Ervaringen keuringsstations

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Ervaringen keuringsstations

  • Maker
    Discussie

  • Yannick Delvaux
    Deelnemer

      Zoals de titel al doet vermoeden gaat het hier om een topic waarin iedereen zijn ervaringen kan posten m.b.t. de keuringsstations in België. Ik heb hier en daar wel enkele losse ervaringen gevonden, maar niets “allesomvattend”. Ook op het internet zijn er wel hier en daar topics terug te vinden (via google), maar een deel hiervan is al redelijk gedateerd en ik denk nu niet dat een ervaring van zo”n 10 jaar geleden nog relevant is (hoewel dit best mogelijk is).

      Mijn rede voor het starten van dit topic? Zoals sommigen wel zullen weten, is mijn 968 onlangs afgekeurd wegens “verlaging”. Nu gaat het echter wel om een (achteraf geplaatste) M030 set van Porsche. Aangezien ik reeds met de stationschef gebeld heb, lijkt het mij beter de wagen elders (volledig opnieuw) te laten keuren, dan te laten herkeuren (ik denk niet dat ik hem kan overtuigen tot een voor mij vlugge/voordelige oplossing).

      Om van wal te steken, mijn ervaring:
      De wagen is (via de garage, dus was er zelf niet bij) langsgeweest bij de keuring in Rotselaar. Hiervoor is hij reeds bij D’ieteren gepasseerd, waar een gelijkvormigheidsattest afgeleverd werd (met de M030 set eronder!). Hierna niets meer aangepast aan de wagen. Hij is daar afgekeurd vanwege een verlaging. Telefonisch contact met de stationschef heeft niets opgeleverd…
      Lijkt mij op zich redelijk streng (kan ook gewoon correct zijn?), maar moet wel zeggen dat er steeds vriendelijk gehandeld werd, dus van onbeleefd gedrag wel geen sprake.

      Voor mij persoonlijk lijken vooral de stations in Tienen, Diest en Heist-op-den-Berg alternatieven, maar ervaringen van over heel België zijn uiteraard welkom ❗

    15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 47)
      • [quote=”bzguy” post=223738]Had je wagen minder dan 2 maand voor je hem aanbood bij de Belgische keuring een technische keuring (in jouw geval TUV) ondergaan ?

        Dan hadden ze je wagen enkel visueel mogen controleren en een keuringsrapport “visuele keuring” moet afleveren.

        Sinds oktober 2013 mogen ze zelfs geen CoC meer vragen als de wagen reeds ingeschreven was in een ander Europese lidstaat.

        Heb het KB gevonden :

        zie HIER

        PDF toevoegen als bijlage lukt helaas niet (of ik doe iets verkeerd) 🙁[/quote]

        Probeer maar eens met het KB 😉 , ik heb het onder hun neus geschoven. En geen probleem bij de keuring zij weten dat ze het moeten aanvaarden, gekeurd zonder COC.
        MAAR dan…. DIV heeft dan geen gegevens van de wagen en neemt voor jou de hoogste CO2 waarden en dan is de inschrijvingstax zo hoog dat je hun toch maar een COC bezorgt om aan een aanvaarbare inschrijving te komen.

          [quote=”Delvaux” post=223693] @Peter993:

          Ik heb het daar ter plaatse meegekregen…

          Nu vrees ik dat dit van geval tot geval kan verschillen, aangezien ze mij eerst verscheidene malen wijsgemaakt hadden dat ik het daar niet kon verkrijgen.

          Maar ik moest er alleszins niet eens op wachten. Was wel een meevaller :up:[/quote]

          Ik hoop dat ik er dit jaar nog raak, anders begin volgend jaar, maar ik laat mijn ervaring weten op het forum. Best case scenario is natuurlijk dat ik het daar onmiddellijk krijg.

            Had je wagen minder dan 2 maand voor je hem aanbood bij de Belgische keuring een technische keuring (in jouw geval TUV) ondergaan ?

