Ervaringen met officiële Porsche centra

Home Forum Zeverhoekje Ervaringen met officiële Porsche centra

  • Maker
    Discussie

  • S2
    Deelnemer

      Gezien de feesten eraan komen ben ik mezelf wat aan het verwennen met cadeautjes voor de Boxster.

      Begin deze week een leuk setje achterlichten van een 2004 986 gescoord (rood-wit origineel 986, dus geen LED 😉 )

      En nu passeerde ik gisteren toevallig langs een PC in West-Vlaanderen (om geen namen te noemen 😉 ). Aangezien ik nog wat tijd over had, dacht ik even binnen te springen om even de nieuwe Boxster te “bekwijlen” en naar de okkazies te kijken. (En eventueel een nieuw mattensetje voor de Boxster te kopen).
      En opnieuw gebeurt het, een verkoper stapt op me toe en vraagt me of ik iets “zoek”. Als ik vervolgens vertel dat ik voorlopig best nog wel tevreden ben met mijn 986 en terloops vraag of ze mattensets op stock hebben voor een 986, wordt ik onmiddellijk de showroom uitgeloodst naar de “parts” afdeling en zo snel mogelijk weer buiten gezet.

      Zijn er echt geen commerciele verkopers meer????

      A. Ik heb een Porsche dus mits wat interesse en vriendelijkheid ben ik misschien een nieuwe klant (al is het maar voor onderhoud)
      B. Al had ik geen Porsche, dan zou je me misschien zo zot kunnen krijgen om een mooie okkazie 997 te kopen, door me er op zijn minst eens te laten in plaats nemen en me te behandelen als een potentiële koper.

      Ik vraag mij af of dit overal er zo aan toe gaat (bij Carrera Motors word ik in elk geval zo niet behandeld en ik heb er al spijt van dat ik de mattenset bij het andere Porsche centrum gekocht heb, want eigenlijk verdienen ze het niet om een eurocent aan mij te verdienen).

      Wat kost het een verkoper om een tas koffie aan te bieden en een praatje te doen met een Porsche enthousiast? Zeker als er verder geen kat in de showroom is.

      PS: Ik ging begin dit jaar een kijken bij LandRover/Jaguar (Asse) in de showroom omdat ik daar passeerde en het een heel knappe showroom is, en 3 weken later was er een bon getekend voor een Freelander 2 HSE. Dus een tas koffie en enkele minuten tijd, maken wel degelijk een wereld van verschil.

      Dit is trouwens ook 1 van de redenen waarom ik even uit de Porsche wereld verdwenen ben naar Lotus (ook veel gemoedelijker).

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
      • De verkoper was zo enthousiast over mijn oudje dat hij mee naar buiten is geweest om de P te bewonderen. Ondertussen was er een klant in de showroom binnengekomen, blijkbaar een dikke klant want de verkoper sprak hem aan en zei dat hij eerst nog even met mij bezig was en dat hij daarna onmiddelijk verder geholpen zou worden.
        Kostprijs van dit alles; niets meneer, graag gedaan, ook wij zijn gepasioneerd door zulke mooie oude Porsches. :first: :first:[/quote]

          Ik ben naar dienen West-Vlaamse dealer geweest met een oude Vito en oude kleren en witte werkschoenen

          Als er bij mij zo ene binnenkomt denk ik direct: haha, ene met geld ! 😉

            Helemaal met je eens mush :first:

