Ervaringen keuringsstations

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Ervaringen keuringsstations

• Maker
    Discussie
  • Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier om een topic waarin iedereen zijn ervaringen kan posten m.b.t. de keuringsstations in België. Ik heb hier en daar wel enkele losse ervaringen gevonden, maar niets “allesomvattend”. Ook op het internet zijn er wel hier en daar topics terug te vinden (via google), maar een deel hiervan is al redelijk gedateerd en ik denk nu niet dat een ervaring van zo”n 10 jaar geleden nog relevant is (hoewel dit best mogelijk is).

Mijn rede voor het starten van dit topic? Zoals sommigen wel zullen weten, is mijn 968 onlangs afgekeurd wegens “verlaging”. Nu gaat het echter wel om een (achteraf geplaatste) M030 set van Porsche. Aangezien ik reeds met de stationschef gebeld heb, lijkt het mij beter de wagen elders (volledig opnieuw) te laten keuren, dan te laten herkeuren (ik denk niet dat ik hem kan overtuigen tot een voor mij vlugge/voordelige oplossing).

Om van wal te steken, mijn ervaring:
    De wagen is (via de garage, dus was er zelf niet bij) langsgeweest bij de keuring in Rotselaar. Hiervoor is hij reeds bij D’ieteren gepasseerd, waar een gelijkvormigheidsattest afgeleverd werd (met de M030 set eronder!). Hierna niets meer aangepast aan de wagen. Hij is daar afgekeurd vanwege een verlaging. Telefonisch contact met de stationschef heeft niets opgeleverd…
    Lijkt mij op zich redelijk streng (kan ook gewoon correct zijn?), maar moet wel zeggen dat er steeds vriendelijk gehandeld werd, dus van onbeleefd gedrag wel geen sprake.

Voor mij persoonlijk lijken vooral de stations in Tienen, Diest en Heist-op-den-Berg alternatieven, maar ervaringen van over heel België zijn uiteraard welkom ❗

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)

• Dit is de hoogte … gemeten langs de sideskirts is het net iets meer dan 9cm.

Nooit problemen mee gehad. Mijn vrij lage Elise S1 raakte echter wel telkens hun brug bij het afrijden ervan…

Hallo allen,

Ik ben vorige week met mijn Superb van het werk naar de keuring geweest, die is er netjes door, maar ik moet voor 1 november met mijn 996.
          Nu dat eerste toestel waar ze de remmen testen (met die rollen in dat putje). Als ik dat zo bekijk wanneer men daar met mijn achterwielen gaat in staan, dan ligt volgens mij mijn motor tegen de vloer (996 op M030 spec ophanging)
          Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

Verder wel wat onkunde, die mens stapt in en valt al stil nog voor hij mijn superb in 1e versnelling kon zetten, ‘t is nu niet dat dat zo’n moeilijke versnellingsbak is…

Dank.

Ik merk het ook, ze zijn opvallend vriendelijk, behulpzaam en hebben minder klootzakkengehalte. Ik vermoed dat de waarschuwing van Lydia Peeters, om over te stappen naar een keuring in de privésector, iemand aan de top aan het denken gezet heeft nu men het monopolie dreigt te verliezen. Ik zou graag de interne omzendbrieven van de laatste maanden wel eens willen inzien.
            Maar het blijven vooral MTFcker’s.

Thx, het was deze keer met de GT86. Afspraak om 7u30, voor 8u had ik al mijn papieren. Een positieve ervaring, ging vlot en de keurder wenste me nog veel rijplezier en gaf mee dat het de droomwagen van zijn zoon was.

Excuses aan TheFab. Ik was blijkbaar te traag en had uw bericht nog niet gezien.

Is juist. De uitnodiging zou best verstuurd worden minstens 2 maand of vroeger vóór de vervaldag van de vorige keuring, terwijl dit nu iéts meer dan 1 maand is. Hierdoor zijn de vrije timeslots gedurende de resterende maand al flink uitgedund. Aldus worden geen afspraken meer gemaakt via de site, en neemt men het risico om lang te moeten aanschuiven om toch nog tijdig gekeurd te worden. Je kan zelfs reeds een afspraak maken vroeger dan 2 maand vóór de vervaldag, als de afspraakdatum maar binnen de 2 maand ligt vóór de vervaldag.
                  Ik heb vandaag net mijn uitnodiging voor de keuring ontvangen. 
                  Veel succes morgen.

Vorige maand ook langs geweest bij de keuring. (Sint Denijs Westrem)
                    Keurder roept mij terwijl de wagen op de brug staat, en toont me dat er een vijs in de rechter achterband zit.
                    Verder geen opmerkingen, ik bedank dan ook vriendelijk de keurder voor de verstrekte info.
                    Dus een positief bezoek mag ook vermeld worden.

