Ervaringen keuringsstations

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Ervaringen keuringsstations

  • Maker
    Discussie
  • Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier om een topic waarin iedereen zijn ervaringen kan posten m.b.t. de keuringsstations in België. Ik heb hier en daar wel enkele losse ervaringen gevonden, maar niets “allesomvattend”. Ook op het internet zijn er wel hier en daar topics terug te vinden (via google), maar een deel hiervan is al redelijk gedateerd en ik denk nu niet dat een ervaring van zo”n 10 jaar geleden nog relevant is (hoewel dit best mogelijk is).

    Mijn rede voor het starten van dit topic? Zoals sommigen wel zullen weten, is mijn 968 onlangs afgekeurd wegens “verlaging”. Nu gaat het echter wel om een (achteraf geplaatste) M030 set van Porsche. Aangezien ik reeds met de stationschef gebeld heb, lijkt het mij beter de wagen elders (volledig opnieuw) te laten keuren, dan te laten herkeuren (ik denk niet dat ik hem kan overtuigen tot een voor mij vlugge/voordelige oplossing).

    Om van wal te steken, mijn ervaring:
    De wagen is (via de garage, dus was er zelf niet bij) langsgeweest bij de keuring in Rotselaar. Hiervoor is hij reeds bij D’ieteren gepasseerd, waar een gelijkvormigheidsattest afgeleverd werd (met de M030 set eronder!). Hierna niets meer aangepast aan de wagen. Hij is daar afgekeurd vanwege een verlaging. Telefonisch contact met de stationschef heeft niets opgeleverd…
    Lijkt mij op zich redelijk streng (kan ook gewoon correct zijn?), maar moet wel zeggen dat er steeds vriendelijk gehandeld werd, dus van onbeleefd gedrag wel geen sprake.

    Voor mij persoonlijk lijken vooral de stations in Tienen, Diest en Heist-op-den-Berg alternatieven, maar ervaringen van over heel België zijn uiteraard welkom ❗

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
    • Eindelijk !

       
       

      123

        Cayman is een oudje? i dunno.
        de mijne voelt zich jong.

        Zelf testen kun je met een volledig vlakke grond
        op 3 à 4 meter afstand van een muur
        beide koplampen moeten op gelijke hoogte uitkomen. Das 1
        plak tap of merk het anders op de muur af

        Dan rij je 10 meter achteruit
        Je zou iets van een 10-12 cm lager moeten uitkomen.

        Meten met chauffeur on board.

        Tis allemaal redelijk saai, en kheb geen goeie vlakke ondergrond in de garage
        die koplampen gaan uit zichzelf niet verkruipen, dus in mijn geval wist ik van vorig jaar , op randje te laag, dus aanbieden met weinig naft = licht van voor, verlichting iets hoger, klaar

            je hoort toch vaker dat de regeling van de lichten bij onze oudjes minder accuraat zijn…
            maar kan je dat testen (zelf) alvorens je naar een keuringsstation rijdt ? (te hoog/te laag) ? hoe kan je dat zien ?

            123

              Net opnieuw de Cayman gekeurd in Ieper

              Vorig jaar waren ze ook vriendelijk en had ie bijna een licht afregeling meting..iets te laag
              maar hebben ze zelf 2e poging gegeven na even een paar keer op de neus te duwen zodat de ophanging zich anders zette.

              Opnieuw heel vriendelijk en een groene kaart zonder enige opmerking.
              (enkel de opmerking dat ie nog in alle LEZ zones in Belgie binnen mag)

              nu ja, de auto is dan ook wel in orde, het is niet omdat ik er zelf aan werk dat ze iets door de vingers moeten zien
              als ik later er aan 200+ per uur op een bocht afstuif op een circuit zou ik me dat kunnen beklagen.

              Voor die verlichting heb ik hem aangeboden met bijna lege tank en deze keer was er geen twijfel, beide koplampen meteen goed.

                GOCA heeft voor dit specifiek geval bevestigd dat hoogstens een waarschuwing kon gegeven worden.

                  De reglementering op ruiten is inderdaad veranderd, meer afgestemd op Europese regelgeving. Wanneer men graag wegenvignetten verzameld op zijn vooruit waardoor de zichtbaarheid meer en meer belemmerd wordt is het niet meer dan normaal dat je daarvoor een rode kaart krijgt. Bedoeling is dat de oude wordt verwijderd en dan de nieuwe plakt. Nu ik weet niet hoeveel de dame in kwestie er verzameld had maar het zullen er wel een aantal geweest zijn.