              +1

                [quote=”S2″ post=115317]
                Daaraan zie je dat alles 2 kanten heeft. :)[/quote]
                Voila, ik ging net hetzelfde antwoorden. Zonder iemand te willen schofferen. De ene vindt dat hij te lang moet wachten en de andere vindt dat hij te snel buitengewerkt wordt. De ene zou graag wat langer blijven kijken zijn, de andere wil graag direct geholpen worden.
                Daarom is het “gevaarlijk” om in zo’n threads de dingen bij naam te noemen. Eén zwaluw maakt geen zomer.
                Toen ik aan’t shoppen was (toen ik nog geld had ;)) ben ik bij 2 OPC’s geweest en bij allebei gezegd dat ik sterke interesse had in een 991 maar dat ‘t nog afhing van enkele externe factoren en dat ik daarom ook nog niks van offerte ging tekenen. Bij beiden op ‘t gemak kunnen rondkijken en ik moest de verkoper maar even roepen in zijn bureau voor meer informatie, bij één van beide heb ik dan ook een offerte laten opmaken
                .
                Ze “wegen” je wel even als je binnenkomt, en ook al kan je het daar niet aan zien, dat opent of sluit de poort wel. Otoh… ik denk niet dat je wil weten hoeveel mensen zich vervelen en wel eens zo’n ritje in een nieuwe Porsche zien zitten zonder enige intentie te kopen. ‘t Mes snijdt langs 2 kanten, en ik hoor graag de verhalen over nen boer die in zijn vuilste kleren naar Porsche trok, daar buiten gekeken werd en dan wat verder een Ferrari kocht, maar dat zijn uitzonderingen.
                Als ik aan’t verbouwen ben en ik heb mijn bottinen aan vol uitgedroogd PU-schuim en een gescheurde broek en een oude pull vol zwarte plekken, dan ga ik zo niet even bij Porsche passeren om een offerte te laten maken. Ik zal dan wel even proper kleren aantrekken, ook al is dat dan maar een jeansbroek en een polo’tje. Ik kom daar dan toe als dezelfde mens met dezelfde auto en dezelfde bankrekening, maar waarom ‘t elkaar moeilijk maken? Waarom altijd dat uittesten? Waarom altijd zien hoe ver je kan gaan?

                Nogmaals, dit alles gezegd in ‘t algemeen zonder naar iemand te willen verwijzen.

                S2

                  Ik moet ook bekennen dat het gevoel “service” heel afhankelijk is van mezelf als klant. Nu had ik per ongeluk tijd over en had ik het niet erg gevonden om op mijn gemak wat rond te kuieren in de showroom (al dan niet met een koffietje 🙂 ) en wat te praten over onze passie. Een andere keer heb ik misschien een pak minder tijd en wil ik gewoon snel en correct geholpen worden.

                  Dezelfde aanpak van de verkoper zou in beide gevallen een andere indruk op me gemaakt hebben.

                  Zo zou ik in het tweede geval helemaal geen behoefte gehad hebben aan een praatje, maar gewoon in – out.

                  Daaraan zie je dat alles 2 kanten heeft. 🙂

                    Ik zal ook eventjes mij ervaringen met OPC’s plaatsen, in het kader van hoe meer recensies, hoe correcter beeld.

                    Eind 2008/Begin 2009 tot de conclussie gekomen dat er een sportieve auto in de garage moest komen te staan.

                    Na eerst bij bepaalde dealers van andere sportwagenmerken te zijn gaan kijken voor een jonge 2de handse wagen, tot de conclussie gekomen dat de geboden kwaliteit toc niet dat was en het een nieuwe moest worden, weliswaar dan een categorie lager.

                    Zelf ben ik woonachtig te Brugge, en was het de logica zelve PC Knokke een bezoekje te brengen. Zo gezegd, zo gedaan, en kom ik daar toe met ijn toen 4,5 jaar oude Saab. De verkoper is op zich wel vriendelijk, maar probeert me (toch naar mijn gevoel) een zwarte boxster met amper opties die in de showroom staat aan te praten., terwijl ik om info van de boxster in het algemeen kwam. Op het einde van het gesprekje toch om een testrit gevraagd, wat geen probleem was en een afspraak gemaakt vor een week later op een welbepaald uur. so far so good… Een week later kom ik daar toe. blijk de verkoper in gesprek te zijn met andere klanten, dus wachten we eventjes. Er is niemand die ons iets komt zeggen, ook de verkoper zelf niet die ons wel al gezien heeft (was in de “oude” showroom waar Porsche tussen Volkswagen stond en er geen apparte bureau’s waren). Uiteindelijk een half uur gewacht en dan maar onvericht ter zake terug naar huis vertrokken. Nooit meer iets gehoord van PCK. De klanten waarmee hij op dat moment bezig was, waren er voor een VW, dus helemaal geen betere Porsche klant.