Die ervaring heb ik ook. Maar wat voor nut heeft de uitnodiging dan nog? Je mag vanaf twee maanden voor de uiterste datum je wagen al gaan aanbieden, stuur de uitnodiging dan niet amper drie weken op voorhand. Wij, autoliefhebbers, houden de uiterste datum misschien erg goed in het achterhoofd maar dat zal niet voor eenieder het geval zijn. Enfin, morgen ben ik aan de beurt… 🙂

Verleden week naar het keuringsstation Brugge geweest. Ik had ruim op voorhand een afspraak via hun website gemaakt. Eerste indruk bij het toekomen was een lange rij wachtende voertuigen. Gelukkig hadden de voertuigen mét afspraak een andere toegang tot de testlijn. Ik kon onmiddelijk tot vóór de toegangspoort rijden. Enkele aparte lijnen voor de wagens met afspraak dus. Een 5-tal minuutjes gewacht voordat mijn Boxster aan de beurt was. Controleurs waren vriendelijk. Alle testen waren in orde. De wagen heeft geen 5 minuten op de brug gestaan. Controleur zegde me dat alles in orde was, en ik verder mocht rijden naar de kassa. Dus geen negatieve ervaringen, alhoewel ik vaststel dat ze de laatste jaren wel vriendelijker zijn geworden. 
                        Ik veronderstel dat als je zelf vroeg genoeg een afspraak vastlegt, en vooral niet wacht tot je de uitnodiging per post ontvangt, alles best nog wel mee kan vallen.

Deze morgen naar Mollem geweest en prijs, een arrogante pipo kwam melden ha ha meneer heeft folie op de koplampen en de achterlichten dat mag niet.
                          Ik zij vorig jaar was dat nochtans geen probleem hij is nieuwe regel met een smile tot achter zijn oren. Ik roep er de station chef bij en zeg meneer dat is Xpel folie tegen de steenslag en dat geeft een iets donkerder kleur aan de lampen maar geen verhaal rode kaart. Serieus uit de krammen geschoten tot zo ver dat ze de flikken hebben laten komen heb diene arrogante zak verwittigd dat ik hem wel zal vinden. Daar de flikken daar toch waren ook klacht neergelegd tegen diene zak wegens beschadigen van de deur lijsten we zien wel wat er van komt.

Te laat op de autokeuring? Vanaf 15 juni geen boete meer 

Wie z’n auto te laat aanbiedt voor de autokeuring, krijgt automatisch een boete aangerekend. Dat leidt momenteel tot heel wat wrevel en klachten. Het blijkt immers lang niet zo eenvoudig om op tijd een afspraak voor de keuring te krijgen. Daarom schaft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters die boete vanaf 15 juni af. Het is de tweede keer op korte tijd dat de minister omwille van aanhoudende klachten ingrijpt in de werking van de autokeuring.

[color=#000000]Wie te laat met z’n auto naar de keuring trekt, krijgt een boete aangerekend. Die bedraagt minstens 9,7 euro en loopt vervolgens op tot maximaal 34,7 euro. Die boete voor de laattijdige keuring schaft minister Peeters nu af: “We blijven signalen krijgen van burgers die een boete moeten betalen omdat ze niet tijdig een afspraak konden maken omwille van de wachttijden. Dat kan absoluut niet door de beugel.”

De afschaffing van de boetes voor een laattijdige keuring is een tijdelijke maatregel. “Wanneer de problemen bij de keuringssector van de baan zijn, zullen er ook geen boetes meer zijn en dient er niet langer een vrijstelling gegeven te worden.” Het Departement Mobiliteit en Openbare werken en GOCA Vlaanderen (de koepelfederatie van de uitbaters van keuringscentra) beloven intussen nog maar eens beterschap en werken maatregelen uit, onder meer om de wachttijden aan te pakken. In de praktijk lijkt het effect daarvan echter nog niet te zien.[/color]

Nieuwe regels voor autokeuring vanaf 1 mei 2023 
                              Om het aantal herkeuringen terug te dringen en overbodige keuringen af te schaffen, gelden vanaf 1 mei een reeks nieuwe regels voor de autokeuring.Voor een reeks gebreken zal het niet meer nodig zijn om het voertuig binnen de vijftien dagen of drie maanden te laten herkeuren. De nieuwe maatregel geldt enkel voor de periodieke keuring, niet voor een eerste keuring van het voertuig of voor een keuring voor verkoop.Deze mankementen vallen nu nog onder code 2 en 3, namelijk herstel en keuring, maar zullen vanaf maandag onder code 5 komen te staan. Dat betekent dat ze op technische keuring worden afgekeurd, maar geen verplichting hebben tot herkeuring.
                              Het gaat onder meer over gebreken als een inschrijvingsbewijs of gelijkvormigheidsattest dat niet in orde is of ontbreekt, problemen met de nummerplaat vooraan, een LPG- of CNG-sticker die ontbreekt en dergelijke meer. De lijst met gebreken waarvoor geen herkeuring bij een autokeuring meer nodig is, zal door minister van Mobiliteit Lydia Peeters verder uitgebreid worden en voorziet vanaf 2024 ook dat erkende garages de herkeuring zelf zullen mogen uitvoeren na de herstelling.
                              De nieuwe regels komen er naar aanleiding van de vele klachten over keuringscentra, onder meer over de lange wachttijden die er gelden.

XXX

Da’s nog niet voor direct hé, dat moet nog voorgelegd, goedgekeurd, in een KB verschijnen………. ergens ten vroegste in 2024.Autokeuring weldra bij garages?Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil snel maatregelen nemen om de autokeuring vlotter én goedkoper te laten verlopen. Zo zal vanaf 2024 een herkeuring bij erkende garages mogelijk zijn, die wellicht op termijn ook de volledige autokeuring zullen mogen uitvoeren, net zoals in vele andere landen al gebeurt.

weet iemand waar we de lijst gaan kunnen vinden van de erkende nieuwe ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.