuren.

            Als je batterij defect(in kortsluiting) is, gaat hij wanneer je aankoppelt nog verder achteruitgaan,want er wordt zowieso stroom gevraagd, check eens eerst met n andere goede batterij? Of laat je oude batterij eens uitmeten?

              [quote=”crossbytje” post=283235]Batterij staat nu maar op 11.1V meer. De auto stond wel al een week 3-4 stil.
              Ik ga nu eerst eens de zekeringen nameten en dan eens op zoek naar de dozen uit je figuur. Kan je die info makkelijk via de site van Porsche vinden?[/quote]
              Op site van porsche gaan, dan naar originele onderdelen, dan originele onderdelen catalogus, dan je type en jaartal et voila alle oem nrs en tekeningen

                Het zou kunnen dat een +12 Volt kabel (of klem) ergens in een plasje water ligt, en daardoor de batterij ontlaadt naar de massa toe. Bij het demareren kán de spanning nog juist hoog genoeg zijn om de startmotor te laten draaien, maar onvoldoende om de elektronica te voeden.

                  Als ik de spanning meet terwijl de klemmen aangesloten zijn, dan zie ik de batterij wel achteruit gaan zakt naar 8V, dan naar 7V, dan maar afgekoppeld. Staat weer op 9,7V nu.
                  Dit wijst op een kortsluiting?

                  Alle zekeringen zijn wel intact.

                    Batterij staat nu maar op 11.1V meer. De auto stond wel al een week 3-4 stil.
                    Ik ga nu eerst eens de zekeringen nameten en dan eens op zoek naar de dozen uit je figuur. Kan je die info makkelijk via de site van Porsche vinden?

                      Heb je de batterij nu al nagekeken?

                        + goten wij in de jaren ’90 niet allemaal emmers water over onze auto’s toen we ze wasten?

                          Ondertussen vandaag even gaan checken. Haardroger erop gezet om wat sneller uit te drogen.
                          Bij aankoppelen van de batterij nog steeds hetzelfde.
                          Enfin, ondertussen gaan de raamschakelaars in beide deuren ook niet meer, komt er niks meer uit de radio of op het scherm en doen de lichten het niet meer.

                          Waarschijnlijk dus ergens een stuurdoos.
                          Ik zal straks al eens de zekeringen nazien, maar kan iemand me zeggen waar ik dergelijke stuurdozen kan terugvinden? Ik zou (als ze een beetje toegankelijk zijn) ze wel eens willen inspecteren.

                            Stuurdozen zitten overal. Zelf meegemaakt bij BMW 330 i Touring, stuurdoos t.h.v. bovenkant achterruit (achter remlicht en onder spoiler) beschadigd door water insijpeling, overigens een gekend probleem bij deze kar.

                              Zou je batterij niet defect kunnen zijn en in “kortsluiting” gaan, deze zou ik toch eerst controleren, mss n andere monteren uit de buurt?

                                De drainage gaten zijn vrij in het batterij compartiment, maar het is daar allemaal wel erg nat en er passeren veel kabels (vooral kabels, niet zozeer connectors).
                                Ik gok dat hier wel wat emmerwater gepasseerd is bij het spoelen.

                                De batterijspanning is vermoed ik wel ok, ik had geen probleem om hem buiten te rijden voor het foutliep. Hij stond wel al week of 3 stil, maar dat is nu ook niet overdreven veel.

                                Het interieur is ook droog.

                                Gezien het raam ook wel raar doet zal ik morgen bij daglicht nog eens het deurpaneel proberen demonteren om te zien of daar ook water zou binnengekomen zijn. Staan wel enkele DIY filmpjes op youtube hierover.

                                  Check om te beginnen al eens of de drainage van de batterij box niet verstopt zit.
                                  Check vervolgens of je batterijspanning nog voldoende is.
                                  Check vervolgens of je tapijten onder de zetels nog droog zijn.
                                  En als laatste verdenk ik het contactslot (is lastiger uit te testen) indien al de vorige testen negatief waren.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 48)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.