                    Het weekend erop zonder afspraak naar RS Motors te Ingelmunster gereden (met dezelfde wagen) en dezelfde vraag omtrent info van de boxster. De manger/verkoper was toen niet aanwzig, maar ben toen geholpen door de persoon die sales ondersteuning en marketing doet voor RS Motors. Deze gaf een correcte uitleg met de mogelijkheden die er waren betreft de boxster, en dit op een vriendelijke manier zonder uitbundig te zijn. Op het einde van het gesprek ook om een testrit gevraagd. Dit was bij hun niet mogelijk gezien ze dergelijk model niet in hun wagenpark hadden staan, maar er kon meteen een afspraak gemaakt worden om bij Porsche import te gaan rijden. Enkel een copie van rijbewijs en identiteitskaart was nodig, zodat ik ter plaatse niet teveel tijd zou verliezen. Het weekend erop een testrit gaan maken, die vlekkeloos verliep en uitstekend beviel.
                    Een aantal dagen later werd ik opgebeld door de manager/verkoper van RS Motors met de vraag in hoeverre de testrit verlopen was, deze vroeg ook om eventueel aan fspraak om de zaken eens verder te bekijken. Deze heb ik afgewezen gezien ik het de weken daarop behoorlijk druk had, en dit zonder enig probleem. Enkele weken later zelf contact ogenomen en een afspraak gemaakt om een offerte te laten opmaken. Door deze persoon ook voornaam behandeld geweest en op hetzelfde moment dan ook een bestelbon ondertekend.

                    Bij het afleveren van de auto bleek dat er een misverstand was ontstaan bij het tekenen van de bestelbon, en dit is door RS Motors op dat moment naar alle tevredenheid van beide partijen opgelost.

                    Nu al 2X op onderhoud geweest met de auto, ook hier alles correct verlopen. Was de 1ste maal ook geen enkel probleem om wat extra uitleg te geven terwijl men het onderhoud uitvoerde betreffende de werkzaamheden edm…

                      Soms zie je dat een verhaal bij de ene niet het verhaal is van de andere
                      Ik ben naar dienen West-Vlaamse dealer geweest met een oude Vito en oude kleren en witte werkschoenen
                      Ik ben er direct geholpen geweest en direct aangesproken geweest door de manager
                      Nooit uitgelachen geweest en ALTIJD zeer correct behandeld geweest
                      Kom nu niet af met jij rijdt met een GT3 want de eerste 2 keer dat ik daar was wist niemand van wat ik wilde kopen
                      Ik krijg er super service
                      Het moeten niet altijd negatieve commentaren zijn

                        [quote=”Ibiz@ke” post=115249]Moet toegeven dat ik bij Verellen (porsche centrum geel om juist te zijn) toch ook zeer vriendelijk ben verder geholpen voor onderdelen van de 964
                        Van de manager tot de mannen van t magazijn,allemaal even vriendelijk.

                        Verder onderhoud bij specialist en liefhebber bulen,is de enige die ik vertrouw
                        (ja ik ben die ene moeilijke klant die het beter denkt te weten omdat hij ook in een garage werkt :happy: :first: )

                        Dagelijks werk ik in de naverkoop en ja het is niet altijd rozengeur en manenschijn
                        MAAR!!!!
                        Iedereen is wel ergens zelf klant…iedereen weet verdomd goed hoe hij/zij behandeld wil worden
                        Wel…als je dan ook met mensen werkt…behandel hen dan ook zoals jij het zou willen!

