Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Elektrische zetels in 911SC
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 3 maanden geleden door 911dream.
-
MakerDiscussie
-
6 oktober 2009 om 00:12
Hallo forumers,
Heeft iemand ooit al elektrische zetels geplaatst in een 911 SC (1978) die daar eigenlijk niet op voorzien is ?
Ik veronderstel dat ik er gewoon massa en 12V moet naartoe krijgen, maar wat is de best aanbevolen manier ?
Alvast bedankt voor een reactie.911dream
-
MakerDiscussie
-
Hoi Wim,
Het heeft een tijdje geduurd, maar de tijd gaat zo snel…
Ik heb vandaag pas de originele stekkers op de kop kunnen tikken.
Ik zal me in het weekend proberen bezig te houden met dit uit te vlooien (ik kan nu niet bij m’n zetels maar heb de indruk dat op de vier mannelijke contacten aan de zetel op plaatsen ‘3’,’4′,’7′ en ‘8’ zitten), maar ik zou alvast toch eens willen bevestiging hebben over de 3 draden die naar de vrouwelijke stekker lopen :
Een zwarte draad loopt naar gaatje ‘2’ (maar ik denk dus niet dat daar aan de zetel een contact zit), de rode draad naar ‘4’, ‘6’ en ‘8’ en de bruine draad naar ‘1’, ‘3’, ‘5’ en ‘7’ :
Klopt het als ik denk dat de zwarte draad de massa is en zowel de rode als bruine aan de 12V moeten ? (dus rood & bruin samen mogen afgetakt worden van zelfde punt)Zoals je gevraagd hebt, nog eens een foto van de schakelaars aan de zijkant van de zetels :
Kabeltje wat er hangt is voor de gordel verklkker lampje.(onderste foto)
Multi stekker 4 polig is voor de twee motoren te bedienen. (kantelen stoel e.d)
Dus als je originele gewoon plus stekker hebt, gewoon plus en min.
Kun je ook een foto maken van bedienings paneel zijkant, kun je beter de fucties zien.Zo, ik heb de zetels eens goed onder handen genomen en ze zien er een heel stuk beter uit (de foto’s hieronder zijn wel genomen voor het oppoetsen 😉 ) )
Ik heb ook even de tijd genomen om de aansluitingen te bekijken, maar heb toch nog enkele vragen.
Beide zetels hebben onderaan een plaatje met daarachter een fiche met 4 stekkers (contacten) :
Daarnaast is er aan de bestuurderszetel nog een extra kabel aangesloten voorzien van een connector met 2 stekkers :
Graag had ik geweten :
– waarvoor die extra kabel aan de bestuurderszetel dient
– de bedoeling van de 4-polige stekker : komt hier gewoon 2 keer de 12V op toe of is er een andere reden dat er 4 contacten zijn ?
Stel dat ik het vrouwelijk tegenstekkertje vind, hoe moet ik die bedraden ?Alvast bedankt.
911dream
Heb even op het schema gekeken, en je moet een rode dikke constante stroomdraad hebben die 25 Ampère gezekerd is.
Dan achter de zekering de nieuwe draad met dezelfde waarde naar de stoelen trekken.
Zou wel als ik jou was de originele stekkers aanschaffen (gebruikt bij de gekende leveranciers)
Succes.Allen nogmaals dank voor de hulp.
Cabrio Wim, enige voorkeur van welke zekering (positie) af te takken ?
Ik kan me wel inbeelden dat er sommige zekeringen zeker geen voorkeur genieten.Thanks,
911dreamRechtstreeks van zekeringkast is nog beter, voor de rest zoals flitser aangeeft.
Wil Koen zijn systeem niet afkraken en is inderdaad het makkelijkst, maar via de radio zou ik zeker niet doen. 💡ik zou de stroom aftakken na het kontakt met een relais werken en zo de stroom rechtstreeks van de batterij laten komen via de relais , ik vermoed dat die zetels wel wat stroom nodig hebben , en niet vergeten er een zekering tussen te plaatsen
De kabel trekken is geen probleem .
Tap het af waar permanente stroom op staat (radio ???) .
Kabel laten lopen via de instaplijsten en zo onder het tapijt .
Inkepinkje in het tapijt maken onder de zetels en het kabeltje doortrekken .Bedankt voor je reactie 911-lover.
Ik zou inderdaad met gewone kabelschoentjes kunnen werken.
Het meeste werk zal er wellicht zijn om het kabeltje te trekken, want de zetels die zouden inderdaad perfect moeten passen.Nooit in een Porsche geplaatst , wel in een ander merk wagen .
Passen zal geen enkel probleem zijn in je P (in de andere wagen was dat het grootste werk)
Voor de electrische toevoer meot je gewoon een kabeltje trekken tot onder elke zit .
Deze verbind je dan met die van de zetel en alles werkt perfect . Origineel stekkertje is niet echt nodig maar dat mag . Ik had er gewoon normale in de handel te verkrijgen verbindstukken op .
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.