Engine Swap Boxster !

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Engine Swap Boxster !

• Maker
    Discussie

• Pascal VB
    Deelnemer

Voor de iets meer techneuten hier op het forum de volgende vraag; zijn er mensen onder jullie die ervaringen hebben met het swappen van Boxster motoren, bv; van een 2.5 naar 2.7 of 3.2 ?

Zo ja, dan lees ik zeer graag wat de ervaringen zijn en waar speciaal op te letten.

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
      • Ook rekening houden met het feit dat de motoren bij een Boxster en een 996 eigenlijk omgekeerd liggen. Het risico bestaat dat je bij het plaatsen van een 996 motor en versnellingsbak in een Boxster dan wel eens de snelste Boxster ooit gaat hebben… in achteruit :D.
        Vraag is dan of de originele boxster versnellingsbak de hogere krachten aankan. In wezen is het dezelfde als die op de gewone 996, maar niet zoals die op de TT,GT3 etc. Daar heb je een andere versnellingsbak voor nodig en moet je dus met adapterplaten gaan werken en een omkeersysteem. Bij mijn weten is de 3.8L X51-motor de sterkste die je zonder aanpassingen kan plaatsen tegen de boxster S versnellingsbak in een 987S , en de 3.4 X51 in de boxster 986S, maar zoals gezegd, of die bak dat aankan…

bij de boxster is de 97′ de eerste, op de 98 versie hebben ze reeds aanpassingen gedaan aan torsie, ophanging en steunen. Vandaar dat het bvb niet aangeraden is om 18″ op een 97 te rijden (kan niet veel kwaad maar niet optimaal).
          Bij een swap is het vooral kabelboom en motronic als je naar andere versies gaat. hier en daar wat aanpassingen maar dat zal al bij al meevallen. Zodra je naar een 3.4 of 3.6 gaat zal je bvb je motorcompartiment een stuk moeten aanpassen daar de steunen anders liggen. Een uitlaat op maat etc. wat de kosten onvermijdelijk de hoogt injagen. Hierbij zal je ook de kabelboom in lengte etc moeten gaan aanpassen en de motronic laten herschrijven wat het geheel niet makkelijker maakt.

Niet meteen van plan om te gaan swappen, louter uit interesse omdat ik in het verleden zelf veel swaps heb gedaan op een ander merk en benieuwd ben hoe dit zit bij een Porsche Boxster, en of het kan en waar men op moet letten. Ben namelijk niet zo thuis in Porsche maar wil het wel een kans geven er een zicht op te krijgen en wie weet ooit…

ik ken iemand die al een een engine swap gedaan heeft en die wist me te vertellen
              als je een engine swapt kijk je best naar het bouwjaar
              probeer een motor te vinden van het zelfde bwjr
              zo is er weinig kans dat er aanpassinge moeten gebeuren

dit was wel niet van een boxster
              mag ik vragen wrm je wil swappen ?

Waarom dan niet direct 3.4 van de 996
                (en niet beginnen over de plofverhalen é)

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.