            Dan hadden ze je wagen enkel visueel mogen controleren en een keuringsrapport “visuele keuring” moet afleveren.

            Sinds oktober 2013 mogen ze zelfs geen CoC meer vragen als de wagen reeds ingeschreven was in een ander Europese lidstaat.

            Heb het KB gevonden :

            zie HIER

            PDF toevoegen als bijlage lukt helaas niet (of ik doe iets verkeerd) 🙁

              Coc had ik ook 😉

                Had je ook een COC ?

                Ik vind het straf/schandalig dat ze de geldende DUitse keuring niet overnemen, zoals de Euroepse regels het voorschrijven. :what:

                Hefet er iemand een linkje naar deze wet, kwestie dat ik dat onder hun neus kan schuiven 😉 ?!

                  bzguy,

                  Men wagen komt uit Duitsland, keuring wou echter het duitse attest niet overnemen, dus opnieuw volledige keuring.
                  Moest ook aanschuiven tussen al de rest, ik meen me te herhinneren in het vak voor keuring voor verkoop.

                  grts

                  [quote=”bzguy” post=223688]Stekki, vanwaar heb je je wagen geïmporteerd ?

                  Hebben ze de buitenlandse keuring overgenomen of de wagen volledig opnieuw gekeurd ?

                  Moet je voor import aanschuiven bij de gewone lijn(en) of bij herkeuring of zo ?[/quote]

                    [quote=”deepee” post=210203]voor Limburg weet ik de verschillen niet maar voor de kempen moet je zeker wegblijven uit Geel. Autoveiligheid nv, heeft hoofdkantoor daar. samen met BTC uit Deurne hebben ze zestien keuringscentra en vijf examencentra in de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant; goed voor ongeveer een kwart van de autokeuringen in België.
                    In het hoofdkantoor komen de meeste tijdelijken in opleiding. willen die hun contract verlengd zien of muteren naar een ander station dichter in de buurt van hun woonplaats, dan moeten ze het spelletje mensen kloten meespelen en het doen zoals hun bazen zeggen, statistiekjes halen mbt het aantal herkeuringen en dus de kassa doen rinkelen.[/quote]

                    mijn ervaringen met Geel schreef ik hier een half jaar geleden al neer …

                      Ik had geen klagen van Vilvoorde… Ik was te vroeg maar ze hebben me er toch direct tussen gezet. Alles vlot en beleefd.

                        @Peter993:

                        Ik heb het daar ter plaatse meegekregen…

                        Nu vrees ik dat dit van geval tot geval kan verschillen, aangezien ze mij eerst verscheidene malen wijsgemaakt hadden dat ik het daar niet kon verkrijgen.

                        Maar ik moest er alleszins niet eens op wachten. Was wel een meevaller :up:

                          Brugge en vriendelijkheid nog niet meegemaakt :salut: :salut: :salut:

                            Stekki, vanwaar heb je je wagen geïmporteerd ?

                            Hebben ze de buitenlandse keuring overgenomen of de wagen volledig opnieuw gekeurd ?

                            Moet je voor import aanschuiven bij de gewone lijn(en) of bij herkeuring of zo ?

                              Bij import van men Black Edition ook naar Diest geweest, zeer vriendelijke en correcte mensen daar.

                                Ik ga normaliter altijd naar Heist od Berg, valt wel mee, wel vriendelijk en zo.

                                K zou volgende week met de 4S (import uit NL maar origineel Belscische wagen, heb dus COC) naar de keuring moeten gaan, normaliter moeten ze de keuring van RDW overnemen (gekeurd tot 23/11/16), iemand een idee of HodB of Diest daar al dan niet moeilijk over doet ?

                                  Niet uit eigen ervaring, maar heb over Diest van vele kennissen al positieve ervaringen gehoord, eigenlijk nog geen enkele negatieve, dit in tegenstelling tot keuring Alken.

                                  Ive

                                    Bij mij duurde dit een 2 tal weken

                                  15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 47)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.