- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 11 maanden geleden door .
-
Discussie
-
23 december 2013 om 16:18
Goedemiddag,
Het heeft even geduurd, maar vandaag werd mijn Nederlandse Porsche 993 dan eindelijk een Belgisch inschrijvingsbewijs toegekend. En het heeft 2 maanden, héél veel geld en niet minder frustratie gekost. Inmiddels mag ik mezelf dan ook wel een expert noemen als het om het invoeren van een Porsche gaat. Wellicht heeft iemand iets aan mijn ervaringen die ik hieronder graag deel:
1. Het aanbieden van de wagen bij de douane om het Vignet 705 te krijgen.
Deze stap was nog de makkelijkste (en met afstand de goedkoopste, haha). Voor 10 cent kleefde de meneer van het Brusselse douanekantoor Vignet 705 op het roze formulier. Van de Nederlandse verkoper (Wolbert Sportscars) had ik exportplaten gekregen die 2 weken geldig waren; genoeg tijd om alles te regelen, dacht ik…..
2. Het Certificate of Conformity.
Hier begonnen de problemen. Ik wist dat ik de wagen bij d’Ieteren zou moeten aanbieden om het CoC te krijgen, en dat de wagen volledig origineel zou moeten zijn. Dat hij dat was was mij meermaals verzekerd door de firma Wolbert. Het was dan ook een tegenslag toen de heer van d’Ieteren mij doodleuk vertelde dat het sportonderstel niet origineel was, en dat ik dit dus diende om te wisselen. Sh*t! Dit kon niet waar zijn! De firma Wolbert zou er echter, zo bleek bij navraag, “geen dubbeltje meer in steken”, en ik moest dus zelf maar zien hoe ik het oploste. De enige tegemoetkoming was dat ik een setje garagekentekens zou krijgen, daar mijn exportkentekens immers een paar dagen laten hun geldigheid zouden verliezen. Tot zover de after sales service….
Wat nu gedaan? Met de garageplaten ben ik met de wagen naar Nederland gereden waar Car Service Visser in Hilversum voor net geen 600 euro de vering verwisselde. Van Robert Visser kreeg ik een vervangwagen voor de week die ik de Porsche kwijt zou zijn. Terug bij d’Ieteren, en wat klamme handjes verder, kreeg ik voor 150 euro het CoC. Op naar de technische keuring!3. De technische keuring.
Dit bleek een ramp in wording. Ik kwam er achter dat de wagen niet met Nederlandse exportplaten ter keuring mag worden aangeboden. Uiteindelijk bleek Porsche Drogenbos bereid voor mij met de wagen naar de keuring in Halle te rijden. We kwamen overeen dat zij “de auto even zouden bekijken” opdat de wagen probleemloos door de keuring zou komen. Hiervoor bleken ze me later maar liefst 750 euro in rekening te brengen (o.m. voor hun “rondje om de wagen” dat meer dan 4 manuren bleek te duren; het dubbele van de duur van de eigenlijke technische keuring!) Bovendien zou er volgens Porsche eerst nog voor een luttele 11.000 euro aan de auto moeten worden gedaan om deze goedgekeurd te laten worden. Hier leek het verhaal ten einde, want ik was natuurlijk niet bereid om zo’n bedrag uit te geven. In overleg met Car Service Visser heb ik besloten om de auto – die overigens in prima staat was en in september 2013 de Nederlandse keuring probleemloos had doorlopen! – in zijn huidige staat te laten aanbieden. De wagen werd op een tweetal punten afgekeurd, die ik dan maar weer door de firma Visser liet repareren. De eisen blijken nogal te verschillen aan weerszijden van de grens. Hups, weer 2600 euro. Maar dat is nog altijd minder dan de ridicule 11.000 euro die Porsche mij wilde aftroggelen……Voor de herkeuring maakte ik dan ook geen gebruik meer van Porsche, maar vond ik een vriendelijke autohandelaar uit mijn Brusselse buurt bereid om met mij naar de herkeuring te gaan. Deze meneer wilde slechts 250 euro van me hebben. De herkeuring was in 5 minuten succesvol doorlopen….
[b]4. Verzekering
[/b]
Dit was een eitje…de vriendelijke dame van de firma Marsh bracht binnen 15 minutes alles, zonder afspraak, in orde. Hulde!5. DIV
Tja, het blijft vreemd dat je moet aanschuiven aan de loketten, maar ook dit bleek een makkelijke stap. Morgen krijg ik de platen geleverd en dan is het ein-de-lijk genieten!
Samenvattend kan ik opmerken dat ik NOOIT MEER een auto zal invoeren naar België, i.i.g. niet zolang er geen wederzijdse erkenning van de autokeuring wordt overeengekomen. Ook ben ik wat minder enthousiast geworden over de firma Wolbert, die de nadruk toch meer op handeltjes legt dan op de passie voor Porsche waarover hun website spreekt. Een pluim echter voor Robert Visser in Hilversum, die zijn uiterste best heeft gedaan om alles weer snel in orde te krijgen!
Als ik van de financiële schok bekomen ben ga ik de wagen nog mooi laten polieren door forumgenoot Oliver.
Tot ziens!
Mathijs
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.