Ervaring porsche 997.1 3.6 tiptronic

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Ervaring porsche 997.1 3.6 tiptronic

  • Maker
    Discussie

  • Ive
    Deelnemer

      Beste,

      Ik had graag eens de ervaringen geweten, positief en negatief, van eigenaars van deze wagen.
      Ik twijfel om mij zelf zo eentje aan te schaffen.
      De tiptronic is nog geen echte PDK had ik al begrepen, maar daarom minder goed? Betrouwbaar? Kosten?
      De motor van de 997.1 is dezelfde als van de 996 blijkbaar (320pk). Zelfde vragen:minder goed? Betrouwbaar? Kosten?
      Ondertussen weet ik dat je bij Resto Auto een modificatie kunt laten doen van 3 zwakke punten: IMS-lager, koeling en carterontluchting. Maar is dit nog efficiënt op een wagen met 115000 km?

      Nog veel vragen dus om rustig over na te denken. Bedankt alvast

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • ik heb 5 jaar met een 997 S , MK1 ,355 pk gereden , zonder problemen , is een fantastische betrouwbare wagen

          Hallo Filip,

          Kan jij wat meer info geven over je Porsche 997.1 die je verkoopt.
          Kleur – foto’s – interieur.
          Ik betoon wel interesse.

          Groeten,
          Johnny.

            Bij een particulier kan je steeds een 111punten controle bij Porsche laten doorvoeren. Dit voor een Approved garantie te bekomen.
            Ik zou sowieso de 111punten laten uitvoeren, ook bij een multimerk garage. De garantie mogen ze van mij eraf trekken en ik zal dan wel de opleg betalen voor de Approved.
            Het enige is wel dat bij de modificaties aan de motor een garantie van de garage of Porsche niet meer geldig zal zijn.

              [quote=”Herman911″ post=275042]Klopt ook dat 997.2 meer gevoelig is voor olieverbruik, vriend van me had toenmalig nieuw aangekochte 997.2 4S en moest toch elke 1000 km 1 liter olie bijvullen.[/quote]
              😯 😯 😯 Dat is zelfs meer dan mijn toenmalige 964, die had ongeveer 1 liter per 2000km. En mijn huidige 997.2 4S nog geen druppel op 4000km.

              Ive

                Bedankt Jorge. Dat was al iets dat in mijn achterhoofd speelde, maar er staat momenteel een interessante cabrio bij AE Cars, een garage waar ik al veel positiefs over hoorde. Helaas tiptronic. Maar in tegenstelling tot eentje particulier, heb je daar natuurlijk 1 jaar garantie he

                  Dag Ive, ik heb een 997.1 Turbo (3.6) tiptronic. Hoewel tiptronic niet mijn eerste keuze was, heb ik hem toch gekocht omdat ik de auto en zijn vorige eigenaar goed kende. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel content ben met de tiptronic: hij rijdt heel erg goed en reageert eigenlijk vrij snel als ik hem eens laat gaan 😉 Denk er wel aan dat kosten bij een defecte tiptronic erg hoog kunnen oplopen, in tegenstelling tot een handgeschakeld model.
                  Wat betreft de motor van een C2 of C4 kan ik je jammer genoeg niets bijbrengen: een turbo is immers een volledig ander concept en andere motor, die een erg goede reputatie heeft.

                  Ive

                    Bedankt alvast allen. Ik denk dat ik wanneer ik eindelijk eentje thuis heb staan, deze alvast preventief bij auto resto binnen doe voor de 3 modificaties, koeling, IMS lager en carterontluchting.

                      Heb een 997.1 C2S 3.8. Door afgebroken nok oliepompje volledige revisie moeten laten doen bij Auto Resto. Super tevreden van hun aanpak en service, inmiddels al probleemloos 25.000 km gelopen en rijdt als nooit tevoren, zijn echte vaklui Michel en z’n team. Vooral koelmodificatie is m.i. aan te raden, zo krijgen beide cilinderbanken hun koelwater binnen op zelfde temperatuur. Hebben toen ook standaard IMS lagervervanging gedaan hoewel ik deze eerder ook al preventief had laten vervangen. Ben zelf van mening dat zogenaamde motorprobleem 997.1 overroepen is. Klopt ook dat 997.2 meer gevoelig is voor olieverbruik, vriend van me had toenmalig nieuw aangekochte 997.2 4S en moest toch elke 1000 km 1 liter olie bijvullen.

                        Motor 997.1 C2 = C4 = 3.6 (325pk)
                        Motor 997.1 C2S = C4S = 3.8 (355pk)

                          Hallo Ive,
                          Ik heb een 997.1 van 2008 met 28000km die trouwens te koop staat.(aankoop 992)
                          Heb er weinig kilometers mee,maar is wel een zeer goede auto.
                          Ik had hem eventjes op internet aangeboden en der kwam een zeer gekende handelaar op af.
                          Hij deed hem draaien luisterde in de motorruimte of er geen tikkend geluid was en keek naar de kleur van de uitstoot….die moet blijkbaar aan blijde zijden gelijk zijn en een lichte kleur hebben bij koudstart…bij mij was het allemaal dik in orde.
                          Ik heb hem niet aan de handelaar verkocht omdat ik mij vasthoud aan 42500€ en hij maar tot 41000€ wou gaan.
                          Maar het fiet dat hij mijn wagen direct wou meenemen voor 41000€ en hem daarna nog moest verkopen met winst en garantie bewijst dat het een zeer goede auto is.
                          Hij is door mij nieuw aangekocht bij rs motors en dat steeds perfect onderhouden.

                            Ik heb een 4S en dat is inderdaad een 3.8 liter – 355 PK. Het is ook een tiptronic. Ik heb deze nu bijna 5 jaar, een 30.000 km zelf mee gereden en, buiten een kapotte batterij in Toscane, nog niks mee voorgehad. Auto staat door omstandigheden veel in de garage, batterijoplader hangt aan, als ik thuiskom is het starten en rijden, hapert nooit.

                            IMS is wel een issue, in de mijne zit een 2de motor in. Op 50.000 km was het prijs (bij eerste eigenaar, niet bij mij) Porsche heeft er een andere nieuwe motor ingestoken en ondertussen staan er ongeveer 115.000 km op de teller.

                            Ik heb al 100 keer gedacht… ik moet die wegdoen want ik rij er te weinig mee… en dan zie ik hem staan of ben ik ermee aan het rijden en dan denk ik “foert” YOLO!!!! 🙂 🙂 🙂

                              er zat een verschil in cc, dacht dat de c2 een 3.4 was en de C4S een 3.8cc motor was….:roll:

                              Ive

                                Bedankt Wing. Ik wist niet dat er een verschil zat in de motor van de c2 en de c4.
                                Ik dacht dat deze dezelfden waren

                                  Hallo Ive,
                                  Mijn vorige was een 997.1, bolde als een klokje, zonder modificatie…
                                  Wagen had net 90.000km toen ik m kocht, en heb er een 12.000km vlekkeloos mee gereden met veel plezier.
                                  Waar ik wel aandacht zou aan besteden is dat ik zou gaan voor de C2, want zoals men mij meegedeeld heeft is de cilinderwand van de C4 dunner, en is er sneller kans op kanteling van de zuiger.., maar je moet er gewoon wat geluk mee hebben….:driver:
                                  Ik zou zeggen veel plezier naar het zoeken naar je mooie 911 :up:

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.