enorme rookwolken uit m’n SC

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 enorme rookwolken uit m’n SC

  • Maker
    Discussie
  • Na een half jaar opbouwen van de week eindelijk de eerste testrit kunnen maken. 😀 Vandaag ook weer enkele kilometers afgelegd, tot ik hem op een keertje opnieuw startte en er een enorme rookpluim uit de uitlaat kwam. Omdat ik niks verdacht hoorde de weg opgereden en eens flink doorgetrokken. De hele beurt zat onder de rook. In allerijl terug naar huis gereden en ondertussen enkele testen uitgevoerd. Zo heeft hij een normale oliedruk en blijft hij mooi staitionair draaien. Hij gaat vlot in toeren en trekt goed op, maar wat een rook!
    De motor werd bij het verbouwen van de kas niet uit elkaar gegooit, enkel de kleppen werden gesteld en de motorolie is nu 5W30. De olieleidingen werden vervangen door flexibele, zo ook de thermostaat. Bij m’n eerste testrit heb ik gevoelt of ook de retourleidingen warm werden, en dat was het geval.

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Dat is inderdaad waar!

      Al duidt die 5 voor de W wel op de koude viscositeit en is hetzelfde als bij een 5W30. Die 30 is dan weer dunner bij een warme motor dan een 50.

      Als ik het goed begrepen heb tenminste… 😳

      Wim

        Maar 5W50 is ook weer al iets anders als 5W30 hè Tim. 💡

        Daar zal hij misschien ook niet op roken

          De mijne neemt 5W50 zonder zeuren of roken 🙂

          Enneuh, noem mij gerust een muggezifter maar ‘de baan oprijden en even goed doortrekken’ met (wat ik aanneem) een koude motor is goeie manier om binnenkort op constante wijze achtervolgd te worden door een rookpluim. :mrgreen:

            :applaus: het forum heeft weer zijn dienst eens bewezen .

            Wim

              Dat wist ik al. 😉

              En het liefst ook geen vol synthetisch, maar half synthetisch.
              Vol synthetisch heeft een te sterk reinigende werking.

              Maar prima voor jou dat probleem opgelost is.

                Na enkele kilometers was het roken gedaan. Het lag dus gewoon aan te dunne olie.:P

                Dus gooi geen moderne dunne olie op je oudje 8)

                Wim

                  :happy: :happy:

                  Pas maar op dat ze dan geen speurhonden gebruiken voor het spoor te volgen.

                    Johan heeft me daar ondertussen ook attent op gemaakt. Ik heb de motorolie vervangen door 20W50. Vannacht (anders krijg ik de brandweer of de groenen achter mij aan) ga ik eens wat rondrijden en hoop dat het roken ophoudt, anders zal hij geoppereerd moeten worden.

                    Wim

                      Wat Johan je vertelde kan waar zijn van de kleppen, als deze verkeerd gesteld zijn, dus niet strak 0.10MM kan deze gaan roken, vooral als er wat speling zit op de geleiders.

                      Maar wat mij opvalt is ook dat je totaal verkeerde olie in de motor hebt zitten, deze is veel te dun voor een SC.
                      Gooi er eens 10W40 in of 10W50 wat voorgeschreven is voor deze modellen, en dan half synthetisch.

                        nee, is blauw en de olie loopt uit de uitlaat!

                          vervolg: Omdat de olie uit de uitlaat loopt vlug een telefoontje naar Dekens, en z’n eerste gedacht ging naar uitgesleten klepgeleiders, misschien een gevolg van verkeerd stellen van de kleppen. 😳

                          Na het demonteren van de uitlaat bleek dat vooral de 2 middenste uitlaatpijpen (cilinder 3 en 5) vol olie hingen.

                          Heeft iemand ervaring met deze situatie?

                            Witte rook? Water in je benzine.

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.