                    Autokeuring Geel geeft onterecht een rode kaart voor oude wegenvignetten

                    Een rode kaart bij de autokeuring alleen omdat er wegenvignetten aan de ruit hangen: dat was het resultaat van een bezoek aan de keuring in Geel. Er werd verteld dat er een nieuwe wet is die zegt dat oude vignetten niet meer aan de ruit mogen hangen. Volgens GOCA gaat het om een inschattingsfout, want een nieuwe regel is er niet.

                    bron: GVA

                      Ik ben een tweetal weken geleden ook in Halle geweest. Geen enkel probleem gehad met de keurder, was een vriendelijke twintiger die vol lof was over mijn auto. Leek mij in ieder geval een P-liefhebber. Ik kan er niets kwaad over zeggen. :up:

                        Ik ben al vier maal geweest in Halle, zonder problemen, als die er zouden zijn is dat voor mijn veiligheid denk ik dan. Het is wel zo dat indien het een jongere recruut is ik toch wel wat zenuwen krijg. Vooral omdat ik de indruk krijg dat hij dan iets langer op de brug staat dan anders. Nu de brug, de eerste twee maal reden ze er gewoon over de put mee.

                          Tot nu nog geen problemen gehad en ben dit jaar alleen al 3 keer naar de keuring geweest. Zal echt afhangen van wie je treft. Toen ik met de 981 liep er ne vieze rond maar gelukkig ging die net op tijd ergens anders moeien.

                            Heb laatst nog met een ex medewerker gesproken van de keuring, en wist mij te vertellen dat er nogal afgunst heerst onder dat volkje, en dat is mij al persoonlijk ook al opgevallen, ga niet met iets moois binnen (stil zwijgen met een chevy of Dodge) of een P want dan letten ze special op om iets te kunnen vinden….
                            Zijn er nog forumleden die dit vastgesteld hebben 🙄

                              [hide]soms mag het ook al eens meezitten (°-°)
                              met de 20 jaar oude 986 naar de keuring en de lambda waarde gaf een paar puntjes teveel O², vermoedelijk ergens een klein lekje tussen catalystor en demper.
                              vroeger betekende dit afkeur, maar recent is de leeftijdsgrens van 1 jan ’96 opgetrokken naar 1 jan ’98 mbt verplichte aanwezigheid van een katalysator op alle auto’s.
                              de jonge keurder aan het begin van de lijn had zich vergist mbt deze datumwijziging en had afgekeurd op lambda-waarde. gelukkig toch één wakkere keurder verder op de lijn die zijn collega’s fout heeft opgemerkt en rechtgezet.
                              ikke FF sjans en nu toch op zoek naar de oorzaak.
                              [/hide]

                                Heb het even uitgerekend :

                                – als ik de wagen aanbied met COC, dan kost me dat in 2016 2195.45 EUR wegantaks (volgens tool op wwhttp://www.voertuigkosten.be

                                – als ik de wagen aanbied zonder COC, dan kost me dat in 2016 2114.52 EUR wegentaks, want CO2 wordt vastgelegd op 259 gr (volgens tabel in link in vorige post)

                                Dus : als het eerlijk speel, dan betaal ikEerlijk zijn loont dus echt niet in Belgie :first:

                                  Het is niet zomaar de hoogste waarde die ze nemen, dat hangt af van het bouwjaar, zie HIER

                                  Dus : afhankelijk van het model kun je nog profijt doen wat betreft CO2 🙂

                                  Praktisch voorbeeld : een dikke vette TVR : zonder COC laten keuren en voor de fiscus stoot die (naar analogie met het tabelletje) 259 gr CO2 uit (Euro 3, bouwjaar 2001).

                                  Pakken goedkoper dan de reele CO2 !

                                  In mijn geval :

                                  – ingevoerde wagen uit Nederland
                                  – net RDW gekeurd
                                  – origineel Belgisch voertuig, COC beschikbaar

                                  Daar moet ik toch geen ganse keuring voor ondergaan ? Dat volstaat toch dat ze de keuring visueel doen ? En ik toon hun graag het COC 🙂 (tenzij de CO2 hoger is op de COC dan de EURO 3 norm)

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 47)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.