                        Correct,eerlijk en vriendelijk…goede afspraken van bij het begin af maken goede vrienden en denk met je klant mee

                        Maar dat is natuurlijk mijn mening he :geek:[/quote]

                        +1
                        In de verkoop zitten hier en daar wel strandjannetten met een skoon kostummeke die de term verkoper absoluut niet waard zijn…heb er persoonlijk een hekel aan om aanschouwd te worden als een “niet potentiële” klant. Een man in vuile kleding die om een vervanglampje komt vragen, kan 2 dagen later misschien wel een nieuwe boxster voor madam komen kopen : dus simpel : vriendelijk zijn, interesse vertonen in wat klant zoekt, goede afspraak, goeie prijs voor geboden oplossing : EN DAT IS UW REKLAME. Ik ken die garage in west vlaanderen niet, maar gewoon uit wat ik hier lees : DAAR ZIEN ZE ME NOOIT. Ik zou met veel plezier briefke schrijven naar hoofdzetel met de vraag of die mensen daar zure tomaten eten of gewoon zo geboren werden.

                        S2

                          [quote=”Rufie” post=115250]Zinloos topic. De perfecte wereld bestaat niet en over iedere garage kan je goede en minder goede dingen vertellen.[/quote]

                          Geen enkel topic is zinloos (alhoewel 🙂 ), anders zou een forum snel ophouden van te bestaan.

                          Zowel de goede als de minder goede dingen worden in dit topic vermeld. Het is nu niet dat het een “bashing” topic is waarin 1 dealer afgebroken wordt hé (dat gaat er op andere forums wel wat heviger aan toe 😉 ). Ik vind het in elk geval leuk om te lezen en je ziet toch wel een algemene lijn in de reacties.

                            Nu we dan toch allemaal bezig zijn. Mijn ervaringen met P Antwerpen zijn dubbel. In de showroom wordt je inderdaad snel weggekeken, maar het zij zo. Ik kijk daar gewoon rond zonder me daar iets van aan te trekken, en zeg dat ook gewoon. Kom er vaker voor onderdelen, en inderdaad ze stralen daar niet van vriendelijkheid, maar steeds correct verder geholpen, ook via mail snelle reactie.

                            Als ik dit echter vergelijk met een P-garage in Duitsland, dan is het werkelijk triestig hier. Daar loop je gewoon binnen, kijk je rustig rond. Wordt je niet vies aangekeken omdat je niet meteen een nieuwe 911 komt bestellen, maar enkel een schaalmodel. Denk echter ook dat het veel aan het publiek zelf ligt. Veel P-rijders hier in België willen exclusief behandeld worden, waardoor je soms zo’n gedrag krijgt in de garages. In Duitsland zie je een veel diverser publiek.

                              Let the Good Times Roll.

                              :music: :applaus: :music:

                                Je wordt geboren als verkoper net als iemand die in de zorg of bediening werkt. Je hebt het of je hebt het niet. Je ziet het of je ziet het niet. Bij de OPC vragen ze vaak een bepaalde studie die je doorlopen moet hebben. Ik ken een aantal directeuren van Mercedes-centra die vroeger zo van de straat kwamen, superverkopers, hebben aan een oog genoeg wat voor klant er binnen komt. En dan heb ik het niet over hoe de klant gekleed is :mrgreen:

                                  Zinloos topic. De perfecte wereld bestaat niet en over iedere garage kan je goede en minder goede dingen vertellen.

                                    Moet toegeven dat ik bij Verellen (porsche centrum geel om juist te zijn) toch ook zeer vriendelijk ben verder geholpen voor onderdelen van de 964
                                    Van de manager tot de mannen van t magazijn,allemaal even vriendelijk.

                                    Verder onderhoud bij specialist en liefhebber bulen,is de enige die ik vertrouw
                                    (ja ik ben die ene moeilijke klant die het beter denkt te weten omdat hij ook in een garage werkt :happy: :first: )

                                    Dagelijks werk ik in de naverkoop en ja het is niet altijd rozengeur en manenschijn
                                    MAAR!!!!
                                    Iedereen is wel ergens zelf klant…iedereen weet verdomd goed hoe hij/zij behandeld wil worden
                                    Wel…als je dan ook met mensen werkt…behandel hen dan ook zoals jij het zou willen!

                                    Correct,eerlijk en vriendelijk…goede afspraken van bij het begin af maken goede vrienden en denk met je klant mee

                                    Maar dat is natuurlijk mijn mening he :geek:

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 47)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.